Saab var skraldespand for GM...
Fra : Henrik B.

Dato : 01-03-10 23:51

Har jeg HELE TIDENsagt. Nu er det bekræftet fra GM selv:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1307295.ece

"Chef: Saab blev svigtet
Set i bakspejlet skulle Saab ifølge lederen af den amerikanske bilgigant,
General Motors Europa, aldrig have været en del af GM

19:05 - 01. mar. 2010 | Ritzau /Nyheder

Lederen af General Motors Europe, Nick Reilly, erkender, at GM ikke gjorde
nok for at gøre Saab rentabel. Han mener, at den svenske bilfabrik har
potentiale til at lykkes.

Dermed er der også en chance for, at GM vil kunne få nogle af de milliarder
tilbage, som det har kostet at gennemføre handlen.

På Genève Motor Show, som snigåbnede mandag, og som mange producenter
benytter til at øve sig inden tirsdagens pressemøder, udstillede de
tidligere GM-søskende Saab og Opel side om side. Men de formelle bånd er
klippet over.

Nu, da blækket er tørt på kontrakten om salg til Spyker Cars, taler Nick
Reilly ud af posen om GM's fejldispositioner.

- Jeg tror, at Saab er langt bedre egnet til en virksomhed, der kan
koncentrere sig et hundrede procent om et mindre mærke, sammenlignet med GM,
der i langt højere grad har med volumenmærker at gøre, siger han og
fortsætter:

- Vi kunne ikke afsætte tilstrækkelig tid, ressourcer og engagement fra
ledelsen for at gøre Saab til en succes. Men Saab-Spyker vil garanteret
fokusere hundrede procent på det."

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-10 07:30

Og fra Fronkens favoritkilde:
http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=268614&rlt=0&pid=201329__ArticlePageProvider

"GM tror på lönsamt SaabUppdaterad 2010-03-01 22:26

Chefen för General Motors Europa, Nick Reilly, medger att GM inte gjorde
tillräckligt för att få Saab lönsamt. Nu tror han att det finns potential
för Saab att lyckas.

Och därmed chans för GM att få tillbaka en del av de miljarder det kostat
att få affären i hamn.

Nu när bläcket har torkat på köpeavtalet med Spyker Cars pratar Nick Reilly
om GM:s tillkortakommanden.

"Jag tror att Saab är mer lämpat för ett företag som kan fokusera hundra
procent av sin tid på ett mindre varumärke, jämfört med GM som typiskt sett
haft volymmärken. Vi kunde inte avsätta tillräckligt med tid, resurser och
engagemang från ledningen för att få Saab framgångsrikt. Men Saab Spyker
kommer att vara fokuserade på allt detta till hundra procent."

Tog det er 20 år att komma på det?

"Nej, inte riktigt. Det tog ganska lång tid särskilt med tanke på att vi
förlorat pengar under flera år, så det borde ha gått snabbare, men det är
som det är."

Tror du att Saab kan bli lönsamt?

"Ja, det tror jag. Det gäller att ha kontroll över kostnadsstrukturen. Nu
blir Saab ett enklare företag än när det var inom GM, vilket kommer att
underlätta. Man startar utan skulder och med en bra produkt så jag ser inte
varför Saab inte skulle kunna bli lönsamt. Man har ett enastående arv från
flyget och en oerhört lojal kundkrets."

Ett Saab som tjänar pengar skulle ge GM tillbaka en del av kostnaderna man
har haft för affären eftersom GM har fått preferensaktier i Saab Spyker som
en del av uppgörelsen.

Saabs förlust i fjol var 4 miljarder kronor enligt en preliminär
balansräkning. GM har fortsatt att betala alla leverantörer. Vid
ackordsuppgörelsen i somras hade Saab skulder påöver 10 miljarder kronor,
där GM tagit över nästan allt och efterskänkt 75 procent.

GM har också lovat stå för kostnaderna för verktygen till nya Saab 9-5.
Enligt Nick Reilly är de värda över 200 miljoner euro (cirka 2 miljarder
kronor). Totalsumman för att sälja Saab landar pååtskilliga miljarder.

"Det kostar oss en hel del, men vi föredrar mycket hellre att använda våra
pengar på det sättet än att lägga pengar på en avveckling", säger Nick
Reilly.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-03-10 22:55

Henrik B. wrote:
> [...]
> "Det kostar oss en hel del, men vi föredrar mycket hellre att använda
> våra pengar på det sättet än att lägga pengar på en avveckling",

Sig mig engang - Tror du manden er idiot. Han har små 2 milliarder kroner
ude at svømme som er værdiløse hvis lortet tilter.

Endnu engang glimrer du totalt ved manglende evne til at gennemskue folk
motiver.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-03-10 22:52

Henrik B. wrote:
> [...]
> fra ledelsen for at gøre Saab til en succes. Men Saab-Spyker vil
> garanteret fokusere hundrede procent på det."

For satan hvor er du nem.

Find en anden til at rose en producent end en hovedaktionær.

--
- Frank