Morten Lund skrev:
> Jeg skal snart have startet min MAN L2000 4x4 autocamper startet op, efter
> den har stået stille i godt et halvt år. Jeg er ret sikker på der ikke er
> fuld power på batteriet efter denne pause.
>
> Bilen står pt. med adgang til 220V. Spørgsmålet er så: Hvis jeg har god tid,
> vil denne lille lader kunne klare at lade batterierne (24V) op?
>
http://www.batteribyen.dk/ansmann_acs_2_24___billader___lader_2__6__12___24v_batterier-
> p-596.html
>
Linket virker ikke
Men jeg surfede mig til den alligevel:
<
http://www.batteribyen.dk/ansmann_acs_2_24___billader___lader_2__6__12___24v_batterier-p-596.html?osCsid=aaca50f39c749b660a13d35bd99767cc>
> Den ser mig en kende klejn ud. Omvendt er den dejlig let for mig at have med
> i toget. Og tid har jeg nok af. Det gør mig ikke noget, at det vil tage
> flere døgn.
>
Jo mindre laderen er Ampere-mæssigt, desto længere tid vil en opladning
tage (regn selv på akkumulatorens størrelse á Ampere-timer (Ah) i.h.t.
laderens formåen)!
En lader kan nærmest ikke lade med for få Ampere, tværtimod er en
svagere ladestrøm bedre for akkumulatoren. Derved er f.eks. små 14V
jævnstrøms-transformere på under 1A, af hvilker der givetvis findes
flere af i de fleste husholdninger endog særdeles velegnede til fast
vedligeholdelsesladning af husets bil over længere tid
Den linkede lader ser netop ud til at benytte sig af tricket med endog
særdeles lav ladestrøm (á 0,3Ampere) og kan netop derfor bruges som
vedligeholdelses-lader.
Hvis der blot skal fyldes 100Ah på lastvognens akkumulator siger
regnestykket at der vil gå ca. 300 timer med opladningen, så den er nok
bedre til fastmontering indtil næste besøg, frem for at 'lige at skulle
nå at fylde efter' i løbet af den dags tid du går og pusler omkring kareten!
Ved permanent vedligeholdelsesladning er det nok værd lige at overveje
risikoen for brand i tilfælde af elektrisk sammenbrud, så laderen bør
ikke ligge på en stak aviser eller en halmballe når man efterlader den
som tilkoblet :-|
--
Armand.