Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Compact Flash og SmartMedia
Fra : BorreBoy

Dato : 03-08-01 17:01

Hejsa.

Hvad er forskellen på de to nævnte kort egentlig?
Jeg overvejer at købe et Canon IXUS digital kamera, og der skal fyldes en
masse RAM på. Er det kompatibelt med Compact Flash fra alle de gængse
producenter som f.eks. Feiya, Sandisk, Apacher og PQI?

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-08-01 19:50

Det er blot 2 standarter - andet er der ikke i det. Hvis man kigger på
priser vil man se at Smartmedia er lidt dyrer, hvilket sikkert skyldes at
compact Flash (CF) er standarten i mange kamera'er, lomme computere, MP3
afspillere og lignende, hvórfor der er et størrer marked og konkurrence. -
Og ja, de forskellige CF kort er kompatible.

/Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-01 20:52

Soren Pedersen wrote:

> [...]
> afspillere og lignende, hvórfor der er et størrer marked og konkurrence. -
> Og ja, de forskellige CF kort er kompatible.

SmartMedia og CompactFlash er to vidt forskellige typer hukommelsekort,
men de bruges til de samme formål, og der er vist ikke de store
forskelle på kvalitet og hastighed.

Det er korrekt at de forskellige fabrikater af h.h.v SmartMedia og
CompactFlash kort kører med den samme standard.

Vi bør måske lige tilføje, er at mange af de kameraer der bruger
CompactFlash kort, også kan bruge IBM's microdrive.

Og så lige et godt råd, køb hellere fire stk. 32 Megabyte kort end et
stk. 128 Megabyte kort, for det første er Megabyte-prisen lavere på de
små kort, og for det andet så er det ikke nær så ærgeligt, hvis et kort
skulle gå i udu.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 03-08-01 21:17

> SmartMedia og CompactFlash er to vidt forskellige typer hukommelsekort,
> men de bruges til de samme formål, og der er vist ikke de store
> forskelle på kvalitet og hastighed.
***********************

Dog er SM et mere kompakt kort, fylder vitterligt
kun som et størrre frimærke..de fåes
også med indbyggede funktioner, som kalender,
panaroma-funktioner og vignetter hvor man selv
kan sætte et billede ind osv...

MVH

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-08-01 21:21

> [...]
> stk. 128 Megabyte kort, for det første er Megabyte-prisen lavere på de
> små kort, og for det andet så er det ikke nær så ærgeligt, hvis et kort

PQI CF 32MB koster 273 kr. = 8,53 kr. pr. MB
PQI CF 128MB koster 946 kr. = 7,39 kr. pr. MB

?

Køre man med højeste opløsning = store filer kan udnyttelse graden være
dårlig ved at have mange små kort.

Mvh
Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-01 22:20

Henrik Bruun-Petersen wrote:

> PQI CF 32MB koster 273 kr. = 8,53 kr. pr. MB
> PQI CF 128MB koster 946 kr. = 7,39 kr. pr. MB

Prisstrukturen er anderledes for SmartMedia kort, de er også noget dyrere.

> Køre man med højeste opløsning = store filer kan udnyttelse graden være
> dårlig ved at have mange små kort.

Det kan højst handle om et par billeder fra eller til.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-08-01 22:21

> Prisstrukturen er anderledes for SmartMedia kort, de er også noget dyrere.

Ok jeg kunne ikke lige se at det var smartmedia du snakkede om.

> Det kan højst handle om et par billeder fra eller til.

ja mange bække små

Mvh
Henrik

Fra : Dragon

Dato : 03-08-01 22:42

> Køre man med højeste opløsning = store filer kan udnyttelse graden være
> dårlig ved at have mange små kort.

.... desuden har man besværet med at skifte kort og med en holdbarhed på ca.
1.000.000 r/w cykli går et kort næppe i stykker. Jeg har i hvert fald stadig
ikke hørt om det.

--
Kasper

Fra : BorreBoy

Dato : 04-08-01 10:40

"BorreBoy" <borre@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> masse RAM på. Er det kompatibelt med Compact Flash fra alle de gængse
> producenter som f.eks. Feiya, Sandisk, Apacher og PQI?

Mange tak for alle svarene.