Et lydproblem....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-09 16:14

...Selv jeg har måttet opgive at løse...

En Behringer MX-2004A sat til min MacPro via Behringer FControl FCA-202.
MX-2004A + FCA-202 er koblet sammen ubalanceret.

Pladespiller Technics SLP1200MkIV, mics Nakamichi ECM-100, kassettedecks
Nakamichi ZX-7, Luxman K-o5 sættes til. LINE OUT på de to MC decks er
sat til -10db under max.. Mixerens 'MAIN OUT' sat til -20db under max.
(60db range for at undgå overstyring til computer)..

*ALT* spiller fantastisk godt gennem højttalere, når jeg starter
optageprogrammet, niveleret ud til -10db VU/150mv...

MEN - såsnart jeg klikker på 'REC', går der ca. 32 sek., så begynder det
at knitre i højttalerne, hvis jeg afspiller fra MC decks - ikke fra
pladespiller, og det er fuldstændig ligegyldigt, hvad jeg regulerer på.
Den knitrende lyd bliver bare værre. Det er også ligegyldigt, om jeg
slåt 'Play Through' fra eller til.

Det er også ligegyldigt, om MC decks er tilsluttet separate L/R indgange
(Gain sat til 0db) eller LINE IN. Og det er ligegyldigt, om jeg bruger
'MONITOR OUT' eller 'TAPE OUT' på mixeren.

Hele systemet - computer, mixer, FCA, MC decks, pladespiller er med fuld
jord. Alle phono- og jackkabler er checket på andet udstyr, ingen fejl
dér... Kan tilføje, at problemet ikke var der med min gamle Behringer
MX-802A Eurorack. Heller ingen problemer, hvis jeg sætter hver enkelt
enhed direkte til FCA-202. [Mics. kan af gode grunde ikke afprøves.].

Indtil videre har jeg afprøvet både Amadeus II v.3.8.7 og Amadeus Pro
v.1.4.5, samt seneste Audacity.

Nogen, der har en idé om, hvad der sker her / kan være galt?

mvh. Erik Richard

Fra : BirgerB.

Dato : 22-12-09 20:00

In article <4b30e22c$0$8565$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> v.1.4.5, samt seneste Audacity.
>
> Nogen, der har en idé om, hvad der sker her / kan være galt?

Statisk opbygning et eller andet sted. Du er jo selv ude på
jordproblemet. Kan du ikke prøve at lægge kablerne anderledes, så du kan
få brudt den sløjfe der opstår et eller andet sted. Et der ændret
luftfugtighed eller nye tæpper i omegnen?

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-09 21:46

BirgerB. wrote:

> [...]
> få brudt den sløjfe der opstår et eller andet sted. Et der ændret
> luftfugtighed eller nye tæpper i omegnen?

Nej, parketgulv med to små ægte tæpper. Men du kan godt have ret i, at
det er statisk elektricitet. Jeg plejer ellers altid at sørge for, at
div. kabler ikke ligger parallelt med hinanden, men det gør de faktisk
lige præcis her - undtagen de to, der kommer ovre fra pladespiller. -
Resten ligger endda nærmest klods op ad et par 230v strømledninger. Mens
alle kabler mellem mixer og computer ligger fuldstændigt parallelt -
bl.a. det balancerede strømkabel til mixer - endda bundet sammen med
strips for at de ikke skal rode.

Det skal ihvertfald prøves at flytte rundt på dem. - Og så alligevel
undrer det mig noget, da signalkabler er dobbeltskærmede (speciallavet)
med både skærm om hver leder og en hovedskærm. - Jeg må så indrømme, jeg
mere har mit FW kabel mistænkt for at være 'synderen', da det pt. er et
billigt std. kabel... - Og så har jeg lige opdaget, at selve stikket på
strømforsyningen kun er med to ben, så selve mixeren er ikke jordet, så
dér skal der nok lige en ekstra på over til 'knudepunktet'...

I øvrigt ret sjovt at høre nogle af de gamle bånd igen og høre, at de nu
slet ikke er så 'towli' optaget endda, men en K-o5 kan jo også sit kram,
- det er jo heller ikke mange MC decks, der kan klare frekvensområde på
15-27.000hz, s/n på 92db og dyhamik på 96db på et alm. godt
ferro-bånd. - Det var meningen, jeg ville prøve at komme ignag med
overspilning af lidt gamle masterbånd her i julen, da jeg nok ikke
kommer nogen steder, og så kan man jo ligeså godt bruge tiden på både
lidt nostalgi sammen med det nyttige.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-09 19:57

On 22 Dec., 21:45, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> overspilning af lidt gamle masterbånd her i julen, da jeg nok ikke
> kommer nogen steder, og så kan man jo ligeså godt bruge tiden på både

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
For at gøre en lang historie kort, så skal du bare hænge et par
vandfordampere på radiatorene! hint:"Husk at komme vand i!" Så er
problemet løst! jeg er lige ved at kunne give dig garanti på det. Men
også kun lige..
En computerfreak jeg kendte engang via skakklubben i Valby var
ingeniør og tippede via computer et system der skulle vinde helt
sikkert til sidst altså.
Men der blev mere og mere elektrisk i stuen hvor computeren stod! Det
gnistrede alle vegne fra. Vi diskuterede diverse antistatiske tiltag
der lød mere og mere desperate. Så kom han en dag op med løsningen!
Det var den løsning jeg gav dig.
Det ekstremt kolde vintervejr giver enorm tørhed i luften som fremmer
statisk elektricitet. Jeg kan også mærke det, og så især i et
betonrækkehus. der er det oveni, at beton afgiver fugt når den er
nylavet, men efter nogle år så trækker den fugten ud af luften. den er
knastør. Vi modvirker det, ved efter badet at lukke døren op i stedet
for vinduet! Så lufter dampen ud til boligen og kompenserer for det
knastørre klima! Det suges ind i betonen som dug for solen. men det
drøjer lidt på fugten.

Nå ikke mere snak gør det!))

GJ fra Jens