Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Zoomobjektiver
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-08-01 22:04

Hej, hej

Jeg har set at der er nogle stykker i gruppen der har 70-210mm zoom
objektiver.
Er de objektiver i stand til at tegne helt piv _skarpt_ over det hele?

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 03-08-01 23:20

> Jeg har set at der er nogle stykker i gruppen der har 70-210mm zoom
> objektiver.
> Er de objektiver i stand til at tegne helt piv _skarpt_ over det hele?

Kort sagt må man sige at man får hvad man betaler for.

Jeg har en Tamron 80-210mm zoom, som egentlig tager fine, skarpe
billeder. Men i dårligt (læs: svagt) lys skal jeg være forsigtig
med at gå ud på de 210mm, idet objektivets lysstyrke forringes
væsentligt.

Se evt. et billede, som er taget ved 210mm i (godt) dagslys:

http://boca.dk/galleri/fayette.jpg

Mvh. Jacob W. Jensen

Fra : A.H.

Dato : 04-08-01 10:52

Niels Jacobsen <niels.k.jacobsen@oncable.dk> wrote in message
> Hej, hej
>
> Jeg har set at der er nogle stykker i gruppen der har 70-210mm zoom
> objektiver.
> Er de objektiver i stand til at tegne helt piv _skarpt_ over det hele? NEJ
- ingen zoom laver knivskarpe billeder, men jeg bruger selv en Tamron 70-300
mm, den er O.K. men ikke vildt skarp.

Hilsen
Anders

HomePage.: http://hjem.get2net.dk/soulprince/

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-08-01 11:44

Niels Jacobsen <niels.k.jacobsen@oncable.dk> skrev i en
> Hej, hej
> Jeg har set at der er nogle stykker i gruppen der har 70-210mm zoom
> objektiver.
> Er de objektiver i stand til at tegne helt piv _skarpt_ over det hele?

Hej Niels

Der findes ikke ret mange zoomobjektiver som kan tegne skarpt og da slet
ikke fra kant til kant. Jo billigere du køber des værre er det som
regel. Nikon´s gamle 70-210 (mener ikke de laver den mere) var dog kendt
for at tegne rimeligt skarpt og den gamle Nikkor 75-300/4,5-5,6 tegnede
faktisk meget skarpt - dog lidt ulden på 300 og største blænde.

Jeg går netop og venter på mit nye objektiv en 80-200/2,8 AFD i Nikon -
at dømme efter tests og af de billeder jeg har set fra det objektiv
tegner den meget skarpt og flot - AFS-udgaven skulle efter sigende være
bedre optisk men efter hvad jeg har læst på ex. www.nikonians.com skulle
forskellen ikke umiddelbart være at se.

Nikons 80-200/2,8 AFD koster dog mere end de fleste er villige til at
betale (o. 8000 kr.) og så må man jo se sig om efter alternativer. En
brugt original 70-210 i det mærke man nu kører med var en god mulighed -
evt. andre brændvidder - søg på nettet efter tests - kig f.eks. på
www.photodo.com En lille advarsel omkring Minolta´s egen 70-210/4,5-5,6
må dog videregives - den opnår kun 7,8/8,0 og det er meget lavt.

Sigma´s 100-300/4,5-6,7 AF UC SLD (lange navne får overraskende
flotte karakterer i Fotomagazin (9,2/8,8 henholdsvis optisk/mekanisk)
hvilket faktisk er bedre optisk karakter end Nikons 80-200/2,8 !!

Om du skal vælge Sigma, Tamron, originalt eller noget helt andet lader
sig imo ikke afgøre - du må finde et prisleje og udfra det udvælge dine
muligheder - og så er det bare at søge og læse tests, spørge i diverse
NG´er, prøve hos din fotohandler og så bare vælge (og betale .

Mvh

Kim

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-08-01 13:25

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
SNIP
> [...]
tegnede
> faktisk meget skarpt - dog lidt ulden på 300 og største blænde.

Hej igen

En lille tilføjelse - Nikon laver stadig deres 70-210.

Mvh

Kim