Hjælp til dropdown menupanel i IE7
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-12-09 12:10

Jeg er ved at opdatere nogle artikler om dropdown-
menuer, og er rendt i et problem med visningen i
Internet Explorer 7.

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks08.html
viser dropdownmenuen som højrestillet i en højrefloat'et
spalte. Den virker som forventet.

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html
viser den samme menu, men nu i en venstrefloat'et spalte.
Den virker også som forventet, undtagen i IE7.

Jeg kan huske at jeg er stødt på problemet før, men kan
ikke for min død huske løsningen.

I begge tilfælde er stylesheet'et for selve menuen ind-
lejret i dokumentet. Det stylesheet, der formaterer
siden, er
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/commonpage.css

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-12-09 21:26

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html
> viser den samme menu, men nu i en venstrefloat'et spalte.
> Den virker også som forventet, undtagen i IE7.

<snip- snip>
> I begge tilfælde er stylesheet'et for selve menuen ind-
> lejret i dokumentet. Det stylesheet, der formaterer
> siden, er
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/commonpage.css

Og det er her hunden ligger begravet:
Indtrykket af lige høje kolonner er opnået
med følgende stylesheet
div#container {overflow:hidden;}
#menucol, #indhold {
padding-bottom:12000px;
margin-bottom:-12000px;}

Hvis jeg i stedet for denne metode bruger
"Faux Column" metoden til at skabe indtryk
af lige høje kolonner er der ingen problemer,
jf.
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06a.html

Men det er i mine øjne et tilbageskridt. Så hvis
nogen har en forklaring - eller i bedste fald et
IE7 hack - hører jeg meget meget gerne om det.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-09 23:09
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-12-09 12:00

Erik Ginnerskov skrev:

> 404

UPS!

Det hjælper altid på tingene hvis man faktisk også
uploader de sider, man skriver om...
Repetition:
Det drejer sig om visningen af et dropdown menupanel
i Internet Explorer 7 på en side med en venstrefloatet
menuspalte:

Layout 1:
http://localhost/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html
I dette eksempel forsvinder indholdet, nå musen føres
ind over menupanelet.
[...]
Layout 2:
http://localhost/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06a.html
I dette eksempel er der ikke tilstræbt lige høje
kolonner. Spaltestregen er skabes af en border-left på
artikel-elementet.
Layout 3:
http://localhost/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06b.html
I dette eksempel er de to metoder kombineret, idet
<IE7 præsenteres for layout nr. 2, mens alle andre
browsere præsenteres for layout nr. 1.

Jeg imidlertid ikke frigøre mig fra tanken om at der
må være et hack, der gør det muligt at få IE7 til at
te sig som IE8 eller andre moderne browsere som de
skal i henhold til layout 1.

Problemet opstår ved at #menucol udvides i bredden,
når en undermenu skal vises (tydeligt i web developer
til FF).

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 22-12-09 12:10

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev :

>Det hjælper altid på tingene hvis man faktisk også
> [...]

Hvordan synes du, det går?
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-12-09 12:51

Kerim Ellentoft wrote:

> Hvordan synes du, det går?

Hvad mener du med det?

Jeg kan da fint tilgå min localhost, dog ikke de sider Jørgen henviser til.

<sarkasm off> - og god jul.

Stig Johansen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 22-12-09 13:39

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> skrev :

>Jeg kan da fint tilgå min localhost, dog ikke de sider Jørgen henviser til.
>
><sarkasm off> - og god jul.

Nu holder jeg jo ikke jul, men tak for det og vil da så ogå sige
God Jul til dig.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-12-09 13:29

Kerim Ellentoft skrev:

> Hvordan synes du, det går?

Ik' for godt . En gang til

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06b.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-09 13:50

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Ik' for godt . En gang til
>
> Repetition:
> Det drejer sig om visningen af et dropdown menupanel
> i Internet Explorer 7 på en side med en venstrefloatet
> menuspalte:

Hvis du sætter position:relative; og z-index:6; på menuen, kan den så lade
være med at skubbe det hele allerhel..... langt ned ved hover i IE 7?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-12-09 15:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis du sætter position:relative; og z-index:6; på menuen, kan den så
> lade være med at skubbe det hele allerhel..... langt ned ved hover i IE 7?

Desværre ikke.

Jeg har lige opdaget, at fejlen også opstår i IE8,
hvis man bruger kompatibilitetsknappen og dermed sætter
IE8 i IE7 modus.

Pause ---

BANG BANG BANG lyden af mit hoved der knalder ned
i skrivebordet!

Løsningen er: left-float af div#menucol ul.

Hvorfor: Siden har ingen sidefod. Derfor clear'es
container-elementet ikke. Hvad er det der skal clear'es?
#menucol. Det virker ikke. Så for sjov prøver man lige
at floate /indholdet/ af #menucol. Bingo. Det er jul,
afsted til det røde hav!

Jeg gider ikke lige nu spekulere det helt igennem.
Det kan jeg gøre ved poolkanten...

Den reviderede side er uploadet som
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Der mangler lidt afpudsning af koden, men også det får
vente til senere.

Jørgen Farum Jensen
..