Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stempel til bagsiden af billeder
Fra : Mads Pedersen

Dato : 03-08-01 21:21

Jeg har anskaffet mig et stempel til at knalde bagpå de billeder jeg sælger.
Problemet er bare, at stemplet smitter af fordi det ikke tørrer ordentligt.

Spørgsmålet er så, hvad I andre gør med billeder I sælger. Sætter I labels
på, har I et specielt stempel eller?

Mvh Mads

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-01 22:11

Mads Pedersen wrote:

> Jeg har anskaffet mig et stempel til at knalde bagpå de billeder jeg sælger.
> Problemet er bare, at stemplet smitter af fordi det ikke tørrer ordentligt.

Du skal ha fat i noget specielt stempelsværte til fotos, det har den
fordel / ulempe at det tører lynhurtigt, det er en fordel på billedet,
men det er en ulempe at stempelpuden skal vædes hver gang du skal bruge stemplet.

Vær opmærksom på, at den type stemler med indbygget sværtepude ikke dur
til hurtigtørrende sværte, puden og stempelgummiet klæber sammen, når
sværten tører.

Eller som du selv forslår, så kan du klæbe en papirlabel på billedet og
stempel på den, brug en type med permanent klæber, de er næsten umulige
at fjerne.

Jeg har også set en fotograf der kørte med en 2 cm. hvid ramme nederst,
her eksponerede han copyrigt, navn o.s.v. i kontaktkopi ved hjælp af en linefilm.

Men det mest smarte jeg har set, var h.h.v. en fotograf der havde locket
copyrigt, navn o.s.v. i den hvide billedkant, tal og bogstaver blev
dannet af små runde huller, og så en fotograf der havde en prægning, den
sad inde i selve billedet, det generede ikke ved reproduktion, og den
kunne ikke fjernes eller skæres fra.

Og så lige et tip, tidligere var det sådan, at hvis man aftog en
passende mængde fotopapir fra Ilford, så kunne man få det leveret med
eget tryk (logo, navn, adrese o.s.v.) på bagsiden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 03-08-01 22:54

info@niels-ebbesen.net,Ny-Internet writes:
>Du skal ha fat i noget specielt stempelsværte til fotos, det har den
>fordel / ulempe at det tører lynhurtigt, det er en fordel på billedet,

Jeg har eksperimenteret en del med det sammen med en stempelforretning. Vi
fandt frem til een type sværte og een type pude. Du skal også være
opmærksom på, at det ikke kan ses gennem billedet.
Jeg købte stempel, pude og sværte hos NyDan stempler i København. De har
en mand der kan sin metier.

jørgen

Fra : Jens Olsen

Dato : 04-08-01 01:46

On Fri, 3 Aug 2001 22:21:02 +0200, "Mads Pedersen"
<cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så, hvad I andre gør med billeder I sælger. Sætter I labels

Som N.E. ganske rigtigt skriver skal der speciel sværte til.

Jeg blev selv efterhånden træt af al det sværtegrisseri og er gået
over til etiketter. De kan jo skrives ud i f.eks. Word med
copyrigth-tegn og det hele. Man skal dog lige passe på, hvis man laver
mange billeder og stabler dem. Så begynder etiketterne jo at fylde
lidt. Derfor er det klogt at vælge nogle tynde udgaver. Jeg bruger
Fastonall (Avery) nr. 18-030

Jens