Utætte waders
Fra : Meier

Dato : 04-08-01 16:54

For et par måneder siden var der et indlæg her på siden angående utætte
waders:
Der skulle bl. a. bruges tragt og støvsuger .
Gentag venligst det gode råd.

Knud

Fra : Fie & Erik

Dato : 05-08-01 09:10

Hej Knud og alle jer andre

1.
Lokalisering af utætheder
Læg dine waders på badeværelsegulvet. Put et støvsuger ind i dem så
udblæsningen er indenfor, mens slangen er udenfor. Gør arrangementet

tæt ved at spænde en rem rundt om livet på wadersen så den strammer godt til
om støvsugeren. Start støvsugeren og kom sulfo på syningerne.

Der hvor der kommer bobler er der hul. Du kan ikke mærke op på det våde
stof, så der må du måle afstande og skrive ned. F.eks. venstre ben -

12 cm fra skridtsamling.

2.
Tørring
Skyl sæben af og vent til de er helt tørre.

3.
Limning
Køb en bøtte neopren-lim i en dykkershop el. lign. Køb noget
cellulosefortynder. Køb en pensel ca. 1 cm bred.
Kom noget fortynder i limen så den får en konsistens som olie.
Waders er som regel tapet udvendigt men ikke indvendigt. Vend derfor vrangen
ud på dem så meget som det nu er muligt. Det er også det

pæneste at reparere på indersiden. Tag en tragt og stop den "ind på
ydersiden" og spænd det utætte område ud over tragten som et

trommeskind. Trommeskindet holdes på plads med en rem. Tag igen din
støvsuger og sæt sugestykket ind på tragten. Start støvsugeren. Nu kan

du se trommeskindet stå i en bue ned i tragten. Dup lidt fortynder på
samlingen. Når fortynderen bliver suget igennem utætheden, renses denne.

Så smører du ellers lim på. Limen bliver suget igenem hullet. Når du er
færdig med at lime stopper du støvsugeren, men lader

tragtarrangementet sidde og sørger for at limen ikke kommer i berøring med
andre dele af wadersen. Ellers kan de godt være lidt vanskelige at

få på bagefter. Når skidtet er tørt kan du vende wadersen igen. Der hvor der
var hul kan du nu se en lille dut lim stikke ud. Du skulle nu være klar

til at gå ud og lave nye huller i dine waders.

5.
Vanskeligheder
Hvis hullet er i støvlerne som man jo ikke kan vrangvende, må man stikke
sugestykket ned i dem og så lime på ydersiden. Det har jeg dog ikke

selv prøvet.
Hvis der er tale om en decideret flænge i neoprenen, dur støvsugermetoden
ikke. Så lægger man det beskadigede stykke på en plan flade,

renser, limer, venter så længe som angivet på limens emballageog trykker
derefter limningen sammen langs den plane flade. Hvis det er en rigtig

stor flænge kan man evt. søge hjælp i en dykkerklub eller få det lavet
proffesionelt hvis det kan betale sig.

6.
Mit telefonnr. hvis der er problemer:
2965 1695