Hvordan bilen overlever 25-30 minus grader
Fra : oz3bto

Dato : 09-01-10 17:16

Nu høre jeg at det skal til at blive koldt derhjemme i DK (Sidder selv i
Norge med dagtemprature på minus 25-30)

Ved 20 minus grader er batteriet nede på 40% i ydelsen ..Hvis det da er i
topform

En lader på natten over kan gøre underværker (Lidl havde for noget tid
siden ctek kopier som virker fremragende til formålet)
Alternativ nr. 2 er at pille batteriet ud og tage med ind i varmen også
montere det igen næste morgen inden man skal afsted

Kølervædsken kan med fordel udskiftes med glykol.. enste der dur når
tempraturen rammer de minus 30.. Det kan koste en motor ikke at frost sikre
nok
Dog klare alm kølervædske fint minus 30-35 men så bør man ikke starte bilen
op

Glem alt om at bruge sprinkler.. det funker ikke ordentlig efter minus 15
selv det skulle være sikret ned til minus 20-25..brug istdet en sprayflaske
med salimiak spritus.. Rykker det værste skidt af og fryser ikke såen lige

Hvis bilen har motorvarmer så brug den for efter minus 2 er 10w40 ret tyk
og 5w30 (Longlife olie sjov) bliver som sirup ved minus 25

Ogv smid så lige en sovepose og nogen tæpper i bilen ... Ved minus 20
overlever man ikke mange timer selvom man har godt med tøj på..En sovepose
kan giver dig nogen extra timer

Fra : Klaus G.

Dato : 09-01-10 22:19

> Ved 20 minus grader er batteriet nede på 40% i ydelsen ..Hvis det da er i
> topform
Lyder ikke helt forkert.

> [...]
> Alternativ nr. 2 er at pille batteriet ud og tage med ind i varmen også
> montere det igen næste morgen inden man skal afsted
Eller bare have et godt nok batteri, så behøver man ikke al det bøvl der ;)

> [...]
> sikre nok
> Dog klare alm kølervædske fint minus 30-35 men så bør man ikke starte
Der står noget med ~-40grader på service sedlen på firmabilen mener jeg. Kan
ikk huske hvad der står på min egen, men -30grader skal en bil fame kunne
klare.

> [...]
> selv det skulle være sikret ned til minus 20-25..brug istdet en
> sprayflaske med salimiak spritus.. Rykker det værste skidt af og fryser
Ja, der skal nok lidt kradse sager til, hvis man vil have forruden ren :D

> Hvis bilen har motorvarmer så brug den for efter minus 2 er 10w40 ret
> tyk og 5w30 (Longlife olie sjov) bliver som sirup ved minus 25
Bare man køre stille og roligt, så skal det nok gå alt sammen. Bilerne
bliver jo for faen testet oppe nord på et sted, så de skal nok klare den.

> Ogv smid så lige en sovepose og nogen tæpper i bilen ... Ved minus 20
> overlever man ikke mange timer selvom man har godt med tøj på..En sovepose
> kan giver dig nogen extra timer
Relax Mulle! Vi køre ikke rundt i ødemarken her i DK. Der er altid trafik,
eller også kan man ringe efter hjælp meget hurtigt. HVIS man virklig skal ud
og drøne rundt i en skov, så kan jeg måske se en grund til tæpperne og hvad
der ellers tilhøre.

Kort sagt:
Gør det nu ikke værrere end det er ;)

--
Klaus G.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:08

Klaus G. wrote:
> [...]
> virklig skal ud og drøne rundt i en skov, så kan jeg måske se en
> grund til tæpperne og hvad der ellers tilhøre.

Nu skal du ikke bare underkende at Ozzie er endt som fjellräv.

--
- Frank

Fra : oz3bto

Dato : 09-01-10 23:25

> Lyder ikke helt forkert.

Det er den norske vejhjælp (NAF) der har sagt det med de 40 % .. Tror nok
de har styr på det

> Eller bare have et godt nok batteri, så behøver man ikke al det bøvl der
> ;)

INGEN batterier overlever flere dage med minus 25-30 uden ladning ... Har
selv 2 helt nye 110ah siddende i bilen og det er kun lige at den kan starte
efter en nat med minus 30

> Der står noget med ~-40grader på service sedlen på firmabilen mener jeg.
> Kan ikk huske hvad der står på min egen, men -30grader skal en bil fame
> kunne klare.

Står minus 35 på min privat bil ... Den har overlevet minus 43 en enkelt
nat

> Ja, der skal nok lidt kradse sager til, hvis man vil have forruden ren :D

> Bare man køre stille og roligt, så skal det nok gå alt sammen. Bilerne
> bliver jo for faen testet oppe nord på et sted, så de skal nok klare den.

Div. bil fabrikanter heroppe tilråder en at montere motorvarmer pga det med
olien .. Jeg har testet en dunk 5w30 VW long life olie ved minus 30.. Den
kunne knapt komme ud af dunken og min normale 10 w 40 var bund frossen

> [...]
> ud og drøne rundt i en skov, så kan jeg måske se en grund til tæpperne og

Bare lige husk at ved minus 25 da overlever man ikke ret længe i moder
natur så den med tæpperne er lidt ligesom med kondomer .. heller have et
og ikke få brug for det som at få brug for det også ikke have det

Personligt så har jeg sovepose samt termokeddeldragt og militær støvler med
dertilhørende uldsokker liggende bag i taxaen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:31

oz3bto wrote:
> [...]
> Personligt så har jeg sovepose samt termokeddeldragt og militær
> støvler med dertilhørende uldsokker liggende bag i taxaen

Jeg tror Klaus prøver at fortælle at du prøver at projicere norske forhold
ned til DK. Så slemt er det dog ikke her - endnu

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-10 15:14

oz3bto skrev:
> [...]
> Personligt så har jeg sovepose samt termokeddeldragt og militær støvler med
> dertilhørende uldsokker liggende bag i taxaen

Hernede er de gået over til, visse steder, at opfordre folk til at have
en fuldt opladet mobil, tæpper og noget at drikke med i bilen hvis de
kører ud.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-01-10 16:12

On Sat, 9 Jan 2010 23:25:19 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>INGEN batterier overlever flere dage med minus 25-30 uden ladning
Det passer så ikke, de falder i kapasitet, altså den kapasitet man kan
hive ud af dem ved den temperatur, når temperaturen er normal er
batteriet også normalt i kapasitet, under forudsætning af at batteriet
er iorden og fuldt opladet.

Jeg har selv startet i -28 grader efter at bilen havde stået i 25
dage, ikke noget problem men den skulle stå i tomgang i meget lang
tide før den bare nogenlunde jævnt.

> ... Har selv 2 helt nye 110ah siddende i bilen og det er kun lige at den kan starte
>efter en nat med minus 30
Det skal nok passe, men det kunne skyldes at de ikke er fuldt opladet,
med så store batterier skal der også være kraft bag ladningen og det
er der sjældent om vinteren pga. kørselsmønsteret.

/Hans

Fra : oz3bto

Dato : 10-01-10 17:41

> [...]
> med så store batterier skal der også være kraft bag ladningen og det
> er der sjældent om vinteren pga. kørselsmønsteret.

Eftersom jeg har en lader på hver nat så er de altid fuldt opladte ..
Desuden får bilen lov at køre i mindst 2-3 timer når den først er startet ..
Normalt få den lov at køre hele dagen

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 18:54

oz3bto skrev:
> [...]
> Desuden får bilen lov at køre i mindst 2-3 timer når den først er startet ..

Måske at du skulle overveje dit valg af olie?
Prøv at trække oliepinden og kig på sirup'en(!) en af dé morgener!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 18:51

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> hive ud af dem ved den temperatur, når temperaturen er normal er
> batteriet også normalt i kapasitet, under forudsætning af at batteriet

Og sætningen 'flere dage' holder heller ikke. Faktisk falder
akkumulatorens egen(!)-afladning voldsomt med faldende temperaturer:
Læste for nyligt noget med e halv grad koldere = 50% mindre selvafladning.
Så minus 25-30° besværer i sig selv akkumulatorens start-kapacitet, godt
hjulpet af en bundfrossen olie der ikke er udvalgt ud fra dé
temperaturer, men flere dages hunde-kulde gør ikke sagen værre, faktisk
tværtimod!

> Det skal nok passe, men det kunne skyldes at de ikke er fuldt opladet,
> med så store batterier skal der også være kraft bag ladningen og det
> er der sjældent om vinteren pga. kørselsmønsteret.

'Nye' er heler ikke et absolut kvalitetstegn omkring netop frost-starts
kapaciteten!
Der blev for nyligt linket i anden tråd til en svensk test, hvor
Fiamm-akkumulatoren var helt til hundene omkring frost-kapacitet :-|

--
Armand.

Fra : Jensen

Dato : 10-01-10 15:38

On Sat, 9 Jan 2010 17:16:06 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>Alternativ nr. 2 er at pille batteriet ud og tage med ind i varmen også
>montere det igen næste morgen inden man skal afsted

Jeg synes bestemt at kunne huske, at man tidligere kunne få en slags
termo-overtræk til batteriet, så den varme, batteriet udviklede ved sidste
køretur, kunne holde længe nok til at batteriet ikke var totalt 'forkølet'
næste morgen.
Hvad blev der mon af disse?

--
Thomas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 16:45

Jensen skrev den 10-01-2010:

> [...]
> køretur, kunne holde længe nok til at batteriet ikke var totalt 'forkølet'

De er forhåbentlig skrottet.

Jeg kan dårligt forestille mig at de gør nogen (større) forskel...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : thl

Dato : 21-01-10 02:44

news:4b49f605$0$>> Jeg synes bestemt at kunne huske, at man tidligere kunne
få en slags

> De er forhåbentlig skrottet.
>
> Jeg kan dårligt forestille mig at de gør nogen (større) forskel...

> [...]

Nej, men en af disse gør

http://www.nextag.com/battery-heater/search-html

og dertil en motorvarmer, så starter den, også når det
bliver rigtig koldt.

mvh

Thorbjørn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-01-10 03:22

Den 21-01-2010, skrev thl:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:4b49f605$0$>> Jeg synes bestemt at kunne huske, at man tidligere kunne
> [...]

Er så osse noget helt andet.

> og dertil en motorvarmer, så starter den, også når det
> bliver rigtig koldt.

Dét gør vores biler so oder so

....men for en sikkerheds skyld har jeg en c-tec til hver

Hans
www.zofiaoghans.dk