/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Nationale test
Fra : Carsten


Dato : 01-03-10 21:45

Hej gruppe

Anvendes nationale test i de øvrige nordiske lande i samme stil som tiltænkt
i herhjemme ?

/Carsten


 
 
Zeki (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 02-03-10 05:34


"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b8c2735$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Anvendes nationale test i de øvrige nordiske lande i samme stil som
> tiltænkt i herhjemme ?

Nej!



Thomas Hejl Pilgaard (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Hejl Pilgaard


Dato : 02-03-10 08:03

Zeki <zeki@nej.dk> declared in:
4b8c9537$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> "Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b8c2735$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej gruppe
>>
>> Anvendes nationale test i de øvrige nordiske lande i samme stil som
>> tiltænkt i herhjemme ?
>
> Nej!

Så vidt jeg husker, prøvede Norge at indføre lignende adaptive tests,
men opgav med den konklusion, at det ikke kunne lade sig gøre.



Carsten (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 02-03-10 10:14

Tak for svarene.

Man kan jo prøve testene her (demo-udgave): http://demo.evaluering.uvm.dk/

Jeg undrede mig bl.a. over det 'dos-agtige' udseende, og det faglige
indhold, og ringede derfor til Skolestyrelsen, hvor man kunne fortælle at
den formmæssige side i høj grad var lavet af hensyn til tilgængelighed
(blinde, svagsynede, mv.)

Mht. det faglige indhold, er det bl.a. Kim Foss Hansen, psykolog mv., der
har udarbejdet det matematike indhold, men hvis han har været underlagt de
formmæssige rammer, har det formentlig været begrænsende for de matematiske
opgavers udformning.

Til sidst spurgte jeg om privatskoler også skal benytte testene - men det er
frivilligt, og privatskoler ka n selv vælge om de vil.

/Carsten


HAWK (02-03-2010)
Kommentar
Fra : HAWK


Dato : 02-03-10 16:16

jeg tog lige dansk testen, og hvis den er udtryk for det faglige niveau som
man forlanger en elev i 8 klasse skal have, så ser det sørme sort ud for
gamle Danmark-

Er det virkelig hvad man mener en elev i 8 klasse skulle kunne klare???



"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b8cd6c1$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for svarene.
>
> Man kan jo prøve testene her (demo-udgave): http://demo.evaluering.uvm.dk/
>
> Jeg undrede mig bl.a. over det 'dos-agtige' udseende, og det faglige
> indhold, og ringede derfor til Skolestyrelsen, hvor man kunne fortælle at
> den formmæssige side i høj grad var lavet af hensyn til tilgængelighed
> (blinde, svagsynede, mv.)
>
> Mht. det faglige indhold, er det bl.a. Kim Foss Hansen, psykolog mv., der
> har udarbejdet det matematike indhold, men hvis han har været underlagt de
> formmæssige rammer, har det formentlig været begrænsende for de
> matematiske opgavers udformning.
>
> Til sidst spurgte jeg om privatskoler også skal benytte testene - men det
> er frivilligt, og privatskoler ka n selv vælge om de vil.
>
> /Carsten


Zeki (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 02-03-10 16:50

"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
news:4b8d2ba6$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> jeg tog lige dansk testen, og hvis den er udtryk for det faglige niveau
> som man forlanger en elev i 8 klasse skal have, så ser det sørme sort ud
> for gamle Danmark-

Det hedder "dansktesten" (ét ord), og så starter man i øvrigt med stort
bogstav i en ny sætning og slutter med punktum.

Synes du selv du er den rette til at bedømme hvad der er det "rette niveau"?




HAWK (02-03-2010)
Kommentar
Fra : HAWK


Dato : 02-03-10 22:49



"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen
news:4b8d33bf$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
> news:4b8d2ba6$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> jeg tog lige dansk testen, og hvis den er udtryk for det faglige niveau
>> som man forlanger en elev i 8 klasse skal have, så ser det sørme sort ud
>> for gamle Danmark-
>
> Det hedder "dansktesten" (ét ord), og så starter man i øvrigt med stort
> bogstav i en ny sætning og slutter med punktum.

evnede du ikke at forholde dig til indholdet?
>
> Synes du selv du er den rette til at bedømme hvad der er det "rette
> niveau"?

ja
>
>
>

Zeki (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 03-03-10 11:28

"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
news:4b8d87bc$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> jeg tog lige dansk testen, og hvis den er udtryk for det faglige niveau
>>> som man forlanger en elev i 8 klasse skal have, så ser det sørme sort ud
>>> for gamle Danmark-
>>
>> Det hedder "dansktesten" (ét ord), og så starter man i øvrigt med stort
>> bogstav i en ny sætning og slutter med punktum.
>
> evnede du ikke at forholde dig til indholdet?

Hvilket indhold?

Du mener helt seriøst, at en person der ikke "evner" at stave og formulere
sig på korrekt dansk, er den rette til at konkludere om det faglige niveau i
dansktesten er i orden?

Så mener du vel også, at en person der ikke kan finde ud af at regne, er den
rette til at bedømme det faglige niveau i en matematiktest?



Arne H. Wilstrup (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 04-03-10 17:58


"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen
news:4b8e39be$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
> news:4b8d87bc$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>>> jeg tog lige dansk testen, og hvis den er udtryk for det
>>>> faglige niveau som man forlanger en elev i 8 klasse skal
>>>> have, så ser det sørme sort ud for gamle Danmark-
>>>
>>> Det hedder "dansktesten" (ét ord), og så starter man i øvrigt
>>> med stort bogstav i en ny sætning og slutter med punktum.
>>
>> evnede du ikke at forholde dig til indholdet?
>
> Hvilket indhold?
>
> Du mener helt seriøst, at en person der ikke "evner" at stave
> og formulere sig på korrekt dansk, er den rette til at
> konkludere om det faglige niveau i dansktesten er i orden?
>
> Så mener du vel også, at en person der ikke kan finde ud af at
> regne, er den rette til at bedømme det faglige niveau i en
> matematiktest?
>

HAWK dummer sig ustandselig - han hævder at være leder af et
personale der rummer både lærere, sygeplejersker m.v., og praler
med at han er ved at udskifte lærerne med "fagligt kompetent
personale". Desuden har han en mening om lærerne, som han ikke
mener gør et særlig godt stykke arbejde, men han kender på den
anden side intet til folkeskolens lærere eller deres kompetencer
og aner intet om hvad der kræves af eleverne - til gengæld kloger
han sig på det faglige niveau i 8.klasse ved at tage udgangspunkt
i de nationale test, samtidig med at hans evner til at stave er
yderst ringe.
Det er HAWK i en nøddeskal. Han hører til blandt de få populister
der intet ved og intet vil vide, men som alligevel har en mening
om alt.
Han udtaler sig om lærernes faglige niveau uden at kende til det,
han udtaler sig om elevernes faglige niveau uden at kende til
det, og minsandten om han ikke også forholder sig til
spørgsmålene i de nationale tests uden at kende en snus til hvad
de egentlig går ud på.

Vi kan derfor fastslå at når en model eller et udsagn er helt hen
i vejret, så er det en HAWK.



Peter Knutsen (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 17-03-10 12:39

On 02/03/2010 08:03, Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> Så vidt jeg husker, prøvede Norge at indføre lignende adaptive tests,
> men opgav med den konklusion, at det ikke kunne lade sig gøre.

Hvad er argumentet egentlig for, at testene skal være adaptive?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Arne H. Wilstrup (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 17-03-10 18:44


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ba0bf4e$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> On 02/03/2010 08:03, Thomas Hejl Pilgaard wrote:
>> Så vidt jeg husker, prøvede Norge at indføre lignende adaptive
>> tests,
>> men opgav med den konklusion, at det ikke kunne lade sig gøre.
>
> Hvad er argumentet egentlig for, at testene skal være adaptive?
>
`
Når man anvender adaptive tests, så betyder det at hvis en elev
ikke kan svare på et givent spørgsmål eller en række givne
spørgsmål, så får eleven et lettere af slagsen, og kan det heller
ikke besvares, så et endnu lettere. Kan eleven svare på dette
eller en række spørgsmål i samme kategori kan man så få et lidt
vanskeligere spørgsmål. Dette for at man kan se elevens niveau i
det pågældende fag.

Jeg tilkendergiver med ovenstående hverken min støtte til eller
modstand mod disse "nationale tests". Det må I have til gode til
en anden gang.



Peter Knutsen (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 18-03-10 22:13

On 17/03/2010 18:44, Arne H. Wilstrup wrote:
> "Peter Knutsen"<peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
>> Hvad er argumentet egentlig for, at testene skal være adaptive?
> `
> Når man anvender adaptive tests, så betyder det at hvis en elev
> ikke kan svare på et givent spørgsmål eller en række givne
> spørgsmål, så får eleven et lettere af slagsen, og kan det heller
> ikke besvares, så et endnu lettere. Kan eleven svare på dette
> eller en række spørgsmål i samme kategori kan man så få et lidt
> vanskeligere spørgsmål. Dette for at man kan se elevens niveau i
> det pågældende fag.

Jeg ved godt hvad "adaptiv test" *betyder*.

Det jeg ikke forstår er, *hvorfor* en test skal være adaptiv, især en
national test. Der var i pressen beretninger om elever der brød grædende
sammen, fordi de oplevede spørgsmålene som for svære.

Det kan man selvfølgelig løse ved kun at give adaptive tests til de
elever der kan forstå konceptet (d.v.s. sortere mange af de mentalt
yngste elever fra), og selvfølgelig ved at forklare resten konceptet
grundigt inden testen

> Jeg tilkendergiver med ovenstående hverken min støtte til eller
> modstand mod disse "nationale tests". Det må I have til gode til
> en anden gang.

Jeg er sådan set også mere interesseret i, *hvorfor* man bruger adaptive
tests i stedet for almindelige tests. Jeg kan nemlig ikke se nogen gode
grunde til det. Eleverne er forskellige, og hvis de alle får de samme
spørgsmål, så bliver disse forskelle tydeliggjort, hvilket er
intellektuelt og moralsk sundt. Hvis man omvendt giver eleverne
forskellige spørgsmål, så risikerer de at få de en forkert opfattelse af
sig selv og af hinanden.

Herfra hvor jeg sidder er det indlysende at man skal måle både på det
råmateriale som den enkelte skolelærer får ind, altså i/før det der
vistnok kaldes "indskolingen", og senere på om den fremgang, som
råmaterialet efterfølgende opnår, står mål med hvad man med rimelighed
kan forvente. Er det ikke tilfældet, har man identificeret en eller
flere lærere, som enten skal erklæres uegnede til at undervise, eller i
mindre grelle tilfældes opgraderes med noget seriøst efteruddannelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Kim J (21-03-2010)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 21-03-10 10:19

Hej Peter,

En begrundelse for adaptive test er, at man ønsker at afdække niveauet for
danske elever generelt. Fx vil det tage lang tid her første gang, hvor vi
skal køre testen før vi får respons, da niveauet ikke kendes og skal
analyseres. De efterfølgende test vil køre meget hurtigere, da man så har
nogle variabler fra testen i år til at give en bedømmelse. Der kan læses
meget mere på:

http://www.evaluering.uvm.dk/templates/velkomst_layout.jsf

Mvh
Kim J.

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ba29758$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> On 17/03/2010 18:44, Arne H. Wilstrup wrote:
>> "Peter Knutsen"<peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
>>> Hvad er argumentet egentlig for, at testene skal være adaptive?
>> `
>> Når man anvender adaptive tests, så betyder det at hvis en elev
>> ikke kan svare på et givent spørgsmål eller en række givne
>> spørgsmål, så får eleven et lettere af slagsen, og kan det heller
>> ikke besvares, så et endnu lettere. Kan eleven svare på dette
>> eller en række spørgsmål i samme kategori kan man så få et lidt
>> vanskeligere spørgsmål. Dette for at man kan se elevens niveau i
>> det pågældende fag.
>
> Jeg ved godt hvad "adaptiv test" *betyder*.
>
> Det jeg ikke forstår er, *hvorfor* en test skal være adaptiv, især en
> national test. Der var i pressen beretninger om elever der brød grædende
> sammen, fordi de oplevede spørgsmålene som for svære.
>
> Det kan man selvfølgelig løse ved kun at give adaptive tests til de elever
> der kan forstå konceptet (d.v.s. sortere mange af de mentalt yngste elever
> fra), og selvfølgelig ved at forklare resten konceptet grundigt inden
> testen
>
>> Jeg tilkendergiver med ovenstående hverken min støtte til eller
>> modstand mod disse "nationale tests". Det må I have til gode til
>> en anden gang.
>
> Jeg er sådan set også mere interesseret i, *hvorfor* man bruger adaptive
> tests i stedet for almindelige tests. Jeg kan nemlig ikke se nogen gode
> grunde til det. Eleverne er forskellige, og hvis de alle får de samme
> spørgsmål, så bliver disse forskelle tydeliggjort, hvilket er
> intellektuelt og moralsk sundt. Hvis man omvendt giver eleverne
> forskellige spørgsmål, så risikerer de at få de en forkert opfattelse af
> sig selv og af hinanden.
>
> Herfra hvor jeg sidder er det indlysende at man skal måle både på det
> råmateriale som den enkelte skolelærer får ind, altså i/før det der
> vistnok kaldes "indskolingen", og senere på om den fremgang, som
> råmaterialet efterfølgende opnår, står mål med hvad man med rimelighed kan
> forvente. Er det ikke tilfældet, har man identificeret en eller flere
> lærere, som enten skal erklæres uegnede til at undervise, eller i mindre
> grelle tilfældes opgraderes med noget seriøst efteruddannelse.
>
> --
> Peter Knutsen
> sagatafl.org


Zeki (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 02-03-10 12:39


"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b8c2735$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Anvendes nationale test i de øvrige nordiske lande i samme stil som
> tiltænkt i herhjemme ?

Igen i år går det helt galt:
"Omstridt skoletest er kollapset"
http://politiken.dk/uddannelse/article914005.ece



Zeki (19-03-2010)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 19-03-10 13:28


"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b8c2735$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe

Igen i dag var den helt gal. Jeg stod selv med en dybt frustreret klasse,
som måtte døje med lag op til flere minutter mellem spørgsmålene, fordi
UNI-C's servere tilsyneladende stadig ikke kan håndtere afvikling af
testene.

Gad vide hvad der skal til før de bliver skrottet?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste