Foto
IBM760 5420
Teil 3020
både UV filter *OG* polfilter
Fra : Gert Kethmer

Dato : 03-08-01 15:15

Hey...

Er det nødvendigt med et UV-filter når man har et polfilter på som standard?

Grunden er at jeg har købt et brugt 50mm objektiv incl. UV-filter, men
kan/skal jeg smide det væk når jeg sætter et polfilter på?

Gert

En analog fætter...

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-08-01 15:19

"Gert Kethmer" <gert@lundbeck.com> wrote in message

> [...]
>
> Grunden er at jeg har købt et brugt 50mm objektiv incl. UV-filter, men
> kan/skal jeg smide det væk når jeg sætter et polfilter på?

Jeg ville lade UVfiltret sidde på som standard og så benytte POLfiltret
efter behov.
Du skal være opmærksom på at et POLfilter kan snuppe en hel del lys (1-2
blændetrin) og ikke altid er en fordel.
Så lær at bruge POLfiltret til det det er godt til og nøjes med UVfiltret
normalt. Og normalt vil der ikke være tale om vignettering, så POLfiltret
bruger du bare uden på UVfiltret, der aldrig behøver at blive fjernet.

mvh
Jan

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-08-01 18:35

> så POLfiltret
> bruger du bare uden på UVfiltret, der aldrig behøver at blive fjernet.

Tjah... På et zoomobjektiv kan flere filtre blive et problem ved lave
brændvidder.

Hvis vi nu tænker os at der zoomes helt ud til f.eks. 28mm (analog) så er
der en pæn sansynlighed for at det yderste filter laver runde mørke skygger
i det færdige billedes hjørner.

Indrømmet det kan også bruges som en effekt, men vil nok oftest ende som en
irriterende overraskelse efter fremkaldelse.

Claus