Mangler et par småting.
Fra : Stig Johansen

Dato : 17-02-10 21:25

Hej.

Jeg har strikket denne her oversigt sammen:
http://w-o-p-r.dk/global.temperatures/rss.temp.asp

Her har jeg så forsøgt mig (endnu engang;) men at bruge ul/li i stedet for
tabeller.

Umiddelbart synes jeg ikke 'cellerne' ser lige brede ud, men det gør npk
ikke så meget.

Men reload knappen - hvordan får jeg den op på samme linie som ul'en?
Sikkert noget med float, men det har jeg ikke rigtig styr på.

Og så den 'sædvanlige' - hvordan er det jeg får centreret grafen (<object>)
?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-02-10 22:07

Stig Johansen wrote:

> Umiddelbart synes jeg ikke 'cellerne' ser lige brede ud, men det gør npk
> ikke så meget.

Ændre 'display: inline' til 'display: inline-block' og tilføj en
(min-)width.

> Men reload knappen - hvordan får jeg den op på samme linie som ul'en?
> Sikkert noget med float, men det har jeg ikke rigtig styr på.

Der er mange modeller:

Sæt den ind i en li.

Eller flyt container div'en (den der indeholder din reload knap) op før
ul'en og gi den position absolute samt en width og sæt margin-left på
ul'en til bredden af container div'en.

Eller float container div'en og ul'en left.

> Og så den 'sædvanlige' - hvordan er det jeg får centreret grafen (<object>)
> ?

#temp {
margin: 0px auto;
margin-top: 10pt;
}

Burde virke.

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-02-10 05:29

Peter Farsinsen wrote:

> Ændre 'display: inline' til 'display: inline-block' og tilføj en

inline-block virker ikke i IE6 - æv, men i dette tilfælde vil jeg gerne have
det til at virke i min IE6, da SVG plugin'en er noget bedre end f.eks. FF.

> Der er mange modeller:
>
> Sæt den ind i en li.

I DID IT AGAIN :)
Klaske mig for panden, selvfølgelig skal den ind i en <li>

> #temp {
> margin: 0px auto;
> margin-top: 10pt;
> }
>
> Burde virke.

Jeg synes jeg prøvede med disse margin auto m.m., men det var vistnok på
<object>, og ikke den omkringliggende <div>

Jeg prøver igen senere, men skal lige have SVG'en på plads.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-02-10 06:20

Peter Farsinsen wrote:

> #temp {
> margin: 0px auto;
> margin-top: 10pt;
> }
>
> Burde virke.

Det gør det også nu.
Jeg var lidt 'ør i hovedet' efter at have nørklet med svg, så jeg begik vist
den klassike fejl at glemme at validere.

Da jeg forsøgte med disse marginer kunne jeg ikke få det til at virke, for
jeg havde placeret <object> under body og ikke i en div.

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-10 11:17

Stig Johansen wrote:

> Det gør det også nu.
> Jeg var lidt 'ør i hovedet' efter at have nørklet med svg, så jeg begik vist
> den klassike fejl at glemme at validere.

He he.

> Da jeg forsøgte med disse marginer kunne jeg ikke få det til at virke, for
> jeg havde placeret<object> under body og ikke i en div.

Er det så nu, du giver en forklaring af, hvad det er? ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-02-10 13:04

Peter Farsinsen wrote:

> Er det så nu, du giver en forklaring af, hvad det er? ;)

Ja - jeg giver gerne en forklaring, men jeg forstår ikke spørgsmålet.

Jeg havde oprindeligt denne konstruktion:
.... noget..
<object>..noget..

Men <object> må ikke lægges under <body>, så den skal indkapsles i noget
andet, eksempelvis en <div>.

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-10 13:13

Stig Johansen wrote:
> Ja - jeg giver gerne en forklaring, men jeg forstår ikke spørgsmålet.

Altså, jeg mener, hvad kan siden? Hvad er det vi ser på og hvorfor er
det aktuelt at man kan se på det? ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-02-10 19:50

Peter Farsinsen wrote:

> Altså, jeg mener, hvad kan siden? Hvad er det vi ser på og hvorfor er
> det aktuelt at man kan se på det? ;)

Nåh, det var indholdet du mente ;)

Det er egentlig mest til eget brug.

Der har fra tid til anden været mere eller mindre heftige debatter om global
opvarmning, CO2, nærmest dommedagsprofetier osv. osv.

Senest var det en artikel i politiken:
<http://politiken.dk/videnskab/article899037.ece>
med overskriften "Januar var den varmeste i 32 år".

I denne artikel er der en ensidig graf fra UAH datasættet, der
tilsyneladende viser at januar skulle være varmest.

Jeg interesserer mig ikke synderligt meget i 'klimahysteriet', men
interesserer mig for data og dataanalyse, så jeg fandt nogle datasæt på,
herunder også det omtalte datasæt.

De faktiske datasæt er mere detaljerede, bla. fordelt på områder.
Man plejer at sige: 'Et billede siger mere end 1000 ord', så jeg ville gerne
se ved selvsyn hvad der forgår i stedet for at se på færdigfortolkede
data/profetier.

Denne side er databaseudtræk af RSS datasættet, hvor temperaturerne er
inddelt i zoner, hvor f.eks. -20/20 er den ækvatoriale zone fra 20 grader
syd(-20) til 20 grader nord(20).

Ved at vælge de forskellige zoner kan man se temperaturudviklingen og lave
sine egne 'analyser', f.eks.
<http://w-o-p-r.dk/global.temperatures/rss.temp.asp?p2=on&p5=on>
hvor man kan se sammenhængen (eller mangel på samme) mellem ækvator og de
arktiske egne.

Kigger man på det færdigkompilerede gennemsnit fra RSS:
<http://w-o-p-r.dk/global.temperatures/rss.temp.asp?p1=on>
kan man se, at ifølge den 'fortolkning' er januar ikke den varmeste, selvom
det fundamentalt er de samme målinger man benytter (diverse satelitter).

Jeg kan godt se der skal lidt forklring, samt henvisning til datagrundlag,
hvis den skal kunne 'læses', men i første omgang er det kun for at
tilfredsstille min egen nysgerrighed.

Lige nu er jeg i gang med at lave en tilsvarende oversig for UAH datasættet,
og er mere spændt på at 'se' de undeliggende data, der gør, at man
postulerer at januar skulle være den varmeste i 32 år.

Dette datasæt er dog mere omfattende, da det også er fordelt på land/vand,
så der skal nørkles lidt mere.

Stig Johansen