Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt spørgsmål om film.
Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 03-08-01 21:20

Hej.

Jeg ville høre om nogen kender til steder på nettet hvor der er en form
for oversigt over forskellige film, og med udybende beskrivelser af
filmens fordele/ulemper, eller om man vil filmens
egenskber/specialiteter, da ingen film vel har ulemper, hvis den bruges
til det formål den er beregnet på

Det skal ikke være sider farvet af filmproducenterne (fx. kodaks og
fujis hjemmesider).

Derudover overvejer jeg at prøve at tage S/H billeder, da jeg tit synes
at de S/H billeder man ser er mere stemningsfyldte (På en anden måde en
farvebilleder), og nej jeg ville ikke fotografere en familifest ell.
lign. i S/H.
Specielt under et førstegangsvalg af S/H savner jeg en oversigt som før
nævnt, da jeg kan se at både kodak og ilford har et hav af forskellige
S/H film.....fx. T-Max, Plus-X, Tri-X, FP4, HP5, Delta, Pan F .... osv.

Mht. fremkaldelse af S/H film, hvordan er kvaliteten hos fotomanden,
ift. at gøre det selv i et mørkekammer, hvor der er flere muligheder med
at belyse motivet som man vil have det.
(Har intet mørkekammer, men står pt. og vakler mellem at købe et brugt
mørkekammer ell. et brugt Canon 100-300 mm objektiv, jeg ville helst
have fast brændvidde, men hvem sælger et sådant brugt til menneskepenge
)
Er mørkekammeret og følelsen af selv at gøre tingene arbejdet værd, og
hvor meget plads skal afses til det ? (Gerne kommentarer fra folk der er
stoppet i mørkekammer og folk der stadig dyrker det, men ingen
højtråbende diskusioner

Til daglig benytter jeg helst Fuji Reala 100 ell. Fuji Superia 400. Er
det korrekt som nogen siger at Superia 100 og Reala 100 er en og samme
film, jeg kan nemlig kun finde datablad på superia 100 på fujis
hjemmeside ?
Men vil gerne høre lidt kommentare ell. ideer til andre film. (Har
prøvet Kodak Royal Gold, men synes den er anderledes i det endelige
resultat end Reala'en på en måde, hvor jeg bedre kan lide Reala'ens
farver)

Ps. Jeg ville være ked af at se de gamle garvede analog fotografer
stoppe i denne gruppe, da de kan svare på eks. mine spørgsmål.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : jtn

Dato : 03-08-01 22:48

Prøv denne link. Jeg har haft megen glæde af den...

http://www.photographyreview.com/reviews/

Bedste hilsener

Jens

Torsten T. Rasmussen <tejlmand@kom.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B6B076C.226AFB80@kom.auc.dk...

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 07:20

Hej Jens.

jtn wrote:

> Prøv denne link. Jeg har haft megen glæde af den...
>
> http://www.photographyreview.com/reviews/
>
> Bedste hilsener
>
> Jens

Så er den bookmarked
Der så ud til at være mange gode ting på den side

Plus at jeg opdagede en beskrivelse af hvorfor jeg sandsynligvis fik
blåstik på billeder fra 4 film jeg fik fremkaldt på Sjælland, da jeg var
en tur derover (Se en post omkring d. 4-5 juli).
Men fotohandleren lavede da også billederne om efter en mindre
diskussion, om hvorvidt billederne var lavet korrekt (Eb hvid kirkevæg
var blå, ligesom en hvid dåbskjole !!!, jeg får i hvertfald aldrig lavet
billeder der mere, men holder mig til min fotomand her i Aalborg

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 07:33

"Torsten T. Rasmussen" wrote:

> Hej Jens.

Jeg så på den side at nogen skød Reala 100, som en 80 iso film, for at
få lidt mere farve i billederne.

Nogen der har prøvet dette, og skal man lade filmen fremkalde som en 100
iso, eller gøre fotohandleren opmærksom på at den er taget som en 80 iso
???

Hvis den stadig bare skal fremkaldes som en 100 iso, kunne jeg godt
finde på at ændre iso værdien på filmen nu, tage et par billeder og
stille tilbage igen.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-08-01 09:02

"Torsten T. Rasmussen" <tejlmand@kom.auc.dk> wrote in

> [...]
>
> Nogen der har prøvet dette, og skal man lade filmen fremkalde som en 100
> iso, eller gøre fotohandleren opmærksom på at den er taget som en 80 iso

Jeg har prøvet det og det virker faktisk. Du skyder filmen på 80 (dvs.
overeksponerer den med vilje) og indleverer den til fremkaldelse uden at
fortælle dit lab noget, så de bare fremkalder den normalt ved ISO 100. Du
får bedre farver og mere detalje i skyggerne. Det med detalje i skyggerne
gælder også andre negativ film, fx Supra 400 (EI 320) og Ilford XP2 Super
(EI 320) som jeg personligt har prøvet det med.

> Hvis den stadig bare skal fremkaldes som en 100 iso, kunne jeg godt
> finde på at ændre iso værdien på filmen nu, tage et par billeder og
> stille tilbage igen.

Tag et par fuldstændig ens billeder af samme motiv, hvor du kun ændrer ISO
- husk at skrive ned hvilke billeder der er hvad og sammenlign når du får
dem tilbage..

Hilsen
Kenneth

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 09:43

Hej (igen) Kenneth.

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> gælder også andre negativ film, fx Supra 400 (EI 320) og Ilford XP2 Super
> (EI 320) som jeg personligt har prøvet det med.

Hvordan reagere den ved kraftigt sollys udendørs ?
Eller gælder dette altid både inden/udendørs i al slags belysning ?

> Tag et par fuldstændig ens billeder af samme motiv, hvor du kun ændrer ISO
> - husk at skrive ned hvilke billeder der er hvad og sammenlign når du får
> dem tilbage..

Vil jeg så gøre

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 04-08-01 09:08

> Jeg så på den side at nogen skød Reala 100, som en 80 iso film, for at
> få lidt mere farve i billederne.

Det er en overbelysning på 1/3 blænde.

> Nogen der har prøvet dette, og skal man lade filmen fremkalde som en 100
> iso, eller gøre fotohandleren opmærksom på at den er taget som en 80 iso
> ???

Fremkaldes normalt.

> Hvis den stadig bare skal fremkaldes som en 100 iso, kunne jeg godt
> finde på at ændre iso værdien på filmen nu, tage et par billeder og
> stille tilbage igen.

Du vil næppe bemærke den store forskel.

Normalt vil de billeder man tager være lidt over- eller underbelyst. Så at
give nogle billeder 1/3 trin vil nok ikke være ret synligt.
Men hvis du hele tiden eksponerer Reala som 80 ASA, vil du måske generelt (i
gennemsnit) få en anelse mere knald i farverne.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 12:55

Hej Finn.

"Fototal.dk" wrote:

> Det er en overbelysning på 1/3 blænde.

> Fremkaldes normalt.

> Du vil næppe bemærke den store forskel.

Nu må vi se, jeg har lige taget nogen billeder flere gange på iso80 og
iso100.

Hvis jeg kommer i nærheden af en scanner, vil jeg lægge de sammenhørende
billeder til kritik på fotokritik.dk
Så kan folk vurdere effekten, hvis der er en, og kommentere den.

> [...]
> Men hvis du hele tiden eksponerer Reala som 80 ASA, vil du måske generelt (i
> gennemsnit) få en anelse mere knald i farverne.

Lad os bare håbe, det ikke er for meget knald ,-)
Desværre synes jeg at når min lysmåler bliver "snydt", uden at jeg er
opmæksom på det, plejer jeg at få underbelyste billeder, så der vil det
hjælpe

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 07:06

Hej Igen.

Glemte måske lige et par informationer

"Torsten T. Rasmussen" wrote:

> [...]
> nævnt, da jeg kan se at både kodak og ilford har et hav af forskellige
> S/H film.....fx. T-Max, Plus-X, Tri-X, FP4, HP5, Delta, Pan F .... osv.

Det filmen skal bruges til er enten, hvis nogen har nogen ideer:
1) Potrætbilleder af mine børn ol. Dvs høj kvalitet i filmen.
2) Når man sidder og får lidt øl og spiller lidt guitar mm. sammen med
gutterne indenfor i en måske lidt dunkel belysning.
Dvs. En hurtig (og gerne fin) S/H film, eller en der kan tåle at blive
presset (meget), da det skal være unden blitz.

> [...]
> prøvet Kodak Royal Gold, men synes den er anderledes i det endelige
> resultat end Reala'en på en måde, hvor jeg bedre kan lide Reala'ens

Skal nævnes at det primært er billeder med mennesker på der tages, så
gerne gode gengivelse af hud, men også generelt af farver, da man jo
ikke ved hvilke farver billedet indeholder

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-08-01 09:15

> [...]
> filmens fordele/ulemper, eller om man vil filmens
> egenskber/specialiteter, da ingen film vel har ulemper, hvis den bruges

Bill Tuthills side med filmdata: http://creekin.net/films.htm
Fuji Reala 100 datablad kan findes på http://www.fujifilm.co.uk

Derudover er rec.photo.film+labs et godt sted at finde info og
www.photo.net er helt uovertruffent. Her kan du blandt andet finde Scott
Eaton, Bill Tuthill og Ellis Verner som gerne øser ud af deres (meget)
store viden om film. Jeg bruger gerne Scott Eatons kommentarer om film og
film/papir matching inden jeg selv prøver mig frem. Prøv at søge i artkivet
efter en film eller den type foto du vil tage, fx "portrait film",
"landscape film" etc.. Husk lige at checke datoen på tråden, for mange film
er blevet opdateret siden, hvis tråden er gammel..

> [...]
> at de S/H billeder man ser er mere stemningsfyldte (På en anden måde en
> farvebilleder), og nej jeg ville ikke fotografere en familifest ell.

Jeg bruger selv C-41 s/h film, fx Kodak T400CN og Ilford XP2 Super (Iso
400) som kan fremkaldes hos fotohandleren som alm. farvefilm. Dine billeder
får dog et brunligt farvestik pga. farvepapiret, men printes de på s/h
papir bliver de rigtig s/h. Jeg kan bedst lide Ilford fordi negativerne er
rigtig s/h. Kodaks er orange, hvilket gør det svært at studere negativerne
med lup, men til gengæld skulle de printe bedre på farvepapir netop af
samme grund.

> [...]
> det korrekt som nogen siger at Superia 100 og Reala 100 er en og samme
> film, jeg kan nemlig kun finde datablad på superia 100 på fujis

De skulle ikke være samme film - prøv at se databladet som jeg har ref.
til.

> [...]
> prøvet Kodak Royal Gold, men synes den er anderledes i det endelige
> resultat end Reala'en på en måde, hvor jeg bedre kan lide Reala'ens

Agfa er kommet ud med en ny film kaldet Vista 400 i USA som skulle være
god. Jeg har skrevet til Agfa DK for et par uger siden, men har aldrig fået
noget svar (Fujifilm DK svarer heller aldrig pr. mail, men er flinke
når man ringer. Kodak er til gengæld okay til e-mail)

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 09:39

Hej Kenneth.

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> "Torsten T. Rasmussen" <tejlmand@kom.auc.dk> wrote in

> Bill Tuthills side med filmdata: http://creekin.net/films.htm

Den komplementerer den anden side godt, da denne er af teknisk karakter
og den anden side (linket fra Jens) er subjektive vurderinger, som jo er
det der tæller i sidste ende (men det er mine subjektive vurderinger af
filmen .

> Fuji Reala 100 datablad kan findes på http://www.fujifilm.co.uk

Det er et lidt tyndt datablab (2 sider) jeg fandt her, men jeg har måske
kigget det forkerte sted ?

> [...]
> "landscape film" etc.. Husk lige at checke datoen på tråden, for mange film
> er blevet opdateret siden, hvis tråden er gammel..

Vil jeg gøre når jeg får tid.

> [...]
> rigtig s/h. Kodaks er orange, hvilket gør det svært at studere negativerne
> med lup, men til gengæld skulle de printe bedre på farvepapir netop af

Jeg er ikke interreseret i brunlige billeder
Ved du om det der normalt gør S/H fremkaldelser dyrere er fremkaldelses
processen ell. det at fotohandleren skal skifte papir ?
Det jeg mener er, koster en C-41 fremkaldelse på S/H papir det samme som
en S/H fremkaldelse på S/H papir.

Jeg kan også spørge min fotohandler ad (Måske er han endda til at handle
med, det er han ihvertfald ved filmkøb

> [...]
> noget svar (Fujifilm DK svarer heller aldrig pr. mail, men er flinke
> når man ringer. Kodak er til gengæld okay til e-mail)

Jeg har ellers indtryk af at agfas film er meget kraftige i farverne
spec. ved rød, og har af den årsag ikke afprøvet agfa (måske en fejl?)

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-08-01 10:21

> Det er et lidt tyndt datablab (2 sider) jeg fandt her, men jeg har
> måske kigget det forkerte sted ?

Under Support og Film finder du et link til PDF datablad på 4 sider..

> Jeg er ikke interreseret i brunlige billeder

Billederne bliver ikke "bruntonede" som jeg har set nogle rigtige s/h
billeder, men får derimod en svag blød brunlig nuance - jeg kan prøve at
scanne et papirfoto til dig på mandag, så du kan se. Ellers prøv en film -
jeg tror du vil blive positivt overrasket over resultatet..

> [...]
> processen ell. det at fotohandleren skal skifte papir ?
> Det jeg mener er, koster en C-41 fremkaldelse på S/H papir det samme

Alle forbrugere benytter C-41 fremkaldelse i dag, derfor er den billigere.
De lidt ældre i dette forum kan sikkert huske en tid hvor det var omvendt.
Jeg tror det er en kombinationa af begge såfremt man benytter fotohandleren
- rigtig s/h fremkaldelse er blevet en specialitet, og så har mange måske
historisk også selv fremkaldt s/h derhjemme?

Hos prof. lab Colorgruppen.dk koster en s/h fremkaldelse på 10x15 s/h papir
150,- kr. Det tror jeg ikke du får billigere hos fotohandleren - og næppe
bedre (mht. kemikaliekvalitet, test, ingen ridser i neg. osv...)
Blackandwhite.dk specialiserer sig i s/h. Begge ligger i Khb.

Jeg er pt. i gang med at sammenligne s/h prints på farvepapir fra Fuji
Frontier som vist skulle være ret godt.

Jeg får printet nogle Ilford Xp2 Super billeder hos Merlin og en lokal
fotohandler, som begge bruger Frontier. De har begge fået leveret de samme
billedfiler og printer begge på Supreme papir. Som reference vil jeg få
lavet et print hos Colorgruppen som også bruger Frontier men højst
sandsynlig Crystal Archive Type C papir (skal jeg lige spørge dem om) samt
et print på s/h papir fra dem. Sluttelig vil jeg også få lavet et print hos
FOTO/C detail på Agfa Prestige farvepapir samt på s/h hvis de kan det.

Jeg vil vende tilbage med resultaterne (evt. scannet) hvis det har
interesse..

> Jeg har ellers indtryk af at agfas film er meget kraftige i farverne
> spec. ved rød, og har af den årsag ikke afprøvet agfa (måske en fejl?)

Jeg har aldrig selv prøvet Agfa så det kan jeg ikke udtale mig om, men
generelt set, så afhænger de farver du får ikke kune af filmen, men også
det papir den er printet på.

Hvis jeg hurtigt skal referere føromtalte Scott Eaton som er meget bramfri
i sine vurderinger af papir/film kombinationer:

"Kodak film skal printes på Kodak Royal papir, kan dog også printes på Agfa
prestige. Kodak Edge papir (det billige 50,- kr's) har ekstrem høj kontrast
som gør den uegnet.

Fuji film printes med de bedste resultater på Fuji Crystal Archive Type C
(proff. papir). Gode resultater opnås også på Agfa Prestige samt med
Crystal Archive (ikke "C" forbruger papir*) printet på Frontier digitale
minilabs). Fuji kan også printes på Kodak Royal papir i en snæver vending.

Dias film printes med gode resultater med Fuji Frontier minilab på Crystal
Archive Type C papir."

*Jeg afventer stadig svar fra Fujifilm DK om hvorvidt Fuji Supreme papir
som det hedder her i DK svarer til Crystal Archive Type C eller Crystal
Archive.

Hilsen
Kenneth

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 04-08-01 10:52

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> "Torsten T. Rasmussen" <tejlmand@kom.auc.dk> wrote in

> Under Support og Film finder du et link til PDF datablad på 4 sider..

Lige det jeg manglede Tak.
Og der ser ud til at være en del til forskel i opbygningen af filmen,
men om det kan ses ved jeg ikke, vil måske afprøve en dag hvor der skal
tages nogen billeder der kan tåle lidt eksperimentering med andre film
end de vante.

> [...]
> scanne et papirfoto til dig på mandag, så du kan se. Ellers prøv en film -
> jeg tror du vil blive positivt overrasket over resultatet..

Lyder godt.
Du må også gerne bare henvise til et sted på nettet, hvor du ved at der
ligger billeder med pågældende effekt.

> [...]
> FOTO/C detail på Agfa Prestige farvepapir samt på s/h hvis de kan det.
>
> Jeg vil vende tilbage med resultaterne (evt. scannet) hvis det har

Mon ikke der også er andre der er interreseret, synes ihvertfald at jeg
har set en ældre tråd om S/H billeder.

> [...]
> minilabs). Fuji kan også printes på Kodak Royal papir i en snæver vending.

Personligt har jeg oplevet gode billeder ved Fuji Reala på Royal Gold
papir, men det kan måske også hænge sammen med den fotomand jeg
benytter.
Jeg har oplevet en dårlig kopierinng på Fuji Supreme papir, men det
skyldtes fotomanden .
Jeg mener kvickly sender film til Fuji's egne labs, men ved du om det er
på Fuji Crystal Archive Type C eller Supreme papir eller Crystal Archive
papir. Og ved du om de laver et godt stykke arbejde, da jeg nøddig
skifter fotomand, da han (synes jeg) laver nogen gode billeder Kunne
selvfølgelig prøve med en enkelt film, der hurtigt brændes af.

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : EGON STICH

Dato : 04-08-01 09:27

> [...]
> hvor meget plads skal afses til det ? (Gerne kommentarer fra folk der er
> stoppet i mørkekammer og folk der stadig dyrker det, men ingen

Hej Torsten T. Rasmussen.
Selvfølgelig skal du da prøve selv at lave dine sort/hvid billeder.
Uden at ville kritisere farvebilleder, kan jeg ikke lade være med at
sammenligne disse med en plomberet knallert.
Masser af muligheder, men plomberet.. (med mindre, man selv laver sine
farvefotos)
Du behøver ikke det store udstyr, eller den store plads for at komme igang.
Fremkaldelse af filmene kan du klare med en dagslystank, et mørkt rum, skab
eller f.ex. WC til at lade tanken i.
(mørkesæk er også god). Hertil kommer lidt kemi samt vand.
Et forstørrelsapparat med tilbehør kan findes brugt. Med ganske lidt
ulejlighed kan et gennemsnitskøkken rigges til, så man kan bruge dette.
Kvinderne plejer at lade sig bestikke til udlån af køkken med en middag
eller teaterbillet i ny og næ
Film? Prøv ilford FP4 og HP5. Tri-x er også god.....
Du bryder dig tilsyneladende ikke om filmfabrikkernes hjemmesider? Du kan
relativt trygt stole på de oplysninger de giver om deres film. Disse er
umiddelbart sammenlignelige.

Som du kan forstå, vil jeg varmt anbefale dig at gå i gang.
Der er ikke noget som et veludført sort og hvidt foto.

MVH
Egon.