MS Windows
briani 27239
Fjerne præinstallerede programmer fra sin~
Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 03-02-10 13:51

Hej hej :)

Har fået mig en ny laptop med Windows 7 Home Premium, og den kommer
præinstalleret med en frygtelig masse skrammel, bl.a. trialversioner
af software såsom MS Office og noget antivirus osv.

Jeg kunne godt tænke mig at starte fra scratch med en helt
vaniljeagtig Windows, men den eneste mulighed jeg har for at
"installere" er fra den recovery-dvd, der følger med maskinen, og
resultatet bliver derfor det samme.

Jeg overvejer at prøve at geninstallere min OEM-version fra et af de
images, der ligger på thepiratebay, men jeg er nervøs for at der kan
være spyware i...

Så jeg tænkte, at de der programmer, der præinstalleres, måske
installeres ved første opstart, og at man måske kunne fjerne dem enten
fra DVD'en eller fra disken inden man starter op?

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

På forhånd tak!

Daniel

Fra : Ole C

Dato : 03-02-10 14:55

Daniel Smedegaard Buus skrev blandt andet:

> [...]
> vaniljeagtig Windows, men den eneste mulighed jeg har for at
> "installere" er fra den recovery-dvd, der følger med maskinen, og

De forskellige programmer kan jo afinstalleres - evt. med et effektivt
afinstalleringsprogram som Revo Uninstaller

> Jeg overvejer at prøve at geninstallere min OEM-version fra et af de
> images, der ligger på thepiratebay, men jeg er nervøs for at der kan
> være spyware i...

De kan jo scannes for den slags....

> Så jeg tænkte, at de der programmer, der præinstalleres, måske
> installeres ved første opstart, og at man måske kunne fjerne dem enten
> fra DVD'en eller fra disken inden man starter op?

Det vil nok være en meget langhåret proces - så jeg ville bruge førnævnte
metode med Revo Uninstaller i stedet.
Din Windows skulle gerne blive lige så vaniljeagtig på den måde

--
vh
Ole C

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 12:56

Ole C wrote:

> De forskellige programmer kan jo afinstalleres - evt. med et effektivt
> afinstalleringsprogram som Revo Uninstaller

Jaaaa... Men jeg har bare så dårlige erfaringer med den slags, ikke mindst
med mega-programmer som Office. Bliver også sådan lidt fornærmet over at jeg
ikke selv får lov at vælge, hvad der skal ligge på min laptop ;)

> De kan jo scannes for den slags....

Jep, men stoler nu heller ikke på, at de scannere vil fange alting. Jeg har
tidligere hentet den der WPA-cracker-ting til XP, fordi jeg kørte en
studenterversion, som kun kunne aktiveres tre gange, og med min hyppighed i
at smadre systemet og skulle geninstallere fra scratch, havde jeg ikke lyst
til at aktivere overhovedet. Jeg prøvede et antal forskellige versioner fra
torrentsites i en VMware-maskine sat op med firewalls, antivirus og logging,
så jeg kunne sikre mig, at der ikke var noget mystisk trafik fra
installationen efter den blev cracket. Kan ikke lide det :)

Vil allerhelst bare have en vanilla DVD sammen med computeren, så jeg selv
kan bestemme hvad der skal installeres :)

> Det vil nok være en meget langhåret proces - så jeg ville bruge førnævnte
> metode med Revo Uninstaller i stedet.
> Din Windows skulle gerne blive lige så vaniljeagtig på den måde

Er spændt på at se Bos PDF om at gøre det, for hvis det er muligt, er det
übernice. Ellers kan jeg da prøve den der Revo-ting :)

Tak

Fra : Bo.L

Dato : 05-02-10 13:03

"Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er spændt på at se Bos PDF om at gøre det, for hvis det er muligt, er det
> übernice. Ellers kan jeg da prøve den der Revo-ting :)

Den skulle gerne ligge der, og den virker angiveligt. Hvis ikke den er der
så skriv lige.

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 13:38

> Jaaaa... Men jeg har bare så dårlige erfaringer med den slags, ikke
> mindst med mega-programmer som Office.

Det bør ellers ikke være et problem.

> Bliver også sådan lidt
> fornærmet over at jeg ikke selv får lov at vælge, hvad der skal ligge
> på min laptop ;)

Tja - sådan var det produkt du købte.

> [...]
> min hyppighed i at smadre systemet og skulle geninstallere fra
> scratch, havde jeg ikke lyst til at aktivere overhovedet.

I det tilfælde var du jo også ude i et noget andet ærinde...

> Vil allerhelst bare have en vanilla DVD sammen med computeren, så jeg
> selv kan bestemme hvad der skal installeres :)

SÃ¥dan blev maskinen imidlertid ikke leveret....
Men ingen forbyder dig at lægge en Windows 7 på din maskine fra for eksempel
en bekendts DVD - blot det er samme type, som den du har licens til. Eller
brug 664 kr. på "en ren" Windows 7: http://www.shg.dk/

--
vh
Ole C

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 13:48

Ole C wrote:

> Det bør ellers ikke være et problem.

Enig, men verden er ond :)

> Tja - sådan var det produkt du købte.

Ja, totalt crappy. Det var jo så også derfor, jeg kom her :)

> I det tilfælde var du jo også ude i et noget andet ærinde...

Jep. Men sidst jeg tjekkede, havde ens ærinde ikke betydning for hvorvidt
spyware kunne fanges af en scanner eller ej ;)

> SÃ¥dan blev maskinen imidlertid ikke leveret....

Nej, det lagde jeg godt mærke til. Det var faktisk derfor, jeg stillede
spørgsmålet ;)

> Men ingen forbyder dig at lægge en Windows 7 på din maskine fra for
> eksempel en bekendts DVD - blot det er samme type, som den du har licens
> til.

De er bare svære at få fat i, de der OEM-dvd'er. Har faktisk aldrig set en
"ægte" af slagsen leveret med nye computere, kun gendannelses-dvd'er og -
partitioner.

> Eller
> brug 664 kr. på "en ren" Windows 7: http://www.shg.dk/

Jo, men det ville da være fjollet, når jeg nu har betalt for licensen i
forvejen :)

Daniel

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 15:37

Daniel Smedegaard Buus skrev blandt andet:

(klip en hel masse)

> Jo, men det ville da være fjollet, når jeg nu har betalt for licensen
> i forvejen :)

OK - du er ikke nem at hjælpe.....

--
vh
Ole C

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 15:46

Ole C wrote:

> Daniel Smedegaard Buus skrev blandt andet:
>

> (klip en hel masse)

> OK - du er ikke nem at hjælpe.....

Jo, jeg er herrenem at hjælpe; man skal bare prøve :D Det gik super for Bo,
han var überhjælpsom :)

Fra : /John

Dato : 03-02-10 15:36

"Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har fået mig en ny laptop med Windows 7 Home Premium, og den kommer
> præinstalleret med en frygtelig masse skrammel

"PC Decrapifier is an uninstall utility that is specifically designed to
remove common trial and promotional software, that is often installed on a
new PC":

http://www.snapfiles.com/reviews/PC_Decrapifier/pcdecrap.html

Iflg hjemmesiden også til Win7:
http://www.pcdecrapifier.com/faq#1

John

Fra : jos

Dato : 04-02-10 13:07

/John wrote:

> "PC Decrapifier is an uninstall utility that is specifically designed
> to remove common trial and promotional software, that is often
> [...]
Har ikke prøvet, men er det ikke legalt at hente samme version af Windows
som .iso fil og installere derfra?
http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7install/thread/550b8c94-62b8-48c6-bb81-598f125eadba
læg mærke til at du skal huske først et nedskrive produktnøglen.

finn

Fra : Ole C

Dato : 04-02-10 14:30

jos skrev blandt andet:

> Har ikke prøvet, men er det ikke legalt at hente samme version af
> Windows som .iso fil og installere derfra?

Det er en licens man har købt, så det er helt ligegyldigt hvorfra
installationsprogrammet kommer.

> læg mærke til at du skal huske først et nedskrive produktnøglen.

Den står på kabinettet, da pc'en er leveret med Windows pre-installeret.

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-02-10 23:51

Ole C kom med følgende:

> Den står på kabinettet, da pc'en er leveret med Windows pre-installeret.
Hmm... Jeg har endnu ikke oplevet at det er den key der er brugt til
installationen.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 10:06

Jørgen Nielsen skrev blandt andet:

..
> Hmm... Jeg har endnu ikke oplevet at det er den key der er brugt til
> installationen.

Nej, det er fordi producenten ikke installerer på hver enkelt pc med en
individuel key, men med en "fælles".
Ikke desto mindre er den key, der står på kabinettet valid - og den licens
pc'ens ejer har købt.

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-02-10 21:50

Ole C kom med denne ide:

> [...]
> individuel key, men med en "fælles".
> Ikke desto mindre er den key, der står på kabinettet valid - og den licens
Og hvis du bruger den key skal der vel valideres hos MS, det har jeg
endnu ikke haft behov for når jeg har brugt den der var installeret
med.

Den der står i bunden af min IBM R40 har jeg aldrig fået til at
virke... den vil så vidt jeghusker valideres hosm MS, men den key den
er installeret med virker fint og der er ingen valideringsbøvl.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 23:14

> [...]

> virke... den vil så vidt jeghusker valideres hosm MS, men den key den
> er installeret med virker fint og der er ingen valideringsbøvl.

Jamen, det kan man da også godt, hvis man mener det er et uoverkommeligt
problem at aktivere en fuldt gyldig licens hos MS...

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-02-10 23:58

Ole C kom med denne ide:

> Jamen, det kan man da også godt, hvis man mener det er et uoverkommeligt
> problem at aktivere en fuldt gyldig licens hos MS...
Når MS nægter at validere den Key som jeg har betalt for er det et
problem.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 08-02-10 10:02

Jørgen Nielsen wrote:

> Ole C kom med denne ide:

> Når MS nægter at validere den Key som jeg har betalt for er det et
> problem.

Hvilken skive brugte du til at matche din licensnøgle mod? Hvis du bruger
den licensnøgle, der sidder under din computer, kan du ikke bruge en
"almindelig" skive, det skal være en OEM af slagsen. Og den slags sælges som
regel ikke i løssalg.

Med XP var det vist muligt (eller også fik man bare en OEM-rabat ift. det
der "trick" med at sælge dem sammen med et andet stykke hardware såsom en
mus el.lign.), men med Vista og 7 er det en lidt anden form for validering,
der bruges for de OEM-løsninger hvor computeren kommer med Windows præ-
installeret.

Her er der noget trylleri embeddet i en tabel i din BIOS på selve maskinen,
som gør at en OEM-version af Windows bliver installeret uden at skulle
aktiveres. Der skal fyres en kommando af for at aktivere systemet, men det
kræver ikke validering hos Microsoft.

Jeg har selv haft forskellige versioner og licensnøgler til XP, 2003, Vista
og 7, både OEM- og såkaldte MSDNAA-nøgler. Ingen af dem kunne ædes af en
"almindelig" retail-skive, men krævede enten hhv. OEM-skiver eller Academic
Alliance-skiver (ved ikke præcis hvad MS selv kalder disse skiver, men de
kunne downloades gratis på mit gamle studie).

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 13:00

jos wrote:

> Har ikke pr�vet, men er det ikke legalt at hente samme version af Windows
> som .iso fil og installere derfra?
> http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-
US/w7install/thread/550b8c94-62b8-48c6-bb81-598f125eadba
> l�g m�rke til at du skal huske f�rst et nedskrive produktn�glen.
>
> finn

Interessant her også... Må lige prøve noget af det her, når jeg har min DVD
i hånden. Bliver spændende at se, hvad der er på den, egentlig.

Fra : Bo.L

Dato : 04-02-10 22:39

> [...]
> fra DVD'en eller fra disken inden man starter op?
>
> Er der nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

Det kan bekræftes. Jeg prøver at lægge en pdf op i dk.binaer med en
vejledning, det er rimligt nemt
Bo

Fra : Bo.L

Dato : 04-02-10 22:58

"Bo.L" <nejtak@ingenmail> skrev i meddelelsen

> "Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det kan bekræftes. Jeg prøver at lægge en pdf op i dk.binaer med en
> vejledning, det er rimligt nemt
> Bo

Ok... det kunne jeg ikke men den er lagt op under Jack, og det virker

Fra : jos

Dato : 05-02-10 12:29

> Ok... det kunne jeg ikke men den er lagt op under Jack, og det virker

For os uvidende: hvor ligger Jack?

finn

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 12:49

Bo.L wrote:

> "Bo.L" <nejtak@ingenmail> skrev i meddelelsen

trialversioner

> Ok... det kunne jeg ikke men den er lagt op under Jack, og det
virker

Seeeejt!!!! :D Og ja, hvad er Jack?

Daniel

Fra : Bo.L

Dato : 05-02-10 13:02

> virker
>
> Seeeejt!!!! :D Og ja, hvad er Jack?

Det er lagt op i dk.binaer af jack... og ikke mig.

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 13:42

Bo.L wrote:

> "Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er lagt op i dk.binaer af jack... og ikke mig.

Ohhh... :) Kan dog ikke se, at jeg har adgang til dk.binaer; det eneste, der
matcher "binaer" hos Sunsite er en tyske gruppe...

Kan du evt. lokkes til at emaile den til mig?

Tanks :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-10 14:09

"Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ohhh... :) Kan dog ikke se, at jeg har adgang til dk.binaer

Nej - Sunsite - og en del andre udbydere - har ikke binære grupper.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bo.L

Dato : 05-02-10 14:52

> [...]
> der
> matcher "binaer" hos Sunsite er en tyske gruppe...
>
> Kan du evt. lokkes til at emaile den til mig?
:)

Sunsite har ikke binære grupper, derfor jeg også må få den sendt under andet
navn.
Mail på vej

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 05-02-10 14:54

Bo.L wrote:

> [...]
> :)
>
> Sunsite har ikke binære grupper, derfor jeg også må få den sendt under

Super! Tusind tak :)

Fra : Bo.L

Dato : 05-02-10 14:55

> "Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Sunsite har ikke binære grupper, derfor jeg også må få den sendt under
> andet navn.
> Mail på vej

PS og derfor, jeg har startet en windows brugerhjælp gruppe på facebook.
det giver lidt flere muligheder end newsgrupper.

Og på forkant, nej der kan man heller ikke oploade PDF, men evt et
billede....

Fra : jos

Dato : 05-02-10 17:24

Bo.L wrote:
> [...]
> facebook. det giver lidt flere muligheder end newsgrupper.
>
> Og på forkant, nej der kan man heller ikke oploade PDF, men evt et

Dropbox er fortrinligt til dette - 2gb gratis træk filen over i folderen "My
Dropbox\public" højreklik "kopier url" og publicer url'en
som:
http://dl.dropbox.com/u/2768449/How%20to%20use%20the%20Public%20folder.rtf
finn

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 08-02-10 09:55

Bo.L wrote:

> [...]
> :)
>
> Sunsite har ikke binære grupper, derfor jeg også må få den sendt under

Hej igen, Bo :)

Jeg fik aldrig din mail. Kan jeg lokke dig til at prøve igen?

Thanks :)

Fra : Bo.L

Dato : 09-02-10 00:13

> Hej igen, Bo :)
>
> Jeg fik aldrig din mail. Kan jeg lokke dig til at prøve igen?

Done... men email adr. var nu den du opgiver her...

Fra : Bo.L

Dato : 09-02-10 23:52

> "Daniel Smedegaard Buus" <danielbuus@gmail.com> skrev i meddelelsen

Fandt lige det her link ved at google lidt
http://peecee.dk/upload/download/18703 husk at du skal bruge vlite, og læs
lidt i deres forum

Fra : Daniel Smedegaard Bu~

Dato : 10-02-10 09:25

Bo.L wrote:

> "Bo.L" <nejtak@ingenmail> skrev i meddelelsen

> Fandt lige det her link ved at google lidt
> http://peecee.dk/upload/download/18703 husk at du skal bruge vlite, og
> læs lidt i deres forum

SÃ¥ kom den igennem per mail :) Har lige svaret.

Endnu engang tak!

Daniel