MS Windows
briani 27239
mangler hukommelse
Fra : Bent E.

Dato : 17-02-10 15:27

N.G.
Jeg har dobb. boot, W98 og WinXP. Kører normalt XP.
Når jeg nu vælger W98, får jeg flg. melding:
"Der er ikke tilstrækkelig hukommelse til at initialisere Windows;
fjern unødv. hjælpeprogr. fra config.sys eller autoexec.bat og
genstart comp.".

Det har virket tidligere, men efter at jeg har repareret WinXP
(*ikke* med genoprettelseskonsol), har jeg fået ovennævnte
problem.

Hvad gør jeg nu?

Vh Bent E..

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-10 16:42

"Bent E." <> skrev i meddelelsen
> Det har virket tidligere, men efter at jeg har repareret WinXP
> (*ikke* med genoprettelseskonsol), har jeg fået ovennævnte
> problem.

Måske noget himem du ikke har fået sat rigtigt op i config.sys /
autoexec.bat ?

Det er lidt et gæt, da det er mange år siden, at jeg sidst havde gang i
en 98'er

Jan

Fra : Frank R.

Dato : 17-02-10 17:31

On Wed, 17 Feb 2010 15:26:32 +0100, "Bent E." <elnef@dsa-net.invalid>
wrote:

Hvor meget ram har du installeret ?

Måske dette kunne være løsningen ?

http://support.microsoft.com/kb/253912/da

Hilsen
Frank, som havde samme problem tilbage med Win98 & 768 MB ram.

Fra : Bent E.

Dato : 17-02-10 17:45

Frank R. wrote:
> On Wed, 17 Feb 2010 15:26:32 +0100, "Bent E." <elnef@dsa-net.invalid>
> wrote:
>
> Hvor meget ram har du installeret ?

Jeg har 1,5 GB RAM
Tidligere kørte jeg med 0,5 GB, men det har virket i begge tilfælde.
Det er gået galt efter jeg "reparerede" XP, som ligger på drev D:
W98 ligger på drev C:, og derfor synes jeg det er mystisk at
Crevet er ændret.
Jeg kigger på MS's side.

Bent E.

Fra : Bent E.

Dato : 17-02-10 20:17

Bent E. wrote:

> [...]
> Det er gået galt efter jeg "reparerede" XP, som ligger på drev D:
> W98 ligger på drev C:, og derfor synes jeg det er mystisk at

Har nu studeret MS's side. Den siger at årsagen til fejlen er at ram-mængden
er forøget (0,5 - 1,5GB i mit tilfælde). Besynderligt! jeg øger ram, og så
er der
ikke hukommelse nok.
Løsningen kan være at åbne system.ini i W98 med fx. notebook, og finde
afsnittet "VCache", og deri ændre "MinFileCache og MaxFileCache" til nogle
mindre værdier, så differencen er fx. 50MB
Mit problem er nu: MinFileCache og MaxFileCache findes ikke under VCache.
Kan jeg mon blot tilføje dem i notebook under linien VCache,
og så gemme filen system.ini?

Er der en DOS expert der kan hjælpe?

Bent E.

Fra : Ole C

Dato : 17-02-10 23:18

Bent E. skrev blandt andet:

> Mit problem er nu: MinFileCache og MaxFileCache findes ikke under
> VCache. Kan jeg mon blot tilføje dem i notebook under linien VCache,
> og så gemme filen system.ini?

Ja - det er måden.

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 18-02-10 00:13

- og her kan du læse mere: http://www.putergeek.com/vcache/

--
vh
Ole C

Fra : Bent E.

Dato : 18-02-10 14:37

Ole C wrote:

> - og her kan du læse mere: http://www.putergeek.com/vcache/

Hej Jan, Frank, Ole. Tak for div. input!
Jeg har nu "drønet" rundt i div. dos-filer; men problemet er ikke blevet
løst ved at justere i system.ini som foreslået af Msoft.
Jeg "studerer" videre, og vender nok tilbage i en ny tråd.
Den der "putergeek" side som Ole kom med, er rigtig god for de lidt
"nørdede", synes jeg. .

Mvh Bent E.