/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bjærgning ved hjælp af anhængertræk
Fra : Martin Mose Larsen


Dato : 18-12-09 19:33


Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.

Er det en god ide?

Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?

--
sayonara
Martin Mose Larsen

 
 
Martin Bak (18-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 18-12-09 21:35


"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:e9ini5hh7jkelrut5bf8lpoov2lo2pejmg@4ax.com...
>
> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>
> Er det en god ide?
>
> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>
>
Der er altså rimelig meget riv i krogen med en godt lastet trailer eller en
CV hvis man kører bare lidt frisk i et sving. Krogen kan sagtens bruges til
at trække bilen fri, og den er nok ofte lettere at komme til end
bugsérkrogen.

Sådan her skal min ikke gøre, dog:
http://www.youtube.com/watch?v=5z9gkE0GFb8 (gammel kending)

--
Martin
www.martinbak.dk/
http://www.youtube.com/watch?v=qnIGe-27lTU



Martin Mose Larsen (18-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Mose Larsen


Dato : 18-12-09 21:51

[Default] On Fri, 18 Dec 2009 21:34:52 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>
>"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
>meddelelse news:e9ini5hh7jkelrut5bf8lpoov2lo2pejmg@4ax.com...
>>
>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>>
>> Er det en god ide?
>>
>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
>> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>>
>>
>Der er altså rimelig meget riv i krogen med en godt lastet trailer eller en
>CV hvis man kører bare lidt frisk i et sving. Krogen kan sagtens bruges til
>at trække bilen fri, og den er nok ofte lettere at komme til end
>bugsérkrogen.

Joh måske. Jeg synes dog stadig det virker voldsomt.

>Sådan her skal min ikke gøre, dog:
>http://www.youtube.com/watch?v=5z9gkE0GFb8 (gammel kending)

"gammel kending" er helt rigitgt. Jeg vidste hvad det var for et klip
før det var startet op. Man kender jo efterhånden YouTube.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Anders Majland (18-12-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-12-09 21:59

> Joh måske. Jeg synes dog stadig det virker voldsomt.

Prøv at kigge på hvad trækkrogen er gjort fast i og sammenlign så med
mængden af jern i et anhængertræk og hvor mange fastgørelsespunkter det har
i karossen ...



Anders Houmark (19-12-2009)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-12-09 05:57


"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:jiqni5pm37rigv4calptjag2mdqnsqa647@4ax.com...
>>Sådan her skal min ikke gøre, dog:
>>http://www.youtube.com/watch?v=5z9gkE0GFb8 (gammel kending)
>
> "gammel kending" er helt rigitgt. Jeg vidste hvad det var for et klip
> før det var startet op. Man kender jo efterhånden YouTube.

Jaa, man kender til dels Youtube.. men så en gang i mellem kommer der sådan
en video her: http://www.youtube.com/watch?v=ldY2s9fxuPs
.... og ja, det havde man nok ikke liiige regnet med

Mvh Anders



Armand (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-09 21:54

Anders Houmark skrev:
>
>
> Jaa, man kender til dels Youtube.. men så en gang i mellem kommer der sådan
> en video her: http://www.youtube.com/watch?v=ldY2s9fxuPs
> ... og ja, det havde man nok ikke liiige regnet med
>
Slem ka'l at lægge arm med

--
Armand.

Bjarne (18-12-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 18-12-09 22:25

Martin Mose Larsen wrote:

>
> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>
> Er det en god ide?
Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på vejen.

>
> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>

Jep - mit træk var skævt bagefter.


--
mvh,
Bjarne

Frank Leegaard (18-12-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 18-12-09 23:00

Bjarne wrote:
> Martin Mose Larsen wrote:
>
>>
>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>>
>> Er det en god ide?
> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på
> vejen.
>
>>
>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
>> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>>
>
> Jep - mit træk var skævt bagefter.

BVG?


--
- Frank




Bjarne (19-12-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 19-12-09 08:43

Frank Leegaard wrote:

> Bjarne wrote:
>> Martin Mose Larsen wrote:
>>
>>>
>>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
>>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>>>
>>> Er det en god ide?
>> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
>> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på
>> vejen.
>>
>>>
>>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
>>> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>>>
>>
>> Jep - mit træk var skævt bagefter.
>
> BVG?
Brenderup - aftageligt.

--
mvh,
Bjarne

Frank Leegaard (19-12-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 19-12-09 09:00

Bjarne wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>
>> Bjarne wrote:
>>> Martin Mose Larsen wrote:
>>>
>>>>
>>>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
>>>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>>>>
>>>> Er det en god ide?
>>> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
>>> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på
>>> vejen.
>>>
>>>>
>>>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en
>>>> campingvogn giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>>>>
>>>
>>> Jep - mit træk var skævt bagefter.
>>
>> BVG?
> Brenderup - aftageligt.

Jøpz ... Brenderup Veng Group ...

Skulle bare lige have luftet nogen fordomme.



--
- Frank




Henrik B. (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-12-09 21:17

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4b2c880f$0$56794

> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...

Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem til
personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at begge
tidligere lå i Brenderup.

--
http://www.saabklub.dk/


Frank Leegaard (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 20-12-09 21:29

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b2c880f$0$56794
>
>> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>
> Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem
> til personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at
> begge tidligere lå i Brenderup.

Tror nok de er lidt i familie. Men IMHO ikke mht til kvalitet. En Brenderup
trailer overgåes svjv vel kun af en Humbaur.

Et BVG træk er ikke noget at skrive hjem om.



--
- Frank



Leo Jensen (19-12-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 19-12-09 04:00

On 19 Dec., 09:00, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> Bjarne wrote:
> > Frank Leegaard wrote:
>
> >> Bjarne wrote:
> >>> Martin Mose Larsen wrote:
>
> >>>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
> >>>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>
> >>>> Er det en god ide?
> >>> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
> >>> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på
> >>> vejen.
>
> >>>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en
> >>>> campingvogn giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>
> >>> Jep -  mit træk var skævt bagefter.
>
> >> BVG?
> > Brenderup - aftageligt.
>
> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>
> Skulle bare lige have luftet nogen fordomme.

Dig ?? Du har da vel ikke fordomme... ?

Bortset fra det er et anhængertræk dimensioneret til at holde til
udmattelsesbelastning. Det kan tage rigtig mange 'små' slag, men det
er sq ikke lavet til at slæbe en bil fri.
Det er der så stort ikke rigtig noget på en bil der er, så et eller
andet skal der jo trækkes i når folk vælger at parkere
uhensigtmæssigt.

Leo




Frank Leegaard (19-12-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 19-12-09 17:18

Leo Jensen wrote:
> On 19 Dec., 09:00, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
>> Bjarne wrote:
>>> Frank Leegaard wrote:
>>
>>>> Bjarne wrote:
>>>>> Martin Mose Larsen wrote:
>>
>>>>>> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
>>>>>> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>>
>>>>>> Er det en god ide?
>>>>> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
>>>>> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage
>>>>> på vejen.
>>
>>>>>> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en
>>>>>> campingvogn giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>>
>>>>> Jep - mit træk var skævt bagefter.
>>
>>>> BVG?
>>> Brenderup - aftageligt.
>>
>> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>>
>> Skulle bare lige have luftet nogen fordomme.
>
> Dig ?? Du har da vel ikke fordomme... ?
>
> Bortset fra det er et anhængertræk dimensioneret til at holde til
> udmattelsesbelastning. Det kan tage rigtig mange 'små' slag, men det
> er sq ikke lavet til at slæbe en bil fri.
> Det er der så stort ikke rigtig noget på en bil der er, så et eller
> andet skal der jo trækkes i når folk vælger at parkere
> uhensigtmæssigt.

Nu er min allerstørste fordom omkring VBG træk ikke deres styrke ved nævnte
scenarie. Det er mere at de ruster så satans meget.

At være skandinavisk producent uden at tage særligt hensyn til den slags
synes jeg er pinagtigt.

Havde det været et italiensk træk, kunne jeg bedre finde unskyldninger.


--
- Frank




Leo Jensen (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 20-12-09 13:32

On 20 Dec., 21:16, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b2c880f$0$56794
>
> > Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>
> Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem til
> personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at begge
> tidligere lå i Brenderup.
>
> --http://www.saabklub.dk/

De udspringer begge fra Brenderup Trailers, men trailerfabrikken er i
dag under Thules vinger, mens trækfabrikken blev solgt fra til
Monoflex for 6-10 år siden. Produktionen flyttede til Broby på Fyn.
Jeg ser ikke andre hits på Google omkring BVG Group og Brenderup
anhængertræk end det du (Frank, ikke Henrik) har skrevet i denne tråd,
så mon du har ret ??

http://www.lmgtfy.com/?q=brenderup+veng+group

Vi er enige om at de ruster (det gjorde de i hvert fald i gamle dage),
men er ejeren BVG og ikke Monoflex ?

Leo

Frank Leegaard (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 20-12-09 21:47

Leo Jensen wrote:
> On 20 Dec., 21:16, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>> "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4b2c880f$0$56794
>>
>>> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>>
>> Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem
>> til personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at
>> begge tidligere lå i Brenderup.
>>
>> --http://www.saabklub.dk/
>
> De udspringer begge fra Brenderup Trailers, men trailerfabrikken er i
> dag under Thules vinger, mens trækfabrikken blev solgt fra til
> Monoflex for 6-10 år siden. Produktionen flyttede til Broby på Fyn.
> Jeg ser ikke andre hits på Google omkring BVG Group og Brenderup
> anhængertræk end det du (Frank, ikke Henrik) har skrevet i denne tråd,
> så mon du har ret ??
>
> http://www.lmgtfy.com/?q=brenderup+veng+group
>
> Vi er enige om at de ruster (det gjorde de i hvert fald i gamle dage),
> men er ejeren BVG og ikke Monoflex ?

Jeg ved det reelt ikke. Synes bare alle de temmelig nye BVG træk jeg har set
på, har været elendige. Har irriteret mig at vi endelig havde lidt
produktion, som så viste sig elendig.



--
- Frank



Henrik B. (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-12-09 22:17

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4b2e8d42$0$56787

> Jeg ved det reelt ikke. Synes bare alle de temmelig nye BVG træk jeg har
> set på, har været elendige. Har irriteret mig at vi endelig havde lidt
> produktion, som så viste sig elendig.

BVG er meget (mest) udbredt på lastbiler.

--
http://www.saabklub.dk/


Armand (20-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-09 22:03

Martin Mose Larsen skrev:
> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>
> Er det en god ide?
>
> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?
>
Alt andet lige er der bedre styrke ved sideværts træk end i det
almindelige bugser(!)øje.

Optimalt bør man få fat i noget solidt undervogn et sted, men i den
sidste ende vil dét givetvis skade den tynde plastkofanger/spoiler som
træk- reb/kæde går under(!) fra sin fastgørelse oppe under vognbunden,
så trækkrogen er et udemærket alternativ ved en hurtig bjærgning!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste