Min erfaring
Fra : Ingrid

Dato : 03-08-01 08:35

Med den meget snak om hvornår killingen skal væk fra moderen vil jeg lige
give min erfaring,dog med den viden jeg kan få et par drag over nakken.
Jeg har alle dage haft katte,her vil jeg ikke ind på om det er racekatte
eller alm. katte,men give en beskrivelse af hvordan mine moderkatte har
været når de har haft killinger.
Min erfaring siger ganske klart at de 12 uger er for længe , dermed sagt at
de sidste 2 uger
godt kunne undværes, moderen er ved at være træt af dem ,hun går hen et sted
hvor der er ro for killingerne, jeg vil lige understrege at hun ikke har
fået for mange og ikke for tit, det er tegn til mig om hun kan godt undvære
dem ved 10 uger alder.
Før fik man en kat med 8 uger , dem jeg i tidens løb har fået i den alder
,har alle vist tegn på en rolig adfærd, men ikke alle dem jeg har fået ved
12 ugers alder har været så stabile.
Min mening er at en killing skal blive 10 uger ved moderen ,for ved den tid
er mine hunkatte
træt af dem.
Dette har jeg ikke skrevet for at få et par drag over nakken , men mere for
at høre andres mening i al venskabelighed

Hilsen Ingrid

--
Hjemmeside
http://home6.inet.tele.dk/ingrid/

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-08-01 13:16

"Ingrid" <ingrid@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b6a52bd$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> fået for mange og ikke for tit, det er tegn til mig om hun kan godt undvære

Her taler du om, hvad moderen kan undvære, men
hvad med killingerne ? Og er det sundt
for killingerne undvære hinanden i den alder ? Jeg
mener så absolut nej. Desuden er en meget vigtig
del af killingernes opdragelse jo netop at lære
afvisning, og det lærer de jo ikke hvis moderen
ikke får lov at afvise dem. Desuden er det jo blot
din erfaring. Alle undersøgelser peger på, at det
ikke er godt for killinger, at blive taget fra, når de
er kun 10 uger. Stod det til mig så jeg gerne at
grænsen blev sat op til 14 uger - og mine killinger
ville f.eks. først komme ud i deres nye hjem som
14 uger gamle, hvis de skulle være alenekatte.
Hvis de skal være sammen med andre katte, er 12
uger okay.

> Før fik man en kat med 8 uger , dem jeg i tidens løb har fået i den alder
> ,har alle vist tegn på en rolig adfærd, men ikke alle dem jeg har fået ved
> 12 ugers alder har været så stabile.

Hvilket hjem man får dem fra, vil jo også have en
betydning, så fordi at en 12 ugers killinger ikke
virker stabil, tror jeg ikke et sekund på, at det
skyldes, at den har været for længe hos sin mor.
Desuden må jeg sige, at jeg har mødt rigtig
mange eksempler på mere eller mindre
adfærdsforstyrrede, der var taget fra deres mor for
tidligt.

> Min mening er at en killing skal blive 10 uger ved moderen ,for ved den tid
> er mine hunkatte
> træt af dem.

Igen må jeg sige, at det virker som om, at du kun
tænker på hunkaten og ikke på killingerne. Hvis
din hunkat levede i naturen kan du være evigt
forvisset om, at hun absolut ikke sendte sine
killinger ud i den store verden, allerede når de var
10 uger gamle - og det er der en grund til.
Mine killinger blev 9 uger i onsdags og hunkatten
gider ikke længere at amme dem så lang tid mere
og er begyndt at afvise dem. Men hun er absolut
ikke færdig med killingerne endnu og sikke en
ballade jeg ville få med hende, hvis jeg tog dem fra
hende nu. Det er meget tydeligt i mine øjne, at
hverken killinger eller mormis er parate til
forandringer på nuværende tidspunkt.

> Dette har jeg ikke skrevet for at få et par drag over nakken , men mere for
> at høre andres mening i al venskabelighed

Jeg er ikke ude på, at give dig drag - men jeg
forbeholder mig retten til at være dybt uenig

--
Hilsen Helle
An aquarium is just interactive television for cats.

Fra : Birgitte

Dato : 03-08-01 13:41

Hej Helle

Åhhh...hvor er jeg dog enig med dig.
Jeg har selv killinger der er 12 uger gammel, og jeg kan da se mormissen
stadig kalder på killingerne, giver dem en hyggetår i ny og næ, men sandelig
også er ved at fravende dem "afvise".
Jeg sørger altid for, at mine killinger får begge deres vaccinationer +
ormekur samt dyrlægetjæk inden de flytter hjemmefra.
Dog er der altid en undtagelse, som du selv skriver, en af mine killingerne
flyttede i søndags med kun en vaccination, men til et hjem med en kat i
forvejen, og med aftale om, at de møder op hos min dyrlæge ved
revaccinationen der dog er betalt på forhånd.
Hvorfor den netop flyttede som 12 uger gammel, var at de nye ejer havde
ferie netop nu, og kunne hellige sig al den opmærksomhed en ny lille killing
skal have.
Jeg giver første vaccination ved 11 ugers alderen, og igen 4 uger efter, 1
uge efter sidste vaccination er mine killinger afhentningsklar.
Ydermere synes jeg kun killingerne får mere balast i kufferten når de rejser
til deres nye hjem ved 15/16 ugers alderen.
Rigtig er jo også, at killinger allerede fra de er ganske små indfinder sig
i en rangorden, og de afprøver jo kræfter og rang af hele tiden, så det vil
da være synd at fratage en killing et naturligt led i opvægsten.
En killing der er blevet rigtig afvendt fra missemor, er heller ikke så ked
af det de første par dage i det nye hjem.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-08-01 14:54

Hej Ingrid

Min erfaring er den stik modsatte af din, min første morkat ammede gerne til
killingerne var 6 mdr. (Mella har sit første kuld nu, så jeg ved ikke hvor
længe hun ammer) Selvfølgelig med længere og længere tid i mellem og i
kortere og kortere tid, men hun kaldte selv på killingerne.

Hanne Weidinger har lavet en undersøgelse, der viser at 80 % af problemkatte
er taget fra moderen før de var 12 uger - men det betyder altså ikke at 80
%, der tages for tidligt fra bliver problemkatte.

Som andre har skrevet er moderens afvisning en del af killingernes
uddannelse, en vigtig del. Ser man på vildtlevende katte, forlader
killingerne først moderen ved 6 mdr alderen eller når de bliver kønsmodne.

Af mine egne killinger er der kun en, der var moden til at flytte hjemmefra,
da den var 10 uger, i den anden ende er der en, der først var moden, da den
var 4½ md.

Mine killinger er mindst 13 uger før de flytter hjemmefra.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina

Dato : 03-08-01 16:28

> [...]
> er taget fra moderen før de var 12 uger - men det betyder altså ikke at 80
> %, der tages for tidligt fra bliver problemkatte.

Det beviser heller ikke at kattene måske havde været problemkatte alligevel.
Det er svært med statistik.

Jeg har aldrig haft killinger der var "flytteklar" i 10 ugers alderne.

Nina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-08-01 16:45

Hej Ingrid

Ville bare lige fortælle dig, at der er stor forskel på moderkatte - nogle
bliver "trætte af killingerne" og afviser dem fra 9-11 ugers alderen, andre
finder sig i hvad som helst og lader ikke til på nogen måde at være kede af
hyggetårene mv.
Og det er rent faktisk en vigtig del af killingens opdragelse, at blive
afvist af sin mor - det er jo netop det, der gør dem store nok til at flytte
hjemmefra... Det er faktisk langt værre med de 12-13 ugers killinger, som
aldrig har oplevet afvisningen.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Ann K.

Dato : 03-08-01 21:02

Hejsa.
Ja, ja - jeg er _ikke_ opdrætter og kan derfor ikke fortælle om erfaringer
med mange kuld og forskellige moderkatte!
Men, jeg kan bidrage med mine erfaringer omkring Sagas killinger - og
hvorfor jeg tilslutter mig koret om "12-ugers reglen"...
Først skal jeg nok lige nævne (for dem som ikke allerede har hørt om min
elskede hystade) at Saga virkelig bekræfter alle, der hævder at katte er
solitære dyr, der ikke kan fordrage artsfæller! Hvordan pokker hun
overhovedet har tilladt en hankat, at komme tæt nok på så hun blive gravid,
står for mig som en af livets største gåder
Desuden er/var Saga udekat... og en meget dygtig jæger, der også spiser sit
bytte...
Ialt fik hun 5 killinger- én flyttede da den var 12 uger og 2 dage, 2 da de
var 17 uger (pgr. nye ejers ferie) og de sidste 2 beholdt vi...
Men her er killingernes opvækst:
0 - 3 uger: Sove og die - sidst i perioden forsøg på at kravle rundt og lege
forsigtigt. Mor går kun fra kassen, når hun er nødt til det!
4 - 5 uger: Begynder at blive renlige, kan næsten vaske sig uden hele tiden
at dejse omkuld, begynder på tørkost (opblødt) - legene bliver lidt
voldsommere og man opdager Mors hale! Mor kan finde på at lægge sig udenfor
kassen og kalde på killingerne...
6 -7 uger: Regulære "slåsselege", er renlige, klatrer og kravler på ALT,
tørkost serveres tørt (adddrrr), forsøger at drukne i vandskålen, løber Mor
glad og mjavende i møde = Mamse! Af og til ligger Mor udenfor killingernes
aflukke - eller i skødet på sine mennesker...
8 uge: Første lektioner i at jage - Mor bringer døde mus med hjem og viser,
hvordan sådan én skal kringles! Hun er dog aldrig væk i længere tid (max 1
time). Vilde jagter efter hinanden i hele huset (de KAN simpelthen ikke
holdes inde i et aflukke længere!)... begynder at vise deres personlighed
meget mere tydeligt - og hierakiet er mere eller mindre ved at blive fast
etableret... Altid mælketår, når Mor kommer hjem eller når hun selv kalder.
Mor lægger sig af og til i vindueskarmen for at få fred... Hun holder orden
på killingerne og skrider ind, hvis legene bliver for hårde...
9 - 10 uge: Næste lektion i at jage - Mor bringer nu levende mus med hjem,
knækker musenes bagben så de ikke kan stikke af, viser killingerne hvordan
de skal dræbe - og lader dem så selv prøve (Nej, det er ikke rart at
overvære, men nødvendigt!!!). Mor er stadig kun væk i et par timer ad
gangen...
Stadig mæketår 4 - 5 gange om dagen, selv om killingerne spiser tørkost uden
problemer... Og Mor tager selv initiativet et par gange... Leger meget med
Mor, trænes i smidighed og styrke, hun er faktisk temmelig hård ved dem...
Begynder af og til at afvise sine killinger...
10 - 12 uger: Sidste lektion i at jage - levende mus slippes foran
killingerne, Mor hopper op i vindueskarmen og blander sig kun, hvis musen er
ved at undslippe... Mælketår ca 2 gange dagligt, sjældnere og sjældnere på
Mors initiativ, men hun lader stadig killingerne komme til, hvis de
insisterer... Ligger gerne i stoooor "hyggebunke" i sofaen... Hunden er ved
at være træt af småkræene - de vil ikke længere acceptere at blive båret
Og er overalt i huset - også i dens madskål! Mor kan endelig begynde at tage
på længere og længere ture - og få genetableret sit territorie... Mor lægger
sig sjældent i kassen... Første kontroverser med den mest modne killing
(godt han skal flytte som 12 uger gammel!)
12 - 17 uger: Ekstra lektion i jagt - denne gang med fugl :( Lærer at
fjerene skal plukkes af, inden man spiser... Killingerne afvises nu, når de
vil die, men får alligevel succes ind i mellem... Mor søger freden i et
andet værelse eller i hundens hule under grantræet... Vild slåskamp
tolereres _ikke_ og Mor slår hårdt ned på "synderen"! For første gang hører
vi hende hvæse af killingerne... Killingerne har nu et fast etableret
hieraki og det er tydeligt at de er knyttet til hinanden med forskellige
relationer... Alle accepterer Mor som leder - men den ene hankat viser også
sit ønske om at være den dominerende...
17 uger - 6 måneder: Mor er stadig den dominerende... killingerne er
selvstændige og begynder at opleve verden på egen hånd, dog helst sammen...
Mor gider dem ikke rigtig længere, men de kan stadig få lov til at tigge sig
til en mælketår, hvis de virkelig insisterer... Vi oplevede desuden at Mor
stadig er meget beskyttende (den ene killing var kommet for tæt på hækken
mod naboen, deres hund tillod sig at gø af den fremmede kat - stakkels
vovse! Flået af Mor og med vores hund Sif nærmest gået bersærk, fordi den
ikke kunne komme gennem hækken). Man ligger meget gerne i bunke i sofaen
eller på skødet.... Dog har killingerne allerede valgt deres
yndlingsmenneske (Tjalfe foretrak min mand, Tamlin mig). Nogen gange hvæser
Mor, når killingerne kommer for tæt på....
7 måneder: nu går "drengene" ud selv... Mor har haft dem med på småture -
indtil videre vil hun tolerere dem i sit territorie... Hun vil dog ikke
længere acceptere at de opsøger hende, når hun vil sove eller dovne - og
afviser dem også ofte, hvis de følger efter hende... Med dages mellemrum kan
de tiltuske sig en mælketår....
8 måneder: ALTSÅ TAMLIN - HVIS DU BARE ÉN GANG TIL FORSØGER AT FÅ EN
MÆLKETÅR, SÅ FÅR DU SQ* TÆSK!!!!!!!!!! LAD MIG SÅ VÆRE I FRED!!!!!!!!!!!!!
Og så flyttede Saga ind i vores soveværelse (et lille anneks) helt for sig
selv!
Idag HADER hun synet af sin søn - og vil ikke betænke sig på at give ham en
omgang, hvis hun kunne få lov....

For de, som har udholdt denne lange beretning, kan jeg så afsløre, at det
her er det, som jeg betragter som den naturlige udvikling og opvækst....
Altså sådan, som det ville foregå, hvis ikke vi mennesker var der til at
blande os med vores 12-ugers-regler osv ;-D
12 uger gamle er killingerne klar til at forlade deres mor og selv få
erfaringer... i nogen tilfælde er killingen endda meget klar til det! (Som
fx vores Aja Dobbo) Vi så jo hvordan Saga tog sig af killingernes uddannelse
og også, hvordan de hver især fik deres egen personlighed... Men det ideelle
tidspunkt vil - efter at have fulgt Sagas kuld - IMO være ca 15 - 16
uger....
Hmmm - det sidste her blev vist rodet - håber at nogen fatter det alligevel

Mvh Ann

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-01 21:32

In article <3b6b0346$0$52860$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, tsars@os.dk
says...

>SNIP utroligt flot beskrivelse af et killingeliv

> For de, som har udholdt denne lange beretning, kan jeg så afsløre, at det
> her er det, som jeg betragter som den naturlige udvikling og opvækst....

Udholdt??!! Det var så spændende, at jeg personligt var lidt ærgelig
over, at der ikke var mere

Og så sidder jeg lige pludseligt og føler mig så trist på Tabasco og
Julius' vegne...tænker på alt det, de ikke har lært - alt det, de er gået
glip af i deres naturlige udvikling. Hvis de en dag fik besked på at
fange en mus, så ville Tabasco højst sandsynligt gemme sig under sofaen,
mens Julius ville betragte den med afsky og gå ud til sin madskål...

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Birgitte

Dato : 03-08-01 21:38

Hej Ann
-Jeg har kun en enkelt kommentar....