Mac på eksisterende PC-netværk
Fra : Anders Petersen

Dato : 04-08-01 14:46

Jeg har i forvejen et fungerende netværk med 3 pc'er med hhv. Win98 og
win2k, men påtænker at anskaffe en PowerMac G4. Det er dog et krav, at
denne kn indgå i det eksisterende netværk, og bl.a. dele printer,
adsl-forbindelse og filere i det hele taget.

Kan det lade sig gøre, hvordan, er det besværligt? Og hvordan vil det
praktisk foregå i det daglige (hvor det skal siges, at jeg indtil
videre er mac-nybegynder - i den grad :)

Håber på et par tips eller tre...

På forhånd tak,,
/Anders

Fra : Martin Jensen

Dato : 04-08-01 17:27

> Kan det lade sig gøre, hvordan, er det besværligt? Og hvordan vil det
> praktisk foregå i det daglige (hvor det skal siges, at jeg indtil
> videre er mac-nybegynder - i den grad :)

Det at komme på Internettet med den er ligeså nemt som på en PC. Hvis den
forstår TCP/IP (og det gør den) så er det nøjagtigt det samme som du skal på
en PC (give den en IP adresse, sætte en gateway etc).

Hvad angår fildeling, så har jeg ikke den fjerneste idé om det - men jeg
mener at huske at en Mac er 'klar' til at hoppe på et windows netværk.

Jeg tror ikke du får store problemer - og slet ikke nogle der ikke kan
løses.

/Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-01 12:36

Anders Petersen wrote:

> [...]
> denne kn indgå i det eksisterende netværk, og bl.a. dele printer,
> adsl-forbindelse og filere i det hele taget.

G4'eren har indbygget 10/100/1000 Mbit netkort, så hardwaren er i
orden, og det eneste du skal bruge er et UTP-kabel/ledig plads i en switch/hub.

Derved er du på internet/intranet, og mangler blot at finde ud af, om
din printer er Mac-kompatibel (hvis det er en PostScript printer, skulle
der ikke være de store problemer), og hvordan du ønsker at dele filer.

Til Mac findes der et program der hedder Dave, som kan tilgå delte
Windows-drev direkte. En anden mulighed er at bruge en central server,
enten en Windows NT (sikkert også 2000?) der er indstillet til
AppleTalk, eller en Linux/Unix server med Netatalk og Samba installeret.

I september kommer der i øvrigt en ny version af Apple's Mac OS X
styresystem, der fra starten af blot skal tilsluttes netværket, og så
kan dele filer med alle Windows maskiner på netværket. Så hvis du vil
kører med Mac OS X, bliver det endnu lettere om et par måneder.

Se nærmere på:

+ Den kommende Mac OS X <URL:http://www.apple.com/macosx/newversion>
+ Programmet Dave <URL:http://www.thursby.com/products/dave.html>
+ Den danske nyhedsgruppe om Macintosh <URL:news:dk.edb.mac>

Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk>