Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemformat
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 04-08-01 13:59

HEJ

Efter at have fået nogle gode råd fra et par stykker i NG, har jeg fået
taget hul på fotografering med mit gamle RolleiCord.
Jeg er blevet helt forelsket i 6x6 formatet som giver langt bedre
forstørrelser.
Samtidig føler jeg at man får mere ro over sin fotografering, da jeg ikke
skal se på motiverne på vertikalt og horizontalt format, oplevelsen at
motivet er langt fast i exponerinsøjeblikket. Man kan jo senere beskære
motivet i mørkekammeret.

Jeg har så kigget lidt på www for at finde en mere tidssvarende kamera i
mellemformat, men ak - de koster jo spidsen af en jetjager.
Kender nogen til melleformat kameraer i et humant prisleje, de eneste jeg
har kunnet finde er Hasselblad, Rollei og Mamia, eller findes der bare ikke
mellemformat til os halvfattige amatører ??

--
MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : Thomas Bach

Dato : 04-08-01 17:07

Jens Peter Sørensen <jens.peter@fritid.tele.dk> wrote:

> [...]
> har kunnet finde er Hasselblad, Rollei og Mamia, eller findes der bare ikke
> mellemformat til os halvfattige amatører ??

Hej Jens.

Du kunne jo prøve at kigge lidt på brugtmarkedet. På
http://www.nfdnaturfotografer.suite.dk/
er der f.eks et Pentax 6x7 til salg.

Iøvrigt anbefales pentax mellemformat af mange, og det er vist knap så
dyrt som Mamia, Hasselblad osv.

Hilsen

Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-01 20:30

"Jens Peter Sørensen" wrote:

> [...]
> har kunnet finde er Hasselblad, Rollei og Mamia, eller findes der bare ikke
> mellemformat til os halvfattige amatører ??

Jeg har noget Zenza Bronica 6x4,5 til salg, hvis du sender mig en
e-mail, så vil jeg sende dig noget info.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Eirik Berger

Dato : 06-08-01 13:05

> [...]
ikke
> mellemformat til os halvfattige amatører ??

Jeg skal selge et Mamiya 645 Pro TL med rullfilmholder (120), winder,
nakkereim og prismesøker.
3 objektiver medfølger - 35mm, 80mm og 300mm
kameraet er lite brukt og i perfekt stand.
Pris: 20000 NOK

Eirik Berger
eb@johnsen.no

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-01 14:09

Jens Peter Sørensen skrev

> [...]
ikke
> mellemformat til os halvfattige amatører ??

Næh...
Hvis du med tidssvarende mener nyt, er svaret nok nej.
Russerne lavede i sin tid en 6x6 klon (kan ikke
huske navnet Kowa/Lenin66?) som var relativ
billig, men til gengæld var noget bras.
Det eneste du evt. får ud af at skifte Rollei'en til et
eenøjet spejlrefleks er muligheden for at skifte objektiv,
hvilket selvfølgelig også er dejligt (og dyrt)
I øvrigt synes jeg at brugt Hasselblad er til at komme
i nærheden af, hvis man ikke liiige skal ha' den sidste
nye model. Men tidssvarende bliver det jo så ikke...
Og med enøjede spejlrefleks skal man jo gøre op med
sig selv om man kan leve med et kraftigt KAFLOPS
hver gang man tager et billede?
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-01 14:45

Peter Schrøder wrote:

> Og med enøjede spejlrefleks skal man jo gøre op med
> sig selv om man kan leve med et kraftigt KAFLOPS
> hver gang man tager et billede?

Det er netop centerlukkerens store styrke, at den ikke afsætter en
rystelse i kameraet, derfor slår man da altid spejlet op lige inden man
eksponerer, ellers risikerer man jo rystede billeder - men den procedure
ændrer ikke på lyden, den har jo et vist "format", og der er nogen som
godt ka' li' den lyd...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-01 14:59

Niels Ebbesen mente

> [...]
procedure
> ændrer ikke på lyden, den har jo et vist "format", og der er nogen som

Hej Niels

Husk at visse modeller (f.eks. Mamiya 645) ikke
har centrallukker, men er udstyret med spaltelukker.
Hvilket jo gør objektiverne noget mere overkommelige,
rent prismæssigt.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-01 15:39

Peter Schrøder wrote:

> Husk at visse modeller (f.eks. Mamiya 645) ikke
> har centrallukker, men er udstyret med spaltelukker.
> Hvilket jo gør objektiverne noget mere overkommelige,
> rent prismæssigt.

Ja Hasselblad har også lavet flere modeller med spaltelukker, det er for
at komme ned på tider under 1:500, som er centerlukkerens absolutte
nedre grænse.

Jeg har prøvet et Hasselblad med spaltelukker, og det gir' altså
rystelser på de langsomme tider, det er jo også en gigantisk mekanisme
der arbejder.

Så hvis man vil noget seriøst i mellemformatet, så skal man gå efter
modeller med centerlukker i objektivet, det har også den fordel, at der
er mindre mekanik i kamerahuset, og hvis en centerlukker går i udu, så
kan man køre vidre med de andre objektiver.

Jeg har dog aldrig oplevet eller hørt om en centerlukker der er gået i
udu, jeg ved at de kan hænge hvis de ikke er blevet brugt i længre tid,
og at lamellerne kan klæbe sammen, hvis der kommer olie ind på dem, men
det kan i begge tilfælde løses med en relativ billig rensning.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-08-01 08:44

Niels Ebbesen mente
> [...]
> er mindre mekanik i kamerahuset, og hvis en centerlukker går i udu, så
> kan man køre vidre med de andre objektiver.

Jeg tror Hasselblad bliver ked af, at du opfatter deres
spaltelukker som useriøs...:)
De eneste fordele en centrallukker har, efter min mening, er
evnen til at synkronisere ved høje lukkertider, samt lyden hvis man
manuelt klapper spejlet op inden eksponeringen. Det sidste er
dog ikke så handy "on location"
Desuden er merprisen for et objektiv med lukker så høj, at
man ikke skal ha' ret mange objektiver, før det er billigere at
købe et ekstra hus.

> [...]
> og at lamellerne kan klæbe sammen, hvis der kommer olie ind på dem, men
> det kan i begge tilfælde løses med en relativ billig rensning.

Relativ billig i forhold til nyprisen?
Jeg har aldrig hørt om en billig kamerareparation, medmindre
man overlader sit grej til den lokale Karl Smart.
Men det må da vist også opfattes som useriøst?
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.