Forskel / fordele ved Peugeot 206+ / Citr~
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 07-02-10 13:45

Jeg er på udkig efter en lille bil (ny) til max 3 personer og primært
by-brug. En enkelt gang imellem længere ture.

Forhandlerne siger at så længe der ikke er partikelfilter på, sker der ikke
noget ved kun at køre korte ture .....

Citroen har i øjeblikket tilbud på den "gamle" C3 Hdi 70 til ca. 140.000.
Peugeot 206+ koster det samme, men uden aircon.

Som jeg ser det, er det C3 en bil mage til Peugeot 206+ hvor man blot kører
med nogle små kampagne forskelle - Peugeot giver pt. 10.000 km diesel med i
prisen.

Kan nogen oplyse om det rent faktisk er den "samme" bil man køber, og/eller
om der er fordele ved at købe den ene frem for den anden ?

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-10 10:56

> Forhandlerne siger at så længe der ikke er partikelfilter på, sker der
> ikke noget ved kun at køre korte ture .....

Men til gengæld en strafafgift på 1000kr/år ... Så en uden partikelfilter
skal være relativt billigt for når du vil sælge igen er efterspørgslen efter
diesel uden filter ikke blevet større...

Og så er der også risikoen for at afgiften sættes op ... Det er jo sket før
og mere sandsynligt end at den bliver sat ned.. Om 5år hedder det måske
2000kr/år i strafafgift eller forbud mod at køre centralt i de større byers
miljøzoner ....

Men hvorfor ikke købe benzin når det primært er til kortere ture ?

/A

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 12:52

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan nogen oplyse om det rent faktisk er den "samme" bil man køber,
> og/eller om der er fordele ved at købe den ene frem for den anden ?

Det er ikke korrekt, at det er "samme" bil.
Citrôen og Peugeot deler motorer, men ikke platforme.
C3 blev bygget på en helt ny platform i 2002
Peugeot 206 var på gaden i 1998.

Alt elektrisk i C3'eren er computerstyret, mens 206 er traditionelt opbygget
med relæer mm.
Hvilken, der er bedst?
Prøv dem begge og føl dig frem.!

Vær opmærksom på, at begge mærker har elendige serviceværksteder.

Jeg ville så absolut undgå diesel, hvis det kun er til små ture.
Dels blir du straffet økonomisk pga det manglende partikelfilter, dels soder
du maskinen til, og ødelægger dyser og gløderør.
En benziner er meget mere egnet til den slags.

Selve PSA 1,4 HDI-dieselen er glimrende, men der er et par svagheder.
1. Pakninger omkring indsprøjtningsdyser har en tendens til at blive
utætte - typisk ved 100.000 km ved normal drift.
Ved gentagen koldkørsel er risikoen for at det dukker op tidligere udtalt.
Symptom: Svag klikken ved en cylinder og udstødningsstank i kabinen. Pris ca
10.000 for udbedring
Vandpumpen! Min smed lejet ved 110.000 km. Betød ny taktrem og kilerem ved
samme lejlighed. omtrent 3500 kr ved loklt værksted.
Starter og køler! Køleren blev småutæt og starteren blev træg. Begge dele
blev udskiftet ved ca 180.000 km .
Pris vist nok over 8000 kr ved lokalt værksted.

Det skal siges, at min C3 normalt kører varmt. Altså ture over tyve km. Det
er en 2005 model. - Så den triller en del

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Armand

Dato : 08-02-10 14:44

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Ved gentagen koldkørsel er risikoen for at det dukker op tidligere
> udtalt. Symptom: Svag klikken ved en cylinder og udstødningsstank i

=
Sidder dé dyser da ikke blot iskruet?
Jeg mener: dé er da en sliddel i sig selv og burde da ikke koste
titusindvis af kroner at få skiftet :-/
For 10.000 kan man velsagtens få hele topstykket udskiftet med et fra en
ophugger!?

--
Armand
(forskrækket 1,4HDi-ejer)

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-10 15:51

> Sidder dé dyser da ikke blot iskruet?
> Jeg mener: dé er da en sliddel i sig selv og burde da ikke koste
> titusindvis af kroner at få skiftet :-/

Jo, men det forlyder at de irrer fast ganske hurtigt og så smader en akkord
mekanikker alt hvad hab kan komme i nærheden af ... DYRT.

--
/A - Der forleden fik kigget under smarten og så de lakskader som værkstedet
havde lavet ved udskiftning af generatoren. Årsagen til at jeg kiggede var

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 20:19

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo, men det forlyder at de irrer fast ganske hurtigt og så smader en
> akkord mekanikker alt hvad hab kan komme i nærheden af ... DYRT.

Citroen skulle ha bilen i to dage for at ompakke de fire dyser.
Jeg ku se på regningen af selve dyserne også blev byttet ud.

Det er åbenbart ikke lige bare på den model.
Det blev gjort i forbindelse med service og fire nye standarddæk på tilbud.
Prisen var ca 16500 kr ialt. Det var en rigtig nedern regning, skulle jeg
hilse at sige.

Nu har jeg så lige måttet ofre seksten kilo igen på potten i form af 4
vinterhjul - Fruen insisterede.
en ny køler, service og så en ny startermotor.
Glæden ved køretøjet går lidt fløjten, når den vil hæve så mange penge på
min konto
Og så skulle jeg endda være glad.
Tabet af kølevand pegede en overgang på en revne i topstykket.
Heldigvis begyndte køleren at dryppe efter en halv dag under tryk.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : tiper

Dato : 08-02-10 05:28

On 7 Feb., 13:44, "Jens S., Esbjerg" <NoResp...@a.dk> wrote:
> [...]
>
> Kan nogen oplyse om det rent faktisk er den "samme" bil man køber, og/eller
> om der er fordele ved at købe den ene frem for den anden ?

Glem en 206 som nykøb. Det er en 12 år gammel og kører også som en
sådan.
Vil mene det økonomisk bedst kan betale sig at købe så ny model som
muligt. Dvs at C3 på tilbud heller ikke er så attraktiv, når man kan
får den nye model for kun 10.000,- mere, og de er hurtigt vundet i
afskrivningen, der alt andet lige bør være størst på den gamle model.
Og til korte ture ville jeg snuppe en benziner.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 08-02-10 19:23

"tiper" skrev
[...]

*****************
Tak for inputs til alle. De vil blive drøftet med konen (=finansministeren)

Det skal siges at C3 er nedsat fra vistnok 155 tkr. i sommers, til nu 140
tkr. Så der er nok taget højde for fremtidige prisfald pga. manglende
partikelfilter.

Den nye C3 model koster godtnok kun 10 tkr. mere i billigste benzinudgave,
men er så uden aircondition, som så koster yderligere 10 tkr. (Og det kræver

206'eren er slået helt ud af hovedet efter jeres inputs.

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F