Er det normalt ?
Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 04-08-01 07:15

Hej Gruppe
Sara ( min "skraldehund") fra Tyrkiet er efterhånden faldet godt til som
"indehund".
Hun har lært at være alene hjemme, og kender også sine begrænsninger i
forhold til vores andre dyr.
Mit problem er når der kommer børn på besøg herhjemme som er bange for
hende. Det er som om hun så også bliver bange og derfor vogter over dem,
hvilket gør dem endnu mere angste og så kører det i ring.
Når her kommer unger som ikke er bange hilser hun bare og opfører sig
normalt, så det er ikke fordi hun vil vogte over dem.
Er det normalt, og hvad hulen skal jeg gøre ved det ?
Hvis Sara kunne slappe helt af selvom hun også bliver bange for dem,
ville det nok hjælpe .

--
Ghita
+ Et lille vuf fra Sara

Fra : Lars

Dato : 04-08-01 13:50

Hej Ghita og selvfølgelig Sara

Et lille tankespind, som bygger på at mennesker i Tyrkiet jo ofte opdrages
til at være bange for hunde og derfor også jager dem på en eller anden
måde!!

Hvor gammel var Sara, da du "samlede" hende op.
Hun var vel ikke så gammel, at hun havde lært at passe på over for
mennesker, som viste angst over for hende. Måske fordi disse slog hende -
måske kastede ting efter hende eller gjorde andet ubehageligt ved hende.
Alternativt kunne det være en indlært adfærd, som hun simpelthen har samlet
op fra den flok, hun voksede op i (her formoder jeg at du med ordet
"skraldehund" hentyder at hun levede som gadehund før hun mødte dig)

Under alle omstændigheder ville jeg forsøge at vende hendes adfærd ved at
lave nogle af de sjove ting, hun sikkkert elsker at lave for / sammen med
dig, således at hun lærer at man også kan have det sjovt selvom der er en
bange person i nærheden.

Hilsen Lars

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 04-08-01 15:09

"Lars" <vln@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lars

> Et lille tankespind, som bygger på at mennesker i Tyrkiet jo
> ofte opdrages til at være bange for hunde og derfor også
> jager dem på en eller anden måde!!

Det pæneste jeg kan sige om den opførsel størsteparten af befolkningen
dernede udviser er ikke engang egnet til et skrive her !
Ville ønske at de gjorde noget ved problemet i stedet for at "sparke"
det væk.

> Hvor gammel var Sara, da du "samlede" hende op.

Hun er født i februar, og er vokset op på en restaurant.
Har kunne komme og gå som det passede hende.
Hun fik mad der (rester)når de lukkede, og har ikke tidligere været vant
til noget så simpelt som at have en vandskål.
Hun kom hertil for 3 uger siden.
Her er billede af hende.
http://www.mammas.subnet.dk/_120736.html
Min søster har passet på hende dernede fra hun flyttede hjemmefra til
restauranten som "meget" lille.
DVS at hun har taget hende til dyrlæge og givet hende et extra måltid
mad om dagen også.
Sara er meget tillidsfuld så længe man ikke udviser angst, og hun har
rendt i enden af min søster når det har været muligt.

> [...]
> elsker at lave for / sammen med dig, således at hun lærer at
> man også kan have det sjovt selvom der er en bange person i

Jeg vil prøve at aflede hendes opmærksomhed når der kommer en "bange"
én.

--
Ghita
+ Et lille vuf fra Sara

Fra : RIKKE HAVE RASMUSSEN

Dato : 05-08-01 11:16

Hejsa!

Først vil jeg lige sige, at det er dejligt at høre at Sara har fået et godt
liv har i Danmark
Når du får børn på besøg som er bange for hunde, så prøv stille og roligt at
forklare barnet, at hunden ikke gør dem noget. Det vil formodenligt også
være en god ide hvis du fik barnet til at give Sara nogen godbidder ( under
din overvågning), så Sara lærer at forbinde pågældende barn med noget
positivt

Med Venlig hilsen
Rikke
Ghita Cecilie Jallow <mammas@bonbon.net> skrev i en