Fra 17" til 16" dæk
Fra : Erik Jappe

Dato : 09-01-10 22:04

Hej

Jeg har en Mazda 6 Hatchback fra 2008, som jeg skal til at have vinterdæk
på. Jeg kører pt. på sommerdæk Bridgestone Potenza 215/50 R17 91W.

Kan jeg godt gå ned til 16" dæk uden problemer?
Hvad er ulemperne ved det?
Er der evt. fordele (jo, de er billigere), men ellers?

Jeg har kig på Continental Winter-ContactTS 830.
Hvis jeg f.eks. finder et godt tilbud med dæk og fælge i størrelse 225/45 R
16 - kan jeg så fint bruge bruge det?

Med venlig hilsen

Erik Jappe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 22:46

Erik Jappe skriver:

> Kan jeg godt gå ned til 16" dæk uden problemer?

Hvis de kan være der for bremserne - ja.

> Hvad er ulemperne ved det?

Du kan risikere at de larmer mindre og er mere komfortable.

> Er der evt. fordele (jo, de er billigere), men ellers?

Smallere dæk (hvad man oftest vælger på en mindre fælg) har lettere ved
at træde gennem vand og sne.

> Jeg har kig på Continental Winter-ContactTS 830.

Det kan jeg godt forstå, Sådanne købte jeg til min Golf.

> Hvis jeg f.eks. finder et godt tilbud med dæk og fælge i størrelse 225/45 R
> 16 - kan jeg så fint bruge bruge det?

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Du ender ud med et dæk der er godt 6% for lille.
Desuden vil det være noget tosset at gå efter et bredere vinterdæk, end
sommmerdæk.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 22:53

Erik Jappe wrote:
> [...]
> Hvis jeg f.eks. finder et godt tilbud med dæk og fælge i størrelse
> 225/45 R 16 - kan jeg så fint bruge bruge det?

Bilen kører org så vidt jeg lige kan se på enten 205/60/16 eller 205/55/16

Så det er dem du skal skaffe.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:27

Frank Leegaard wrote:

> Bilen kører org så vidt jeg lige kan se på enten 205/60/16 eller
> 205/55/16
> Så det er dem du skal skaffe.

Forvent dog ikke at du umiddelbart ville kunne finde Conti TS 830

Vinterdæk er ved at være en mangelvare

205/55 er forøvrig den langt mest gængse tilgængelige størrelse, men i tider
som denne, kan 205/60 så være lettere at finde.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 09-01-10 23:27

"Erik Jappe" skrev

> Jeg har en Mazda 6 Hatchback fra 2008, som jeg skal til at have vinterdæk
> på. Jeg kører pt. på sommerdæk Bridgestone Potenza 215/50 R17 91W.

Det er lidt mærkeligt den skulle være født med 215/45-17, hvis det er en
2,3.
Men bortset fra det synes jeg du skal gå ned i bredde og op i højde, det gør
dækkert blødere og bedre til at fange noget at bide i, foruden en mere
komfortabel kørsel.
205/55-16 vil passe fint.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Jappe

Dato : 09-01-10 23:36

Bilen er født med Bridgestone Potenza 215/50 R17 91W. Det er en 1,8 Advance
Hatchback.

Betyder det seneste svar, at et sæt 205/55R16 91T Conti TL ML TS 830 vil
være gode til bilen?
Jeg har set dem på tilbud hos T. Hansen til til 899 kr. stykket? Dertil
kommer selvfølgelig alufælge.

Mvh Jappe

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 23:49

Det er en ommer - det koster de slet ikke på: www.daekonline.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:55

Mogens (K) wrote:

> Det er en ommer - det koster de slet ikke på: www.daekonline.dk

Glem DELTI lige nu. De kommer aldrig frem hvis du bestiller der. Det tvivler
jeg i alle fald stærkt på.

Kan se at stort set alt Conti er væk hos visse grossister.

--
- Frank

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-01-10 13:31

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en ommer - det koster de slet ikke på: www.daekonline.dk

Der sparer man en sølle 10ér så vidt jeg kan se. 888,90 kr pr. dæk.

Mvh Niels

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-01-10 15:32

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> Der sparer man en sølle 10ér så vidt jeg kan se. 888,90 kr pr. dæk.

Så har du sikkert valgt et W-mærket dæk?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-01-10 18:08

> "Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> Så har du sikkert valgt et W-mærket dæk?

Nej T-mærket, helt det samme som det der foreslås længere oppe, 205/55R16
91T Conti TS 830.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=40437952.123.24864&typ=R-158606&ranzahl=4&Breite=205&Herst=Continental&Quer=55&Felge=16&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi

Mvh Niels

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 15:54

Niels Bengaard kom med følgende:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Der sparer man en sølle 10ér så vidt jeg kan se. 888,90 kr pr. dæk.

Da jeg for nogle uger siden kiggede Michelin Alpin til en Carina hos
hhv. thansen og Tyskland *som sådan* lå prisen på et 14" i 185 i
bredden på 699 kr. hos thansen og 500 kr. i Tyskland.

Til min Camry med 205 i bredden var prisforskellen på 2200 kr. for 4
dæk.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:53

Erik Jappe wrote:
> [...]
> vil være gode til bilen?
> Jeg har set dem på tilbud hos T. Hansen til til 899 kr. stykket?

Der er ingen total garanti for at 16" fælge ville kunne være der. Det er dog
overvejende sandsynligt.

Skynd dig at købe de TS830. Fortsætter vejret, vil de være uskaffelige.

Jeg er tæt på at tro at de allerede kan være udsolgt.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 10-01-10 11:27

"Erik Jappe" skrev

> Bilen er født med Bridgestone Potenza 215/50 R17 91W. Det er en 1,8
> Advance Hatchback.
Du må selvfølgelig bedst selv vide det hvis du har haft bilen fra ny, men
jeg kan ikke lige se nogen mazda 6 med den typegodkendelse.
http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx

Hvis du skulle få lyst til at se godkendelsen, er det nemmest at bruge
godkendelsesnummeret eller stelnummer.
Begg dele står på din reg. attest.

> Betyder det seneste svar, at et sæt 205/55R16 91T Conti TL ML TS 830 vil
> være gode til bilen?
Ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Jappe

Dato : 13-01-10 16:30

Tak for alle gode og relevante svar.

Det endte op med, at jeg købe 4 dæk med fælge hos daekbutikken.dk. Jeg
bestilte i mandags og havde dem onsdag ved 13-tiden. Nu er de sat på.

4 stk 205/55R16 91T Continent WinterContact TS 830 T til ialt 3.400 kr.
4 stk Enzo H alufælge til i alt 2.300 kr.

I alt 5.700 kr.

Hurtig og fin service fra Jens i daekbutikken.dk. Butikken kan anbefales.
Jeg kunne ikke finde det billigere andre steder.

Hilsen

Erik