Hjemmelavet bundlagsgødning
Fra : Bjarne

Dato : 04-08-01 12:58

Hejsa

Efter at have set en opskrift på bundlagsgødning hvor der skulle bruges
følgende
250 ml flydende plantegødning
En mængde ugødet spagnum
500g ler (rødler)

Er mine spørgsmål så om der er nogen af jer der bruger denne blanding, og
hvor godt det virker

Og hvor får man fat i rødler,(planteskoler har det ikke)
og hvad med ugødet spagnum det kan man sagtens købe i sække med 150 L
men det er nok lidt mere end jeg skal bruge "kan det købes i mindre mængder
"jeg bor i Århus"

Mvh Bjarne.

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 04-08-01 14:32

Ler kan du vel få på et tegleværk, men lige hvor der findes sådan et i Århus
ved jeg ikke.

Fra : ALLAN HANSEN

Dato : 04-08-01 14:25

Rødler skulle efterhånden være en mangelvare i danmark. Det er ikke ret lang
tid siden, at der var et indslag i tv-avisen omkring dette. Hvorfor bruger
du ikke bare almindeligt dekorationsler.

Jeg bruger iøvrigt den flydende gødning direkte i akvariet. jeg kommer 10
ml. i mit 160 liters akvarie hver uge. Min plantevækst er eksploderet så
voldsomt, at jeg har måtte stoppe c02 tilsætningen, for at holde væksten
lidt igen.¨

Faktisk er jeg nødt til at tynde temmelig kraftigt ud i væksten hver måned.
Der ryger vel for et par hundrede kroner planter i skraldespanden hver måned
(jeg har desværre kun det ene akvarie at placere dem i endnu).

Jeg har ikke haft behov for bundlagsgødning.

Hilsen Allan.

Bjarne <hobie@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KERa7.1800$xn.156044@news010.worldonline.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 16:39

"ALLAN HANSEN" <a@g.dk> wrote in message
> [...]
> tid siden, at der var et indslag i tv-avisen omkring dette. Hvorfor bruger
> du ikke bare almindeligt dekorationsler.

Rødler er jernholdigt (fordel) og blåler indeholder kalk (oftest en ulempe).
Det må kunne købes i en forretning for kunsthåndværkere (keramikere).

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 04-08-01 17:03

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9kh4u0$tfg$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
ulempe).
>Det må kunne købes i en forretning for kunsthåndværkere (keramikere).

Således siger min Lademann

rødler

rødler: ler, dannet af blåler ved iltning af jernforbindelserne.
Kalkfattigt; udgør den øverste del af leraflejringer. Giver ved brænding
røde teglprodukter, bl.a. røde mursten.

blåler

blåler: uforvitret ler; farven skyldes ferro-forbindelser, der kan iltes til
ferriforbindelser (rust); blåler bliver derved til rødler. Anvendes bl.a.
til fremstilling af gule mursten.

Men som du tidligere har været inde på, et det ligegyldigt (for pH) om der
er tale om 10 gram eller et broelement (hvis der er ler i et sådan)

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 17:24

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
til
> ferriforbindelser (rust); blåler bliver derved til rødler. Anvendes bl.a.

Det burde vel egentligt være en fordel at jernet er på ferroform eller hur?
Er der ikke noget med at de er lettere at optage end ferri?

mvh
jan

Fra : ole larsen

Dato : 05-08-01 16:23

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9kh7j5$11ne$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>
>Det burde vel egentligt være en fordel at jernet er på ferroform eller hur?
>Er der ikke noget med at de er lettere at optage end ferri?

Jo, sådan skulle det vist være. Og det skulle også være begrundelsen for at
chelatere ferro i gødningen - så det varer længere inden det iltes

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 04-08-01 16:34

"Bjarne" <hobie@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvad med ugødet spagnum det kan man sagtens købe i sække med 150 L
> men det er nok lidt mere end jeg skal bruge "kan det købes i mindre

Hejsa

Jeg købte mit ler hos Panduro Hobby i en 10 kg pose. Spaghnummen får jeg
bla. af en bekendt som havde købt en 150l sæk.

Og jeg bruger det i et par akvarier..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Bjarne

Dato : 04-08-01 20:29

Hej igen

Tak for de mange tips

hvorfor tænkte jeg ikke på bundlagsgødning i min sommerferie der var jeg
inde og se et teglværk i nærheden af Gråsten
og mon ikke de havde haft lidt tilovers. Men den med panduro hobby lyder til
at kunne bruges den ved jeg da hvor ligger

Grunden til at jeg ville bruge bundlagsgødningen er at jeg lige har startet
et 128L akvarie hovedesageligt til at dyrke lidt planter i
men der er jo ikke noget planterne kan leve af i sådan nogen nyt og rent
grus derfor en lille klump gødning ned til hver plante

Mvh.Bjarne

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3h4hk9.g42.ln@akvariet.dk...