Hvordan "slåsser" katte
Fra : Fie & Christian

Dato : 03-08-01 08:50

Hej Gruppe

Lige et hurtigt spørgsmål : hvordan leger jeres katte sammen? Er der også
hvæs og stor hale og biden i hinanden?
Nogen gange er jeg ikke helt sikker på hvor venskabelige Tulle og Tilde er
overfor hinanden. De har aldrig bidt hul i hinanden, men er det normalt at
de leger så voldsomt sammen?

Hilsen
Fie

Fra : Morten og Claudia

Dato : 03-08-01 09:02

"Fie & Christian" <fiehein@hotmail.com> wrote in message
> Hej Gruppe

Hej Fie!

> Lige et hurtigt spørgsmål : hvordan leger jeres katte sammen? Er der også
> hvæs og stor hale og biden i hinanden?

Godt spørgsmål!!
Nu har jeg kun haft Maja og Emma sammen i 14 dage - og hvis hvæs, biden og
stor hale kaldes at lege, begynder jeg at juble!!! Det gør de nemlig hver
gang de får øje på hinanden (venter egentlig bare på at Emma også begynder
at slå fra sig). Maja, killingen, er den stærke af dem. Hun kender ikke
ordet 'stop' og 'lad nu Emma være i fred' - så jeg håber egentlig at hun får
en over snuden en dag, så hun kan se at Emma også har noget at sige. Indtil
videre har det ikke givet de store knubs, så jeg lader dem bare
fortsætte...jeg håber de leger?!

> Nogen gange er jeg ikke helt sikker på hvor venskabelige Tulle og Tilde er
> overfor hinanden. De har aldrig bidt hul i hinanden, men er det normalt at
> de leger så voldsomt sammen?

Det lyder umiddelbart riiimelig voldeligt?!

> Hilsen
> Fie

Hilsen Claudia, Emma og Maja

Fra : Neller

Dato : 03-08-01 09:28

> [...]
Tilde er
> overfor hinanden. De har aldrig bidt hul i hinanden, men er det

- min erfaring gennem 8 år som flerkatteejer er, at katte leger voldsomt
sammen - man skal ikke være bekymret over det, især ikke, hvis de af og
til tager en "time-out", og hilser hinanden ved at snuse til næserne.
Eller hvis de kan gå forbi hinanden uden at få flaskerenserhale.

hilsen Neller

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine

Dato : 03-08-01 09:27

Emil og Luna gør noget af det samme...med den forskel at det starter med at
Emil lister hen og begynder at slikke hende i hovedet...for derefter at
indlede det store angreb Ellers farer de efter hinanden, havner i en
klump på gulvet, fræser videre....nogle gange ryger der enda hårtotter af,
men de har aldrig skadet hinanden!! Dette ræs fortsætter indtil den lille
dame har fået nok...og så får han en over næsen med sprut og sprøjt (dog
uden at hun har kløerne fremme)....og øjeblikket efter ligger de i ske og
putter i sengen

Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-08-01 11:53

d. 03/08/01 9:50 skrev Fie & Christian på fiehein@hotmail.com i artiklen
> [...]

> overfor hinanden. De har aldrig bidt hul i hinanden, men er det normalt at

Hej Fie

Tjah - jeg kan da også være i tvivl.
Men for mig at se har jeg to katteveninder, der sover i arm, nusser
hinanden, leger tagfat - ræs gennem stuen hvor man forfølger hinanden og
"den forfulgte" har halen lige i vejret - det er klart venskabeligt.
Og så har de nogle "styrkeprøver", der forløber helt som du beskriver. Jeg
tror det har at gøre med at afgøre hvem der bestemmer hvor og sådan noget.
En lille magtkamp. Kort efter ligger de i arm igen.
Desuden har jeg tit set Ditte få nok af ræset og hvæse af Donna, når hun
bliver ved. Eller Donna lange en klo ud efter Ditte, når hun absolut synes
det vil være yndigt at ligge _overpå_ Donna og sove...
Det betyder vist bare "NU gider jeg ikke mere, la' mig så være!".
Tyk hale får man også, når søster kommer "bag på én", så man bliver
forskrækket Men det vildeste jeg har set i snart 5 år er et par
pelstotter og et par meget små rifter, så jeg har besluttet at det betyder
nok (næsten) ingenting
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : NOSPAMmalene.meyer@g~

Dato : 03-08-01 13:23

Hej Fie,

mine 2 missere "slås" da også rimeligt kraftigt, ind imellem tror jeg at det
er alvor, indtil jeg finder ud
af at det er tykke-missen (Tweedy), som bare ikke giiiiiiiiiiiiiider
Hannibal mere, så får han lige et par
lussinger og et hvææææææææææææs med på vejen, så han ved at "NU ER DET
NOK"!!
Men jeg har aldrig oplevet en stor hale fra nogen af dem, kun en krafttig
piskende hale (men det er
vidst meget normalt for missere....)

Det skal lige tilføjes at Hannibal kom ind i huset ca. 2 år efter Tweedy, så
det er jo "hendes" domæne og
"hendes" madmor (øhhhhhh læs slave), men nu efter et år, så går det faktisk
HELT fint

Men jeg tror nu at det "bare" er alm. katteleg, på trods af det ser meget
voldsomt ud, for os mennesker..

KH. Hannibal, Tweedy og Malene

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-08-01 14:56

Når katte og især killinger leger kamplege, kan det virke meget voldsomt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine

Dato : 03-08-01 15:01

Hej Fie

Blip og Josefine fræser også gennem hele lejligheden.

Blip kastereret han ca. 1 år, har jeg haft i godt 2 mdr. og Josefine hun
ca. 18 uger i godt en mdr.

Lige da Josefine ankom var der megen knurren, hvæs og "hvin" fra
Josefine og jeg tænkte nu går det galt, men efterhånden har jeg indset
at damen blot er lidt hysterisk. Hun hviner, hvorefter Blip trækker sig,
hvorefter hun totalt provokerende begynder at bide ham i halen. Når de
fræser foregår det med skiftevis den ene efter den anden, hvilket gør at
jeg ikke tager det alvorligt.

Blip kan have megt tyk hale, men jeg tror bare det er som han blære sig
lidt. Jeg har aldrig oplevet noget alvorligt og som regel ligger de og
putter sammen og slikker hinanden. Josefine kan dog være yderst
provokerende, men så bliver hun lige sat på plads. Blip kan også være
strid - lister hen til Josefine, slikker hende og lige pludselig -
OVERFALD - fx bid i halsen, dog aldrig så der går hul. Blip er jo den
store og skal nok passe på lille Josefine. Josefine er altid med på en
omgang tagfat, så Blip bliver aldrig afvist, bliver det for voldsomt
hvæser damen og Blip trækker sig.

Jeg er ikke i tvivl om at de to misser nyder hinandens selskab og at de
bedste venner. Hvis Josefine er kommet ind i køkkenskabet og døren er
lukket, venter Blip på at hun skal kravle ud - går der lidt for lang tid
prøver han at komme ind til hende, mens han kigger bebrejdende på os.
Når skabet er kedeligt går Josefine ud og Blip bliver glad igen. Ligger
misserne og putter/sover og vi kæler for Blip begynder Josefine at
spinde - så er vi jo nødt til at kæle for hende også.

Så voldsom højlydt leg efter fulgt af nussen og putten er meget
almindeligt her - Ingen tvivl de morer sig sammen.

Spind og hvin fra
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Fie & Christian

Dato : 03-08-01 15:08

Hej igen

Tak for alle svarene Grunden til jeg spurgte om den indbyrdes leg hos
katte, er simplethen at jeg prøver at afdække Tulle og Tildes forhold. Jeg
kan ikke finde ud af, om de overhovedet synes om hinanden! De "leger" ikke
rigtig, men har deres daglige fræs-tur, som altid ender med rejste børster
fra Tulles side, de slåsser også og har deres magtkampe, som Ann R. skriver.
Det ville absolut ikke forundre mig, at deres leg er relativ voldsom, hvis
de så bare viste tegn på at synes lidt om hinanden engang imellem, men jeg
har endnu aldrig set dem ligge sammen og sove, rengøre hinanden eller nusse
næser (kun da de var helt små).

Jeg er jo midt i hele denne sag med Tilde og hendes "fontex" piller (som
ikke har vist en virkning endnu) og går med en masse overvejelser, og én af
dem var så, hvordan de 2 kattes forhold var indbyrdes.

Tak foreløbig (jeg vender grusomt tilbage med flere bekymringer!)
Go' weekend
Hilsen
Fie