/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Udskifte til større harddisk i MacBookPro
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 03-01-10 10:26

Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.

Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?

Forslag?

Er det bare at åbne låget på undersiden, pille ud og sætte ind?

Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
nødvendigt at kopiere til en ekstern harddisk først?

Kan man bruge Overførselsassistent app, når man kopierer til en ekstern
disk og videre til den nye interne harddisk?

Forbliver software uberørt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-01-10 11:36

Ove Steen Smidt skrev:
> Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
> plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
>
> Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?

Jow jow. Jeg købte bare en 320 Gb disk hos den lokale pusher og skiftede.

Det letteste er at se i din brugsanvisning om hvordan det skal gøres.
Der er så vidt ejg husker et afsnit med skift af hukommelse og disk.

> Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> nødvendigt at kopiere til en ekstern harddisk først?

Der er flere muligheder. Min erfaring er at det fungerer rigtigt fint
at bruge sin Time Machine sikkerhedskopi sammen med ens
installationsmedie, og så se godt efter hvor den siger at man kan
reetablere fra Time Machine. Så gumler den lystigt disken ind igen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-01-10 11:42

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Min erfaring er at det fungerer rigtigt fint
> at bruge sin Time Machine sikkerhedskopi sammen med ens
> installationsmedie, og så se godt efter hvor den siger at man kan
> reetablere fra Time Machine. Så gumler den lystigt disken ind igen.

Selvom Time Machine er fint så er det dog laaangsomt ... især hvis man
har mulighed for at lave en blok kopi af den gamle disk ...

/thomas

Michael Corfitsen (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 03-01-10 11:39

Hej

Prøv at se tidliger tråd:

Newsgroups: dk.edb.mac
Subject: Større hd til MBP.
From: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid>
Reply-To: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.dk>
Date: Mon, 14 Dec 2009 13:33:48 +0100
--
mvh
Michael C.

Ove Steen Smidt (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 03-01-10 12:36

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hej
>
> Prøv at se tidliger tråd:
>
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Subject: Større hd til MBP.
> From: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid>
> Reply-To: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.dk>
> Date: Mon, 14 Dec 2009 13:33:48 +0100

Ja, jeg husker det godt. Men den tråd kommer ikke frem, når jeg beder om
visning af Alle indlæg. Hvordan kan jeg komme tilbage til den?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-01-10 12:48

Ove Steen Smidt skrev:
> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
>> Hej
>>
>> Prøv at se tidliger tråd:
>>
>> Newsgroups: dk.edb.mac
>> Subject: Større hd til MBP.
>> From: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid>
>> Reply-To: Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.dk>
>> Date: Mon, 14 Dec 2009 13:33:48 +0100
>
> Ja, jeg husker det godt. Men den tråd kommer ikke frem, når jeg beder om
> visning af Alle indlæg. Hvordan kan jeg komme tilbage til den?

Du kan læse den her

http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_thread/thread/fc5903a2f10526d2/531408e5edbeeb17?lnk=raot

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-01-10 11:40

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
> plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
>
> Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?
>
> Forslag?
>
> Er det bare at åbne låget på undersiden, pille ud og sætte ind?

er det en unibody model ?

>
> Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> nødvendigt at kopiere til en ekstern harddisk først?
>
> Kan man bruge Overførselsassistent app, når man kopierer til en ekstern
> disk og videre til den nye interne harddisk?
>
> Forbliver software uberørt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
> Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
> de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.

Køb en ny disk og et firewire kabinet til 2.5" SATA diske ... sæt den
nye disk i maskinen, sæt den gamle disk i kabinettet ... boot maskinen
fra den "gamle" disk, klon til den nye interne med f.eks. CarbonCopy
cloner eller Disk Utility ... genstart fra den nye interne disk.

Adobe programmer skulle gerne være ligeglade sålænge resten af maskinen
er den samme (Adobe's licenstying kigger på netkort, bundkort og
processor ID)


/th0as

Ove Steen Smidt (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 03-01-10 12:36

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
> > plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
> >
> > Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?
> >
> > Forslag?
> >
> > Er det bare at åbne låget på undersiden, pille ud og sætte ind?
>
> er det en unibody model ?
>
> >
> > Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> > nødvendigt at kopiere til en ekstern harddisk først?
> >
> > Kan man bruge Overførselsassistent app, når man kopierer til en ekstern
> > disk og videre til den nye interne harddisk?
> >
> > Forbliver software uberørt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
> > Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
> > de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.
>
> Køb en ny disk og et firewire kabinet til 2.5" SATA diske ... sæt den
> nye disk i maskinen, sæt den gamle disk i kabinettet ... boot maskinen
> fra den "gamle" disk, klon til den nye interne med f.eks. CarbonCopy
> cloner eller Disk Utility ... genstart fra den nye interne disk.
> /th0as

Tak for det forslag. Jeg har ikke før hørt om det med at sætte en intern
disk harddisk i et eksternt kabinet. Det giver jo også mulighed for at
gemme den gamle harddisk som nødstartdisk.

Er der et forslag til ny harddisk, som gerne på alle måder må være af
optimal kapacitet?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Thomas von Hassel (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-01-10 13:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
> > > plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
> > >
> > > Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?
> > >
> > > Forslag?
> > >
> > > Er det bare at åbne låget på undersiden, pille ud og sætte ind?
> >
> > er det en unibody model ?
> >
> > >
> > > Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> > > nødvendigt at kopiere til en ekstern harddisk først?
> > >
> > > Kan man bruge Overførselsassistent app, når man kopierer til en ekstern
> > > disk og videre til den nye interne harddisk?
> > >
> > > Forbliver software uberørt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
> > > Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
> > > de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.
> >
> > Køb en ny disk og et firewire kabinet til 2.5" SATA diske ... sæt den
> > nye disk i maskinen, sæt den gamle disk i kabinettet ... boot maskinen
> > fra den "gamle" disk, klon til den nye interne med f.eks. CarbonCopy
> > cloner eller Disk Utility ... genstart fra den nye interne disk.
> > /th0as
>
> Tak for det forslag. Jeg har ikke før hørt om det med at sætte en intern
> disk harddisk i et eksternt kabinet. Det giver jo også mulighed for at
> gemme den gamle harddisk som nødstartdisk.
>
> Er der et forslag til ny harddisk, som gerne på alle måder må være af
> optimal kapacitet?

nej, der er nok nogle der vil bilde dig ind at visse diske holder
længere end andre, men faktum er at du skal se hvad der er størst og
hurtigts til en pris du vil betale ...hvis du laver meget
billedbehandling eller video skal du se efter en 7200rpm disk med en
stor cache ... hvis det er alm. brug så betyder hastighed ikke så meget.

/thomas

Per Dalum Jensen (08-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Dalum Jensen


Dato : 08-01-10 06:34

On Jan 3, 12:35 pm, ossm...@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > Ove Steen Smidt <ossm...@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > > Pladsen p min MacBookPro er ved at v re s rdeles trang. Den samlede
> > > plads er p 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
>
> > > Kan jeg skifte harddisken ud med en st rre - gerne meget st rre?
>
> > > Forslag?
>
> > > Er det bare at bne l get p undersiden, pille ud og s tte ind?
>
> > er det en unibody model ?
>
> > > Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> > > n dvendigt at kopiere til en ekstern harddisk f rst?
>
> > > Kan man bruge Overf rselsassistent app, n r man kopierer til en ekstern
> > > disk og videre til den nye interne harddisk?
>
> > > Forbliver software uber rt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
> > > Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
> > > de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.
>
> > K b en ny disk og et firewire kabinet til 2.5" SATA diske ... s t den
> > nye disk i maskinen, s t den gamle disk i kabinettet ... boot maskinen
> > fra den "gamle" disk, klon til den nye interne med f.eks. CarbonCopy
> > cloner eller Disk Utility ... genstart fra den nye interne disk.
> > /th0as
>
> Tak for det forslag. Jeg har ikke f r h rt om det med at s tte en intern
> disk harddisk i et eksternt kabinet. Det giver jo ogs mulighed for at
> gemme den gamle harddisk som n dstartdisk.
>
> Er der et forslag til ny harddisk, som gerne p alle m der m v re af
> optimal kapacitet?

Jeg har lige (i sidste uge) skiftet en 120 GB 5400 RPM HD ud med en
500 GB 7200 RPM Seagate Momentus til 749,- kr.. Jeg brugte en guide
fra ifixit.com. Min Mac er en MacBook Pro fra 2007 (altså ikke en
unibody). Tager man det stille og roligt er det en simpel sag. Vel ca.
20 skruer skal ud og i.

Efterfølgende har jeg fået en hurtigere maskine med meget mere
plads

Jeg brugte Time Machine til backup og restore af min hjemmemappe, men
installerede Snow Leopard og alle nødvendige applikationer manuelt.
Jeg benyttede mig nemlig af muligheden til at få ryddet ud i /
Applications

Så bare klø på!

...Per

Ove Steen Smidt (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 10-01-10 17:56


>
> Jeg har lige (i sidste uge) skiftet en 120 GB 5400 RPM HD ud med en
> 500 GB 7200 RPM Seagate Momentus til 749,- kr.. Jeg brugte en guide
> fra ifixit.com. Min Mac er en MacBook Pro fra 2007 (altså ikke en
> unibody). Tager man det stille og roligt er det en simpel sag. Vel ca.
> 20 skruer skal ud og i.
>
> Efterfølgende har jeg fået en hurtigere maskine med meget mere
> plads
>
> Jeg brugte Time Machine til backup og restore af min hjemmemappe, men
> installerede Snow Leopard og alle nødvendige applikationer manuelt.
> Jeg benyttede mig nemlig af muligheden til at få ryddet ud i /
> Applications
>
> Så bare klø på!
>
> ..Per

Tak for det. Og det er jo egentlig så rørende billigt at flerdoble sin
plads, så at man ligeså godt kunne have gjort det fra starten.

Jeg er mest usikker på selve købet. At finde den rigtige leverandør og
være sikker på at få noget, der passer netop til min maskine. -
"Unibody" siger mig ikke noget.

Når jeg søger efter harddiske på nettet, kan jeg ikke engang finde ud af
at se på produktbeskrivelsen, om det er en intern harddisk - endsige, om
den passer til min MacBookPro. Min computer er beskrevet således i info
under æblet:

Modelnavn: MacBook Pro
Model-id: MacBookPro3,1
Processornavn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighed: 2.2 GHz
Antal processorer: 1
Antal kerner i alt: 2
L2-buffer: 4 MB
Hukommelse: 4 GB
Bushastighed: 800 MHz
Boot ROM-version: MBP31.0070.B07
SMC-version (system): 1.16f11
Serienummer (system): W87444U7X91
Hardware-uuid: 00000000-0000-1000-8000-001B63AB289F


Der er ikke noget årstal. Men jeg mener, at jeg købte den i efteråret
2008.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (10-01-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 10-01-10 18:06

Ove Steen Smidt skrev:
> Tak for det. Og det er jo egentlig så rørende billigt at flerdoble sin
> plads, så at man ligeså godt kunne have gjort det fra starten.

For to år siden ville du ikke betale det en 500 Gb disk kostede :)

De er RASLET ned i pris. Jeg har lige set at man kan få en 750 Gb
næsten til hvad jeg vil betale og en 1Tb for en del mere.

Eftersom 320 Gb forsvinder som dug for solen i disse EyeTV tider er det
nok snart tiden til opgradering :D
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Ove Steen Smidt (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 11-01-10 15:15


>
> Jeg har lige (i sidste uge) skiftet en 120 GB 5400 RPM HD ud med en
> 500 GB 7200 RPM Seagate Momentus til 749,- kr.. Jeg brugte en guide
> fra ifixit.com. Min Mac er en MacBook Pro fra 2007 (altså ikke en
> unibody). Tager man det stille og roligt er det en simpel sag. Vel ca.
> 20 skruer skal ud og i.
>
> Efterfølgende har jeg fået en hurtigere maskine med meget mere
> plads
>
> Jeg brugte Time Machine til backup og restore af min hjemmemappe, men
> installerede Snow Leopard og alle nødvendige applikationer manuelt.
> Jeg benyttede mig nemlig af muligheden til at få ryddet ud i /
> Applications
>
> Så bare klø på!
>
> ..Per

Hvis man Googler "500 GB 7200 RPM Seagate Momentus", får man bare et
link til nærværende tråd. Hvis man googler "Seagate Momentus", får man
Segates hjemmeside, hvor der ikke står noget om, at deres harddiske
passer til en Mac. Hvordan kan jeg vide, at det, jeg køber, passer til
min MacBookPro? Der står jo i annoncen, at den er til laptop PC.

Er det sådan, at man begynder med at formatere den til Mac fra OS
X-cd-en, når den er sat i?

Der blev tidligere skrevet om et Firewire-kabinet. Jeg forstår, at man
kan placere den nye (eller den gamle) harddisk i dette kabinet og
klargøre den nye disk og kopiere indholdet over.

Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne linke til køb af
sådan en disk og et kabinet.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Peter Farsinsen (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 11-01-10 17:38

Ove Steen Smidt wrote:
> Hvis man Googler "500 GB 7200 RPM Seagate Momentus", får man bare et
> link til nærværende tråd. Hvis man googler "Seagate Momentus", får man
> Segates hjemmeside, hvor der ikke står noget om, at deres harddiske
> passer til en Mac. Hvordan kan jeg vide, at det, jeg køber, passer til
> min MacBookPro? Der står jo i annoncen, at den er til laptop PC.

Alle diske virker, hvis de har de har det rigtige interface, den rigtige
størrelse (og højde). Se her: http://tinyurl.com/yb4y9dv

Du skal sikre dit at disken måler 1/8H, men ellers kan du vist vælge
frit fra listen ovenfor.

> Er det sådan, at man begynder med at formatere den til Mac fra OS
> X-cd-en, når den er sat i?

Det kan man gøre. Du kan også klone dit eksisterende system over på
disken inden du sætter den i.

> Der blev tidligere skrevet om et Firewire-kabinet. Jeg forstår, at man
> kan placere den nye (eller den gamle) harddisk i dette kabinet og
> klargøre den nye disk og kopiere indholdet over.
>
> Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne linke til køb af
> sådan en disk og et kabinet.

Jeg ville vælge en med USB interface. Disken er alligevel piv-langsom og
kabinetter med et USB interface er 'næsten' gratis. Du kan eksempelvis
købet noget i stil med:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434238, men alle
kabinetter der passer til en 2.5" disk bør virke.

- Peter

Ove Steen Smidt (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-01-10 16:33


>
> > Der blev tidligere skrevet om et Firewire-kabinet. Jeg forstår, at man
> > kan placere den nye (eller den gamle) harddisk i dette kabinet og
> > klargøre den nye disk og kopiere indholdet over.
> >
> > Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne linke til køb af
> > sådan en disk og et kabinet.
>
> Jeg ville vælge en med USB interface. Disken er alligevel piv-langsom og
> kabinetter med et USB interface er 'næsten' gratis. Du kan eksempelvis
> købet noget i stil med:
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434238, men alle
> kabinetter der passer til en 2.5" disk bør virke.
>
> - Peter

Link siger: Produkt ikke fundet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Peter Farsinsen (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 12-01-10 17:23

Ove Steen Smidt wrote:
>> kabinetter med et USB interface er 'næsten' gratis. Du kan eksempelvis
>> købet noget i stil med:
>> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434238, men alle
>> kabinetter der passer til en 2.5" disk bør virke.

> Link siger: Produkt ikke fundet.

Hmm. Virker fint her. Hvad med det her link: http://tinyurl.com/ydhbs6q ?

Ove Steen Smidt (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-01-10 19:55

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt wrote:
> >> kabinetter med et USB interface er 'næsten' gratis. Du kan eksempelvis
> >> købet noget i stil med:
> >> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434238, men alle
> >> kabinetter der passer til en 2.5" disk bør virke.
>
> > Link siger: Produkt ikke fundet.
>
> Hmm. Virker fint her. Hvad med det her link: http://tinyurl.com/ydhbs6q ?

Virker, tak.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Peter Farsinsen (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 12-01-10 22:30

Ove Steen Smidt wrote:
>> Hmm. Virker fint her. Hvad med det her link: http://tinyurl.com/ydhbs6q ?
>
> Virker, tak.

Velbekomme ;)

Hvis du vælger den løsning, kan jeg anbefale at du starter med at smide
den nye disk i kabinettet og kloner dit system over på den med Carbon
Copy Cloner (http://www.bombich.com/). Installer dernæst disken i din
Mac, boot og arbejd videre som hidtil.

- Peter


nospamtoMike [8000 C~ (11-01-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 11-01-10 19:22



> Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne linke til køb af
> sådan en disk og et kabinet.

640MB HDD:
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=683
http://www.shg.dk/2190363

Ekstern adaptor:
http://www.shg.dk/2115194

- Mikael


Ove Steen Smidt (12-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-01-10 16:33

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> > Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne linke til køb af
> > sådan en disk og et kabinet.
>
> 640MB HDD:
> http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=683
> http://www.shg.dk/2190363
>
> Ekstern adaptor:
> http://www.shg.dk/2115194
>
> - Mikael

Tak for gode links. Knappen "Where to buy" virker ikke på det øverstre
link.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Ove Steen Smidt (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 11-01-10 15:16

Per Dalum Jensen <perdalum@gmail.com> wrote:

> On Jan 3, 12:35 pm, ossm...@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> > Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:
> >
> >
> >
> >
> >
> > > Ove Steen Smidt <ossm...@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > > Pladsen p min MacBookPro er ved at v re s rdeles trang. Den samlede
> > > > plads er p 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.
> >
> > > > Kan jeg skifte harddisken ud med en st rre - gerne meget st rre?
> >
> > > > Forslag?
> >
> > > > Er det bare at bne l get p undersiden, pille ud og s tte ind?
> >
> > > er det en unibody model ?
> >
> > > > Kan man foretage udskiftningen ved at kopiere direkte? Eller er det
> > > > n dvendigt at kopiere til en ekstern harddisk f rst?
> >
> > > > Kan man bruge Overf rselsassistent app, n r man kopierer til en ekstern
> > > > disk og videre til den nye interne harddisk?
> >
> > > > Forbliver software uber rt ved en samlet kopiering fra disk til disk? -
> > > > Jeg synes, jeg har oplevet tidligere, at Adobe-programmer "opdager", at
> > > > de er blevet kopieret og forlanger fornyet registrering.
> >
> > > K b en ny disk og et firewire kabinet til 2.5" SATA diske ... s t den
> > > nye disk i maskinen, s t den gamle disk i kabinettet ... boot maskinen
> > > fra den "gamle" disk, klon til den nye interne med f.eks. CarbonCopy
> > > cloner eller Disk Utility ... genstart fra den nye interne disk.
> > > /th0as
> >
> > Tak for det forslag. Jeg har ikke f r h rt om det med at s tte en intern
> > disk harddisk i et eksternt kabinet. Det giver jo ogs mulighed for at
> > gemme den gamle harddisk som n dstartdisk.
> >
> > Er der et forslag til ny harddisk, som gerne p alle m der m v re af
> > optimal kapacitet?
>
> Jeg har lige (i sidste uge) skiftet en 120 GB 5400 RPM HD ud med en
> 500 GB 7200 RPM Seagate Momentus til 749,- kr.. Jeg brugte en guide
> fra ifixit.com. Min Mac er en MacBook Pro fra 2007 (altså ikke en
> unibody). Tager man det stille og roligt er det en simpel sag. Vel ca.
> 20 skruer skal ud og i.
>
> Efterfølgende har jeg fået en hurtigere maskine med meget mere
> plads
>
> Jeg brugte Time Machine til backup og restore af min hjemmemappe, men
> installerede Snow Leopard og alle nødvendige applikationer manuelt.
> Jeg benyttede mig nemlig af muligheden til at få ryddet ud i /
> Applications
>
> Så bare klø på!
>
> ..Per

Via ifixit.com fandt jeg denne side, der må være indgang til et
forsvarligt køb. Og hvorfor nøjes med 500 gb, når man kan få 640?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Ove Steen Smidt (11-01-2010)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 11-01-10 15:18


> >
> > Jeg har lige (i sidste uge) skiftet en 120 GB 5400 RPM HD ud med en
> > 500 GB 7200 RPM Seagate Momentus til 749,- kr.. Jeg brugte en guide
> > fra ifixit.com. Min Mac er en MacBook Pro fra 2007 (altså ikke en
> > unibody). Tager man det stille og roligt er det en simpel sag. Vel ca.
> > 20 skruer skal ud og i.
> >
> > Efterfølgende har jeg fået en hurtigere maskine med meget mere
> > plads
> >
> > Jeg brugte Time Machine til backup og restore af min hjemmemappe, men
> > installerede Snow Leopard og alle nødvendige applikationer manuelt.
> > Jeg benyttede mig nemlig af muligheden til at få ryddet ud i /
> > Applications
> >
> > Så bare klø på!
> >
> > ..Per
>
> Via ifixit.com fandt jeg denne side, der må være indgang til et
> forsvarligt køb. Og hvorfor nøjes med 500 gb, når man kan få 640?

Her er adressen:

http://www.ifixit.com/Mac-Parts/MacBook-Pro

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Axel Hammerschmidt (03-01-2010)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 03-01-10 19:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Pladsen på min MacBookPro er ved at være særdeles trang. Den samlede
> plads er på 111,79 gb. Der er mindre end 10 gb tilbage.

En MBP er jo en bærbar. Er det nødvendigt at slæbe alle de GB med rundt?

> Kan jeg skifte harddisken ud med en større - gerne meget større?
>
> Forslag?

En NAS - eller andet serverudstyr på dit LAN.


--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste