"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
news:hlc5ev$s9j$1@shrek.krogh.cc...
> Hej.
>
> Jeg har en Golf3 hvor forbremsen er begyndt at hænge, nok til at der
> "lugter lidt" og det er mærkbart varmere når man har kørt en lille tur.
>
> Så det er sikkert stemplet i kaliberen der hænger. Jeg planlægger at
> skille det af i morgen, men da det jo altid er bøvlet at skaffe
> stumper efter man har gjort bilen helt "ikke køreklar" ville jeg
> gerne høre.
>
> Den hænger ikke mere end at jeg sagtens kan dreje hjulet med hånden
> når den er hævet fra jorden.
>
> Hvor meget vil man normalt skulle skifte? Er det typisk nok at skille
> bremserne af, rense dem og samle dem igen eller skal der "mere til"?
>
> Nogen steder skrives der at man kan "renovere" kalibrene, men jeg
> kan ikke umiddelbart finde noget sted hvor der sælges nye pakninger osv.
> til kalibre. Det er typisk hele kalibersæt der sælges.
>
> Jeg er godt klar over at det er et vagt spørgsmål og det selvfølgeligt
> afhænger af situationen.
>
I første omgang må du prøve at se om du kan presse stemplerne tilbage i
kaliberen. Det er meget tænkeligt at den hænger på grund af rustrande, måske
på grund af en defekt manchet. Det vil du også kunne konstatere når du får
hjulet af. Men lidt massage kan med lidt held få den til at gå nogenlunde
igen. Nøjes med at gøre dette til at begynde med, idet du også kontrollerer
mancetterne.
Hvis det går nogenlunde nemt er der god chancer for at du kan redde
kaliberen med et renoveringssæt. (nye ringe og mancetter) Jeg tror at
Mekonomen kan skaffe dem.
Hvis ikke du kan få den til at gå nogenlunde bare ved massage, er det næppe
besværet værd at forsøge at renovere den selv. Risikoen for at den er for
angrebet i stemplet, og dermed ikke kan blive tæt igen efter at rusten er
slebet væk er for stor.
--
Martin
www.martinbak.dk/