|
| Knald på liggehønen. Fra : Bjørn J. |
Dato : 27-12-09 18:08 |
| | |
Ivan Madsen (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 27-12-09 20:41 |
| | |
Mogens \(K\) (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 27-12-09 21:44 |
|
"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:ivdfj557l69re5u6mvi5thnacq7jserr5r@4ax.com...
> Er jeg den eneste der går og undres over, hvad man skal med en æske
> der får en LandRover til at se kedelig ud i terrænet og samtidig kan
> køre 300+ ud af lige landevej?
> Et eller andet sted er der en film, der er knækket ,-))
Svaret ér -> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-17734577.html?rss
| |
Martin Vollert (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 28-12-09 00:21 |
|
Mogens (K) havde fået den ide at fortælle:
> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:ivdfj557l69re5u6mvi5thnacq7jserr5r@4ax.com...
>
>> Er jeg den eneste der går og undres over, hvad man skal med en æske
>> der får en LandRover til at se kedelig ud i terrænet og samtidig kan
>> køre 300+ ud af lige landevej?
>> Et eller andet sted er der en film, der er knækket ,-))
>
> Svaret ér -> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-17734577.html?rss
Var det egenligt ikke Jason Wattt som også i en brabus SUV havde den
tidligere rekord ??
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.
| |
Mogens \(K\) (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-12-09 09:50 |
|
"Martin Vollert" <mit-efternavn@"fjerndette"gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b37ebe4$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> Var det egenligt ikke Jason Wattt som også i en brabus SUV havde den
> tidligere rekord ??
Nu har Jason jo mere haft en sammenhæng med Kleemann, så mon det ikke er
denne, du tænker på: www.bilpriser.dk/news.do?newsid=902
| |
Ib Jakobsen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-12-09 09:50 |
|
Ivan Madsen skrev:
>
> Er jeg den eneste der går og undres over, hvad man skal med en æske
> der får en LandRover til at se kedelig ud i terrænet og samtidig kan
> køre 300+ ud af lige landevej?
> Et eller andet sted er der en film, der er knækket ,-))
De skriver "Ved at hæve ladetrykket på den dobbelte turbo har tunerne...".
Hvordan ser en dobbelt turbo ud, og hvad er fordelen?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Leo Jensen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 28-12-09 01:54 |
|
On 28 Dec., 09:49, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> Ivan Madsen skrev:
>
>
>
> > Er jeg den eneste der g r og undres over, hvad man skal med en ske
> > der f r en LandRover til at se kedelig ud i terr net og samtidig kan
> > k re 300+ ud af lige landevej?
> > Et eller andet sted er der en film, der er kn kket ,-))
>
> De skriver "Ved at h ve ladetrykket p den dobbelte turbo har tunerne...".
>
> Hvordan ser en dobbelt turbo ud, og hvad er fordelen?.
Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
Leo
| |
Mogens \(K\) (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-12-09 09:58 |
|
"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:a38d57cc-582d-499e-a3a7-d8c4fe399882@k23g2000yqa.googlegroups.com...
> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
Ja, sådan læser jeg det også, når udtrykket nævnes ifm. eksempelvis Porsche
| |
Ib Jakobsen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-12-09 10:25 |
|
Leo Jensen skrev:
>
> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
>
> Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
> kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
Altsammen ved jeg godt. Kikker man på på billedet af motorrummet så står
der også Biturbo. Grunden til jeg skrev det var at gøre lidt grin med at
ordet TURBO stadig kan sælge. Og er det så oven i købet en dobbelt, så
må det være noget der rykker. Som i gamle dage når der kom dobbelt
karburator på sportsmodeller.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 10:38 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b387974$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
>>
>> Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
>> kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
>
> Altsammen ved jeg godt. Kikker man på på billedet af motorrummet så står
> der også Biturbo. Grunden til jeg skrev det var at gøre lidt grin med at
> ordet TURBO stadig kan sælge. Og er det så oven i købet en dobbelt, så må
> det være noget der rykker. Som i gamle dage når der kom dobbelt karburator
> på sportsmodeller.
Nemlig, både min gamle Volvo T6 Biturbo og nu min BMW 535D Biturbo rykker da
helt pænt.
Sørste forskel på Biturboerne er, Volvos var 2 små og BMWs er 1 lille og en
stor.
mvh/Bjørn J.
| |
alexbo (28-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-09 10:40 |
|
"Ib Jakobsen" skrev
>> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
>> Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
>> kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
> Altsammen ved jeg godt. Kikker man på på billedet af motorrummet så står
> der også Biturbo
Efter min mening er dobbeltturbo og biturbo ikke det samme.
En dobbelt er to ens, en biturbo er med en stor og en lille turbo.
Som forskellen på en dobbeltkarburator og en registerkarburator.
mvh
Alex Christensen
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 10:49 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4b387d0a$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>>> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
>>> Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
>>> kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
>
>> Altsammen ved jeg godt. Kikker man på på billedet af motorrummet så står
>> der også Biturbo
>
> Efter min mening er dobbeltturbo og biturbo ikke det samme.
> En dobbelt er to ens, en biturbo er med en stor og en lille turbo.
>
> Som forskellen på en dobbeltkarburator og en registerkarburator.
Det kan du have ret i. Der står også "Twin Turbo" tværs over motoren i en
Volvo T6.
BMW benytter termen "BMW 535d durch eine zweistufige Turboaufladung".
I gamle dage, var turboerne ens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-turbo
mvh/Bjørn J
| |
alexbo (28-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-09 11:42 |
|
"Bjørn J." skrev
> I gamle dage, var turboerne ens:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-turbo
Der skrives så om en:
Sequential twin-turbo refers to a set up in which the motor utilizes one
turbocharger for lower engine speeds, and a second or both turbochargers at
higher engine speeds.
Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting, bisætning, en
bivogn, bistå.
Det er muligt at det betyder noget andet på andre sprog, men hvilket
turbosystem er der reelt på den omtalte bil.
En twin biturbo måske.
Dobbelt er også et tvetydigt ord, en dobbeltturbo er efter den direkte
mening en turbo på hver side af den samme udstødningsmølle, ikke bare to
turboer på hver sin udstødning.
Twin eller tvillingturbo vil efter min mening være det rigtige for en Vmotor
med en turbo på hver afgang.
Har en V-motor med en turbo på hver udstødning dobbelt turbo?
Har en V-motor med en knastaksel i hvert topstykke dobbelt knastaksel?
mvh
Alex Christensen
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 12:00 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4b388b85$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Der skrives så om en:
> Sequential twin-turbo refers to a set up in which the motor utilizes one
> turbocharger for lower engine speeds, and a second or both turbochargers
> at higher engine speeds.
>
> Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting, bisætning, en
> bivogn, bistå.
>
> Det er muligt at det betyder noget andet på andre sprog, men hvilket
> turbosystem er der reelt på den omtalte bil.
> En twin biturbo måske.
>
> Dobbelt er også et tvetydigt ord, en dobbeltturbo er efter den direkte
> mening en turbo på hver side af den samme udstødningsmølle, ikke bare to
> turboer på hver sin udstødning.
> Twin eller tvillingturbo vil efter min mening være det rigtige for en
> Vmotor med en turbo på hver afgang.
>
> Har en V-motor med en turbo på hver udstødning dobbelt turbo?
> Har en V-motor med en knastaksel i hvert topstykke dobbelt knastaksel?
Det kan jeg ikke svare dig på, rent ordvalgsmæssigt, da det hidhører under
"Dansk-Engelsk eller Engelsk-Dansk" ordbog/sprogudvalg..;)
Samtidig har jeg heller aldrig ejet en turbodrevet V-motor.
mvh/Bjørn J.
| |
Mogens \(K\) (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-12-09 12:07 |
|
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b388fbb$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Har en V-motor med en turbo på hver udstødning dobbelt turbo?
>> Har en V-motor med en knastaksel i hvert topstykke dobbelt knastaksel?
> Det kan jeg ikke svare dig på, rent ordvalgsmæssigt, da det hidhører under
> "Dansk-Engelsk eller Engelsk-Dansk" ordbog/sprogudvalg..;)
Dobbelt turbo betyder 2 turboladere. Og enkelt eller dobbelt knastaksel
henfører jo ift een cylinderrække.
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 12:12 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:sj0_m.13997$U5.212235@newsb.telia.net...
KLIP
>>> Har en V-motor med en turbo på hver udstødning dobbelt turbo?
>>> Har en V-motor med en knastaksel i hvert topstykke dobbelt knastaksel?
>
>> Det kan jeg ikke svare dig på, rent ordvalgsmæssigt, da det hidhører
>> under "Dansk-Engelsk eller Engelsk-Dansk" ordbog/sprogudvalg..;)
>
> Dobbelt turbo betyder 2 turboladere. Og enkelt eller dobbelt knastaksel
> henfører jo ift een cylinderrække.
Jeg er ganske med på teknologien og har da også selv ejet en 4-cylindret
rækkemotor med DOHC.
Vi er vis havnet i det muntre sproghjørne.
mvh/Bjørn J.
| |
Ib Jakobsen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-12-09 12:32 |
|
Bjørn J. skrev:
>
> Vi er vis havnet i det muntre sproghjørne.
Det er nemlig det vi er. Og det var ikke hensigten, sådan da. Grunden
til jeg skrev min kommentar var mere for at påpege journalistens faglige
indsigt. Ordet "turbo" er magisk. Og er det dobbelt, så overstiger det
fantasien.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 12:38 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b389748$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Vi er vis havnet i det muntre sproghjørne.
>
> Det er nemlig det vi er. Og det var ikke hensigten, sådan da. Grunden til
> jeg skrev min kommentar var mere for at påpege journalistens faglige
> indsigt. Ordet "turbo" er magisk. Og er det dobbelt, så overstiger det
> fantasien.
Kommer man fra en Mondeo 1.6 eller andet svagtydende motormæssigt, er blot
en enkelt turbo/kompressor ren magi.
Er der flere end én af ovennævnte, er det rent trylleri og det kan jeg for
så vidt godt følge.
Overgangen fra en Volvo T6 til en BMW 535D var da også for mit vedkommende
blot et "nå...".
Men den diesel går altså dejligt langt på literen til små priser..
PS: Skal smilet frem rent motormæssigt, må jeg over i samme potte som
Mogens, der også er med flere turboer monteret..
mvh/Bjørn J.
| |
Mogens \(K\) (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-12-09 14:37 |
|
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b3898b5$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Overgangen fra en Volvo T6 til en BMW 535D var da også for mit vedkommende
> blot et "nå...".
Ah ka det nu å pas, do
> Men den diesel går altså dejligt langt på literen til små priser..
10 - 12 km/l ?
> PS: Skal smilet frem rent motormæssigt, må jeg over i samme potte som
> Mogens, der også er med flere turboer monteret..
Cruze bi-turbo
(ska teste een m/150 diesel hk imorgen formiddag)
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 14:55 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:yv2_m.14003$U5.211758@newsb.telia.net...
KLIP
>> Overgangen fra en Volvo T6 til en BMW 535D var da også for mit
>> vedkommende blot et "nå...".
>
> Ah ka det nu å pas, do
Helt ærligt, så ja.
Der er intet specielt ved Bimmeren til mit behov, det skulle da lige være,
det er er lille bil som er nem at parkere.
Den nye 5er-serie kommer op i Volvo S80 størrelsen.
>> Men den diesel går altså dejligt langt på literen til små priser..
>
> 10 - 12 km/l ?
Så er det ren bykørsel med mange stop/start. På landevejen er forbruget en
ren svir. Den går let 15 km/l.
Det er cirka 6 km/l mere end S80.
>> PS: Skal smilet frem rent motormæssigt, må jeg over i samme potte som
>> Mogens, der også er med flere turboer monteret..
>
> Cruze bi-turbo
> (ska teste een m/150 diesel hk imorgen formiddag)
Ok.... sikkert en fin lille dieselmotor.
mvh/Bjørn J.
| |
Ib Jakobsen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-12-09 12:05 |
|
alexbo skrev:
>
> Efter min mening er dobbeltturbo og biturbo ikke det samme.
> En dobbelt er to ens, en biturbo er med en stor og en lille turbo.
Han gør sig den umage at skrive "DEN dobbeltE" turbo. Som om der kun er
en turbo på.
>
> Som forskellen på en dobbeltkarburator og en registerkarburator.
Forvirringen bliver komplet når der også findes
dobbeltregisterkarburator. Solex 4A1.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Bjørn J. (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 28-12-09 12:10 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4b3890ef$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Efter min mening er dobbeltturbo og biturbo ikke det samme.
>> En dobbelt er to ens, en biturbo er med en stor og en lille turbo.
>
> Han gør sig den umage at skrive "DEN dobbeltE" turbo. Som om der kun er en
> turbo på.
>
>>
>> Som forskellen på en dobbeltkarburator og en registerkarburator.
>
> Forvirringen bliver komplet når der også findes dobbeltregisterkarburator.
> Solex 4A1.
Aha, vi er ovre i sproghjørnet ala en kendt nyhedsgruppe nu.
Det springende punkt er alså ordstillingen "den dobbelte turbo" kontra eks.
"de 2 styk monterede turboer".
En dobbelt registerkarburator er jo kun én (1) karburator, da den befinder
sig i samme hus.
Nu fes den ind !..
mvh/Bjørn J.
| |
Mogens \(K\) (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 28-12-09 12:16 |
|
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b389215$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Aha, vi er ovre i sproghjørnet ala en kendt nyhedsgruppe nu.
Set før
> Det springende punkt er alså ordstillingen "den dobbelte turbo" kontra
> eks. "de 2 styk monterede turboer".
Ja det er en dårlig formulering. Og en moderne 12 cylindret MB kører vel med
kompressor?
> En dobbelt registerkarburator er jo kun én (1) karburator, da den befinder
> sig i samme hus. Nu fes den ind !..
I en dobbelt karburator arbjeder begge spjæld samtidigt og hele tiden.
I en registerkarburator arbejder først det ene spjæld og ved tung fod
dernæst begge spjæld. Har selv haft adskillige biler med alle mulige turbo-,
karburator- og knastakselkonstruktioner - som dig
| |
Torben Scheel (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 28-12-09 13:09 |
|
Mogens (K) wrote:
> I en dobbelt karburator arbjeder begge spjæld samtidigt og hele tiden.
> I en registerkarburator arbejder først det ene spjæld og ved tung fod
> dernæst begge spjæld.
Tak for forklaringen - jeg har registergasspjæld så.
--
vh
Torben - Audi 80 2,3 20v
| |
Ib Jakobsen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-12-09 12:39 |
|
Bjørn J. skrev:
>
> Aha, vi er ovre i sproghjørnet ala en kendt nyhedsgruppe nu.
Ja, og nej. Det er mere for at have begreberne på plads. Så kan det godt
opfattes på den måde.
>
> Det springende punkt er alså ordstillingen "den dobbelte turbo" kontra eks.
> "de 2 styk monterede turboer".
Ja. præcis.
>
> En dobbelt registerkarburator er jo kun én (1) karburator, da den befinder
> sig i samme hus.
>
> Nu fes den ind !..
Det har den været hele tiden.
Jeg har ikke været i tvivl. Det er sådan en vi snakker om:
http://e21.tricord.be/e21/projects/solex-rebuild.php
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Armand (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-12-09 19:29 |
|
Leo Jensen skrev:
> On 28 Dec., 09:49, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
>> Ivan Madsen skrev:
>>
>>
>>
>>> Er jeg den eneste der g r og undres over, hvad man skal med en ske
>>> der f r en LandRover til at se kedelig ud i terr net og samtidig kan
>>> k re 300+ ud af lige landevej?
>>> Et eller andet sted er der en film, der er kn kket ,-))
>> De skriver "Ved at h ve ladetrykket p den dobbelte turbo har tunerne...".
>>
>> Hvordan ser en dobbelt turbo ud, og hvad er fordelen?.
>
> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
>
> Fordelene er mindre turbolag pga mindre inerti i turboen og pga
> kortere rørføring. Og så lyder biturbo jo godt i databladene...
>
Jeg har altid regnet bi-turbo for at hænge sammen med en V-motors to
cylinder-rækker, men dét er jeg her på gruppen blevet belært om ikke
holder vand: At Bi-turbo bliver stedse mere populær skyldes at det
drejer sig om to turbo-størrelser der hver især klarer sit
omdrejnings-område!
--
Armand.
| |
Henrik B. (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 03-01-10 19:06 |
|
"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:a38d57cc-582d-499e-a3a7-
>> De skriver "Ved at h ve ladetrykket p den dobbelte turbo har tunerne...".
>>
>> Hvordan ser en dobbelt turbo ud, og hvad er fordelen?.
>
> Det er formentlig bare 2 små, ens turboer i stedet for 1 stor.
Eller én turbo med dobbelt kammer. )
--
http://www.saabklub.dk/
| |
N/A (28-12-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-12-09 10:25 |
|
| |
Peter Dalgaard (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 28-12-09 15:13 |
|
On Mon, 28 Dec 2009 11:42:04 +0100, alexbo wrote:
>
> Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting, bisætning, en
> bivogn, bistå.
>
"Bi" kan nu også betyde "2": bijektiv, bilineær, bistabil, bistik ...
nånej, bigamist, binær, bipolær, ...
SVJH er det et spørgsmål om man taler græsk eller latin.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Leo Jensen (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 28-12-09 08:50 |
|
On 28 Dec., 15:12, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:
> On Mon, 28 Dec 2009 11:42:04 +0100, alexbo wrote:
>
> > Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting, bis tning, en
> > bivogn, bist .
>
> "Bi" kan nu ogs betyde "2": bijektiv, biline r, bistabil, bistik ...
> n nej, bigamist, bin r, bipol r, ...
>
> SVJH er det et sp rgsm l om man taler gr sk eller latin.
Det med græsk og latin lyder som et godt bud. Der er i hvert fald ikke
tvivl om at forstavelsen bi- kan betyde både dobbelt og sekundær.
Leo
| |
Peter Dalgaard (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 28-12-09 19:03 |
|
On Mon, 28 Dec 2009 15:16:09 +0100, Bjørn J. wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b38bce9$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting, bisætning,
>>> en bivogn, bistå.
>>>
>>>
>> "Bi" kan nu også betyde "2": bijektiv, bilineær, bistabil, bistik ...
>> nånej, bigamist, binær, bipolær, ...
>>
>> SVJH er det et spørgsmål om man taler græsk eller latin.
>
> Hvis man blander det sammen, taler man så ikke volapyk?
Nej, volapyk er konstrueret ud fra engelsk, tysk, og latin.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Peter Dalgaard (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 28-12-09 19:52 |
|
On Mon, 28 Dec 2009 19:40:18 +0100, Bjørn J. wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b38f2e1$0$36561$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>
>>>>> Selve ordet "bi" referer jo til noget underordnet, biting,
>>>>> bisætning, en bivogn, bistå.
>>>>>
>>>>>
>>>> "Bi" kan nu også betyde "2": bijektiv, bilineær, bistabil, bistik ...
>>>> nånej, bigamist, binær, bipolær, ...
>>>>
>>>> SVJH er det et spørgsmål om man taler græsk eller latin.
>>>
>>> Hvis man blander det sammen, taler man så ikke volapyk?
>>
>> Nej, volapyk er konstrueret ud fra engelsk, tysk, og latin.
>
> Det kan man da kun tage helt græsk katolsk.
>
> mvh/Bjørn J.
Go'e gamle BJ, altid god for et troll-forsøg eller to. Du ved godt at det
var en ROMERSK-katolsk præst der opfandt volapyk, ikke osse?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
|
|