Conon eos kamera ses ikke
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 13-01-10 12:25

Jeg har anskaffet mig et Canon EOS slr. Det er helt kanon, men når jeg
slutter det til mac´en, får jeg ikke den frem som en disk på mit skrivebord.
Iphoto og andre fotoprogrammer kan fint importere, men det kunne nu være
rart at kunne styreden som disk.

Kan nogen give et hint?

Med gode machilsener

Svend Erik Jørgensen

PS: Tak til Thomas, det er helt utroligt, så meget du overkommer at have
rede på og svare på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 12:58

Svend Erik Jørgensen <svejorg@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
> Med gode machilsener
>
> Svend Erik Jørgensen
>
> PS: Tak til Thomas, det er helt utroligt, så meget du overkommer at have

hvis det er et nyere Canon DSLR så har den ikke en "mass storage" mode
.... mit råd er at få en kortlæser og bruge den istedet ... det er også
hutrigere. ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-10 16:33

Thomas von Hassel wrote:

> hvis det er et nyere Canon DSLR så har den ikke en "mass storage" mode
> ... mit råd er at få en kortlæser og bruge den istedet ... det er også
> hutrigere. ..

De to eneste modeller, der mig bekendt kan have problemer med at blive
vist som ekstern disk er EOS 1000D og EOS 500D, og det er endda ikke
altid, der er problemer. Alle øvrige modeller vises normalt på en Mac
uden problemer og uden installering af den medfølgende driver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 16:44

> [...]
> altid, der er problemer. Alle øvrige modeller vises normalt på en Mac uden
> problemer og uden installering af den medfølgende driver.

så er det sjovt at hverken mit 400D eller 5Dmk.II kan gøre det. Og en
simpel google søgning bekræfter at Canon ikke har implementeret Mass
storage på nyere EOS modeller. Min gamle 300D kunne godt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-10 16:56

Thomas von Hassel wrote:

> så er det sjovt at hverken mit 400D eller 5Dmk.II kan gøre det. Og en
> simpel google søgning bekræfter at Canon ikke har implementeret Mass
> storage på nyere EOS modeller. Min gamle 300D kunne godt ...

Og jeg kender folk, der uden videre bruger deres 5D/5DMkII, 1D, 1Ds,
40D, 50D uden problemer, mens jeg kender andre, der overhovedet ikke kan
få kontakt til hverken 300D, 350D eller 10D. Og jeg kender til _én_, der
har fået en 1000D til at dukke op og _to_, der har fået en 500D til at
dukke op.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 16:57

> [...]
> få kontakt til hverken 300D, 350D eller 10D. Og jeg kender til _én_, der
> har fået en 1000D til at dukke op og _to_, der har fået en 500D til at

"dukke op" er en vag beskrivelse .. jeg snakker specifik om at disken
bliver mounted read/write.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-10 17:15

Thomas von Hassel wrote:

> "dukke op" er en vag beskrivelse .. jeg snakker specifik om at disken
> bliver mounted read/write.

Hold nu op! - I mit første svar skrev jeg udtrykkelig 'dukke op som en
ekstern disk', og hvis du ikke selv kan resonere dig til, at det er det,
jeg hanviser til, så burde du helt undlade at skrive noget som helst,
før du har læst tråden igennem.!

mvh. Erik Richard

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 13-01-10 20:48

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

Thomas von Hassel wrote:

> [...]

få kontakt til hverken 300D, 350D eller 10D. Og jeg kender til _én_, der
har fået en 1000D til at dukke op og _to_, der har fået en 500D til at

Jamen jeg har da godt nok en 500D. Men der er så nogen, der har fået den til
at dukke op. Gad vide hvordan?

vh

Svend Erik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 20:55

Svend Erik Jørgensen <svejorg@esenet.dk> wrote:

> Jamen jeg har da godt nok en 500D. Men der er så nogen, der har fået den til
> at dukke op. Gad vide hvordan?

you don't ... funktionen er slet ikke implementeret i firmwaren ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-10 22:26

Svend Erik Jørgensen wrote:

> Jamen jeg har da godt nok en 500D. Men der er så nogen, der har fået den til
> at dukke op. Gad vide hvordan?

Jeg véd, nogle har fået det til at virke ved kun at installere den
driver, der følger med, men jeg vil ikke garantere noget. Du kan prøve
at kigge her, om du kan hente nyere drivere til Mac. Klik på 'Driver'
til højre for kameraet.
http://www.canon-europe.com/For%5FHome/Product%5FFinder/Cameras/Digital%5FSLR/EOS%5F500D/

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 22:37

> [...]
> her, om du kan hente nyere drivere til Mac. Klik på 'Driver' til højre for

Der findes ingen "Driver" som sådan .. det tætteste du kommer er EOS
Utility .. men den snakker bare med kameraet over PTP.

Dog er det smart hvis du vil lave tetherd shooting.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 18:09

On 2010-01-13 16:43:46 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> simpel google søgning bekræfter at Canon ikke har implementeret Mass
> storage på nyere EOS modeller. Min gamle 300D kunne godt ...

Bruger "man" ikke bare EOS utility ?
Det virker jo hver gang..
Leveres det kun med de større ( dyrere ) kameraer!?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-01-10 18:14

<ecozyz> wrote:

> Bruger "man" ikke bare EOS utility ?
> Det virker jo hver gang..

jo, nmelig .. eller Image Capture eller de 30 andre programmer som
undtersøtter PTP

> Leveres det kun med de større ( dyrere ) kameraer!?

nix .. EOS Utility følger med alle dSLR fra Canon .. det var ihvertfald
med til min 400D og var "entry level" dengang ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 16:52

> [...]
> altid, der er problemer. Alle øvrige modeller vises normalt på en Mac uden
> problemer og uden installering af den medfølgende driver.

f.eks.:

<http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/page34.asp>

"No mass storage USB support"

<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/page40.asp>

"No mass storage device USB mode"

<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page34.asp>

"No mass storage USB support"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 16:55

> [...]
> altid, der er problemer. Alle øvrige modeller vises normalt på en Mac uden
> problemer og uden installering af den medfølgende driver.

Og du kan jo sagtens bruge feks. Image Capture, iPhoto eller Aperture
til at overføre billederne fra kameret .. det dukker bare ikke op som en
disk i systemet ...

/thomas

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 13-01-10 20:51

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Og du kan jo sagtens bruge feks. Image Capture, iPhoto eller Aperture
> til at overføre billederne fra kameret .. det dukker bare ikke op som en
> disk i systemet ...
>

> /thomas

Lige akkurat sådan er det. eos500 mounter ikke, mine andre kameraer gør det
fint (Olympus og Sony),

vh

Svend Erik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-10 16:27

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> Iphoto og andre fotoprogrammer kan fint importere, men det kunne nu være

Prøv at gå i Finder -> Indstillinger - fanen 'Generelt', at 'Eksterne
diske' er markeret, og fanen 'Indholdsoversigt' og check også dér, at
'Eskterne diske' er markeret med flueben.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 13-01-10 16:32

On 13 Jan., 12:24, "Svend Erik Jørgensen" <svej...@esenet.dk> wrote:
> Jeg har anskaffet mig et Canon EOS slr. Det er helt kanon, men når jeg
> slutter det til mac´en, ,,,?
;;;;;;;

Det var da også noget neophytisk shit at gøre!
Du tager da SD-kortet ud og stikker det i en usb-port for dævlen mand!

Hilsen
Jens