Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt nostalgi (lidt langt)
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-08-01 22:01

Hej gruppe

Jeg har fulgt med i gruppen i et stykke tid og sidder og bliver helt
nostalgisk når Pia nævner et gammelt Miranda med manuel fokus og en anden
nævnte CibaChrome og fik lyst til at fortælle lidt om mig selv.

Jeg startede min fotokarriere som 7 årig i 1968 med et plastic apparat der
havde to indstillings muligheder: sol eller overskyet og det brugte 120
film.
Det holdte vel i et års tid eller to, så tror jeg nok at plasticen revnede
ved et uheld en dag.

Så er der gået nogle år uden foto, til jeg i konfirmationsgave fik et pocket
kamera med 110 film. Det tog ikke ret gode billeder.

Så begyndte jeg i ungdomsskolen, og meldte mig straks til fotolære.
Vi havde heldigvis en meget engageret fotolærer, der havde opbygget et stort
mørkekammer, med 5 forstørrelses apparater og vel næsten alt hvad man kunne
ønske sig af mørkekammerudstyr. På et tidspunt var der oven i købet penge
til at købe et Durst m/farvehoved og så lærte vi at lave CibaChrome. Og så
blev der taget bunker af film og produceret billeder to gange om ugen og
fotolæreren arrangerede weekend ture så vi kom ud og fik ny inspiration til
motiver. Suuuk, det var tider.

Kort efter min start i ungdomsskolen købte jeg et Canon TX med en FD 50mm
f/1.8 og senere en FD 135mm f/3.5 og et FD 28mmf/2.8.
Da Canon A1 kom frem købte jeg sådan en, den var jo meget avanceret i
forhold til TX'en og vel også avanceret i forhold til sin tid.
Men efter en fototur til Lapland med A1, med buler og fugt i kameraet til
følge og efter at have konstateret at den brugte en del batteri, så blev den
lagt på hylden. Jeg tror ikke jeg tog over 10 film med den.
Så TX'en blev mit foretrukne kamera, solidt bygget, pålideligt og den skulle
kun bruge et knapcellebatteri til lysmåleren, så apparatet virkede også hvis
batteriet døde engang hvert 3.år.

I 95 tog jeg ikke så mange billeder mere og gad ikke at slæbe rundt på alt
det udstyr.
Jeg solgte det hele og ville havet et kamera m/ indbygget motor og blitz.

Købte et Minolta Dynax 300si m/35-70 f/3.5-4.5.
Minoltaens hus er godt bygget, man har et godt greb om huset og knapperne
sidder godt.
Men objektivet duer altså ikke. Det tager ikke så skarpe billeder som de
gamle Canon FD objektiver, hvilket vel først og fremmest skyldes at det er
et zoom objektiv af billigste slags. Og der er ingen manuelle indstillinger,
dog kan man stille skarpt manuelt, men der er ingen split eller mikroprismer
til hjælp, så det er næsten umuligt.

For 2 mdr. siden købte jeg et Olympus Camedia C-990. Og det er jo
overflødigt at fortælle hvor automatisk det er.

Og så er det at jeg lige pludselig kommer til at savne min gode gamle
CanonTX.
Med manuel indstilling af tid, blænde og fokusering. Med split og
mikroprismer til at stille _skarpt_ med.

Jeg har set at man kan købe brugte TX'er for omkring en tusse. Men de er nok
blevet for gamle, og jeg tror hurtigt man kan få problemer, og hvor længe
endnu kan de repareres.

Og så jeg lige at Nikon har lavet et FM3a. Et kamera der går "back to basic"
(savle). Ringer straks til fotohandleren og får en pris og et chok: 8k.
Glemte at spørge om det er med et objektiv.

Så jeg forstår godt de mange spørgsmål der stilles idag om hvad man skal
vælge.
Man bør jo egentlig have at spejlrefleks (med mulighed for manuel
indstilling), så man kan tage billeder der kan laves store skarpe
forstørrelser af, og et digicam (med mulighed for manuel indstilling) så man
kan få sine billeder her og nu.

Nok for idag

Med venlig hilsen
Niels
litograf

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-01 23:16

Niels Jacobsen wrote:

> [...]
> CanonTX.
> Med manuel indstilling af tid, blænde og fokusering. Med split og
> mikroprismer til at stille _skarpt_ med.

Jeg kender ikke det omtalte digicam, men mit har et markeret felt midt i
søgeren, det er focus og spot lysmålingsområdet, og med det kan jeg 100%
beslutte hvad jeg vil stille skarpt på og hvor jeg vil måle lyset, jeg
kan fastfryse focusering og lysmåling og så lave beskæringen, jeg kan
også køre med 100% manuel focus, hvor jeg bruger skærmen som søger.

Det eneste jeg savner er mulighedden for at kunne styre blænde/tid, det
vælger kameraet selv ud fra lysmålingen, man kan dog godt snyde
lysmåleren og så kompensere ved at +/- EV, og ad den vej få lidt kontrol
over blænde/tid.

Gi' dit digicam en chanche, det tager altså noget tid at blive fortrolig
med alle dets mulighedder, og man skal nok regne med at det første
digicam bliver en slags lærepenge, for det gør at man får indsigt i
teknologien, og præcist ved hvad man skal kræve af det næste digicam man
køber.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fototal.dk

Dato : 04-08-01 07:22

> [...]
> kan fastfryse focusering og lysmåling og så lave beskæringen, jeg kan
> også køre med 100% manuel focus, hvor jeg bruger skærmen som søger.

Med et sådan digicam er nøjagtig fokusering kun vigtig ved macro.
Ved almindelige billeder er dybdeskarpheden så stor, at det sjældent betyder
så meget om der f.eks. er fokuseret på næsen eller øret.

> [...]
> vælger kameraet selv ud fra lysmålingen, man kan dog godt snyde
> lysmåleren og så kompensere ved at +/- EV, og ad den vej få lidt kontrol

Og igen: Blænden er IMHO tæt på at være værdiløs med de små digicam.
Dybdeskarpheden er så stor at den sjældent kan bruges kreativt.

> [...]
> digicam bliver en slags lærepenge, for det gør at man får indsigt i
> teknologien, og præcist ved hvad man skal kræve af det næste digicam

Jeg har samme digicam som Niels Jacobsen og IMHO er det et snapshot-kamera.
Mit næste digicam bliver forhåbenlig et dyrt SLR med manuel indstilling og
en CCD på 24x36 mm.
Jeg skal bare lige vinde i lotto først ....

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 04-08-01 07:38

> Jeg har fulgt med i gruppen i et stykke tid og sidder og bliver helt
> nostalgisk når Pia nævner et gammelt Miranda med manuel fokus og en anden
> nævnte CibaChrome og fik lyst til at fortælle lidt om mig selv.

Tak for historien - den var spændende at læse.
Jeg kunne selv fortælle en lignende historie.

> [...]
den
> lagt på hylden. Jeg tror ikke jeg tog over 10 film med den.

Efter tidligere at have bl.a. Minolta X-700 er jeg "endt" med netop en Canon
A1 med en FD 50mm f/1.8, en FD 100mm f/2.0 og en FD 28mmf/2.8.
Det er godt slidt, har mange gange været ude i regnvejr og jeg synes ikke
det er slemt til at bruge batteri.

> For 2 mdr. siden købte jeg et Olympus Camedia C-990. Og det er jo
> overflødigt at fortælle hvor automatisk det er.

For 2 mdr. fik jeg også et Olympus Camedia C-990. Det er et fint supplement
til mit SLR.
I begyndelsen brugte jeg det en del, hvor jeg lærte det at kende. Men lige
nu samler det lidt støv og bliver mest brugt når jeg skal bruge et billede
her og nu. Ellers er det mit A1 der æder film!

> [...]
> Jeg har set at man kan købe brugte TX'er for omkring en tusse. Men de er
> nok blevet for gamle, og jeg tror hurtigt man kan få problemer, og hvor

Jeg ville ikke betænke mig ved at købe et gammelt SLR. Måske går det i
stykker, men det er solidt kram, så det kan sagtens holde i mange år endnu.
Og ofte er de meget billige, så skulle huset ryge, så er det til at
genanskaffe.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-08-01 16:56

Niels Jacobsen <niels.k.jacobsen@oncable.dk> skrev i en
SNIP
> [...]
8k.
> Glemte at spørge om det er med et objektiv.

Hej Niels

Tak for historien - det er rart at høre lidt om hvor du rent fotografisk
kommer fra.

Til 8000 kr. i Danmark er det formentlig uden objektiv - i Tyskland har
jeg set FM3a til lige over 6000 kr. Og så kommer objektivet - og de
koster også så det vasker sig - særlig hvis det skal være et manuelt. Så
det er dyrt hvis man vil rigtig back to basic.

Jeg har selv et Nikon F100 - den kan bruges fuldt ud manuelt - ja man
kan ovenikøbet bruge blænderingen til noget Den mangler dog
splitprismet (der kan skiftes søgerskiver men ikke til split eller
mikro) og det koster et par tusinde mere end FM3a. Istedet for split mv.
viser F100 så i søgeren når motivet er skarpt (forudsat motivet er
placeret der hvor kameraet tror .

Det virker umiddelbart ulogisk, at FM3a skal koste tæt på en F100 og det
samme som en F90x med al den moderne teknisk som de 2 kameraer nu
indeholder - men her er det jo nok et spørgsmål om, at produktions- og
udviklingsomkostningerne ikke hentes så let hjem med de manuelle, da der
jo ikke sælges særlig mange af dem.

F3 kan dog købes brugt til efterhånden rimelige priser og FM-2 fåes til
mere rimelige priser end FM3a.

> Så jeg forstår godt de mange spørgsmål der stilles idag om hvad man
skal
> vælge.

Det gør jeg bestemt også.

> [...]
> indstilling), så man kan tage billeder der kan laves store skarpe
> forstørrelser af, og et digicam (med mulighed for manuel indstilling)

Ja - lige nøjagtig De har hver deres suveræne forcer - problemet er
bare, at man let ender op med kun at tage det digitale med - for det er
så nemt - og så viser motivet sig for en..... Det kræver sit lige at
pakke et par kilo grej og smide det over skulderen, når en G1 kan ligge
i brystlommen

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-01 20:44

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> koster også så det vasker sig - særlig hvis det skal være et manuelt. Så
> det er dyrt hvis man vil rigtig back to basic.

Gu' ved hvad mit gamle 100% manuelle Nikon er værd, det er et Nikon FM,
det har combineret splitbillede og microprisme i søgeren, og objektivet
er det super lysstærke Nikkor 50 mm f 1:1,2 ...;-O

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 20:44

heh, Niels, det kunne være jeg skulle købe det istedet for en D30? :)

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-01 20:55

Pia wrote:

> heh, Niels, det kunne være jeg skulle købe det istedet for en D30? :)

Det er ikke til salg....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-08-01 21:32

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

> [...]
objektivet
> er det super lysstærke Nikkor 50 mm f 1:1,2 ...;-O

På brugtmarkedet ryger de til lige under 2000 kr uden objektiv - det kan
være du kan huske hvad du i tidernes morgen gav for det - det kan være
du ligefrem har tjent på det (hvis det ellers var til salg)

Og objektivet... det ligger nok omkring en 2500 kr - det er mere end de
fleste betaler for nye zooms Hvis du også har en 58mm/1,2 Noct
liggende så er jeg interesseret

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-01 22:58

"Kim Østrup" wrote:

> På brugtmarkedet ryger de til lige under 2000 kr uden objektiv - det kan
> være du kan huske hvad du i tidernes morgen gav for det - det kan være
> du ligefrem har tjent på det (hvis det ellers var til salg)

Jeg har de gamle kviteringer et eller andet sted, så hvis jeg får tid så
kan jeg godt tjekke det op, men umiddelbart tror jeg du har ret, men med
det forhold at 2.000 kr var mange flere penge dengang end de er i dag.

Men det har jo lavet mange billeder igennem årene, så det er forrentet.

Det er det eneste Nikon jeg har, i 24x36 er jeg er mere til de gamle
Leica målsøger kameraer, og de er jo nærmest investeringsobjekter, det
er iøvrigt en sekundær årsag til at jeg valgte Leica's digicam, det er
lavet i en så lille serie, at det nok skal blive kassen værd som
samleobjekt om 25 år.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen