"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:0058ca30-0d10-4b4b-ba11-1dd77082e9ec@k41g2000yqm.googlegroups.com...
Tillæg:
En "dieselmand" og campist har skrevet følgende:
Hvor kan der opstå tilsodning?
1) EGR ventilen, som under dellast sørger for at motoren genbruger noget af
udstødningsgassen, er en bevægelig del som kan gro fast i sodpartikler, især
ved meget bykørsel. I voldsomme tilfælde kan hele indsugningssystemet stoppe
fuldstændig til, så bilen slet ikke kan køre mere.
Afhjælpning:
Man kan tilsætte forskellige væsker til dieselolien, og man kan få effektive
produkter til at sprøjte ind i indsugningen. Det sidste skal man absolut
overlade til fagfolk.
Det bedste man som bruger kan gøre, er simpelt hen at køre en god lang tur,
hvor bilen for lov at arbejde, og hvis man ikke lige bor i nærheden af en
motorvej, kan man køre en tur i et lavt gear så omdrejningstallet holdes
højt.
2) Katalysatoren stopper kun sjældent i en diesel, oftest på grund af ælde
eller defekter i motoren.
3) Partikelfilteret (PF) er til gengæld det ømme punkt, navnlig hvis man
kører mange korte ture. Som navnet antyder, er der tale om et filter der
opsamler partikler, og i løbet af nogle få hundrede kilometers kørsel er det
fyldt op. Motorstyringen måler hele tiden trykket før og efter PF, og når
tiden er inde til regenerering, sprøjtes der lidt brændstof ind i
udstødningen, og temperaturen stiger i PF, så partiklerne antændes og
afbrændes, og der efterlades kun en smule aske. Hvis man dagligt kun kører
så korte ture, at regenereringen aldrig bliver færdig, ender det uvægerligt
med tilstoppet PF. Det bedste råd er at køre en god lang tur f.eks. med en
CV på krogen, så udstødningstemperaturen kan blive så høj som muligt. Hvis
man mærker de mindste tegn på manglende trækkraft, kan det være en god ide
at give sin dieselbil "en gang klø".
Så det bliver spændende om gruppens indlæggere er enige heri..
mvh/Bjørn J.