|
| Hjælp, bilen ryster Fra : KimT |
Dato : 28-03-10 11:36 |
|
Sidste år købte jeg brugt bil.
Den rystede* lidt men da de monterede dæk var godt nedslidte tænkte jeg
at det problem vil være løst med et nyt sæt dæk.
Stor var frustrationen da de nye dæk viser samme tendens.
Måske lidt mindre udpræget, men vibrationerne er der bestemt stadig.
Det er de samme alufælge jeg anvender: Originale mazda uden skader.
Dækkene er Goodyear F1.
Hvad kan det være?
Skæve fælge, men det er jo alu?
Buler i uheldigt fabrikeret dæk?
Sporing af bil?
Bøjet hjulaksel?
* Den "glider" ikke hen ad vejen men ryster lidt i rat og lægger man en
hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
Det er ved alle hastigheder og mærkes tydeligt hvis jeg ved eks. 100km/t
kobler ud og bare lader bilen løbe farten af.
Håber I kan give et par input!
Mvh Kim
| |
alexbo (28-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-03-10 11:53 |
|
"KimT" skrev
> Sidste år købte jeg brugt bil.
> * Den "glider" ikke hen ad vejen men ryster lidt i rat og lægger man en
> hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
Ubalance i trækaksel det er et velkendt problem på din model.
Jeg formoder det gik godt med din alarm siden vi ikke hørte noget.
mvh
Alex Christensen
| |
KimT (28-03-2010)
| Kommentar Fra : KimT |
Dato : 28-03-10 12:13 |
|
>> Sidste år købte jeg brugt bil.
>> * Den "glider" ikke hen ad vejen men ryster lidt i rat og lægger man en
>> hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
> Ubalance i trækaksel det er et velkendt problem på din model.
Ok, det lyder plausibelt med trækakslen.
> Jeg formoder det gik godt med din alarm siden vi ikke hørte noget.
Jep, det gik fint med alarmen
Mvh
Kim
| |
Mogens \(K\) (28-03-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-03-10 12:10 |
|
"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen
news:4baf311d$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> Stor var frustrationen da de nye dæk viser samme tendens.
> Måske lidt mindre udpræget, men vibrationerne er der bestemt stadig.
> Hvad kan det være?
> Skæve fælge, men det er jo alu?
Jeg har oplevet skæve alu-fælge på såvel nye som brugte biler. Det ses ret
tydeligt, når fælg med dæk spændes op i en afbalanceringsmaskine, og man
drejer roligt rundt med et fast genstand at måle op mod.
| |
KimT (28-03-2010)
| Kommentar Fra : KimT |
Dato : 28-03-10 12:15 |
|
On 28-03-2010 13:10, Mogens (K) wrote:
> "KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen
> news:4baf311d$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Stor var frustrationen da de nye dæk viser samme tendens.
>> Måske lidt mindre udpræget, men vibrationerne er der bestemt stadig.
>> Hvad kan det være?
>> Skæve fælge, men det er jo alu?
>
> Jeg har oplevet skæve alu-fælge på såvel nye som brugte biler. Det ses
> ret tydeligt, når fælg med dæk spændes op i en afbalanceringsmaskine, og
> man drejer roligt rundt med et fast genstand at måle op mod.
Ok, jeg vil prøve at snakke med dækmanden.
Mvh Kim
| |
Hans Kjaergaard (28-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 28-03-10 12:30 |
|
On Sun, 28 Mar 2010 12:36:14 +0200, KimT
<virker-ikke@virker-slet.ikke> wrote:
>Sidste år købte jeg brugt bil.
>Den rystede* lidt men da de monterede dæk var godt nedslidte tænkte jeg
>at det problem vil være løst med et nyt sæt dæk.
>
>Stor var frustrationen da de nye dæk viser samme tendens.
>Måske lidt mindre udpræget, men vibrationerne er der bestemt stadig.
>
>Det er de samme alufælge jeg anvender: Originale mazda uden skader.
>Dækkene er Goodyear F1.
>
>Hvad kan det være?
>Skæve fælge, men det er jo alu?
>Buler i uheldigt fabrikeret dæk?
>Sporing af bil?
>Bøjet hjulaksel?
>
>* Den "glider" ikke hen ad vejen men ryster lidt i rat og lægger man en
>hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
>Det er ved alle hastigheder og mærkes tydeligt hvis jeg ved eks. 100km/t
>kobler ud og bare lader bilen løbe farten af.
>
>Håber I kan give et par input!
Nu er dine nye hjul vel afbalanceret, evt. medens de sidder på bilen ?
Løft hjulene et ad gangen drej dem rund og kig om de roterer uden at
slå op/ned og ind/ud.
Kontroller for slør i styr/bære-kugler og bøsninger når du alligevel
har ved i hvert hjul.
/Hans
| |
KimT (28-03-2010)
| Kommentar Fra : KimT |
Dato : 28-03-10 12:35 |
|
> Nu er dine nye hjul vel afbalanceret, evt. medens de sidder på bilen ?
Jep, dog på en afbalanceringsmaskine.
Kan hjul afbalanceres mens de sidder på bilen?
> Løft hjulene et ad gangen drej dem rund og kig om de roterer uden at
> slå op/ned og ind/ud.
> Kontroller for slør i styr/bære-kugler og bøsninger når du alligevel
> har ved i hvert hjul.
Det vil jeg prøve med det samme.
Mvh
Kim
| |
Hans Paulin (6310) (28-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 28-03-10 13:26 |
|
KimT sendte dette med sin computer:
>> Nu er dine nye hjul vel afbalanceret, evt. medens de sidder på bilen ?
>
> Jep, dog på en afbalanceringsmaskine.
> Kan hjul afbalanceres mens de sidder på bilen?
Ja, man kan spinde dem op (i fart)
Har dog aldrig fået det gjort på en forhjulstrækker.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
ABJ (28-03-2010)
| Kommentar Fra : ABJ |
Dato : 28-03-10 16:53 |
|
"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen
news:4baf311d$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> Sidste år købte jeg brugt bil.
> Den rystede* lidt men da de monterede dæk var godt nedslidte tænkte jeg at
> det problem vil være løst med et nyt sæt dæk.
>
> Stor var frustrationen da de nye dæk viser samme tendens.
> Måske lidt mindre udpræget, men vibrationerne er der bestemt stadig.
>
> Det er de samme alufælge jeg anvender: Originale mazda uden skader.
> Dækkene er Goodyear F1.
>
> Hvad kan det være?
> Skæve fælge, men det er jo alu?
> Buler i uheldigt fabrikeret dæk?
> Sporing af bil?
> Bøjet hjulaksel?
>
> * Den "glider" ikke hen ad vejen men ryster lidt i rat og lægger man en
> hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
> Det er ved alle hastigheder og mærkes tydeligt hvis jeg ved eks. 100km/t
> kobler ud og bare lader bilen løbe farten af.
>
> Håber I kan give et par input!
>
> Mvh Kim
Rystelser kan skyldes at hjulet ikke centrerer, hvis der er uoriginale
alufælge er det meget vigtigt at centreringsringene passer nøjagtigt.
Jeg har været ude for et lignende problem, centreringsringene havde de
rigtige mål, men den konus der er i kanten var for dyb, så de sad ikke
nøjagtigt.
| |
KimT (31-03-2010)
| Kommentar Fra : KimT |
Dato : 31-03-10 14:47 |
|
Opfølgning:
Dækmanden har kontrolleret for afbalancering, skæve fælge og dækkenes
rundhed. Alt var ok.
Hans bud:
Styrekugler eller dæmpere.
Mvh
Kim
| |
ABJ (31-03-2010)
| Kommentar Fra : ABJ |
Dato : 31-03-10 15:56 |
|
"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen
news:4bb3523d$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> Opfølgning:
> Dækmanden har kontrolleret for afbalancering, skæve fælge og dækkenes
> rundhed. Alt var ok.
>
> Hans bud:
> Styrekugler eller dæmpere.
>
> Mvh
> Kim
Har han kontrolleret hjulene mens de var monteret på bilen, med spinner?
Forkerte pasringe opdages ikke hvis hjulet er taget af.
Mvh.
Aksel
| |
|
|