Nogen der har prøvet
Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 16:13

Selv at fremstille deres sprinklervæske?
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article1274515.ece

Jeg har om sommeren prøvet at lave den med Sonax koncentrat og vand fra
kondenstørretumbleren.

Dog aldrig den her vintermodel. Personligt ville jeg putte et par dråber
glycerin i, men det er ikke sikkert det duer.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 16:31

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> [...]
>
> Dog aldrig den her vintermodel. Personligt ville jeg putte et par dråber
> glycerin i, men det er ikke sikkert det duer.

øhhmm.. jeg mindes da vi fik 10liter til 54kr i bilka, af den type der havde
best frost tal...

og her til 59kr
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3327234217&n=1199132130&pn=-2040739290

så jeg kan ikke helt se fidussen?

Kasper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 16:35

Kasper wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> øhhmm.. jeg mindes da vi fik 10liter til 54kr i bilka, af den type
> [...]

Fidusen kunne være at du fik en bedre væske end den du køber. En der passer
præcist til dine behov. Så har du heller ikke de tomme dunke at skaffe af
vejen.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 16:50

> Fidusen kunne være at du fik en bedre væske end den du køber. En der
> passer præcist til dine behov. Så har du heller ikke de tomme dunke at
> skaffe af vejen.

eller flere dunke du skal skaffe af vejen...

Kasper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 16:56

Kasper wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> eller flere dunke du skal skaffe af vejen...
??

Mener du sprit? Dunk?

Nuvel. Jeg finder det fint at du selv kan regulere frostsikringsgraden ved
lige at have lidt sprit liggende i bagagerummet.

Men al den snak er jo sådan set ikke spørgsmålet. Jeg spurgte om nogen havde
prøvet det.

--
- Frank

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-12-09 23:25

"Frank Leegaard" <> skrev i meddelelsen ...

> Fidusen kunne være at du fik en bedre væske end den du køber. En der
> passer præcist til dine behov. Så har du heller ikke de tomme dunke at
> skaffe af vejen.

Og fri for at blive flået, hvis man tanker sprinklervæste ved Q8.
10kr.literen.

mvh
Henning

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 00:17

Henning Præstegaard wrote:

> Og fri for at blive flået, hvis man tanker sprinklervæste ved Q8.
> 10kr.literen.

Men som ellers ifølge min erfaring er et glimrende produkt.

For der er jo andet i en sprinklervæske end frostsikringsgrad.

--
- Frank

Fra : ABJ

Dato : 29-12-09 13:33

> Og fri for at blive flået, hvis man tanker sprinklervæste ved Q8.
> 10kr.literen.

Er der nogen der har så mange penge?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 14:10

ABJ wrote:

> Er der nogen der har så mange penge?

Det er såmænd nogenlunde literprisen på alle tankstationer hvis du kigger
lidt efter.

--
- Frank

Fra : obak

Dato : 28-12-09 16:55

Glycerin er et tri glycerid, et fedt produkt, som man bruger når man skal
lave sæbebobler, kan ikke lige se fidusen hvad den skal lave i
sprinklervæske.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 17:00

obak wrote:

> Glycerin er et tri glycerid, et fedt produkt, som man bruger når man
> skal lave sæbebobler, kan ikke lige se fidusen hvad den skal lave i
> sprinklervæske.

Får visker til at glide bedre

og egner sig til "sæbe".

--
- Frank

Fra : obak

Dato : 28-12-09 20:22

> Får visker til at glide bedre

Sikkert, men det vil andefedt også

> og egner sig til "sæbe".
Man kan forsæbe de fleste fedtstoffer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 22:03

obak wrote:

> Sikkert, men det vil andefedt også

> Man kan forsæbe de fleste fedtstoffer.

Glycerin er lettere at skaffe end andefedt.

Det er den rette komponent IMHO

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 28-12-09 19:56

Frank Leegaard skrev:
> Selv at fremstille deres sprinklervæske?
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article1274515.ece

What???
Amatører :-|
Man må IKKE bruge alm. husholdningssprit hvor der er kontakt med gummi
(det er på samme måde derfor at det ikke er husholdningssprit man hælder
i tanken som karburator-sprit!)!!!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-09 22:04

Armand wrote:

> [...]
> (det er på samme måde derfor at det ikke er husholdningssprit man
> hælder i tanken som karburator-sprit!)!!!

Ville så også bruge isopropanol.

Nok også billigere

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 29-12-09 00:51

Armand skrev:

> [...]
> Man må IKKE bruge alm. husholdningssprit hvor der er kontakt med gummi
> (det er på samme måde derfor at det ikke er husholdningssprit man hælder

Og salmiakspiritus =

På motorcykler kan instrument; kåbe og forlygte -'glas' blive mælkehvid
med tiden blot man bruger et salmiakholdigt sæbeprodukt til at vaske
modellen i.
Moderne biler ejer ikke et regulært forlygteglas, men store formede
gennemsigtige plast-'skjolde', som jeg meget let kan forestille mig
blive misfarvet af at blive (lygtevasker-)spulet jævnligt med en
salmiakspitus-holdig vædske :-/

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-12-09 14:27

On 28 Dec., 16:34, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Fidusen kunne være at du fik en bedre væske end den du køber. En der passer
> præcist til dine behov. Så har du heller ikke de tomme dunke at skaffe af
> vejen.

Du har for megen fritid...

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 00:16

Leo Jensen wrote:

> Du har for megen fritid...

Nu drejer det sig jo altså ikke om håndæltet langtidshævet rugbrød. Jeg vil
påstå jeg kan lave skidtet direkte i beholderen i bilen.

Vandet excl isopopylalkohol, kan jeg jo have blandet inden. Så er det bare
passende sprit til frostsikringsgraden er nået.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-12-09 00:22

On 29 Dec., 00:15, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Nu drejer det sig jo alts ikke om h nd ltet langtidsh vet rugbr d. Jeg vil
> p st jeg kan lave skidtet direkte i beholderen i bilen.
>
> Vandet excl isopopylalkohol, kan jeg jo have blandet inden. S er det bare
> passende sprit til frostsikringsgraden er n et.
>
> --
>  - Frank- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det tager nu alligevel lidt tid at få testet de mange mulige mix i de
mange forskellige brugssituationer. Du skal have lavet noget, der er
godt til mudder, salt, trafikfilm, insekter, dog ikke nødvendigvis
samtidigt, og som samtidig ikke skader bil eller sprinklersystem.
En bare lidt seriøs test vil nok give 50-100 forsøg...

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 10:24

Leo Jensen wrote:

> [...]
> samtidigt, og som samtidig ikke skader bil eller sprinklersystem.
> En bare lidt seriøs test vil nok give 50-100 forsøg...

Du er en gammel sortseer.

Så svært tror jeg nu altså heller ikke det er.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 29-12-09 12:35

On Tue, 29 Dec 2009 10:24:06 +0100, "Frank Leegaard"

Hvorfor spørger Fronken så om hjælp?

Volger

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-12-09 03:16

On 29 Dec., 10:24, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Du er en gammel sortseer.

Nix. Halvgammel måske. Måske endda ældre end dig, men ikke sortseer.

Jeg arbejder med udvikling og ved derfor hvordan man tester. Du skal
have fundet ud af hvilke ingredienser du vil bruge og derefter teste
forholdet mellem ingredienserne. Hvis du har 3-4 ingredienser (vand,
sprit, sæbe, glycerin, ...) og vil prøve dem i forskellige
blandingsforhold kommer du hurtigt på på temmelig mange kombinationer,
hvis du vil være bare lidft seriøs. Dertil kommer så at teste dem i
forskellige situationer. Når du så har gjort det mangler du bare at
verificere at dine resultater faktisk var rigtige.

Jeg bruger vel 30 liter om året. Hvis vi nu siger du blander 2 liter
hver gang kan du vel publicere resultater i 2014 ??

Det er dog ikke noget problem at prøve at blande noget tilfældigt,
teste det og være tilfreds, men så er chancen for at du kommer med det
optimale resultat nok ikke stor.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 11:30

Leo Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er dog ikke noget problem at prøve at blande noget tilfældigt,
> teste det og være tilfreds, men så er chancen for at du kommer med det

Nu er det jo som sagt ikke noget jeg vil sælge. Jeg ender såmænd nok med at
prøve at bruge min Sonax sommerblanding med isopropanol efter behov. Så
behøver jeg ikke at fyre vilde mængder sprit af uden grund.

--
- Frank

Fra : Jørgensen

Dato : 29-12-09 21:05

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Dog aldrig den her vintermodel. Personligt ville jeg putte et par dråber
> glycerin i, men det er ikke sikkert det duer.

Vand, æblesaft og eddikesyre i forholdet 9:1:0,1 ( l : l : dl ) og om
vinteren tilsættes blandingen 2 liter denatureret sprit.

Efter jeg for en del år siden fik et årskort i gave til sprinklervæske i en
bilbutik, så har jeg ikke blandet selv, blandingsforholdet er efter
hukommelsen, og må tages med alle mulige forbehold!!

--
F.B

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-12-09 01:56

Jørgensen wrote:
> [...]
> sprinklervæske i en bilbutik, så har jeg ikke blandet selv,
> blandingsforholdet er efter hukommelsen, og må tages med alle mulige

Nåede du da at hente 12-1300 liter på det årskort?

--
- Frank