begrænse båndbredden
Fra : asmussen

Dato : 03-08-01 18:46

Er der nogle der kender et progran der kan begrænse båndbredden på givent ip
nr. på et lokalnetværk, jeg har en adsl som naboen gerne ville med på men
gerne beholde det meste selv. Håber der er nogle der kan hjælpe.

Fra : S. Andersen

Dato : 03-08-01 19:27

"asmussen" <deas@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nr. på et lokalnetværk, jeg har en adsl som naboen gerne ville med på men
> gerne beholde det meste selv. Håber der er nogle der kan hjælpe.

Mig bekendt er dette ikke lovligt !
Kunne du ikke fortælle lidt om hvilken opsætning du kører med .. om i har
router eller du kører det hele via en server ?!

Fra : Jesper Yde

Dato : 03-08-01 19:44

Om det er lovligt, kommer an på udbyderen (WOL - routerløsning er f.eks.
lovligt at dele ud af).

Det er praktisk taget umuligt at lave båndbredde begrænsning. En linux-box
kan udføre jobbet, men det er et avanceret projekt - tror jeg. En hardware
løsning koster så mange penge at det bedre kan betale sig at købe en ADSL
linje ekstra.

mvh
Jesper Yde

Fra : Morten Isaksen

Dato : 06-08-01 21:17

"S. Andersen" <whosyourdaddy@3leet.com> wrote in message

> ip
>
> Mig bekendt er dette ikke lovligt !

Jo. Jeg ringede og spurgte TDC om man måtte dele forbindelsen, til f.eks. en
boligforening. De svarede at sålænge regningen blev betalt, var de ligeglade
med hvem eller hvor mange der brugte forbindelsen.

Mvh
Morten Isaksen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-08-01 20:53

"asmussen" <deas@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> nr. på et lokalnetværk, jeg har en adsl som naboen gerne ville med på men
> gerne beholde det meste selv. Håber der er nogle der kan hjælpe.

En gammel 486 med FreeBSD & dummynet kan klare opgaven for dig.
Der kan du bestemme hvor meget båndbrede han skal have den ene og anden
vej..

/Dennis

Fra : asmussen

Dato : 04-08-01 17:23

> [...]

> En gammel 486 med FreeBSD & dummynet kan klare opgaven for dig.

> Der kan du bestemme hvor meget båndbrede han skal have den ene og anden

det lyder godt er det muligt at gøre det med et ekstra netkort i min server
WIN2000 server

måske også en lidt mere uddybende forklaring

På Forhånd Mange TAK!!

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-08-01 18:27

> [...]

server
> WIN2000 server
>
> måske også en lidt mere uddybende forklaring

Så skal du finde en proxy server der kan begrænse det på en eller anden
måde.
Umiddelbart kender jeg ikke nogen programmer der kan det udover det til
FreeBSD[1]

/Dennis

[1]http://www.iet.unipi.it/~luigi/ip_dummynet/ der er en diskette udgave af
FreeBSD hvor du ikke behøver at instalere noget, men blot opsætte det
relevante..

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-08-01 20:27

> det lyder godt er det muligt at gøre det med et ekstra netkort i min
server
> WIN2000 server

Jeg mener Microsoft ISA Server har QoS indbygget, men er ikke helt sikker.

/jesper/

Fra : Nova

Dato : 12-08-01 13:09

Det har Win 2K server også...

[...]

NetExpress vilkår:
15 I. ADSL-tjenesten anvendes til formidling af trafik for andre eller
benyttes af flere i forening, som ikke tilhører kundens husstand, og dette
forhold bringes ikke til ophør umiddelbart efter påtale fra TDC Internet.

Venlig hilsen
Jacob Isaksen
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet.