Catalyst 5500 med RSM - Multicast routing
Fra : Brian Ipsen

Dato : 03-08-01 06:28

Hej!

Jeg sidder og spekulerer på, om det er muligt at route MultiCast
pakker fra f.eks. Symantec Ghost mellem VLAN's på en Catalyst 5500 med
et par Supervisor II moduler ?
Hvis nogen har erfaringer på området vil jeg gerne høre om det, evt.
konfigurations-tips vil blive værdsat

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 03-08-01 06:43

On Fri, 03 Aug 2001 07:28:07 +0200, Brian Ipsen <Spammers@blow.me>
wrote:

> [...]
>et par Supervisor II moduler ?
> Hvis nogen har erfaringer på området vil jeg gerne høre om det, evt.

Det skal lige nævnes, at der også sidder et router-modul i
switchen..(hvis det ikke fremgår klart af subj.)

/Brian

Fra : Joachim Jensen

Dato : 09-08-01 14:35

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> wrote in message

> Det skal lige nævnes, at der også sidder et router-modul i
> switchen..(hvis det ikke fremgår klart af subj.)
>
> /Brian

Hej NSG brian :),

Sådan et par supervisor engines er jo nogle dyre krabater, et alternativ er
en ekstern router (en 2600 kan faktisk klare det meste afhænging af traffik
load) afhængigt af hvor mange VLANS du vil have routet.. -en 2600 med dual
fastethernet i multiflex trunk og lidt ekstra VIC, så er du da oppe på 3
net.. Det skal også lige siges at hvis man ikke kører MLS skal samtlige
pakker til RSM'en via en 400 mb Half-duplex databus (uha! half duplex!) Rent
faktisk er RSM modulet i 5500 i store træk "bare" en 7200 *S*

Og forresten understøtter 5500 også IGMP (hvis du enabler det), så din
multicast behøver ikke at komme ikke ud på samtlige porte, hverken med eller
uden RSM :)

VH Joa

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-08-01 09:40

On Thu, 9 Aug 2001 14:34:45 +0100, "Joachim Jensen"
<joa@orangedk.com> wrote:

> Sådan et par supervisor engines er jo nogle dyre krabater, et alternativ er
> en ekstern router (en 2600 kan faktisk klare det meste afhænging af traffik
> load) afhængigt af hvor mange VLANS du vil have routet..

Man kan sige meget pænt om Ciscos 2600-serie af routere. Men
specielt hurtige er de godt nok ikke (i LAN-sammenhæng). Man skal
være ret sikker på, trafikmængden er begrænset, før man foreslår
sådan en løsning.

.... Og da Brian allerede har et RSM, så er forslaget med en 2600-
router IMO decideret tåbelig.

> -en 2600 med dual fastethernet i multiflex trunk og lidt ekstra VIC, så er
> du da oppe på 3 net..

En 2621 (og 2651) er født med to FE. FE network modules (NN-xFEx)
understøttes ikke. Ligeledes understøttes ethernet WIC (WIC-
1ENET) ikke. NM-4E er understøttet, men er altså ikke FE.

Men iøvrigt er antallet af interfaces ikke afgørende, for det kan
laves med en 2600-router med et enkelt FE og så trunking på den
pågældende port or routing mellem sub-interfaces på 2600-
routeren.

.... Men Brian har som sagt et RSM.

> Det skal også lige siges at hvis man ikke kører MLS skal samtlige
> pakker til RSM'en via en 400 mb Half-duplex databus (uha! half duplex!)

Forbindelsen fra bussen til RSM'et er en 1,2 Gbps bus. Forbindel-
sen fra bus-interface til RP på RSM'et er en 400 Mbps Fast Ether-
Channel, dvs. 400 Mbps full duplex.

> Rent faktisk er RSM modulet i 5500 i store træk "bare" en 7200 *S*

Nu er 'en 7200' jo mange ting, men det er da rigtigt at både et
RSM og en gammel NPE-150 anvender MIPS R4700.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-08-01 12:18

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Forbindelsen fra bussen til RSM'et er en 1,2 Gbps bus. Forbindel-
>sen fra bus-interface til RP på RSM'et er en 400 Mbps Fast Ether-
>Channel, dvs. 400 Mbps full duplex.

I min erindring var det nu kun half duplex, men jeg kan ikke finde
specifikationerne på cisco.com.

Er du sikker?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-08-01 12:27

On Fri, 10 Aug 2001 13:17:52 +0200, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> I min erindring var det nu kun half duplex, men jeg kan ikke finde
> specifikationerne på cisco.com.

Jeg har fået begge dele af vide, men det med FDX fik jeg at vide
af en hardware engineer, og det lyder logisk, at det skulle være
fire standard FE-interfaces.

Iøvrigt er det ret ligegyldigt for performance, primært fordi man
under alle omstændigheder skal gøre hvad man kan for at undgå at
ramme RSM'et in the first place.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-08-01 12:48

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Jeg har fået begge dele af vide, men det med FDX fik jeg at vide
>af en hardware engineer, og det lyder logisk, at det skulle være
>fire standard FE-interfaces.

Cisco skriver et sted i specifikationerne at der er to busser, der
kontrolleres af to SAGE ASICs, hvad det så end betyder, men det passer
fint med at der er to lamper på ydersiden der står og blinker
(asynkront).

Jeg mener også at "show module" viste "half duplex".

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-08-01 22:25

On Fri, 10 Aug 2001 13:47:58 +0200, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> [...]
> kontrolleres af to SAGE ASICs, hvad det så end betyder, men det passer
> fint med at der er to lamper på ydersiden der står og blinker

Der er ikke to busser. (Eller rettere, der er tre, men RSM'et
tager kun fat i den ene). Men de to SAGE ASICs giver forbindelsen
mellem bussen og de to DMA-kanaler.

De to LED'er viser aktivitet på de to kanaler, og den trafik er
ikke jævnt fordelt, fordi de forskellige VLAN fordeles på de to
kanaler.

> Jeg mener også at "show module" viste "half duplex".

Næ, 'sh mod' viser ikke den slags. Men 'sh port' gør:

> Cat5k> show port (4)
> Port Name Status Vlan Level Duplex Speed Type
> ----- ------------------- ---------- ---------- ------ ------ ----- -----------
> 4/1 connected trunk normal half 400 Route Switch

.... Så det tyder på, jeg er fejlinformeret.

Jeg ved, at jeg har læst, at en SAGE er 200 Mbps, men det er
muligt, men det passer selvfølgelig godt nok, selvom det er 200
Mbps halv duplex.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-08-01 22:30

<Spammers@blow.me> wrote:

> Jeg sidder og spekulerer på, om det er muligt at route MultiCast
> pakker fra f.eks. Symantec Ghost mellem VLAN's på en Catalyst 5500 med
> et par Supervisor II moduler ?

Uden L3-funktionalitet vil switchen forwarde alle multicasts på
samtlige porte (i det pågældende VLAN), eller 'floode dem', som
man siger.

Der er ingen måde en L2-switch kan forwarde multicasts mellem to
separate VLAN (broadcast-domæner), dertil kræves et L3-kapabelt
device.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-08-01 16:12

On Sun, 05 Aug 2001 23:30:04 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>
>Der er ingen måde en L2-switch kan forwarde multicasts mellem to
>separate VLAN (broadcast-domæner), dertil kræves et L3-kapabelt

Pokkers.. det vil så sikkert kræve Supervisor III moduler - til
omkring 110 KKr/stk. - Så er det nok billigere at smide x antal
netkort i den maskine, som fungerer som Ghost Server, så den har en
snabel direkte ind i de VLAN, som skal bruge Multicast Ghost'ing.
Jeg formoder ikke, at router-modulet i 5500'eren er i stand til at
løse opgaven ??

/Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-08-01 21:40

On Mon, 06 Aug 2001 17:12:20 +0200, Brian Ipsen
<Spammers@blow.me> wrote:

> Jeg formoder ikke, at router-modulet i 5500'eren er i stand til at
> løse opgaven ??

Jo da.

RSM'et gør netop switchen L3-kapabel. Den vil godt nok gøre det
meget hurtigere med et NFFC II i en Sup3 (fordi det da foretages
i hardware med MLS) end i et RSM alene (hvor det sker i soft-
ware), men det vil virke helt fint.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-08-01 22:32

On Mon, 06 Aug 2001 22:40:13 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>meget hurtigere med et NFFC II i en Sup3 (fordi det da foretages
>i hardware med MLS) end i et RSM alene (hvor det sker i soft-

Ok. Under alle omstændigheder er jeg rimelig blank på IOS og multicast
routing... Har du nogle hints (ud over www.cisco.com ?? Jeg har
kigget lidt på hvilke muligheder, der er i IOS vedr. multicast, og
efter 5 minutter følte jeg, at jeg var faret vild ..

/Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-08-01 06:30

http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/iosw/prodlit/ipimt_ov.htm
http://www.cisco.com/warp/public/105/48.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-08-01 22:33

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>RSM'et gør netop switchen L3-kapabel. Den vil godt nok gøre det
>meget hurtigere med et NFFC II i en Sup3

Af og til støder man ind i lidt ældre (og lettere brugte) Sup3 med
NFFCv1. De er ikke så ringe endda, hvis prisen er rigtig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-08-01 06:31

On Mon, 06 Aug 2001 23:32:50 +0200, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Af og til støder man ind i lidt ældre (og lettere brugte) Sup3 med
> NFFCv1. De er ikke så ringe endda, hvis prisen er rigtig.

NFFC I understøtter bare ikke IPmc MLS.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-08-01 10:52

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>NFFC I understøtter bare ikke IPmc MLS.

Ja, det er jo et problem, hvis det er det man søger ..

Ups.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-08-01 14:49

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote

> Ja, det er jo et problem, hvis det er det man søger ..

Den der søger skal finde.

Ole Thomsen