/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nyt batteri??
Fra : Lars Hansen


Dato : 04-01-10 13:37

Hejsa

Med frygt for at starte en religionskrig starter jeg denne tråd......

Min Kia carnival 2.9 CRDI fra 2007 skal vist efterhånden have et nyt
batteri, den øffer lidt efter vejret i disse kolde tider når den skal
starte. Men 3 år er vel egentlig også ok taget i betragtning af at den har
mindst 6 starter hver dag.
Jeg synes jeg har hørt et eller andet om en ny type batterier, noget GEL
eller noget. Er der nogen der har erfaring med det??

Og hvad skal man vælge hvis det skal være godt uden at koste en formue?

For øvrigt nogen af jer der ved om der er en procedure der skal følges ved
skift af batteri i sådan kolos?
Jeg kan nemlig huske at min gamle Mondeo fra 96 skulle igennem sådan en
procedure med ca. 1 minut ved 1500 o/min og efterfølgende 1 minut ved 2500
o/min. (så vidt jeg husker, det er mange år siden). Det var vist nok kun
tilfældet hvis batteriet havde være koblet fra i mere end 15 minutter eller
sådan noget.


På forhånd tak for jeres svar.
Og pleeeeeaaaaaassseeeee start nu ikke en krig om hvem der kan råbe højest
hvilket mærke der er bedst...


Lars Hansen



 
 
Frank Leegaard (04-01-2010)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 04-01-10 16:04

Lars Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Med frygt for at starte en religionskrig starter jeg denne tråd......
>
> Min Kia carnival 2.9 CRDI fra 2007 skal vist efterhånden have et nyt
> batteri, den øffer lidt efter vejret i disse kolde tider når den skal
> starte. Men 3 år er vel egentlig også ok taget i betragtning af at
> den har mindst 6 starter hver dag.
> Jeg synes jeg har hørt et eller andet om en ny type batterier, noget
> GEL eller noget. Er der nogen der har erfaring med det??
>
> Og hvad skal man vælge hvis det skal være godt uden at koste en
> formue?
> For øvrigt nogen af jer der ved om der er en procedure der skal
> følges ved skift af batteri i sådan kolos?
> Jeg kan nemlig huske at min gamle Mondeo fra 96 skulle igennem sådan
> en procedure med ca. 1 minut ved 1500 o/min og efterfølgende 1 minut
> ved 2500 o/min. (så vidt jeg husker, det er mange år siden). Det var
> vist nok kun tilfældet hvis batteriet havde være koblet fra i mere
> end 15 minutter eller sådan noget.
>
>
> På forhånd tak for jeres svar.
> Og pleeeeeaaaaaassseeeee start nu ikke en krig om hvem der kan råbe
> højest hvilket mærke der er bedst...

VARTA - BOSCH

--
- Frank



Henning Præstegaard (05-01-2010)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 05-01-10 09:20

"Frank Leegaard" <> skrev i meddelelsen ...

>> Og pleeeeeaaaaaassseeeee start nu ikke en krig om hvem der kan råbe
>> højest hvilket mærke der er bedst...
>
> VARTA - BOSCH
>
HØRT!

mvh
Henning


KASO (04-01-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 04-01-10 16:53


"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
news:4b41e0df$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Med frygt for at starte en religionskrig starter jeg denne tråd......
>
> Min Kia carnival 2.9 CRDI fra 2007 skal vist efterhånden have et nyt
> batteri, den øffer lidt efter vejret i disse kolde tider når den skal
> starte. Men 3 år er vel egentlig også ok taget i betragtning af at den har
> mindst 6 starter hver dag.
> Jeg synes jeg har hørt et eller andet om en ny type batterier, noget GEL
> eller noget. Er der nogen der har erfaring med det??
>
> Og hvad skal man vælge hvis det skal være godt uden at koste en formue?
>
> For øvrigt nogen af jer der ved om der er en procedure der skal følges ved
> skift af batteri i sådan kolos?
> Jeg kan nemlig huske at min gamle Mondeo fra 96 skulle igennem sådan en
> procedure med ca. 1 minut ved 1500 o/min og efterfølgende 1 minut ved 2500
> o/min. (så vidt jeg husker, det er mange år siden). Det var vist nok kun
> tilfældet hvis batteriet havde være koblet fra i mere end 15 minutter
> eller sådan noget.
>
>
> På forhånd tak for jeres svar.
> Og pleeeeeaaaaaassseeeee start nu ikke en krig om hvem der kan råbe højest
> hvilket mærke der er bedst...
>
>
> Lars Hansen

Jeg undlader at nævne mærker - men:

1: Har du prøvet at sætte en lader på og lade det helt op? Det er ikke
givet, at du får ladet batteriet helt i hverdagen, hvis du ikke kører meget
lange ture - og har du mange forbrugere (radio, sædevarme, blæser,
elbagrude, el-ruder, ....) kniber det for bilens generator at følge med, da
den slags er dimensioneret knebent i vore dage.

2: Gel er glimrende til campingvogne m.m., hvor batteriet skal kunne tåle
dyb afladning (hvilket alm. bilbatterier er dårlige til) - men de kræver en
speciel lader (hvilket din bil ikke har), og de kan ikke levere så meget
startstrøm som et alm. bilbatteri. Samtidig koster de ca. det dobbelte...
AGM er et billigere alternativ - et slags kompromis mellem de to - men de
skal også helst have en speciel type lader. Skulle det vise sig - efter
opladning - at dit batteri er ved at være dødt (3 år er ikke lang tid for et
startbatteri), ville jeg blot købe det største "alm." batteri, der kan sidde
i bilen - og i en god kvalitet.


Menabra (04-01-2010)
Kommentar
Fra : Menabra


Dato : 04-01-10 17:37



"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
news:4b41e0df$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Med frygt for at starte en religionskrig starter jeg denne tråd......
>
> Min Kia carnival 2.9 CRDI fra 2007 skal vist efterhånden have et nyt
> batteri, den øffer lidt efter vejret i disse kolde tider når den skal
> starte. Men 3 år er vel egentlig også ok taget i betragtning af at den har
> mindst 6 starter hver dag.
> Jeg synes jeg har hørt et eller andet om en ny type batterier, noget GEL
> eller noget. Er der nogen der har erfaring med det??
>
> Og hvad skal man vælge hvis det skal være godt uden at koste en formue?
>
> For øvrigt nogen af jer der ved om der er en procedure der skal følges ved
> skift af batteri i sådan kolos?
> Jeg kan nemlig huske at min gamle Mondeo fra 96 skulle igennem sådan en
> procedure med ca. 1 minut ved 1500 o/min og efterfølgende 1 minut ved 2500
> o/min. (så vidt jeg husker, det er mange år siden). Det var vist nok kun
> tilfældet hvis batteriet havde være koblet fra i mere end 15 minutter
> eller sådan noget.
>
>
> På forhånd tak for jeres svar.
> Og pleeeeeaaaaaassseeeee start nu ikke en krig om hvem der kan råbe højest
> hvilket mærke der er bedst...
>
>
> Lars Hansen
>Hej

Nogen fabrikker er temmelig smålige med fabriksmonteringen af akk.
Min egen er født med et 44 amp.
Dette blev inden lev. af bilen udsk. med et 60 amp.
Prøv at undersøge hvor mange amp. din akk. er på.
Ofte er der rent fysisk plads til en akk. med flere amp.
Køb en lader men vær klar over at det tager lang tid at lade en akk.op.
Har selv denne :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=10

mvh
Menabra


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste