Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Klassiker: Købe af digital-kamera
Fra : Anders Petersen

Dato : 04-08-01 14:40

Først: Jeg har læst tidligere indlæg og håber derfor at styre uden om
alt for kedsommelige spørgsmål.

Men: Jeg skal have fat i et digitalkamera, der primært skal bruges til
net-grafik, men også gerne må fungere til print i ca. A3, hvorfor jeg
vel i første omgang skal have fat i 3+ megapixels. Overordnet set må
kvaliteten gerne være rimelig.

Derudover vil det være fint, hvis det kunne køre lidt video - jeg
forestiller mig, at mpeg kan eksporteres til enkelt-stills? Men hvad
er kvaliteten af video i disse kameraer, og er der en chance for, at
nogle producenter er gode på billed-fronten, andre på video-fronten -
eller hænger dette tæt sammen?

Og hvad med hukommelse? Er noget bedre end andet, vil det være smart
med en card-reader af en slags, og hvad med miniharddiske som fx.
IBMs? Generelle betragtninger om køb og praktisk anvendelse af disse
modtages gerne :)

Selv har jeg set lidt på

Sony CyberShot DSC-P1
Canon Powershot A20/S20 (anden forskel end opløsning?)
Nikon Coolpix (er der stor forskel på de forskellige varianter?)

Kommentarer til disse muligheder modtages ligeledes gerne.
Er der gode sites på nettet til generel råd og vejledning?

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Fototal.dk

Dato : 04-08-01 15:39

> [...]
> net-grafik, men også gerne må fungere til print i ca. A3, hvorfor jeg
> vel i første omgang skal have fat i 3+ megapixels. Overordnet set må

A3 i fotografisk god kvalitet kræver 18 megapixels, så du skal nok ikke have
for høje forventninger.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Anders Petersen

Dato : 04-08-01 22:19

>A3 i fotografisk god kvalitet kræver 18 megapixels, så du skal nok ikke have
>for høje forventninger.
>
>Mvh: Finn / Fototal.dk

Ok :) Lyder rimeligt...

Fra : Karsten Olesen

Dato : 05-08-01 20:11

"Fototal.dk" <use49@fototal.dk> skrev i en meddelelse

> A3 i fotografisk god kvalitet kræver 18 megapixels, så du skal nok ikke
have
> for høje forventninger.
***********************

Mindre kan sagtens gøre det.
Iøvrigt kan du godt fornemme,
at et A3 forstørrelse med alm.
film kan blive lidt ulden i kanterne.
Dette opleves ikke i samme grad
med gode digitalcameraer, og tendensen
går endnu mere i dên retning,
jo flere pixels vi "får".

Og ser du et A3 billede lidt
på afstand, så virker et digitalt
pludselig skarpere, da den
tegner mere "skarpt" og direkte
end en ulden negativforstørrelse..

MVH

Fra : Dragon

Dato : 04-08-01 16:50

> A3

Hvis billedet skal hænge på en væg dvs. betragtes i mindst 50-60 cm afstand
ligesom en 19" monitor så kan 2 Mp (100 ppi) godt bruges, men hvis det skal
nærstuderes tættere end 25 cm så skal du bruge 6-8 Mp (200 ppi). Et 3 Mp
billede vil kunne bruges i 40-50 cm afstand (125 ppi).
Bemærk at du kan få et skarpere - men ikke mere detaljeret billede - med fx
programmet Poster. Bemærk også at det kræver en god 21" skærm at kunne vise
et 3 Mp billede i fuld størrelse.

> Derudover vil det være fint, hvis det kunne køre lidt video

Stills fra DVD er ikke særligt skarpe, fordi MPEG lægger mere vægt på
ændringen mellem to billeder end på selve billederne.
Du kan dog få mange digicams, der kan optage MPEG bare kun op til ca. 60 s.

> Og hvad med hukommelse?

CompactFlash er den dominerende standard, men der findes to typer. CF I er 2
mm tyndere end CF II og de fleste kameraer bruger type I. Du får nok brug
for et 32 Mb kort som minimum.
På mit PowerShot A20 kan jeg overføre ca. 425 kb/s så det tager max 3
minutter at tømme et 64 Mb kort. Hvis du køber et kamera med serielport vil
det tage mindst 1½ time og så er en kortlæser klart at foretrække.

> Canon Powershot A20/S20 (anden forskel end opløsning?)

A20 bruger alm. NiMH AA batterier, har 3 x zoom og et mindre display
S20 bruger hundedyre specialbatterier, 2 x zoom, større display og mindre
kamerahus. Det har også flere manuelle indstillinger.
Kvalitetsmæssigt er A20 og S10 vidst meget tæt på hinanden.

Ja, tag et kig på www.imaging-resource.com, www.megapixel.net,
www.dpreview.com, www.steves-digicams.com, http://groups.google.com.

> På forhånd tak,

Velbekomme og god digi-jagt

--
Kasper

Fra : F.Larsen

Dato : 05-08-01 16:56

"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote in message
> [...]

> med en card-reader af en slags, og hvad med miniharddiske som fx.
> IBMs? Generelle betragtninger om køb og praktisk anvendelse af disse

Jeg har selv et S-20 og undersøgte IBMs harddisk, men gik væk fra det af to
årsager 1) den er langsom og 2) den bruger 10x mere strøm end et Compact Flash
kort. Købte istedet et 128 MB Flash kort til 1850,-

> Kommentarer til disse muligheder modtages ligeledes gerne.
> Er der gode sites på nettet til generel råd og vejledning?

Selv besluttede jeg mig at købe S-20'en efter at have læst om det her anmeldelse:

http://www.steves-digicams.com/s20.html

Jeg købte det på "nettet" og sparede ca. 2500,- (det var maj sidste år) ;=)
du kan finde aktuelle priser på:
http://www.edbpriser.dk/hardware/digitalkamera-show.asp

Jeg vil anbefale at købe et ekstra batteri + luksus tasken (der er plads til
camera + det ekstra batteri lige til at have med rundt)

Der er utrolig mange muligheder i det camera og jeg har aldrig taget så mange
billeder som nu (det blev til 425 på den sidste ferie ;=)
Jeg har et 16MB+64MB+128MB flash kort til kameraet. Pas dog på, nogle flashkort
med stor kapacitet gør at kameraet er lang tid om at være klar til skud når det
tændes bla. SanDisk som jeg har købt, der går nok 3-4 sekunder ...

Kan iøvrigt anbefale en USB Flash reader - kan erhverves for 395,-
Den softwaren der følger med, gør at du bare får et ekstra drev i fil-eksplorer og
overførelshastigheden er helt i top (12MB/sek) -- meget bedre end den software der
følger med Kameraet.

--
Flemming
Stop vandviddet http://www.StopCopyDan.dk/