SAAB er færdig - fortsættelse følger
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-09 16:36

Det står nu på text-TV
GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 16:40

Mogens (K) wrote:
> Det står nu på text-TV
> GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

Mogens .. Du har en elendig accelleration ...

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-12-09 16:56

Den Fri, 18 Dec 2009 16:39:42 +0100 skrev Frank Leegaard:

> Mogens .. Du har en elendig accelleration ...

ROFL..

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-12-09 17:13

> Jeg valgte at skrive til Finn istedet for først at gennemlæse alle jeres
> skriverier. Beklager.

Gav det noget afkast så?

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-12-09 17:49

> No skal do lige passe å....

Jeg har vinterdæk på så jeg er homefree.

Har iøvrigt lige bestilt et Exide Premium.

CTEK'en må i dette vejr på ca. hver 2-3 dag... det er helt færdig det
batteri der sidder i.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-12-09 19:18

> Hos Hovwdi?

Nej, hos den lokale autoelektro.

> De har ellers nogenlunde priser på skidtet.

800,- alt inkl. Mener det var 72A der var det største der var plads til.
Ihvertfald større end de 68 der er i standard.

> Et fyr er hård kost. Min store CTek skal vist i drift nu her XS25000 ...
> har også en XS7200, men har vist drevet lidt rovdrift. Nuvel .. 7200 kan
> sikkert sagtens toppe mit batteri op ...

Jorv, mon ikke den kan?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-09 20:46

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Det står nu på text-TV
> GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

Men de lukker med maner og betaler enhver sit - en vestjyde eller smålænding
(Karl Oscar) kunne ik ha gjort det bedre
www.business.dk/transport/general-motors-lukker-saab
"GM siger, at koncernen nu indleder en solvent lukning af Saabs virksomhed,
og at selskabet regner med at betale sine kreditorer..."

Fra : Henrik 8600

Dato : 19-12-09 20:36

Kanal / side???

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-12-09 21:23

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kanal / side???

Alle landets aviser !!!

http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1925408.ece

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 12:11

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Alle landets aviser !!!
> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1925408.ece

3.500 medarbejdere på fabrikken ryger ud, skriver sydsvenskan og mindst det
samme antal hos underleverandører. Der er krise i området - stor krise

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-12-09 12:41

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> 3.500 medarbejdere på fabrikken ryger ud, skriver sydsvenskan og mindst
> det samme antal hos underleverandører. Der er krise i området - stor krise

Det er ganske sørgeligt.

Nu får vi at se om Volvocars går samme skæbne i møde.

Mærkerne er just ikke, dem der producerer i meget stort antal.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 20-12-09 12:42

Mogens (K) skrev:
> Det står nu på text-TV
> GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

Jeg tror nu mest på de sidste to ord i emnelinien: Også dette skridt er
givetvis en detalje i forhandlingsteknikken omkring gesjæften :-|

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 12:48

> Jeg tror nu mest på de sidste to ord i emnelinien: Også dette skridt er
> givetvis en detalje i forhandlingsteknikken omkring gesjæften :-|

Det er muligt - og det er jo i princippet chefernes job.
Næringsministeren har kaldt de berørte parter til samtale imorgen, fordi man
i Västra Götalnd har ca. 20 ledige job i industrien !

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 14:34

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Det står nu på text-TV
> GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article864888.ece
"I fredags fik hollandske Spyker afslag på at købe Saab af General Motors -
nu fremsætter de et nyt købstilbud til GM". Fredag eftermiddag meddelte
General Motors, at det ikke ville være muligt at få solgt Saab til Spyker
inden den deadline, der var sat til årets udgang. Men svenske medier
beretter i dag, at General Motors og Spyker var blevet helt enige om
handlen, og der var kun 45 minutter til kontrakten ville blive underskrevet,
da GM så alligevel trak stikket ud...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 15:44

Mogens (K) wrote:
> [...]
> Spyker var blevet helt enige om handlen, og der var kun 45 minutter
> til kontrakten ville blive underskrevet, da GM så alligevel trak

Ikke for noget. Men det Spyker er og var fusentaster. De har aldrig haft
overskud på at lave sportsvogne udover et enkelt år, og har allerede "tømt"
et firma.

Så det er vist mest af alt "tømmermændslogik".

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 20:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke for noget. Men det Spyker er og var fusentaster. De har aldrig haft
> overskud på at lave sportsvogne udover et enkelt år, og har allerede
> "tømt" et firma.

Overskud eller ej, hvis der er penge nok bag, kan man tillade sig den
luksus. )
Man har/havde måske en forhåbning om at man kunne få en overskudsgivende
bilproduktion (på sigt), som kan betale for legetøjet.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 20:49

Henrik B. wrote:
> [...]
> Man har/havde måske en forhåbning om at man kunne få en
> overskudsgivende bilproduktion (på sigt), som kan betale for

Et eller andet sted er der vel et håb.

Jeg synes ikke du forholder dig til det F1 team de "tømte"

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:33

> Jeg synes ikke du forholder dig til det F1 team de "tømte"

Der er mange måder at skaffe penge på.
De har jo meldt ud, at de ikke behøver EIB lige nu, hvilket viser at der er
en smule mønter til stede...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:47

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Der er mange måder at skaffe penge på.
> De har jo meldt ud, at de ikke behøver EIB lige nu, hvilket viser at
> der er en smule mønter til stede...

De kan jo også vurdere at der er værdier nok i selve Saab at tømme ud af.
Skider du på underleverandører, banker og forhandlere kan du jo sagtens
tømme sådan et firma.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 23:56

> De kan jo også vurdere at der er værdier nok i selve Saab at tømme ud af.
> Skider du på underleverandører, banker og forhandlere kan du jo sagtens
> tømme sådan et firma.

Som nævnt tror jeg på, at det er dyrere at erhverve Saab, end at sælge ud af
værdierne - altså en underskudsforretning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:10

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Som nævnt tror jeg på, at det er dyrere at erhverve Saab, end at
> sælge ud af værdierne - altså en underskudsforretning.

Kommer da an på hvad du kan få for skidtet. Så der en russisk foretningsmand
klar til at købe hele produktionsapparatet kan det vel nok koste en
skilling.

De svenske arbejdere følger så nok bare ikke med i ret stor udstrækning.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:15

> Kommer da an på hvad du kan få for skidtet. Så der en russisk
> foretningsmand klar til at købe hele produktionsapparatet kan det vel nok
> koste en skilling.

Hvis man ønsker produktionsarbejdet vil det altandet lige være billigere at
vente tre måneder, og så købe det af boet (GM) derefter, så man ikke behøver
købe hele balladen..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:23

Henrik B. wrote:
> [...]
> billigere at vente tre måneder, og så købe det af boet (GM) derefter,
> så man ikke behøver købe hele balladen..

Naturligvis ikke. Dels skal du jo først have firmaet malket for know-how.
Dels vælger GM jo selv hvem de vil sælge til. Meget af udstyret kan givetvis
anvendes i andre GM forlægninger rundt omkring i verden.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 20-12-09 21:47

Frank Leegaard skrev:

> [...]
> et firma.
>
> Så det er vist mest af alt "tømmermændslogik".

De køber vel ikke uden at have en bank i ryggen, så det er vel i grunden
dén der står med vurderingen :-/

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 22:02

Armand wrote:

> De køber vel ikke uden at have en bank i ryggen, så det er vel i
> grunden dén der står med vurderingen :-/

Læg mærke til at de intet har købt endnu.

De har "budt", Alt står hen i uvisse tåger.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 22:08

> Læg mærke til at de intet har købt endnu.
> De har "budt", Alt står hen i uvisse tåger.

Og nu har de så fornyet et bud:
www.spykercars.nl/?pag=50&jaar=&nid=646
"We are very confident that our renewed offer will remove the impasse that
was standing in the way of an agreement on Friday, and this would still
allow us to conclude the deal prior to the expiry of the deadline originally
set by GM of December 31st", said Spyker CEO Victor R. Muller...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 22:10

Mogens (K) wrote:
> [...]
> would still allow us to conclude the deal prior to the expiry of the
> deadline originally set by GM of December 31st", said Spyker CEO

og det tilbud udløber cirka i morgen ved midnatstid - dansk/svensk/hollandsk
tid.

De byder sgu da på skrømt.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:34

> og det tilbud udløber cirka i morgen ved midnatstid -
> dansk/svensk/hollandsk tid.
>
> De byder sgu da på skrømt.

Hvorfor? Hvis nu vi siger at historierne i pressen stemmer, så er det vel
ikke urimeligt at lægge pres på GM, så de ikke endnu engang trækker tiden i
langdrag.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 22:52

> Hvis nu vi siger at historierne i pressen stemmer

Mit seneste link var ikke tilfældigt !

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 23:24

> Mit seneste link var ikke tilfældigt !

Nu tænker jeg mere på at hvis det er korrekt at man havde papirerne klar. Og
at det var GM's nye chef (Ed Whitacre), dårlige temperament, som ødelagde
handlen...

Historien går jo også på, at man (GM) fra starten ikke troede på Koenigseggs
seriøsitet, men efterhånden som man forstod at det rent faktisk kunne lade
sig gøre, blev GM grådige......hvilket ikke vil overraske, nu vi har med
amerikanere at gøre.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:51

Henrik B. wrote:
> [...]
> faktisk kunne lade sig gøre, blev GM grådige......hvilket ikke vil
> overraske, nu vi har med amerikanere at gøre.

Jeg har intet set der bestyrker min tiltro til at Koenigsegg var seriøse. Da
de opdagede at støttekronerne ikke lå frit fremme, fandt de en anledning til
at hoppe fra.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 23:58

> Jeg har intet set der bestyrker min tiltro til at Koenigsegg var seriøse.
> Da de opdagede at støttekronerne ikke lå frit fremme, fandt de en
> anledning til at hoppe fra.

Du tror altså ikke på, at det har kæmpe betydning, om man har en færdig
plan, som holder, hvis den træder i kraft per x-dato. Men at det hele
skrider, hvis alt forsinkes i månedsvis?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:12

Henrik B. wrote:
> [...]
> færdig plan, som holder, hvis den træder i kraft per x-dato. Men at
> det hele skrider, hvis alt forsinkes i månedsvis?

Det tror jeg på det gør.

Men jeg tror ikke at 2 måneder vælter det hele. De havde bare ikke troet at
granskningen og due dilligencen processen var så omhyggelig som tilfældet
var.

De troede at den svenske regering lagde sig fladt ned som Angela Merkel
gjorde.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:16

> Men jeg tror ikke at 2 måneder vælter det hele. De havde bare ikke troet
> at granskningen og due dilligencen processen var så omhyggelig som
> tilfældet var.

Og du mener at det er fis i en hornlygte, når man senere har meldt ud, at
grådigheden steg?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:25

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og du mener at det er fis i en hornlygte, når man senere har meldt
> ud, at grådigheden steg?

Nej .. Men jeg tror ikke det var det der stoppede Koenigsegg. Da
støttekronerne ikke lå løst, mistede de troen.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:49

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Hvorfor? Hvis nu vi siger at historierne i pressen stemmer, så er det
> vel ikke urimeligt at lægge pres på GM, så de ikke endnu engang

Bestemt ikke urimeligt, men torskedumt.

Presser du en stor spiller, får du jo bare et nej.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-12-09 18:23

Frank Leegaard skrev:

> Læg mærke til at de intet har købt endnu.
>
> De har "budt", Alt står hen i uvisse tåger.

Mit fejludtryk
Men man byder(!) vel heller ikke uden at have pengene - Læs: En bank i
ryggen!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 23:10

Armand wrote:

> Mit fejludtryk
> Men man byder(!) vel heller ikke uden at have pengene - Læs: En bank i
> ryggen!

Ved så store forretninger gør man.

Bank i ryggen? Jeg tror der er adskillige. Men på papiret er det en AER
bank, men mon ikke Antonov lurer i kulissen.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-12-09 12:10

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Det står nu på text-TV
> GM gider ikke mere forhandling og afvikler mollevitten

Men har alligevel optaget forhandling med Spyker.
Deadline satte Spyker til igår kl 17, men har idag forlænget på ubestemt
tid, så de ender sgu nok med at køw resterne

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-12-09 12:42

Mogens (K) wrote:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Men har alligevel optaget forhandling med Spyker.
> Deadline satte Spyker til igår kl 17, men har idag forlænget på
> ubestemt tid, så de ender sgu nok med at køw resterne

Lige i den føljeton er det nok svært at gætte udkommet.

Det er jo ikke handel i gængs forstand.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-12-09 17:15

> Men har alligevel optaget forhandling med Spyker.
> Deadline satte Spyker til igår kl 17, men har idag forlænget på ubestemt
> tid, så de ender sgu nok med at køw resterne

Jep, der er kommet én hollandsk (muligvis endda to) ind over, i stedet for
russeren...
Derudover er Merbanco stadig inde i billedet, sammen med en ukendt svensk
investorgruppe.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-12-09 22:40

Henrik B. wrote:
> [...]
> stedet for russeren...
> Derudover er Merbanco stadig inde i billedet, sammen med en ukendt

Mon ikke Styker kan finde ud af det med stråmand, når en personage som Låsby
Svendsen har kunnet det en årrække.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-12-09 08:41

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> ...forhandling...

Her fortæller Spykers CEO lidt om forhandlingerne:
http://svtplay.se/v/1825000/spykers_vd_om_saab

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-09 16:26

> Her fortæller Spykers CEO lidt om forhandlingerne:
> http://svtplay.se/v/1825000/spykers_vd_om_saab

Jep, ligesom Saab-forhandlerne efter GM's udsagn om lukning, sælger flere
biler, end de har gjort i månedsvis...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-12-09 16:33

> ligesom Saab-forhandlerne efter GM's udsagn om lukning, sælger flere
> biler, end de har gjort i månedsvis...

Nu ved vi jo historisk, at:
1) netop nu sælges de fleste firmabiler
2) salget er generelt stigende
3) forhandlere og importører generelt snyder med salgstallene

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-09 16:36

> Nu ved vi jo historisk, at:
> 1) netop nu sælges de fleste firmabiler
> 2) salget er generelt stigende
> 3) forhandlere og importører generelt snyder med salgstallene

Ikke når det gælder Saab i øjeblikket. De forhandlere jeg taler om er tyske,
engelske og amerikanske. Så glem den med firmabiler.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-12-09 16:40

> Ikke når det gælder Saab i øjeblikket. De forhandlere jeg taler om er
> tyske, engelske og amerikanske. Så glem den med firmabiler.

Jeg læste lige, at forhandlerne hænger selv på garantien, hvis fabrikken
lukker. En detalje

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-09 16:59

Mogens (K) wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg læste lige, at forhandlerne hænger selv på garantien, hvis
> fabrikken lukker. En detalje

En grum detalje. For alle. For en del forhandlere vil givetvis lukke.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 23-12-09 21:36

"Mogens (K)" skrev

> Jeg læste lige, at forhandlerne hænger selv på garantien, hvis fabrikken
> lukker. En detalje

En fabriksgaranti er en fabriksgaranti, den kan forhandleren ikke komme til
at hænge på.
Købelovens 2 år reklamationsret gælder derimod forhandleren.

Nu er der ikke ret meget forskel på Saab's 2års garanti og købelovens 2 års
reklamationsret, men hvis Saab havde givet 7 års garanti som visse
koreanere, så ville det gøre en forskel.
Saab's rustgaranti bliver værdiløs.
Men det er kun hvis Saab går konkurs, hvis de bare lukker er garantier
stadig gældende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-09 23:21

alexbo wrote:
> [...]
> Saab's rustgaranti bliver værdiløs.
> Men det er kun hvis Saab går konkurs, hvis de bare lukker er garantier

Men omvendt skal der jo være penge til at betale garantireps med.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-09 16:59

Henrik B. wrote:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Ikke når det gælder Saab i øjeblikket. De forhandlere jeg taler om er
> tyske, engelske og amerikanske. Så glem den med firmabiler.

Du læser ikke di.se kan jeg forstå. De er i nøjagtigt samme situation som en
dansk.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-09 16:58

Mogens (K) wrote:
> [...]
> 1) netop nu sælges de fleste firmabiler
> 2) salget er generelt stigende
> 3) forhandlere og importører generelt snyder med salgstallene

og at netop en sådan situation ikke kan bruges til en skid mht til at
vurdere fremtidig produktionsvolumen.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-12-09 16:57

Henrik B. wrote:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Jep, ligesom Saab-forhandlerne efter GM's udsagn om lukning, sælger
> flere biler, end de har gjort i månedsvis...

Og?

--
- Frank