Foto
IBM760 5420
Teil 3020
canon D30
Fra : Pia

Dato : 04-08-01 11:14

jeg sidder og kigger på canon usa og deres linser. - Kan man overhovedet få
nogen EF optikker som ikke er zoom bortset fra 35 og 100 mm?

Ikke umiddelbart det jeg ville vælge

:Pia

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 11:18

Hej Pia.

Til mit Canon EOS 650, har jeg pt. 2 objektiver.

1 stk. Canon EF 50 mm f/1.8
1 stk. Canon EF 24 mm f/2.8

Begge original objektiver.

Prøv at kigge her:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_24_28.html
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_18.html

Prøv at kigge her:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/index.html
Og kig under : Details of lens
og derefter EF mount.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 11:23

tak, det var et dumt spørgsmål - min browser var gået i stå halvvejs igennem
listen på siden...

:Pia

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 11:33

oooh. det var en god liste...

:Pia

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 11:45

Pia wrote:

> oooh. det var en god liste...
>
> :Pia

Synes jeg også selv.

Men vær lige opmærksom på at visse linser ikke laves mere.

Eksempelvis er mit Canon EF 50 mm f/1.8 afløst af Canon EF 50 mm f/1.8
II

Og nogle modeller kan vist kun findes brugt.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 11:49

hej Torsten,

det var også 2 af dem jeg havde kig på. Ved du hvad de ca ligger på i pris
ny/brugt? Kan man købe dem ny?

Kender du noget til extender? fx 200 mm + extender?

:Pia

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 12:01

Hej Pia.

Pia wrote:

> hej Torsten,
>
> det var også 2 af dem jeg havde kig på. Ved du hvad de ca ligger på i pris
> ny/brugt? Kan man købe dem ny?

Jeg købte mit Canon EOS 650 for 800,- + porto brugt i slutningen af juni
inkl. EF 50 mm f/1.8 + Speedlite 300EZ flash
Jeg købte min EF 24 mm f/2.8 for 1400,- i starten af juli.

Og jeg kan sige, at jeg er blevet rigtig glad for det allerede
Det tager yderst skarpe billeder synes jeg, dog er autofokus lidt
langsom, så jeg benytter primært manuel fokusering.
Skal du have hurtig auto-fokusering på canon's objektiver skal du kigge
efter objektiver med betegnelsen USM.

Jeg har pt. kig på et brugt 100-300 mm objektiv, men er bange for at
blive skuffet hvis det ikke tegner ligeså skarpt som mit 24 mm ell. 50
mm. (Hvilket det sikkert ikke gør)
Men hvem sælger en fast 135 ell 200 mm brugt som kan betales af en
studerende

Nypris på scandinavian photo er:
Canon EF 24mm f/2.8 : 6750,- SEK
Canon EF 50mm f/1.8 II: 1350,- SEK (Efter sigende efterfølgerende til
min 50 mm, men kender ikke (kvalitets-)forskellen mellem dem.)

> Kender du noget til extender? fx 200 mm + extender?

Nope.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 12:14

skal jeg have en canon skal det være en D30 - ellers kan jeg lige så godt
fortsætte med min minolta. Den har til gengæld et eller andet med den der
CMOS som gør at en 24 mm bliver til en 35 osv (der findes ikke noget mere
uinteressant end 35mm)

dvs jeg skulle egentlig have

20 mm
50 mm
135 mm + extender

så ville jeg være dækket ind på samme måde som jeg er nu med 2 zoomlinser.

Mon Nikon linser er nemmere og billigere at købe end Canon, hmmm... mon jeg
nogensinde bliver færdig med at vælge?

:Pia

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 12:21

Hej Pia.

Pia wrote:

> [...]
> CMOS som gør at en 24 mm bliver til en 35 osv (der findes ikke noget mere

Hmmm. Skulle jeg gå digitalt, ville dette også være mit valg, men SU'en
rækker ikke så langt
Desuden skal næsten alle mine billeder ud på papir og i album (På nær
dem der frasorteres, men det er en anden snak).

> [...]
> 135 mm + extender
>
> så ville jeg være dækket ind på samme måde som jeg er nu med 2 zoomlinser.

Er det ikke 1.6 du skal multiplicere med for at gå fra objektivets
brændvidde til D30's ??

Dvs. en 20 mm bliver til 32mm. Hvis du vil have en vidvinkel skal du vel
nærmere ned omkring 16 mm(~25.6 mm), med alt hvad det indebærer.

> Mon Nikon linser er nemmere og billigere at købe end Canon, hmmm... mon jeg
> nogensinde bliver færdig med at vælge?

Når du bliver, er der med dagens digitale udvikling kommet nye, bedre og
billigerer modeller på markedet, så du skal finde noget andet at vælge
mellem ,-)

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 12:28

"Torsten T. Rasmussen" wrote:

> Hej Pia.
>
> Pia wrote:
>
> Er det ikke 1.6 du skal multiplicere med for at gå fra objektivets
> brændvidde til D30's ??

Se evt. her:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/digital/data/2000_eos-d30_s.html

under: Lenses Used.

Det er 1.6 der skal multipliceres med ifølge canon.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 12:39

jeg får efterhånden kun lavet papirbilleder så jeg kan scanne dem ind -
derfor mine undersøgelser digicam vs. filmscanner. Og fotocd syntes jeg ikke
var godt nok.

Du har nok ret, jeg skal vente på efterfølgeren til Fujis S1 Pro. Måske.

Jeg har ikke erfaring med 16 mm - hvad "følger med" (bortset fra
fiskeøjeeffekt hvis du bruger det på et normalt kamera)

:Pia

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 12:48

Pia wrote:

> jeg får efterhånden kun lavet papirbilleder så jeg kan scanne dem ind -
> derfor mine undersøgelser digicam vs. filmscanner. Og fotocd syntes jeg ikke
> var godt nok.

Så er det jo også oplagt med et digicam.

> Du har nok ret, jeg skal vente på efterfølgeren til Fujis S1 Pro. Måske.
>
> Jeg har ikke erfaring med 16 mm - hvad "følger med" (bortset fra
> fiskeøjeeffekt hvis du bruger det på et normalt kamera)

Efter hvad jeg har læst skulle vidvinkler have større tendens til
fortegning, hvilket ikke alle bryder sig om. (Tøndeform)

Om dette problem også gør sig gældende når en ultra vidvinkel sættes på
D30 ved jeg ikke.
Men mon ikke dem der har en D30 kan hjælpe på dette område, jeg ville
blot nævne det, så man undgår at ægre sig hvis man ikke var klar over
det.

(Fiskeøje objektiver er en speciel form for vidvinkel, det er ikke alle
vidvinkler på 16 mm (og deromkring) der har fiskeøje effekt AFAIK)

Canons mindste ultra vidvinkel er en EF 14 mm f/2.8 uden fiskeøje.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Roine Karlsson

Dato : 04-08-01 13:09

Hej Pia

Här finns bilder på alla objektiv. Dessutom i skala 1:1

http://www.tanchung.com/canon/canonlensesmain.htm

Roine

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 04-08-01 13:45

Når du vurderer hvilke objektiver du kunne tænke dig, så skal du pga. D30s
opbygning (cmos) gange med 1,6 for at få den reele objektivstørrelse.

På min D30 har jeg en sigma 28-70mm EX 1:2,8 hvilket svarer til 45-112mm

Iøvrigt et udemærket objektiv med rigtigt god kvalitet til en rimlig pris.

Mvh Jan

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 13:53

Jan, har du prøvet eller kender nogen, der har prøvet med 16 eller 14 mm på
D30? Jeg vil ikke have zoom igen - og noget der svarer til 35 mm heller
ikke.

:Pia

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 04-08-01 14:07

Nej, jeg kender ingen andre end mig selv (og dem der er her i gruppen) der
er skøre nok til at købe en D30. Men hvad vil du vide, måske er der en D30
ejer i gruppen der tilfældigvis kommer forbi en fotohandler som har et
sådant objektiv, som skulle alligevel skulle afprøves...

Fra : Roine Karlsson

Dato : 04-08-01 15:09

Hej Pia

Jag har en D30

Har ett fast 24mm och har beställt ett fast 14mm. Vad är det du vill ha
testat?

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 15:46

jeg vil gerne vide, om der er fortegning, altså "buer" på fx 14 mm i forhold
til en rigtig 24 mm.

Og jeg vil gerne se en masse billeder fra kameraet som ikke er testbilleder
:) Jeg har været på steves-digicams og dpreview. Og det mest negative jeg så
var at "nogen brugere finder fokus lidt sløret"

:Pia

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 15:49

min kæreste mener i øvrigt at det burde være nok med en G1 eller pro90IS i
forhold til D30... da jeg jo ingen optikker har til Canon.

:Pia

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 04-08-01 16:16

Ja så er det jo et spørgsmål om du skal have ny kæreste eller nyt kamera

(Jeg ville vælge D30, kærester er der sikkert nok af)

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 16:21

"Jan Lauenborg" <jan.lauenborg@mail.dk> wrote in message
> Ja så er det jo et spørgsmål om du skal have ny kæreste eller nyt kamera

> (Jeg ville vælge D30, kærester er der sikkert nok af)

nå, jeg tror nok jeg kan gøre som jeg vil. Men han kan ikke se forskel.

:Pia

Fra : Thomas Bach

Dato : 04-08-01 17:04

Hej Pia m.fl.

Jeg vil lige rette op på et par ting.

1. 16mm er ikke et fiskeøje, og canon fremstiller slet ikke noget 16mm
objektiv. Canons fiskeøje er på 15mm 2.8 og koster vejl. 12.998,-
Canon laver også en 14mm 2.8 men det er ikke et fiskeøjeobjektiv men en
ultra vidvinkel, vejl. 36.798,-

2. Jeg kan ikke forstå at du ikke vil have zoomobjektiver. Det er en
gammel skrøne at de ikke tegner særligt godt. Det er rigtigt med gamle
objektiver men nu til dags bruge alle, også proffer, zoom objektiver. Du
opnår lagt større handlefrihed med et zoomobjektiv.

Hvis jeg skulle vælge, uden at tænke på pengene, valgte jeg 17-35mm 2.8L
og 28-70 2.8L

Ellers kan jeg anbefale det objektiv jeg selv bruger meget 24-85mm
3.5-4.5, der er til at komme i nærheden af vejl. ca. 5.000,-, og det
tegner godt. Du har set flere af mine billeder taget med det objektiv.

3. I diverse test vinder canon D30 over fuji finepix. Hvis du vil vente,
så kommer der en digital udgave af Canon 1HS i løbet af næste år. Og så
er Nikon D1X jo også lige kommet. Ikke begge tilfælde snakker vi dog om
en helt anden pris end D30.

Hilsen

Thomas

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 18:57

hej Thomas,

jeg gider ikke zoom, for det er det jeg har haft de sidste 8-10 år og jeg er
stille og roligt holdt op med at fotografere. Mindste blænde 3.5/4.5 på
24-85 mm og jeg kan ikke se en disse, kameraet heller ej, jeg bruger 400 ASA
som standardfilm, hvis det bare er lidt overskyet siger den straks 1/15
lukkertid. Og jeg synes heller ikke det er særlig skarpt. Min 75-300 er jeg
HELT holdt op med at bruge, og jeg elskede ellers før i tiden at gå i fx zoo
og tage "safaribilleder".

Så hvis jeg skal skrotte minoltaen skal det være fordi jeg skal have noget
anderledes.

Jeg kommer mere og mere ud for, at jeg måske skal tage billeder til de
websider jeg laver til folk i mit lille firma, jeg har også gjort lidt i
hesteportrætter men er træt af de mærkelige farver jeg har fået hjem på
papir samt at jeg synes jeg kan se papirstrukturen når jeg scanner. Jeg
ville derfor godt, nu hvor jeg er blevet interesseret i foto igen, have de
bedste betingelser for at være lidt kreativ og forbedre mig istedet for at
gentage de billeder jeg førhen har taget. Fx kunne jeg godt tænke mig at
studere Ansel Adams' teknikker en smule og overføre dem til farve.

:Pia

Fra : Thomas Bach

Dato : 04-08-01 20:15

> [...]

> HELT holdt op med at bruge, og jeg elskede ellers før i tiden at gå i fx zoo

Jeg tager kun billeder på 100iso dias film, og her er min 24-85 også ok,
men jeg bruger også næsten altid stativ. Hvis du vil se hvor skarpt dine
objektiver tegner, skal du i hvertfald ikke bruge en 400iso film.

Thomas

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 20:43

> Jeg tager kun billeder på 100iso dias film, og her er min 24-85 også ok,
> men jeg bruger også næsten altid stativ. Hvis du vil se hvor skarpt dine
> objektiver tegner, skal du i hvertfald ikke bruge en 400iso film.

Nej, det er jo lige det. Og jeg havde også planlagt en del stativarbejde.
Men til heste og hunde, som er min anden hobby, dutter det ikke så godt...

:Pia

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-08-01 19:37

Thomas Bach <Piekut@xxxmail.dk> skrev i en
> Hej Pia m.fl.

SNIP
> [...]
Du
> opnår lagt større handlefrihed med et zoomobjektiv.

Hej Thomas

Zoomobjektiver er genrelt blevet bedre og bedre - og de bedste af
slagsen (som du selv nævner nedenfor) er tæt på at være på niveau med
faste objektiver. Flere og flere bruger zoomobjektiver - bl.a. fordi det
er praktisk men også fordi det ofte er det kameraet leveres med (det
ville nok give bedre billeder med en fast 50/1,8 el.l.) - og at vi ser
flere proffer med zoom har nok flere årsager.

For det første bruger profferne de bedste zooms som er ganske gode (og
dyre), de giver som du skriver handlefrihed, og så er mange proffer jo
pressefolk hvor kravet til skarphed og forstørrelser mv. ikke er så
udtalt. Skal der tages reklamefotos, portrætter og lignende beregnet til
enten rigtig fremkaldelse eller flot farvetryk, så er faste obj. stadig
at foretrække.

Et andet element er det forhold at objektiverne bruges på digitale SLR -
her er det ikke objektivet der giver grænsen for forstørrelser - men
derimod antallet af pixels.

Jeg forstår udemærket at Pia helst vil have faste obj. F.eks. købte jeg
et 85mm/1,8 - en umulighed indenfor zooms. Det samme gælder for en
50mm/1,4 eller 1,8 osv.

> Hvis jeg skulle vælge, uden at tænke på pengene, valgte jeg 17-35mm
2.8L
> og 28-70 2.8L

Har selv en Sigma 28-70/2,8 AFD EX som tegner ganske skarpt - og giver
kontrastrige billeder. Nikons egen er formentlig bedre, men også flere
gange så dyr. Min Sigma kan fra ny (idag) købes for omkring 3.000 kr
(Tyskland) - det synes jeg ikke er galt.

> Ellers kan jeg anbefale det objektiv jeg selv bruger meget 24-85mm
> 3.5-4.5, der er til at komme i nærheden af vejl. ca. 5.000,-, og det
> tegner godt. Du har set flere af mine billeder taget med det objektiv.

Dit objektiv modtager ikke den bedste kritik rent optisk (Fotomagazin
8,4/9,0 opt/mek) - men spørgsmålet er om der overhovedet vil kunne ses
forskel mellem dit objektiv og et originalt L objektiv, når nu det
bruges digitalt - misforstå mig endelig ikke - jeg ville nyde at eje en
D30 (nok helst D1 da jeg bruger Nikon) og hvis jeg så oveni hatten kun
spare lidt på objektivet, så gjorde det jo ikke noget.

Objektivfejl som vignettering og fortegning ses selvfølgelig også på det
digitale, men tidligere målte man den optiske kvalitet af objektiver
udfra den optiske opløsning - og det må imo være irelevant når det
bruges på et D30 - eller hvad ?

> [...]
> så kommer der en digital udgave af Canon 1HS i løbet af næste år. Og

> er Nikon D1X jo også lige kommet. Ikke begge tilfælde snakker vi dog

D1x med mere end 5 mio pixels så jeg i Tyskland til kun 13.000 - nåja
forresten - det er altså i tyske mark mens D30 koster omkring 5700
DM. D1h koster_kun_ 10000 DM - men har jo også kun 2,7 mio pixels.

Fra : Roine Karlsson

Dato : 04-08-01 17:21

Hej

På min hemsida www.roine.nu så är alla Cypernbilderna tagna med D30 utom de
som har filnamet cropxxx som är tagna med en EOS30

CRW bilderna i övrigt är taagna med EOS D30.

Delar av bilderna, tex de från Farmagusta & Farmagusta & Ayia Napa är tagna
med 24mm ( i klostret)

Farmagustabilderna, den övergivna staden, är tagna med ett Sigma 135-400mm
från ett tak på en byggnad ca 800-1000m från byggnaden med EOS D30.

Fra : Pia

Dato : 05-08-01 07:37

tak til jer der har stillet billeder til rådighed af forskellig art. Og tak
for at minde mig om, hvor dyre de gode optikker egentlig er...

Jeg vil nu undersøge min bankkonto.

:Pia

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-08-01 16:54

> Jeg vil nu undersøge min bankkonto.

I og med at Canon er på vej med en high-end digi model til prof. brug ville
jeg nok ikke købe hverken ny eller brugt D30 lige nu. Jeg har læst, at D30
er mindre velegnet til prof. brug - hvorfor kan jeg ikke huske lige nu, men
der er uden tvivl nogle der vil skifte til den nye model når den kommer,
hvilket betyder at der nok vil komme en del brugte D30'ere på markedet.

Se iøvrigt en (subjektiv) review af D30 her:
http://www.photo.net/photo/digital/canon-d30

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-08-01 23:33

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse

> I og med at Canon er på vej med en high-end digi model til prof. brug
ville

Nogen ide om en evt. releasedato?

Mvh Mads

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 06-08-01 07:51

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in

> Nogen ide om en evt. releasedato?

Arggh - mig og min store mund Nå det var godt du spurgte! Jeg er blevet
så forvirret af alle de _rygter_ der har været omkring kameraet så jeg
troede at der faktisk var kommet en pressemeddelelse ud omkring det. Det er
der ikke. Derimod fandt jeg følgende på photografica.com:

"Canon is working on a 6m pix full size C-mos chip based on the EOS 1V
camera.
Not many details are released yet, but we are waiting .......

28th July 2001:
Canon has promised me a sample in late september !!!!"

Se evt. tråden "Spåmand eller rygtesmed" fra 1/7..

--
Hilsen
Kenneth