CSS forvirring (ID's - Class)
Fra : Claus Blædel

Dato : 03-02-10 14:39

Hej.
Håber at få lidt hjælp her.
Jeg er desværre ikke særlig god til at læse og forstå fagbøger
med en vist teknisk sværhedsgrad, derimod er jeg god til at
modtage visuel undervisning. Håber at nogen kan hjælpe mig lidt
mere på vej.

Sagen er at jeg har tyret tykke bøger om CSS på engelsk og også
gennemlæst CCS Tutorial på html.dk. Og stadigvæk forstår jeg ikke
alle grundprincipperne. Det er ikke lykkedes mig at finde ud
hvornår jeg bruger ID og hvornår jeg bruger Class. Jeg forstår
godt at ID's er unikke i modsætning til Class, men hvornår skal
man bruge det ene og hvornår det andet. Så forstår jeg heller
ikke hvad binder span sammen med class.

Er der udgivet noget let forståeligt (for sådan en som mig) der
kan anbefales?

Mvh Claus.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-02-10 15:24

Claus Blædel tastede følgende:
> [...]
> ikke hvad binder span sammen med class.
>
> Er der udgivet noget let forståeligt (for sådan en som mig) der

Du bruger id, når det er elementer der kun forkommer een gang på siden.
Det kan f.eks. være det element der indeholder din menu, din header,
din footer eller det der skal vise sidens egentlige indhold...
Klasser anvender du, hvor du vil kunne bruge definitionen flere steder
- en bestemt skrifttype, farve, de enkelte menupunkter...
Ellers er det vist mest, hvad man selv syntes er det "rigtige" - der er
ikke noget forkert i at definere og tildele en klasse til et element,
selvom klassen kun bliver brugt een gang, og man derfor lige så godt
kunne have brugt et id.

Man kan godt blande - et element med en id, kan godt have en klasse
også.
Har man brug for at kunne bruge elementerne i scripting f.eks., er det
ofte en god ide at give dem en id - uden at det betyder, de
nødvendigvis skal have en bestemt CSS definition også.

Der er vist ikke noget specielt, der binder span og class sammen. Man
kan definere bestemte egenskaber for span, gennem CSS
span { color: blue; }
f.eks. der vil skrive al tekst i alle span med blåt, eller man kan
tildele span en klasse (som man kan med alle andre elementer)
..blue { color: blue; }
Så vil kun de span man angiver klassen blue, blive skrevet med blåt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-10 16:21

Claus Blædel skrev:

> alle grundprincipperne. Det er ikke lykkedes mig at finde ud
> hvornår jeg bruger ID og hvornår jeg bruger Class.

Jeg vil svare på en anden måde end Birger selv om hans svar er
udmærket.

Som udgangspunkt kan man nøjes med at bruge class.

Kun hvis man skal kunne linke til noget internt i HTML-filen er
man nødt til at bruge id. Man kan ikke linke til to steder på én
gang.

> Så forstår jeg heller ikke hvad binder span sammen med class.

til at lave luft omkring det indkransede.

også sat op til at lave luft omkring afsnittet.

hovedinddeling eller et nyt afsnit. Den laver hverken linjeskift
eller luft omkring. Det kan bruges hvis man f.eks. skriver om
kodning og vil have alle koderne til at stå med Courier New hvor
brødteksten ellers er Times. Så kan man skrive sådan her:

   Hvis du vil lave et linjeskift midt i teksten, skal du bruge

Så ændres kun lige udseendet af de omkransede elementer.

I CSS'en definerer man så 'teknisk':

   .teknisk { font-family: "Courier New", monospace; }

Man kan ikke bruge id, for så kan man jo ikke give andre koder
samme udseende.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-02-10 18:10

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev :

>til at lave luft omkring det indkransede.

>også sat op til at lave luft omkring afsnittet.

Der burde da være overskrift (h1-h6) imellem de to, som også er
et blokelement, som div og p og derfor også giver et mellemrum.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-02-10 16:55

Claus Blædel skrev:

> Er der udgivet noget let forståeligt (for sådan en som mig) der
> kan anbefales?

Du har fået gode forklaringer på netop
forskellen på class og id. Om dette og
andre forhold har jeg skrevet en bog.
Om den er for langhåret kan du jo selv
afgøre. Den kan nemlig lånes på biblioteket.
Se min signatur.

Jørgen Farum Jensen
..