Malawi i haven.
Fra : Søren Mølgaard

Dato : 04-08-01 09:50

Spørgsmål til gruppen.

Er der nogen der har prøvet at sætte Malawi ér i et badebassin i haven?
Jeg står og skal på ferie i knap 14 dage og mit 530 l bliver så varmt hele
tiden.
Jeg tænkte på at putte fiskene ud i haven hvor jeg har et 1000 l badebassin.
Selvfølgelig med filter og hønsenet over så fiskene ikke bliver taget af
fuglene.
Temperaturen holder 20 grader.

Er det ikke værd at prøve?

Søren

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-08-01 11:33

"Søren Mølgaard" <smoel@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
badebassin.
> Selvfølgelig med filter og hønsenet over så fiskene ikke bliver taget af

Hej Søren.
Hvis du skal sætte fiskene i haven, mens du er på ferie, vil det nok være en
temmelig god ide at checke vejrmeldingen for tidsrummet. Det ville jo ikke
være særlig sjovt at komme hjem til et badekar, fyldt med døde fisk, fordi
det har været for koldt.
Det skal så lige siges at jeg ikke ved hvor store temperatursvingninger
sådanne malawier tåler....
Hvis det var mig, ville jeg nok have aliert mig med en ven og enten fået
ham/hende til at skifte en del af vandet i akvariet med jævne mellemrom, så
du kunne holde temperaturen nede på den måden. Men dette var bare en
tanke....
Held og lykke med at finde en løsning som holder vand :) og god ferie.
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-08-01 14:19

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en

> "Søren Mølgaard" <smoel@wanadoo.dk> wrote in message

> badebassin.

Tanken er sjov, og selv om der skulle ske nogle temperatur ændringer,
er
Malawi ciklider nok nogle af de mest hårdføre der findes.

Selvom de nok skulle kunne klare det, så ville jeg som Ditte skriver
alliere
mig med en til at hive dem indendørs hvis det lige pludseligt skulle
slå om
til dagsregn, for så falder temperaturen hurtigt mange grader.

Hvorfor slukker du ikke bare lyset over akvariet i de 14 dage du er på
ferie?
Hvis du er bange for at der bliver forvarmt.

Prøv det , og lad os andre høre om resultatet.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 16:43

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Malawi ciklider nok nogle af de mest hårdføre der findes.

Det er jeg egentligt ikke sikker på er rigtigt. Det er korrekt at der er
nogle ting de holder fint til. Jeg tror det er nogle af de fisk der kan tåle
at få flest bank, men de reagerer temmeligt dårligt på ringe vandkvalitet.
Og al den stund de kommer fra nogle søer, hvor vandmængden minder om et hav
med deraf følgende små variationer i temperaturen har der ikke været nogen
evolutionsmæssig preference for stor tålsomhed overfor
temperatursvingninger. Så uden at _vide_ det kunne jeg godt forestille mig
at de på dette område ikke har nogen specielt stor tolerance.

mvh
Jan

Fra : Søren Mølgaard

Dato : 05-08-01 09:48

Ja, men det var osse tanken først, at der skulle komme en og ordne, mens vi
ikke er hjemme, men nu tager han med på ferie.
Slukke lyset, er vel også ok, men jeg har fået fra en kollega, et ordentligt
vred af de hammerslåede Crytocoryner, som jeg ikke regner med at kunne klare
sig uden lys i alle disse dage.
Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kgse5$1r6s$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten

Dato : 04-08-01 19:19

Hej Søren

Jeg ved fra egne erfaringer at disse malawi ciklider er nogle hårdfører
individer om de så trives med den behandling nogle giver dem er næppe
sandsynligt. Jeg havde 4 pseudotropheus sp. msobo deep, samt 10 demasoni i
et 250 liters, så kom stormen og mit akvarie slukkede og de var uden ilt
(hvilket ikke er det store problem pågrund af det kolde vand). Nå, men jeg
pakkede det godt ind i tæpper og da strømmen kom igen tre dage senere
pakkede jeg det ud her var 3 fisk døde de var alle demasonier, vandet var 2
grader varmt og de lå på bunden og kunne ikke røre sig pågrund af det kolde
vand, jeg tændte for varmen da "optøningen" ikke skulle gå for hurtigt, men
alligevel døde 6 fisk mere, de begyndte at dreje rundt om sig selv og banke
ind i ting jeg tror simpelthen de havde taget skade indvendigt. Mit andet
problem var at mine msobo deep havde kostet mig knappen da de var
vildtfanget, de havde ynglet flere gange, men kom aldrig til det igen efter
dette chok, alle er døde idag, uden tegn på sygdom. De holdt cirka et år
efter turen. Jeg tror godt du kan smide dem i havebassinet, men hvad kommer
der ikke af insekter iler og lort fra oven, de vil nok ikke dø af det, men
jeg tror de kan tage skade af for store temperatursvingninger, jeg ved godt
det ikke bliver 2 grader koldt om natten i dit havebassin på denne tid af
året, men de vil ikke nyde det MEGET varme vejr om dagen og de kolde nætter.
Man skal vel tænke på at de selv kan styre temperaturen i malawisøen ved at
bevæge sig op eller ned i vandet, desuden er temperaturen meget konstant i
malawisøen. Men hvad taler så til den anden side, jeg ved at en af Ad
Konnings venner har lavet noget setup i haven til hans malawier hvilket er i
australien og her svinger temperturen også vildt fra nat til dag her er
linket hvor du kan se det: http://www.cichlidae.com/articles/a142.html .
Til sidst hvis du beslutter dig for at smide dem ud, vil jeg nok hvis det
var mig kigge på følgende ting:
1. Er dit bassin "dybt" eller fladt, i henhold til temperatursvingninger.
2. Mål temperaturen over et par dage, midt på dagen og sent på natten eller
tidligt på morgen, det vil give dig en idé om hvad du vil udsætter dine
malawiciklider for i de 14 dage.
3. Hvis det var mig ville jeg nok overdægge mit bassin det ville give en
lidt mindre gennemsnits temperatur, men en mere konstant hvis man afskærmer
for sol og regn.

Held og Lykke

MvH
Morten

Fra : Morten

Dato : 04-08-01 19:22

Overdække

Fra : Laila

Dato : 04-08-01 21:43

Hej Søren.

Mine unger har et 5500 L. badebassin i haven. Heri har jeg haft flere store
malawi´er i, uden problemer.
Størrelsen gør så nok at temperaturen ikke svinger særligt meget.
Men tror du ikke at det når at gro fuldstændigt til i alger ?
Har iøvrigt set malawier klare sig strålende i 17 grader varmt vand. Så jeg
tror godt de tåler en tur i ungernes badebassin i ferien.
God ferie !

Laila
Søren Mølgaard <smoel@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tJOa7.1432$fv.220298449@news.mobilixnet.dk...

Fra : Søren Mølgaard

Dato : 05-08-01 09:43

De er sat ud, jeg har lavet det nogenlunde som i et akvarie, med sten &
huler & rigelig rotation .

De sidste 24 timer er godt over alt forventning, selvom der kom et vældig
regnskyld i aftes.
Temperaturen svinger ca. 3 grader fra morgen til aften.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-08-01 13:51

Hej Søren.
Uanset hvad du finder på af løsninger, så håber jeg at de holder til det, og
at du får en flot ferie, uden alt for mange bekymringer om hvordan det går
hjemme i baljen..... :)
Hilsen Ditte