Knapper i tabeller
Fra : Preben Nielsen

Dato : 04-08-01 18:19

I en tabel har jeg nogle knapper. Arbejdssiden kan ses på:

http://hjem.get2net.dk/visto/vinsider/typer/typer_test.htm

(Siden ses udenfor frameset, så man kan ikke regne med
proportionerne.)

Stylesheet kan ses på:

http://hjem.get2net.dk/visto/typografi.css

Der skal være knapper med to bredder, den breddeste ca. dobbelt
så bred som den smalle.
Som det er nu ser det OK ud i Netscape 6.1, mens den bredde knap
bliver "skåret" i Internet Explorer 5.5.
Når jeg kigger på siden i Frontpage, kan jeg se at problemet
skyldes at højre kant af cellen, som den bredde knap ligger i,
ikke strækker sig ud over venstre kant af den underliggende celle
til højre, hvilket den skal. Jeg har prøvet med større width til
de to celler der indeholder knapperne, men det gør ingen forskel
(så pt er der ingen width på).

Hvad skal jeg gøre?

Mvh
Preben

- Pædagoiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-08-01 03:28

Preben Nielsen <visto@get2net.dk> wrote:

> Der skal være knapper med to bredder, den breddeste ca. dobbelt
> så bred som den smalle.
> Som det er nu ser det OK ud i Netscape 6.1, mens den bredde knap
> bliver "skåret" i Internet Explorer 5.5.

I IE5 til mac ser det OK ud -- lidt rodet måske, men jeg kan ikke se
fejlen du taler om.

Som en tommelfingerregel er det god stil at servere gyldig kode for
browserne. Derfor vil jeg anbefale dig at rette de fejl w3c's validator
fandt i din css og i din html-kode. Jeg har selv sparet størstedelen af
min hårpragt og adskillige timer ved at rette de fejl den påpegede.
Klik på linkene nedenunder og du bliver taget direkte dertil.

Fejl i css:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fhjem.get2
net.dk%2Fvisto%2Ftypografi.css&warning=1&profile=css2>

Fejl i html:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhjem.get2net.dk%2Fvisto%
2Fvinsider%2Ftyper%2Ftyper_test.htm&doctype=HTML+4.01+Transitional>

Jeg må lære at gå ordentlig tid i seng...

--
Jonas @ 11°56° <http://geografi.hjem.wanadoo.dk>
| OSS: <http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/> |

Fra : Preben Nielsen

Dato : 05-08-01 14:44

> I IE5 til mac ser det OK ud -- lidt rodet måske, men jeg kan ikke se
> fejlen du taler om.
Jeg burde måske have præciseret, at fejlen ses på to halve knapper, hvor
den del af teksten man kan se hedder: "Generelt om rødvi.." henh.
"Generelt om de sy..." Disse knapper bliver "klippet" i IE 5.5

> [...]
> <http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhjem.get2net.dk%2Fvisto%
> 2Fvinsider%2Ftyper%2Ftyper_test.htm&doctype=HTML+4.01+Transitional>

Jeg må nok se at få kørt sådan nogle valideringer, det har du ret i. Jeg
er krøbet lidt uden om, fordi jeg på et tidligere tidspunkt lavede sådan
en midtvejs-prøve-validering. Og jeg forstod ikke halvdelen af
meddelelserne, tabte modet lidt i forb. m. validering. Men nu må jeg nok
se at knokle mig igennem det.

Preben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-08-01 15:20

> [...]

> den del af teksten man kan se hedder: "Generelt om rødvi.." henh.
> "Generelt om de sy..." Disse knapper bliver "klippet" i IE 5.5

OK, så kan du tilføje disse problemer:

* Man kan ikke se den nævnte tekst på IE5 @mac
* Knapperne findes ikke på NN4.77@mac

Jeg tror en validering vil være indsatsen værd (-:

Jeg har smidt nogle screendumps fra mac til dig på:

<http://geografi.hjem.wanadoo.dk/dumps/>