win 7
Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 12:36

Hvis man installerer win 7 via bootcamp, og man så senere ønsker at
kunne bruge win 7 ved siden af/sammen med snow l, kan man bare
installere parralels desktop eller lign., - eller kræver det en ny win
installation.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 12:44

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> kunne bruge win 7 ved siden af/sammen med snow l, kan man bare
> installere parralels desktop eller lign., - eller kræver det en ny win

VMware eller paralles kan tage fat i en bootcamp installation og starte
den virtuelt. Dog skal man holde tungen lige i munden mht. hvordan
windows er aktiveret, men det står som regel ganske udførdligt beskreet
i manualen. (det gør til VMware i hvertfald.)

/thomas

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 13:17

On Sat, 16 Jan 2010 12:43:30 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

> [...]
>windows er aktiveret, men det står som regel ganske udførdligt beskreet
>i manualen. (det gør til VMware i hvertfald.)

Betyder det at hvis man ønsker at benytte sig af parrallels eller
wmware, så er det bedre at installere win ved hjælp af dem ????

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 14:04

<WolleJensen> wrote:

> Betyder det at hvis man ønsker at benytte sig af parrallels eller
> wmware, så er det bedre at installere win ved hjælp af dem ????

der er fordele og ulæmper ved begge metoder ... hvad skal du bruge det
til ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 14:13

>der er fordele og ulæmper ved begge metoder ... hvad skal du bruge det
>til ?
>
>/thomas

Jeg har nogle få programmer jeg foretrækker i win, - bl.a ms office,
og min netbank fungerer ligeledes bedst i win. Så det er ikke det
store jeg vil bruge win på mac'en. Hjemme vil jeg formentlig kun bruge
win på min stationære, men i forbindelser med rejser etc, hvor jeg
medbringer min macbook, vil det være rart at have muligheden for at
kunne bruge win.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 14:16

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> win på min stationære, men i forbindelser med rejser etc, hvor jeg
> medbringer min macbook, vil det være rart at have muligheden for at

så vil jeg nok køre den 100% virtuelt .. altså helt udenom bootcamp

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 14:30

On Sat, 16 Jan 2010 14:15:51 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>så vil jeg nok køre den 100% virtuelt .. altså helt udenom bootcamp
>

>/thomas

Ok, - tak for rådet. Hvad vil du så anbefale, - parrallels eller
wmware, - jeg har ingen af dem, og skal jo derfor have købt et. Skal
det valgte program og win installeres i en arbejdsgang, eller kan man
godt installere det først, og så win siden hen. Og vil programmet
automatisk bede om min win cd, til videre installation af win. Men det
gir' måske helt sig selv !!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 14:38

<WolleJensen> wrote:

> Ok, - tak for rådet. Hvad vil du så anbefale, - parrallels eller
> wmware, - jeg har ingen af dem, og skal jo derfor have købt et.

personligt bruger jeg VMware ... v

> Skal
> det valgte program og win installeres i en arbejdsgang, eller kan man
> godt installere det først, og så win siden hen.

du kan installere vmware uden at installere windows ... men du kan ikke
bruge det til ret meget ;)

dog kan du jo også installere så mege andet under vmware .. f.eks. linux
eller freebsd.

> Og vil programmet
> automatisk bede om min win cd, til videre installation af win. Men det
> gir' måske helt sig selv !!!

mware har en guidet installation som nok er noget af det nemmeste verden
.... faktisk lettere end at installere windows på en alm. pc. (du
indtaster registeringsnummer, navn og det ønskede pasword til din konto
og klikker "install" ... og kan drikke kaffe imens den gør alting for
dig)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-01-10 14:43

WolleJensen wrote:

> [...]
> godt installere det først, og så win siden hen. Og vil programmet
> automatisk bede om min win cd, til videre installation af win. Men det

Jeg vil gi' Thomas ret. Medmindre man har meget specifikke behov (hvor
man gerne vil udnyte hardwaren 100% under Windows - så som spil eller
lign.) er der absolut ingen grund til at benytte Bootcamp.

Benytter selv VMWare Fusion, men du kan evt. prøve at kigge på
VirtualBox (http://www.virtualbox.org/). Det er gratis til personligt
brug og virkede ret godt sidst jeg prøvede (og i det år der er gået, kan
jeg se at der er sket meget).

Installation af Windows er ret smertefri uanset om det vælger Fusion,
Parallels eller VirtualBox.

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 14:51

> VirtualBox (http://www.virtualbox.org/). Det er gratis til personligt
> brug og virkede ret godt sidst jeg prøvede (og i det år der er gået, kan
> jeg se at der er sket meget).

virker fint ... bruger den selv på et par maskiner til at køre linux og
freebsd vm's ... har dog min XP i VMware ... mest fordi jeg er for doven
til at få den migreret til noget andet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 14:35

WolleJensen wrote:

> Betyder det at hvis man ønsker at benytte sig af parrallels eller
> wmware, så er det bedre at installere win ved hjælp af dem ????

Jeg véd ikke, hvad Thmas mener med at holde tungen lige i munden, men
nej, du skal ikke installerer en ny Windows. Du skal blot installere
Parallels 5.x (bedst til SL), hvis det er den, du har valgt at bruge,
sørge for, at det er Mac OS X, der håndterer mus og tastatur, så er der
ingen problemer med det. Bagefter kan du så senre tilføje dine eksterne
Mac OS diske til Win7 som 'shared disks', hvorved du både kan læse og
skrive til/fra disse diske, selvom de er Mac formatterede. Det betyder,
at du fx. kan arbejde i et Win-only program og gemme direkte til Mac
disken, hvis du vil det - og omvendt.

Jeg bruger selv PD + XPPro, og det kører fantastisk godt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 14:42

> Jeg véd ikke, hvad Thmas mener med at holde tungen lige i munden

jeg mener at man kan risikere at man hver gang man starter op i hhv.
bootcamp eller virtuelt bliver bedt om at aktivere sin windows igen,
fordi windows tror at hardwaren har ændret sig.

VMware løser det via vmware tools ..

<http://www.vmware.com/pdf/fusion_getting_started_30.pdf>

side 12

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 14:55

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> bootcamp eller virtuelt bliver bedt om at aktivere sin windows igen,
> fordi windows tror at hardwaren har ændret sig.

Normalt skal du registrere/aktivere Windows, når den er
færdiginstalleret som bootable på normal vis. Når du installerer PD, så
den også kan bruges virtuelt, bliver du måske bedt om at aktivere igen,
hvilket du så gør, og det er så det. - Ikke noget med registrering hver
gang, man skifter mellem bootable og virtuel, sålænge det er på samme
hardware.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-01-10 16:16

On 2010-01-16 12:43:30 +0100, Thomas von Hassel said:

> Dog skal man holde tungen lige i munden mht. hvordan
> windows er aktiveret, men det står som regel ganske udførdligt beskreet
> i manualen. (det gør til VMware i hvertfald.)

Det man skal passe på, er at en OEM version af Windows kun må bruges på
én maskine, og hvis man tester både parallels, wmware og suns virtual
pc, skal man ikke aktivere en OEM version af Windows før man er sikker
på hvilken man vil bruge.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 16:59

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> én maskine, og hvis man tester både parallels, wmware og suns virtual
> pc, skal man ikke aktivere en OEM version af Windows før man er sikker

Det ville være korrekt, hvis man gjorde det på forskellige maskiner. Men
det har ingen betydning, når/hvis det er på præcis den samme maskine,
man gør det. - Jeg /har/ prøvet det, da jeg pludselig måtte skifte min
Windows disk ud, da den pludselig stod af, så min ver. af XPPro er
ihvertfald blevet aktiveret 4 gange i alt - uden problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 16-01-10 08:22

On 16 Jan., 12:43, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> windows er aktiveret, men det står som regel ganske udførdligt beskreet
> i manualen. (det gør til VMware i hvertfald.)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg må lige tilføje at hvis man kører W7 i en virtuel maskine som
henter den fra bootCamp partitionen, så skal man købe en ekstra W7
licens!

BootCamp partitionen= 1 licens
VmWare/Parallels = 1 licens
Bootcamp + Parallels = 2 licenser. And you cannot cheat! du har 3 dage
til at køvbe en ny licens or else!

Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 17:04

Lyrik wrote:

> [...]
>
> BootCamp partitionen= 1 licens
> VmWare/Parallels = 1 licens
> Bootcamp + Parallels = 2 licenser. And you cannot cheat! du har 3 dage

Hvor i alverden har du dog det fra? - Du glemmer, at det bliver
registreret på samme hardware. - Og det er jo samme Windows, du bruger
både virtuelt og fysisk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 17:44

> Hvor i alverden har du dog det fra? - Du glemmer, at det bliver
> registreret på samme hardware. - Og det er jo samme Windows, du bruger
> både virtuelt og fysisk...

En virtuel maskine ses fra microsofts side som en seperat maskine .. og
en OEM version må kun lovligt installeres på én maskine og er derefter
låst til den hardware og lever og dør med den. Så rent licensmæssigt må
du ikke installere en OEM windows både i bootcamp og i en virtuel
maskine. Hvis du ikke tror på mig så kan du jo spørge Microsofts licens
afdeling ...

Det samme gør sig sådan set gældende med en retail kopi .. med det
forbehold at du kan flytte en retail licens mellem maskinerne .. så
længe man afinstallerer og deaktiverer hver gang og kun har én kopi
installeret af gangen.*

/thomas

* hvis der skal være _en_ god grund til at køre mac istedet for windows
så må det være Microsofts licens politik ...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-10 19:03

<znip>

> En virtuel maskine ses fra microsofts side som en seperat maskine .. og
> en OEM version må kun lovligt installeres på én maskine og er derefter
> låst til den hardware og lever og dør med den.

Den checker hardware, bl.a et serienummer på CPUen der blev indført for
nogle år siden ledsaget af stor protester. Det er samme hardware under
Bootcamp og Vmware.

> Så rent licensmæssigt må du ikke installere en OEM windows både i bootcamp
> og i en virtuel maskine. Hvis du ikke tror på mig så kan du jo spørge
> Microsofts licens afdeling ...

Det eneste jeg har hørt var, at MS har ændret licensbetingelserne for
deres erhvervskunder for applikationer der afvikles virtuelt på en
server:

<http://blogs.jp.dk/it-bossen/2009/12/01/kunsten-at-slaa-en-teknologi-ih
jel>

Det gælder i hvertfald ikke for hverken Home Server eller XP Pro - her.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 18:23

> Den checker hardware, bl.a et serienummer på CPUen der blev indført for
> nogle år siden ledsaget af stor protester. Det er samme hardware under
> Bootcamp og Vmware.

jaeh .. men der ændres alligevel så meget at windows ser det som om den
er blevet flyttet til en anden maskine når du går fra bootcamp til
virtualiseret.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-10 21:35

Thomas von Hassel:

> jaeh .. men der ændres alligevel så meget at windows ser det som
> om den er blevet flyttet til en anden maskine når du går fra
> bootcamp til virtualiseret.

Nej, fordi virtualisering på en Intel CPU sker i hardware, osse med
Bootcamp. Faktisk kan man nøjes med Bootcamp til HDD partitionering
og Windows hardware drivers. Resten kan ordnes med Windows
installeren eller .msi filen.

Og sådan har virtualisering været på platformen siden 80386 chippen,
der i sin tid begyndte med 8086 virtualisering i hardware.

Det er ikke som med Connectrix, med virtualisering i software.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-10 21:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> Bootcamp. Faktisk kan man nøjes med Bootcamp til HDD partitionering
> og Windows hardware drivers. Resten kan ordnes med Windows

(nu udtaler jeg mig om vmware fordi det er det jeg har praktisk erfaring
med, det er formentligt stort set det samme for de andre spillere)

Så vidt jeg ved er CPU'en faktisk det eneste stykke fysisk hardware der
får lov til at "skinne igennem" ned til de virtuelle maskiner. Det er
formentlig fordi det er SÅ ydelseskrævende at lægge et emuleringslag
ovenpå, at man har valgt det fra.

Alt andet hardware i en vmwaresession er leveret af den virtuelle
maskine og man kan flytte rundt på det mellem forskellige
vmware-systemer. Jeg har flyttet en XP rundt mellem Windows, Linux og
Mac uden andre ting end at man skal have den lukket ned når man gør det
- ingen ændrede ting der udløser "Windows har opdaget ny hardware" eller
lignende. Jeg har været særdeles tilfreds.

Hvis man keder sig kan man jo cykle rundt i Enhedshåndtering og se hvad
det er Windows tror der er i din maskine :)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-10 18:15

> [...]
> du ikke installere en OEM windows både i bootcamp og i en virtuel
> maskine. Hvis du ikke tror på mig så kan du jo spørge Microsofts licens

Findes der overhovedet OEM Windows til Apples maskiner?

> [...]
> forbehold at du kan flytte en retail licens mellem maskinerne .. så
> længe man afinstallerer og deaktiverer hver gang og kun har én kopi

Og så er der noget der hedder skolelicenser .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 18:59

Per Rønne wrote:

> Findes der overhovedet OEM Windows til Apples maskiner?

Nej, men der er åbenbart en aftale mellem Apple og MS om, at man kan
købe en OEM sammen med en computer og/eller et program ala Parallels
eller Fusion, hvis man i forvejen har en Intel baseret Mac.

> Og så er der noget der hedder skolelicenser .

Ja, og fler-bruger licenser til familiebrug, men de er stadig temmelig
meget dyrere end OS X's Family Pack...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 18:16

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> du ikke installere en OEM windows både i bootcamp og i en virtuel
> maskine. Hvis du ikke tror på mig så kan du jo spørge Microsofts licens

Så er det da lidt underligt, at der på min licens står, at den må
installeres og anvendes på i alt 3 maskiner...

Men bortset fra det, så er det jo samme Windows, der bruges, hvis den
installeres via BootCamp og senere også drives af en virtuel maskine ala
PD, Fusion eller VirtualBox. - Der er jo ikke lavet om på hardwaren.

> [...]
> forbehold at du kan flytte en retail licens mellem maskinerne .. så
> længe man afinstallerer og deaktiverer hver gang og kun har én kopi

Retail versionen kan købes til forskelligt antal, så man ikke behøver at
afinstallere og deaktivere, før den installeres på anden maskine...

> * hvis der skal være _en_ god grund til at køre mac istedet for windows
> så må det være Microsofts licens politik ...

Jeg vil nu sige, at det er _yderligere_ en grund.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 18:23

> Så er det da lidt underligt, at der på min licens står, at den må
> installeres og anvendes på i alt 3 maskiner...

tada! ... så er det heller ikke en alm. OEM license ...

> Men bortset fra det, så er det jo samme Windows, der bruges, hvis den
> installeres via BootCamp og senere også drives af en virtuel maskine ala
> PD, Fusion eller VirtualBox. - Der er jo ikke lavet om på hardwaren.

ikke hvis du spørger microsoft ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 19:20

Thomas von Hassel wrote:

> tada! ... så er det heller ikke en alm. OEM license ...

Der står ikke OEM på kassen, men efter installeringen, står der i XPs
oplysninger under System "Windows XP Pro, Serial Number: xxxx-OEM-xxxx...."

- I øvrigt ligner kassen heller ikke en 'almindelig' OEM kasse. Det er
nærmest bare et brunt omslag af noget bølgepap-agtigt med en mærkat med
en navnet "Windows XP Pro SP2" + en key code og så selvfølgelig en
plombering.

> ikke hvis du spørger microsoft ...

Jo, for det har jeg faktisk gjort i forb. med det eneste problem, jeg
har haft med XPPro. Jeg må installere den lige så mange gange, jeg har
lyst til, sålænge det blot er på samme hardware.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 19:40

> Jo, for det har jeg faktisk gjort i forb. med det eneste problem, jeg
> har haft med XPPro. Jeg må installere den lige så mange gange, jeg har
> lyst til, sålænge det blot er på samme hardware.

ok .. så er microsoft ikke enige med sig selv.... men det er heller ikke
noget nyt ... så er vi tilbage ved at Microsoft og deres licens
hånterindg er dybt til grin ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 20:05

Thomas von Hassel wrote:

> ok .. så er microsoft ikke enige med sig selv.... men det er heller ikke
> noget nyt ... så er vi tilbage ved at Microsoft og deres licens
> hånterindg er dybt til grin ..

Har den ikke altid været det.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 20:13

> Har den ikke altid været det.?

jo .. men jeg har de sidste par år haft "fornøjelsen" af at trampe rundt
i Microsofts system ifbm. opgaver for kunder ... et par af dem har
mellem 40-50 arbejdstationer og 10-15 servere ... har godt og grundigt
kureret mig. Jeg tror efterhånden de har gjort det så kryptisk at man
opgiver og siger "giv mig den dyre pakke hvor jeg har licens til alt og
ikke skal bekymre mig om noget mere"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 20:22

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> kureret mig. Jeg tror efterhånden de har gjort det så kryptisk at man
> opgiver og siger "giv mig den dyre pakke hvor jeg har licens til alt og

Kunne du ikke få lov til bare at installere en enkelt Mac server hos
dem, så de kan se, hvor godt det kan laves.?

Men så siger du måske, som en af mine tyske Nisus bekendte, Kristian
Matzerath, engang skrev til mig... En af hans venner er/var ansat som
systemadmin hos Volvo Deutschland, hvor de brugte Windows servere, og
Kristian foreslog ham, at de skulle skifte til Mac... Hans vens eneste
kommentar var - "Er du da tosset mand, så bliver jeg jo arbejdsløs..."..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 21:48

> Kunne du ikke få lov til bare at installere en enkelt Mac server hos
> dem, så de kan se, hvor godt det kan laves.?

de fleste havde en eller flere mac servere .. men der er visse ting som
kun kan gøres fra en windows box ...

> [...]
> Kristian foreslog ham, at de skulle skifte til Mac... Hans vens eneste
> kommentar var - "Er du da tosset mand, så bliver jeg jo arbejdsløs..."..-)

en meget god pointe ... en virksomhed, 40-50 ansatte med 100% mac'er kan
som regel nøjes med 1/2 - 1 IT mand + hjælp fra et konsulent hus. Et
windows hus skal som regel have en 2-3 stykker ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 23:50

Thomas von Hassel wrote:

> de fleste havde en eller flere mac servere .. men der er visse ting som
> kun kan gøres fra en windows box ...

Ja OK, der er jo selvfølgelig sådan noget som det der 'Outlook-makværk'.

> en meget god pointe ... en virksomhed, 40-50 ansatte med 100% mac'er kan
> som regel nøjes med 1/2 - 1 IT mand + hjælp fra et konsulent hus. Et
> windows hus skal som regel have en 2-3 stykker ...

Hm, så kunne det måske være, man skulle lade det hele gå over på
Windows, så kom der også nogle flere arbejdsløse i arbejde.
[galgenhumor + sarkasme.].

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 20-01-10 00:14

> Så er det da lidt underligt, at der på min licens står, at den må
> installeres og anvendes på i alt 3 maskiner...

På æsken af min Windows 7 Ultimate Retail står der: For use on one
computer or device.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 00:17

> På æsken af min Windows 7 Ultimate Retail står der: For use on one
> computer or device.

ja .. sjovt nok sælger Microsoft mere end en slags licenser ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-10 19:38

Thomas von Hassel skrev:

> en OEM version må kun lovligt installeres på én maskine og er derefter

Kan vi ikke bruge " - for Microsoft - " i stedet for "lovligt"?

Jeg mener ikke det har været afprøvet i det danske retssystem hvorvidt
de må lave det nummer overhovedet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 19:41

> Kan vi ikke bruge " - for Microsoft - " i stedet for "lovligt"?
>
> Jeg mener ikke det har været afprøvet i det danske retssystem hvorvidt
> de må lave det nummer overhovedet.

det kan vi godt ... i hvertfald overfor privatpersoner.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 16-01-10 16:34

On 16 Jan., 17:03, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Hvor i alverden har du dog det fra? - Du glemmer, at det bliver
> registreret på samme hardware. - Og det er jo samme Windows, du bruger
> både virtuelt og fysisk...
>
> mvh. Erik Richard
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej, nej og atter nej Erik! For det første har jeg selv prøvet det!
Dit argument om at det er samme maskine holder ikke!

Boot Camp partitionen er en slags hardware. Og den virtuelle
maskines hardware er en anden slags hardware. Du kan læse på parallels
sider eller i programmet.( I øvrigt er den nye Parallels 5 bedre end
VMWARE og nogen anden virtuel maskine.) Under installation af Windows
advarer den om at Windows skal regisytreres en ekstra gang på nettet!
Endvidere advarer den om at man ikke må ændre på den virtuelle maskine
mere end højst nødvendigt! For så skal man måske have en tredie
Windows licens!

Jeg prøvede Parallels 5-installationen og Windows var der som et søm
og fortalte at hardwarekonfigurationen var så forandret at jeg skulle
have en ny licens. "Hardwaren" var den virtuelle hardware! Så slettede
jeg den virtuelle maskine. jeg klarer mig med at boote op i Windows.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-10 00:36

Lyrik skrev:

> Nej, nej og atter nej Erik! For det første har jeg selv prøvet det!
> Dit argument om at det er samme maskine holder ikke!

Lad det ligge. Erik tager aldrig fejl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 02:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lad det ligge. Erik tager aldrig fejl.

En gang imellem skulle du rent ud sagt holde din kæft lukket og lytte
til, hvad andre også skriver! - Men det er du jo åbenbart ligeglad med,
bare du kan komme til at genere mig og det, jeg skriver!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-10 04:13

Erik Richard Sørensen skrev:

> En gang imellem skulle du rent ud sagt holde din kæft lukket og lytte
> til, hvad andre også skriver! - Men det er du jo åbenbart ligeglad med,
> bare du kan komme til at genere mig og det, jeg skriver!

Skrev jeg noget forkert, da?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 02:16

Lyrik wrote:

> [...]
> have en ny licens. "Hardwaren" var den virtuelle hardware! Så slettede
> jeg den virtuelle maskine. jeg klarer mig med at boote op i Windows.

Jeg har kun registreret og aktiveret Windows XP Pro *1* gang, og det var
da jeg installerede den via BootCamp! Og der kom INGEN krav om
registrering / genaktivering, da jeg installerede Parallels Desktop og
startede XPPro!

Hvis du får besked om at købe en ny licens pga. hardware ændringer, så
er der noget helt rivendes galt med din installering. Du kan højst blive
bedt om at _genaktivere_ din licens, hvis du har ændret på væsentlige
hardwaredele såsom bundkort og/eller CPU, og det sker via telefonen med
en mega-lang kode, der står i dialogboksen - ganske som på en normal
Windows PC, hvor du har ændret ved hardware.

Du kan under ingen omstændigheder blive bedt om at købe ny licens,
medmindre du installerer din Windows på en helt anden maskine.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 15:17

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 00:36

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 00:36

Fra : Lyrik

Dato : 16-01-10 18:00

On 17 Jan., 00:35, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Lad det ligge.  Erik tager aldrig fejl.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen det er det hyggelige ved Erik. Han forbliver den samme. ))

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 17-01-10 05:09

On 17 Jan., 02:16, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Du kan under ingen omstændigheder blive bedt om at købe ny licens,
> medmindre du installerer din Windows på en helt anden maskine.
,,,,,,,,,,,,,,,,,

Erik du snakker om en gammel Windows XP, jeg taler om en ny Windows 7.
Hvis du prøver, vil du se at det fungerer som jeg har beskrevet det.
Den virtuelle maskine optræder som en hel anden maskine end den
faktuelle- du kan derfor ikke genaktivere for så skal du genaktivere
til to forskellige hardwarekonfigurationer. Installerer du Parallels 5
så vil programmet gøre det klar for dig.

Hav en god søndag Erik.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 15:17

Lyrik wrote:

> [...]
> til to forskellige hardwarekonfigurationer. Installerer du Parallels 5
> så vil programmet gøre det klar for dig.

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvilken version af Windows.
Registreringen låser til kode i forb. med bundkort+CPU, og det er præcis
de samme koder, der bliver opgivet i både den bootbare og den virtuelle
windows, så der er altså ikke tale om to forskellige 'hardware'
konfigurationer, Beklager Jens, men sådan er MSs registreringsregler og
politik, og det kan hverken du eller jeg lave om på!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-01-10 16:38

> [...]
> konfigurationer, Beklager Jens, men sådan er MSs registreringsregler og
> politik, og det kan hverken du eller jeg lave om på!

jo, men alt andet end CPU er jo virtualiseret i en virtuel machine ...
så hvis du f.eks. installerer Paralels og ikke lader den installere
Paralles Tools så vil du ende med at skulle aktivere din windows 2 gange
.... det samme med VMware ...og jeg tror enda jeg postede et link til
vmware's manual hvor netop dette problem bliver beskrevet

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 18:31

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> ... det samme med VMware ...og jeg tror enda jeg postede et link til
> vmware's manual hvor netop dette problem bliver beskrevet

Jeg er ked af at måtte sige det, men den holder ikke. Jeg - og den
kammerat, der hjalp mig, - havde gevaldige problemer med at bruge
Windows virtuelt og skifte mellem Windows og OS X - ingen mus, ingen
lokal netværk overhovedet i virtual mode. Windows blev registreret, mens
den var booted. Og da vi så skiftede til OS X og installerede Parallels,
opstod problemerne. - Ingen af os havde overhovedet tænkt på, at
Parallels Tools skulle installeres, men Windows kørte fint - og ingen
krav om ny registrering eller aktivering.

Jeg kan ikke huske, om det var her i gruppen eller i en af de engelske
grupper, jeg også er med i, hvor en anden havde samme problem, men jeg
blev ihvertfald opmærksom på problemet med de manglende Parallels Tools
og fik dem installeret. - Som du nok efterhånden véd, så er jeg rimelig
nysgerrig og kigger i alle dele af div. systemer, og jeg kiggede også
div. systemdele i Windows grundigt igennem og fandt på den måde også
oplysninger om computerens hardware.

Disse oplysninger er præcis samme oplysninger, som du kan finde i OS X's
hardwareoplysninger, - USB kort, FW kort, netkort, grafikkort,
lydkorttype osv.osv.. Altså er det ikke Parallels, der installerer div.
specifikke drivere til brug på Apple hardwaren, men derimod BootCamp.

Og oplysningerne var _helt_ identiske i både Mac delen og Windows delen,
så Windows har altså registreret præcist, hvilken hardware, der er brugt
i computeren. Derfor er der ikke og vil der ikke være forskel uanset,
hvilken run mode, du anvender.

Om det så har/kan have noget at sige, at jeg installerede samtlige
BootCamps drivere og opdateringer (også med den indb. Apple Software
Update, der bliver lagt i Windows 'Start' -> 'Programmer'), _inden_
Windows blev registreret og aktiveret, véd jeg ikke, da vi først
registrerede og aktiverede _efter_, at BootCamp driverne var blevet
installeret og opdateret, - altså blev Windows fuldstændig optimeret,
inden den blev registreret og aktiveret hos MS - bortset fra de Windows
opdateringer, der var kommet fra MS efter produktionen af mediet såsom
SP3 og div. sikkerhedsopdateringer.

Et faktum er, at den kun er registreret og aktiveret *1* gang hos
Microsoft, og at der ikke hos dem, jeg kender, der kører med Windows +
OS X hverken bootable eller virtuelt er kommet krav om køb af ny licens
ved at skifte mellem booted og virtuel Windows ved brug af Parallels
Desktop som virtual engine!

Så set ud fra den her diskussiun vil jeg råde til, at man opdaterer
_alt_ via BootCamp og Apple Software Update i Windows' Start menu,
_INDEN_ man registrerer og aktiverer Windows hos MS.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-01-10 18:40

> [...]
> _alt_ via BootCamp og Apple Software Update i Windows' Start menu,
> _INDEN_ man registrerer og aktiverer Windows hos MS.

det er jo næsten umuligt at føre en konstruktiv diskussion når du ikke
kan fatte dig i korthed ... men fint, Parallels opfører sig åbenbart
ikke på samme måde som VMware .. case closed.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 18:35

Fra : Lyrik

Dato : 17-01-10 05:09

On 17 Jan., 04:13, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Skrev jeg noget forkert, da?
,,,,,,,,,
))

jens

Fra : Lyrik

Dato : 17-01-10 09:58

On 17 Jan., 16:38, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> [...]

> ...  det samme med VMware ...og jeg tror enda jeg postede et link til
> vmware's manual hvor netop dette problem bliver beskrevet

,,,,,,,,,,,,,,,,
Den nye Parallels 5 installerer Parallel tools under installation af
Windows 7. Så når Parallels siger at det kræver en ny registrering af
Windows, så lyver de og er ikke så kloge som Thomas? er det den
konklusion du ønsker?

Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 18:35

Lyrik wrote:

> [...]
> Windows 7. Så når Parallels siger at det kræver en ny registrering af
> Windows, så lyver de og er ikke så kloge som Thomas? er det den

Jeg véd ikke, hvordan du har fået PD til at installere PD Tools under
selve installeringen, men det kan altså ikke lade sig gøre iflg. PD's
egen hjemmeside. PD Tools _skal_ installeres fra en aktiv kørende
Windows præcis på samme måde, som BootCamp Tools og drivers skal det.
Jeg véd ikke, hvordan Fusion opfører sig, men jeg véd, hvordan PD gør det!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-01-10 18:40

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Windows 7. Så når Parallels siger at det kræver en ny registrering af
> Windows, så lyver de og er ikke så kloge som Thomas? er det den

jeg ønsker slet ikke noget ... mellem dig og Erik er det snart svært at
finde ud af hvad der overhovedet har hold i virkeligheden ....

/thomas

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-10 15:23

On 16 Jan., 19:02, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Det er samme hardware under
> Bootcamp og Vmware.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej!

jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-01-10 22:01

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Nej!

Jo.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 22:07

> Jo.

ved i overhovedet hvad i snakker om ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-10 22:07

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jo.

Det er det samme fysiske hardware, men det er altså ikke det som Windows
ser - den ser den verden vmware synes den skal se. Prøv selv at checke
grafikkort, bundkort og alt det der, i enhedshåndtering.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 00:16

> [...]
> ser - den ser den verden vmware synes den skal se. Prøv selv at checke
> grafikkort, bundkort og alt det der, i enhedshåndtering.

Og i Parallels viser enhedshåndteringen i både booted Windows og
virtuelt Windows præcis det samme!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 00:18

> Og i Parallels viser enhedshåndteringen i både booted Windows og
> virtuelt Windows præcis det samme!

kan du ikke for sjov smide et screenshot ? ... men det er snyd og bedreg
pga. Paralles tools

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 01:11

Thomas von Hassel wrote:

> kan du ikke for sjov smide et screenshot ? ... men det er snyd og bedreg
> pga. Paralles tools

Jeg kan ikke se, hvad du mener med 'snyd og bedreag' her, men pt kan jeg
ikke sende noget af en booted, da jeg har slettet den, fordi jeg skal
bruge disken til SnowLeopard. - Og der er altså kun 4 HD pladser i en
MacPro.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 01:30

> Jeg kan ikke se, hvad du mener med 'snyd og bedreag' her

Parallels Tools "spoofer" hardware oplysningerne så windows ikke opdager
at den bliver flyttet fra fysik til virtuel og tilbage igen ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 01:54

Thomas von Hassel wrote:

> Parallels Tools "spoofer" hardware oplysningerne så windows ikke opdager
> at den bliver flyttet fra fysik til virtuel og tilbage igen ...

Hm, - det er selvfølgelig en mulighed, men jeg tvivler...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-10 06:14

> Det er det samme fysiske hardware, men...

Har du nogen sinde set ikke-fysisk hardware?

> ... det er altså ikke det som Windows ser - den ser den verden vmware
> synes den skal se. Prøv selv at checke grafikkort, bundkort og alt det
> der, i enhedshåndtering.

Spørgsmålet er, om det har nogen som helst betydning for
licensbetingelserne. Resten er bare et spørgsmål om teknik.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 11:35

Axel Hammerschmidt wrote:

> Har du nogen sinde set ikke-fysisk hardware?

Jep. Både Insignia Softwindows 95/98/2000/XP og Connectrix/Microsoft
VirtualPC er 'virtuel hardware', der kun emulerer en bestemt type
hardware.

> Spørgsmålet er, om det har nogen som helst betydning for
> licensbetingelserne. Resten er bare et spørgsmål om teknik.

Nej, spørgsmålet er, om den samme hardware kræver _to_ licenser for at
virke, hvilket det ikke gør her i huset!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 14:26

WolleJensen wrote:
> [...]
> kunne bruge win 7 ved siden af/sammen med snow l, kan man bare
> installere parralels desktop eller lign., - eller kræver det en ny win

Nej, du behøver kun Parallels Desktop, VMWare Fusion eller VirtualBox.
Ingen ny Windows installering. Læg fx. ikonet til den Windows .pvs fil,
der kommer ved installering af den virtuelle maskine, - i docken, så er
et klik nok til at starte Windows og køre den virtuelt.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 15:09

takker for alle input, - men mangler lige et enkelt svar. Jeg kan
forstå at man kan installere win via bootcamp, og så sidenhen
installere parrallels eller wmware, og derved har man så muligheden
for at køre win på 2 måder, - afh. af hvor mange systemressourcer man
har behov for,- her tænker jeg f.eks. på at man køre spil via bootcamp
og almindelige applikationer som office via et virtuelt program. Så
langt så godt, - men hvis man nu starter med at installere win via
f.eks wmware, kan man så sidenhen også installere det via bootcamp ???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-10 15:11

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> langt så godt, - men hvis man nu starter med at installere win via
> f.eks wmware, kan man så sidenhen også installere det via bootcamp ???

Nej, det vil så være en ny installation ... med mindre du har tid og
lyst til at sætte dig ind i hvordan man migrerer en virtuel maskine til
en fysisk maskine.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 16:21

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, det vil så være en ny installation ... med mindre du har tid og
> lyst til at sætte dig ind i hvordan man migrerer en virtuel maskine til
> en fysisk maskine.

Det er da nu rimelig let inde fra den virtuelle Win7. Man vælger bare et
program ala DriveClone Pro 7.0 og kloner den virtuelle Windows over på
en fysisk partition... Fordelen ved den metode er, at samtlige drivere,
der i den virtuelle partition også føres med over, og man skal så blot
starte BootCamp og installere drivere til den nye fysiske partition.

DriveClone Pro 7.0 (shareware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10690152

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-10 15:31

Lige en status. Jeg har installeret win 7 (oem) via bootcamp, og
aktiveret den, - samt den sidste licens af en Office Home & Student,
som jeg ligeledes har aktiveret. Det virker fint, og jeg ville derfor
også prøve at installere en virtuel machine, og valget faldt på PD5.
Jeg hentede så en prøveversion af PD5, og fik det til at hente Win 7
fra Bootcamp. Det gik smertefrit og det fungerer fint. Men Win7 og
Office bad om at blive aktiveret igen, og det gik også fint med Win7,
men Office nægetede at blive aktiveret igen, da den siger at jeg HAR
opbrugt min kvote af aktiveringer. Produkt-id for både Win7 og Office
er den samme både i Bootcamp delen og i PD delen. Jeg ringede så til
Microsoft som siger at det er fordi at Office betragter Bootcamp og og
den virtuelle del som 2 forskellige maskiner (så fatter jeg bare ikke
at de har samme produkt-id), og at de (microsoft-medarbejderen) ikke
forstår hvordan jeg har kunnet få lov at aktivere min Win7 igen, da
det er en oem version, som kun kan aktiveres en gang, og at jeg
sikkert vil få problemer, nå Win-installationen "finder" ud af at den
samme version bliver brugt på 2 maskiner (bootc og pd), - hvordan den
så end skal gøre det, når den accepterede en aktivering igen fra PD.
En anden ting, - hvis man som jeg (ihvertfald lige nu) har win på sin
mac, - både via bootcamp og virtuelt, og man vil installere eller
slette et winprogram, - skal man så gøre det fra den virtuelle del,
eller fra bootcamp delen ???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 15:45

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> Microsoft som siger at det er fordi at Office betragter Bootcamp og og
> den virtuelle del som 2 forskellige maskiner

Se, det var det jeg sagde ... at man skulle holde tungen lige i munden.
Parales Desktops dokumentation siger sikkert noget om i hvilken
rækkefølge man skal installere og aktivere så man ikke ryger i formange
problemer ...

> (så fatter jeg bare ikke
> at de har samme produkt-id),

produkt id bliver generert ved installation pga. hardware og aktiverings
nøgle ... men du har jo ikke installeret igen, blot "flyttet"
installationen til en virtuel maskine

> [...]
> mac, - både via bootcamp og virtuelt, og man vil installere eller
> slette et winprogram, - skal man så gøre det fra den virtuelle del,

det burde være lige meget hvr .. det er jo samme installation

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 18:09

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Parales Desktops dokumentation siger sikkert noget om i hvilken
> rækkefølge man skal installere og aktivere så man ikke ryger i formange

Såvidt jeg kan se, er det gjort i den rigtige rækkefølge - først
bootable via BootCamp og derefter den virtuelle del. - Det er ihvertfald
det, både BC og PD anbefaler.

Men jeg kan ikke læse, om wolle har opdateret drivere m.v. fra BootCamp,
mens Win7 var booted og /før/ installering af PD. - Det kan være dér,
problemet ligger...

> produkt id bliver generert ved installation pga. hardware og aktiverings
> nøgle ... men du har jo ikke installeret igen, blot "flyttet"
> installationen til en virtuel maskine

Ja, og /det/ er mærkeligt!

> det burde være lige meget hvr .. det er jo samme installation

Det er fuldstændig ligegyldigt, da selve Win7 jo er den samme i begge
tilfælde.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-10 18:37

>Men jeg kan ikke læse, om wolle har opdateret drivere m.v. fra BootCamp,
>mens Win7 var booted og /før/ installering af PD. - Det kan være dér,
>problemet ligger...

Jeg har opgraderet drivere i bootcamp.inst., mens maskinen var i
"win-mode", ved hjælp af min snowl cd, og før jeg installerede PD.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 23:26

WolleJensen wrote:

> Jeg har opgraderet drivere i bootcamp.inst., mens maskinen var i
> "win-mode", ved hjælp af min snowl cd, og før jeg installerede PD.

OK, så forstår jeg bare endnu mindre, hvorfor den reagerer på den måde.
- Jeg fristes til at sige, at MS er 'et hus i splid med sig selv'.!

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-01-10 20:52

On 2010-01-19 18:08:35 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> Ja, og /det/ er mærkeligt!

Nej, det er ikke mærkeligt. Det er to forskellige typer hardware, set
fra Windows. Og så dur det ikke at bruge en OEM version, den kan kun
med besvær flyttes til en anden maskine.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 00:12

Kurt Brixen wrote:

> Nej, det er ikke mærkeligt. Det er to forskellige typer hardware, set
> fra Windows. Og så dur det ikke at bruge en OEM version, den kan kun med
> besvær flyttes til en anden maskine.

Der er jo her ikke tale om at flytte til en anden maskine, og wolle
havde jo heller ikke problemer med at aktivere selve Win7 både på den
bootede og senere på den virtuelle. - Kode og hardware ID er jo
identiske... - Det er jo MSOffice H&S, der er problemet her...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 00:16

> [...]
> bootede og senere på den virtuelle. - Kode og hardware ID er jo
> identiske... - Det er jo MSOffice H&S, der er problemet her...

og vi gentager ... med mindre du installerer Paralles Tools eller VMware
Tools så vil windows tro at den skifter hardware hver gang du booter i
hhv. bootcamp og virtuelt ...

Den eneste grund til at det kan lade sig gøre er at du aktiverer windows
mens den kører virtuelt og Tools sørger for at windows ikke opdager at
hardwaren ændrer sig.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 01:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Den eneste grund til at det kan lade sig gøre er at du aktiverer windows
> mens den kører virtuelt og Tools sørger for at windows ikke opdager at

Som jeg skrev, så er hardware ID og kode præcis de samme uanset, om den
er booted eller virtuel, - altså ses den som én og samme maskine!

Parallels Tools skal være installeret, ellers giver det problemer med
både mus og tastatur - især i vurtuel Windows...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 01:30

> Som jeg skrev, så er hardware ID og kode præcis de samme uanset, om den
> er booted eller virtuel, - altså ses den som én og samme maskine!

kun fordi parallels tools får det til at se sådan ud.... husk at det ene
sæt hardware er virtualiseret ... prøv evt. at lave en bootcamp virtuel
maskine og en "ren" virtuel maskine .. mit gæt er at det hardware du ser
ikke vil være det samme ...

> Parallels Tools skal være installeret, ellers giver det problemer med
> både mus og tastatur - især i vurtuel Windows...

*Suk* ... du roder som sædvandligt rundt i det ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 02:01

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> sæt hardware er virtualiseret ... prøv evt. at lave en bootcamp virtuel
> maskine og en "ren" virtuel maskine .. mit gæt er at det hardware du ser

Det er jo lige præcis det, jeg har haft kørende, og der var ingen
forskel på hardware ID/kode på de to

> *Suk* ... du roder som sædvandligt rundt i det ...

Tja, det er nu ud af dårlig erfaring. - Jeg var kommet til at sætte
Windows til at håndtere mus+tastatur og ikke OS X, så mit sorte Apple
Pro tastautur byttede rundt på COM, ALT og CRTL. - Jeg kender andre, der
har lavet samme nummer.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 19-01-10 10:04

On 19 Jan., 15:45, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> Parales Desktops dokumentation siger sikkert noget om i hvilken
> rækkefølge man skal installere og aktivere så man ikke ryger i formange
,,,,,,,,,,,,,
Den siger at du skal have en ekstra licens. Så forstå det dog!

> [...]
> installationen til en virtuel maskine

> det burde være lige meget hvr .. det er jo samme installation
Nej! det er to forskellige maskiner. En faktuel og en virtuel. Hint= 2
licenser, eller et crack fra PB.

Hilsen
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 18:10

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,
> Den siger at du skal have en ekstra licens. Så forstå det dog!

og hvordan vil du så dele en bootcamp installation med en virtuel
maskine ... hvis det du siger passer så kan det jo slet ikke lade sig
gøre ... så skal man have 2 seperate installtioner. Og så undrer det mig
at Paralles selv i deres manual ecplicit nævner Win 7 i deres bootcamp
afsnit:

<http://download.parallels.com/desktop/v5/docs/en/Parallels_Desktop_User
s_Guide.pdf>

Side 255 og fremefter ...

> ,,,,,,,,,
> Nej! det er to forskellige maskiner. En faktuel og en virtuel. Hint= 2
> licenser, eller et crack fra PB.

eh ... jeg snakker om hvis man deler en windows intalla via
bootcamp/virtuelt ... én installation.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-01-10 10:39

On 19 Jan., 18:10, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> eh ... jeg snakker om hvis man deler en windows intalla via
> bootcamp/virtuelt ... én installation.
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har jo lige prøvet det Thomas og den ville have et nyt
serienummer. Jeg gjorde den fejl at skrive serienummeret ind ved
installation af den virtuelle maskine som Parallels 5 lavede ud fra
Boot camp partitionen. Så var det 3 dage og forbi. Jeg skulle have
installeret den virtuelle maskine uden serienummer. så havde jeg haft
30 dage til at "løse problemet"
Nu er der en ny Windows 7 på vej til mig, så har jeg 3-! Men jeg
vånder mig lidt ved at bruge den på en Virtuel maskine! Især fordi
Parallels faktisk siger at man skal være forsigtig med at ændre
KONFIGURATIONEN på den virtuelle maskine, idet man så kan stå med det
problem at den forlanger en ny licens igen, igen!

Den nye Parallels 5 er iøvrigt noget helt nyt og mange gange hurtigere
end VMWARE, som tidligere var "Kongen". Du kan se den køre her med W7
i den korte stund jeg havde den installeret. Den starter med at køre
en Blu-Ray skive i sin virtuelle del.:
http://www.youtube.com/watch?v=bP-udxPj1TE

Den kan køre Direct X accelererede Windows spil! Men alligevel kører
de en anelse bedre i den faktuelle maskine.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 19:10

> [...]
> Boot camp partitionen. Så var det 3 dage og forbi. Jeg skulle have
> installeret den virtuelle maskine uden serienummer. så havde jeg haft

det hjælper tit hvis man ved hvad det er man laver .. istedet for bare
at tordne derudaf ...

Bortset fra det så var spørgmålet hvor man skulle afinstallere
applikationer når man have en bootcamp windows som man også bruger
virtuelt .. og svaret er stadig: det er ligemeget .. det er én
installation.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 19:10

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Den nye Parallels 5 er iøvrigt noget helt nyt og mange gange hurtigere
> end VMWARE, som tidligere var "Kongen".

At hoppe frem og tilbage mellem virtuelle omgivelser bare fordi den ene
er hurtigere det ene øjeblik og langsommere det andet er vist en kamp
man kun kan tabe på ...

ja .. og det undrer dig vel ikke ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-10 12:20

On 19 Jan., 23:26, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> - Jeg fristes til at sige, at MS er 'et hus i splid med sig selv'.!
,,,,,,,,,,,
Et hus i splid med sig selv kan ikke bestå!)) Så du varsler MS
undergang?!
Men måske skal vægten lægges på første udsagn:"Jeg fristes?" "Ingen må
sige at han fristes af Gud. Gud frister ingen. Enhver fristes når han
drages og lokkes af sit eget begær! Når begæret er undfanget avler det
synd. Og når synden er fuldmoden avler den død!"

Begæret må være begæret efter MS død? Det er en syndig tanke! Prøv at
befri dig for den Erik!))

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 20:29

> [...]

> drages og lokkes af sit eget begær! Når begæret er undfanget avler det
> synd. Og når synden er fuldmoden avler den død!"

gudfader sikke noget vrøvl ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-10 12:33

On 20 Jan., 20:29, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> gudfader sikke noget vrøvl ...
,,,,,,,,,,,,,,
Ja det tror du vantro Thomas. Men du skal se tre lag dybere, ligesom
i dødsmetalteksterne!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-10 20:58

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,
> Ja det tror du vantro Thomas. Men du skal se tre lag dybere, ligesom
> i dødsmetalteksterne!

og hvad finder du så 3 lag dybere ? ...jeg ved hvad jeg finder hvis jeg
begynder at grave i min have ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-01-10 21:11

> Ok, - tak for rådet. Hvad vil du så anbefale, - parrallels eller wmware,

Ingen af dem.

VirtualBox er gratis og fungerer _fremragende_. Absolut ingen grund til
at bruge penge på VM eller Parallels til dit behov som beskrevet.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-01-10 23:52

> Det lyder som om, du har erfaring med den?

Jeg bruger den ihvertfald på min Ubuntu install.

- Jeg sidder lidt i samme
> situation, og kan ikke rigtig beslutte mig til, om jeg skal opgradere
> min Parallels eller skifte til VB. - Hvordan fungerer den med 'shared
> disks' i XPPro / Win7?

Jeg har en mappe shared fra mit Linux-drev som jeg i XPPro (VB) kan tilgå
som var det et netværksdrev i "Denne Computer".

Jeg har ikke prøvet den anden vej rundt og jeg er heller ikke klar over
om muligheden er tilstede overhovedet?

> - Jeg har 8 eksterne Firewire enheder, der lige
> nu kører ret godt, efter de blev tilføjet til XPPro som 'shared disks'.
> På den måde kan jeg både læse/skrive til/fra XPPro og endda gemme
> til/fra MacPro'en til XPPro og omvendt...

Det virker ihvertfald den ene vej (via en absolut sti - jeg husker ikke
helt hvordan OS X styrer eksterne enheder). Så hvis du i dit OS X
filsystem har en statisk absolut sti til dine eksterne enheder så kan du
i VB share dem.

Den anden vej rundt må jeg være svar skyldig.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-01-10 22:45

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Jo.

Umm, hvilket netkort ser du inde i den virtuelle maskine? Hvilket
sidder der i den fysiske maskine?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH