|
| Nyt batteri - hvilket mærke. Fra : Jens |
Dato : 14-12-09 12:52 |
|
Hej
Min 10 år gamle citroen 2,0 HDI trænger til nyt batteri. Så har det gamle
vist også gjort det godt.
Der sidder et Varta L2 400 i nu.
Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
Og hvor køber man bedst og billigst et nyt batteri?
Jeg regner med selv at skifte. Jeg går efter en god fordeling imellem pris
og kvalitet.
Mvh
Jens
| |
Andreas M. Hansen (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 14-12-09 15:52 |
|
> Min 10 år gamle citroen 2,0 HDI trænger til nyt batteri. Så har det gamle
> vist også gjort det godt.
> Der sidder et Varta L2 400 i nu.
>
> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
>
Hvorfor ikke bare købe et Varta igen ? - det første lyder jo til at have
klaret det fint.
Jeg er selv meget godt tilfreds med Varta.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Frank Leegaard (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 14-12-09 17:10 |
|
Andreas M. Hansen wrote:
>> Min 10 år gamle citroen 2,0 HDI trænger til nyt batteri. Så har det
>> gamle vist også gjort det godt.
>> Der sidder et Varta L2 400 i nu.
>>
>> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
>>
>
> Hvorfor ikke bare købe et Varta igen ? - det første lyder jo til at
> have klaret det fint.
> Jeg er selv meget godt tilfreds med Varta.
Et Varta eller et Bosch, hvilket i begge tilfælde er Varta.
2 valg ville være et Exide.
--
- Frank
| |
Mogens \(K\) (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 14-12-09 18:23 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4b26633f$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
Generelt er billige batterier dårlige i frost, skriver "Testfakta" i deres
nye test (se længere nede).
> Et Varta eller et Bosch, hvilket i begge tilfælde er Varta.
Hvorfor tror du det?
> 2 valg ville være et Exide.
Varta er bedst i denne nye svenske test:
www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180
Og du ser hele resultatet hér:
www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
| |
Frank Leegaard (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 14-12-09 21:13 |
|
Mogens (K) wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b26633f$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>>> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
>
> Generelt er billige batterier dårlige i frost, skriver "Testfakta" i
> deres nye test (se længere nede).
>
>> Et Varta eller et Bosch, hvilket i begge tilfælde er Varta.
>
> Hvorfor tror du det?
Varta og Bosch har samme ejere. Derfor laver Varta til Bosch
>
>
>> 2 valg ville være et Exide.
>
> Varta er bedst i denne nye svenske test:
> www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180
>
> Og du ser hele resultatet hér:
> www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
--
- Frank
| |
Klaus G. (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 15-12-09 17:14 |
| | |
Jens (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 15-12-09 00:43 |
|
> Hvorfor ikke bare købe et Varta igen ? - det første lyder jo til at have
> klaret det fint.
> Jeg er selv meget godt tilfreds med Varta.
>
> Andreas M. Hansen
>
- Og hvor køber man så billigst sådan et Varta?
- Og hvilken Varta model skal man gå efter. Jeg kan se der er flere på
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=26
| |
Klaus G. (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 15-12-09 17:22 |
|
> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
Borsch kan ofte findes på tilbud i Bilka. Det er deres "silver" serie. Den
har jeg haft vældig gode erfaringer med.
Exide har jeg også gode erfaringer med. De kan købes hos Mekonomen.
Du kan prøve Exide's lille guide:
http://www.exide-evolution.com/dk/tool.html
--
Klaus G.
| |
Frank Leegaard (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 15-12-09 18:04 |
|
Klaus G. wrote:
>> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
> Borsch kan ofte findes på tilbud i Bilka. Det er deres "silver"
> serie. Den har jeg haft vældig gode erfaringer med.
>
> Exide har jeg også gode erfaringer med. De kan købes hos Mekonomen.
> Du kan prøve Exide's lille guide:
> http://www.exide-evolution.com/dk/tool.html
Exide kan også fås ved Hovwdiaudi til rimelige priser.
Køb det største du kan sætte i din vogntype.
--
- Frank
| |
Klaus G. (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 15-12-09 20:23 |
|
> Køb det største du kan sætte i din vogntype.
Hvorfor det? Det er ca. lige så dumt, som at sige "kør ALTID med 98/99oktan
benzin". Begge tilfælde får man ikke en skid ekstra for pengene, hvis ikke
man kan udnytte det.
--
Klaus G.
| |
Mogens \(K\) (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 15-12-09 20:32 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b27e215$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er ca. lige så dumt, som at sige "kør ALTID med 98/99oktan benzin".
> Begge tilfælde får man ikke en skid ekstra for pengene, hvis ikke man kan
> udnytte det.
Og sidstnævnte ved man jo så ikke på forhånd...
| |
Brian (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-12-09 20:40 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
>> Det er ca. lige så dumt, som at sige "kør ALTID med 98/99oktan benzin".
>> Begge tilfælde får man ikke en skid ekstra for pengene, hvis ikke man kan
>> udnytte det.
>
> Og sidstnævnte ved man jo så ikke på forhånd...
Står ens bil som da den forlod fabrikken, uden eftermonterede strømslugere,
er det da en meget god pointe.
Jeg ville være mere optaget af CCA kapaciteten.
/Brian
| |
Frank Leegaard (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 15-12-09 21:38 |
|
Brian wrote:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
>
>>> Det er ca. lige så dumt, som at sige "kør ALTID med 98/99oktan
>>> benzin". Begge tilfælde får man ikke en skid ekstra for pengene,
>>> hvis ikke man kan udnytte det.
>>
>> Og sidstnævnte ved man jo så ikke på forhånd...
>
> Står ens bil som da den forlod fabrikken, uden eftermonterede
> strømslugere, er det da en meget god pointe.
Jeg ville nu mere kigge på kørselsmønsteret og forbrugsmønsteret af diverse
elslugere.
Mener dog stadig at en smule for stort batteri er at foretrække. Billedet
svarer mere til at kunne have en større tank på bilen end sludderet med
oktantallet.
--
- Frank
| |
Klaus G. (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-09 15:19 |
|
> Mener dog stadig at en smule for stort batteri er at foretrække. Billedet
> svarer mere til at kunne have en større tank på bilen end sludderet med
> oktantallet.
Oktantallet fordi folk tror at jo højere oktan jo bedre. Altså købes der
Shells V-Power. At bilen så kun har brug for 92 måske 95oktan er noget helt
andet. Oversat til det du siger:
Køb det største batteri der kan sidde i motorrummet, så har du 650A
startstrøm og 70Ah. At bilen så faktisk nemt kan startes bare med 320A og
aldrig har brug for mere end 45Ah, det er så åbenbart i dine øjne
ligegyldigt?
Forstod du pointen? Der er simpelthen for dumt at råde folk til, bare at
købe det størst mulige. Jeg har langt fra det størst mulige batteri i min
bil. Det er en Skoda Octavia 1.9TDI, den har pt et på 540A og 61Ah. Der er
nemt plads til til en på 760A og 77Ah. Men kan du så forklare, hvorfor jeg
hellere skulle punge flere hundrede kroner mere ud på et størrere batteri,
når nu det mindre batteri har kunne klare tjansen siden bilen blev lavet for
godt 4år siden? Jeg venter spændt på dit svar. Og ja, bilen køre langt fra
lange ture hver dag, så det er ikke fordi den får masser af tid til at lade
op jo..
--
Klaus G.
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 17:41 |
|
Klaus G. wrote:
>> Mener dog stadig at en smule for stort batteri er at foretrække.
>> Billedet svarer mere til at kunne have en større tank på bilen end
>> sludderet med oktantallet.
> Oktantallet fordi folk tror at jo højere oktan jo bedre. Altså købes
> der Shells V-Power. At bilen så kun har brug for 92 måske 95oktan er
> noget helt andet. Oversat til det du siger:
> Køb det største batteri der kan sidde i motorrummet, så har du 650A
> startstrøm og 70Ah. At bilen så faktisk nemt kan startes bare med
> 320A og aldrig har brug for mere end 45Ah, det er så åbenbart i dine
> øjne ligegyldigt?
>
> Forstod du pointen? Der er simpelthen for dumt at råde folk til, bare
> at købe det størst mulige. Jeg har langt fra det størst mulige
> batteri i min bil. Det er en Skoda Octavia 1.9TDI, den har pt et på
> 540A og 61Ah. Der er nemt plads til til en på 760A og 77Ah. Men kan
> du så forklare, hvorfor jeg hellere skulle punge flere hundrede
> kroner mere ud på et størrere batteri, når nu det mindre batteri har
> kunne klare tjansen siden bilen blev lavet for godt 4år siden? Jeg
> venter spændt på dit svar. Og ja, bilen køre langt fra lange ture
> hver dag, så det er ikke fordi den får masser af tid til at lade op
> jo..
Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag det
kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
--
- Frank
| |
Klaus G. (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-09 19:47 |
|
> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag det
> kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
100/200 hvad?
Hvor står det at et overdimensioneret batteri har længere levetid? Hvor ved
du fra, at et batteri som er mindre, ikke er riiigeligt overdimensioneret
forvejen? Det aner du jo ikke. Jeg tvivler sq meget på, at
batteriproducenterne anbefaler batterier som liiiiiige kan slæbe bilen igang
en kold vintermorgen. Nej, de er sq rigeligt store.
--
Klaus G.
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 22:52 |
|
Klaus G. wrote:
>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag
>> det kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
>> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
> 100/200 hvad?
>
> Hvor står det at et overdimensioneret batteri har længere levetid?
> Hvor ved du fra, at et batteri som er mindre, ikke er riiigeligt
> overdimensioneret forvejen? Det aner du jo ikke. Jeg tvivler sq meget
> på, at batteriproducenterne anbefaler batterier som liiiiiige kan
> slæbe bilen igang en kold vintermorgen. Nej, de er sq rigeligt store.
Jeps ... og bilerne er lavet til det nordiske klima?
Naturligvis er batterierne lavet til et gennemsnitligt klima og decideret
nordisk. Hvorfor tror du "vinterpakke" indbefatter større batteri i mange
tilfælde?
--
- Frank
| |
Brian (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-12-09 22:57 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Naturligvis er batterierne lavet til et gennemsnitligt klima og decideret
> nordisk. Hvorfor tror du "vinterpakke" indbefatter større batteri i mange
> tilfælde?
Fordi vinterpakke giver ekstra udstyr såsom opvarmede
visker/sprinklerdyser/sædevarme/fyr/motorvarmer/whatever.
/Brian
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 23:24 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Naturligvis er batterierne lavet til et gennemsnitligt klima og
>> decideret nordisk. Hvorfor tror du "vinterpakke" indbefatter større
>> batteri i mange tilfælde?
>
> Fordi vinterpakke giver ekstra udstyr såsom opvarmede
> visker/sprinklerdyser/sædevarme/fyr/motorvarmer/whatever.
Det var den ene del. Hvad er det så batteriteorien siger derudover?
--
- Frank
| |
Brian (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-12-09 09:08 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>> Fordi vinterpakke giver ekstra udstyr såsom opvarmede
>> visker/sprinklerdyser/sædevarme/fyr/motorvarmer/whatever.
>
> Det var den ene del. Hvad er det så batteriteorien siger derudover?
Det ved jeg ikke - jeg ved ikke alverdens om blyakkumulatorer.
Jeg prøvede at forklare dig, hvorfor mere udstyr kræver større
strømkapacitet.
Jeg havde engang en Golf III med klimaanlæg, hvor batteriets kapacitet var
større, end en bil uden klima.
/Brian
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 09:35 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>>> Fordi vinterpakke giver ekstra udstyr såsom opvarmede
>>> visker/sprinklerdyser/sædevarme/fyr/motorvarmer/whatever.
>>
>> Det var den ene del. Hvad er det så batteriteorien siger derudover?
>
> Det ved jeg ikke - jeg ved ikke alverdens om blyakkumulatorer.
> Jeg prøvede at forklare dig, hvorfor mere udstyr kræver større
> strømkapacitet.
>
> Jeg havde engang en Golf III med klimaanlæg, hvor batteriets
> kapacitet var større, end en bil uden klima.
Den siger at når der er hundekoldt, er et batteris kapacitet kun en lille
brøkdel af det normal. Der er det rart med en "reserve".
Og nej. Jeg tvivler stærkt på at en gennemsnitlig bil er særligt udrustet
til nordisk klima. Er man i tvivl, kan man kigge på alle de rustproblemer
selv dyrere biler har.
--
- Frank
| |
Brian (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-12-09 10:26 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Den siger at når der er hundekoldt, er et batteris kapacitet kun en lille
> brøkdel af det normal. Der er det rart med en "reserve".
Hvorfor jeg netop startede med at sige, at jeg ville kigge efter CCA,
fremfor kapacitet.
/Brian
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 18:12 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Den siger at når der er hundekoldt, er et batteris kapacitet kun en
>> lille brøkdel af det normal. Der er det rart med en "reserve".
>
> Hvorfor jeg netop startede med at sige, at jeg ville kigge efter CCA,
> fremfor kapacitet.
Og det er så oftest 2 sider af samme sag.
Et større batteri har typisk større startstrøm som vel er det du mener med
CCA?
--
- Frank
| |
CL (17-12-2009)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 17-12-09 14:03 |
|
Frank Leegaard wrote:
>
> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag det
> kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>
>
Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
--
H
Carsten Larsen
| |
Armand (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-09 17:33 |
|
CL skrev:
> Frank Leegaard wrote:
>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag det
>> kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
>> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>>
>>
> Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
> så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
>
Dét argument er som sådan fint nok, for man forventer vel ikke at bilen
bliver 20 år i ens varetægt og at man derved vil stå med beslutningen én
gan til.
Men på den anden side: Ud fra det svar er spørgsmålet jo helt
overflødigt, derved at det enkleste vil være at montere samme batteri
som originalt :-|
Personligt ville jég gå efter det billigst annoncerede inden for et par
ugers tid, herunder ikke hæmmes af et der måtte være en tand større
(bortset fra at jeg egentlig ikke tror at der er plads til meget større
batteri i 206'eren - Et argument jeg synes helt overses i den forhærdede
debat! )
--
Armand.
| |
Mogens \(K\) (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 17-12-09 17:50 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b2a5cdd$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dét argument er som sådan fint nok, for man forventer vel ikke at bilen
> bliver 20 år i ens varetægt og at man derved vil stå med beslutningen én
> gan til.
> Men på den anden side: Ud fra det svar er spørgsmålet jo helt overflødigt,
> derved at det enkleste vil være at montere samme batteri som originalt :-|
> Personligt ville jég gå efter det billigst annoncerede inden for et par
> ugers tid, herunder ikke hæmmes af et der måtte være en tand større
> (bortset fra at jeg egentlig ikke tror at der er plads til meget større
> batteri i 206'eren - Et argument jeg synes helt overses i den forhærdede
> debat! )
Læs hvad Alex skriver - og vælg så :)
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 19:01 |
|
Armand wrote:
> CL skrev:
>> Frank Leegaard wrote:
>>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag
>>> det kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
>>> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>>>
>>>
>> Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
>> så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
>>
> Dét argument er som sådan fint nok, for man forventer vel ikke at
> bilen bliver 20 år i ens varetægt og at man derved vil stå med
> beslutningen én gan til.
>
> Men på den anden side: Ud fra det svar er spørgsmålet jo helt
> overflødigt, derved at det enkleste vil være at montere samme batteri
> som originalt :-|
>
> Personligt ville jég gå efter det billigst annoncerede inden for et
> par ugers tid, herunder ikke hæmmes af et der måtte være en tand
> større (bortset fra at jeg egentlig ikke tror at der er plads til
> meget større batteri i 206'eren - Et argument jeg synes helt overses
> i den forhærdede debat! )
Naturligvis ikke.
Det var endda startskuddet:
"Køb det største du kan sætte i din vogntype."
--
- Frank
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 18:13 |
|
CL wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>>
>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag
>> det kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
>> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>>
>>
> Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
> så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
Næe .. For du glemmer at den ret nye bil, ikke er så ny længere ...
Med hvad det afføder.
--
- Frank
| |
N/A (17-12-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 17-12-09 20:29 |
|
| |
CL (17-12-2009)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 17-12-09 20:29 |
|
CL wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>> CL wrote:
>>> Frank Leegaard wrote:
>>>>
>>>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den dag
>>>> det kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et let
>>>> overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>>>>
>>>>
>>> Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
>>> så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
>>
>> Næe .. For du glemmer at den ret nye bil, ikke er så ny længere ...
>>
>> Med hvad det afføder.
>>
Rofl Nu er du jo direkte dum
--
H
Carsten Larsen
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 22:27 |
|
CL wrote:
> CL wrote:
>> Frank Leegaard wrote:
>>> CL wrote:
>>>> Frank Leegaard wrote:
>>>>>
>>>>> Hvis 100 eller 200 er vigtigere for dig en evnen til starte den
>>>>> dag det kniber, eller holdbarheden som IMHO også er større ved et
>>>>> let overdimensioneret batteri, ja så lader jeg sagen hvile.
>>>>>
>>>>>
>>>> Når nu det udskiftede Batteri har virket upåklageligt i 10 ÅR.
>>>> så er det sku da direkte dumt at bruge penge på et større.
>>>
>>> Næe .. For du glemmer at den ret nye bil, ikke er så ny længere ...
>>>
>>> Med hvad det afføder.
>>>
> Rofl Nu er du jo direkte dum
Jeg tror vi lige skal lade den stå et øjeblik, for du mener vel ikke i ramme
alvor at en +10 gammel bil er lige så driftsikker som en ny?
--
- Frank
| |
alexbo (16-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-12-09 20:07 |
|
"Klaus G."skrev
Jeg har langt fra det størst mulige batteri i min
> bil. Det er en Skoda Octavia 1.9TDI, den har pt et på 540A og 61Ah. Der er
> nemt plads til til en på 760A og 77Ah. Men kan du så forklare, hvorfor jeg
> hellere skulle punge flere hundrede kroner mere ud på et størrere batteri,
> når nu det mindre batteri har kunne klare tjansen siden bilen blev lavet
> for godt 4år siden?
Det er ikke nemt at forklare, når nu noget har virket i 4 år, så må det være
godt nok.
Og det er lige præcist hvad dit batteri er, godt nok.
Et større batteri vil procentvis blive mindre hårdt belastet, holde længere,
og navnlig vil det have et overskud.
Det er bedre end godt nok.
Så man skal bare vælge, skal det være godt nok, eller skal det være bedre.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 16-12-09 23:06 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
> Et større batteri vil procentvis blive mindre hårdt belastet, holde
> længere, og navnlig vil det have et overskud.
Hvordan vil det blive mindre belastet, hvis ellers generatoren fungerer som
den skal ?
Er det en hårdere belastning at trække 30A fra et 40 A batteri, end det er
at trække 30A fra et 50A ?
Jeg kan godt se at man er tættere på batteriets maksimum kapacitet i det
første eksempel, men sålænge man ikke aflader batteriet, kan jeg ikke forstå
hvordan det kan have en betydning.
/Brian
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 23:24 |
|
Brian wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Et større batteri vil procentvis blive mindre hårdt belastet, holde
>> længere, og navnlig vil det have et overskud.
>
> Hvordan vil det blive mindre belastet, hvis ellers generatoren
> fungerer som den skal ?
>
> Er det en hårdere belastning at trække 30A fra et 40 A batteri, end
> det er at trække 30A fra et 50A ?
>
> Jeg kan godt se at man er tættere på batteriets maksimum kapacitet i
> det første eksempel, men sålænge man ikke aflader batteriet, kan jeg
> ikke forstå hvordan det kan have en betydning.
Du svarer jo selv på dit spørgsmål.
--
- Frank
| |
Brian (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-12-09 09:10 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Du svarer jo selv på dit spørgsmål.
Okay, vil du afsløre hvor svaret var ?
Spørgsmålet er oprigtigt ment, da jeg ikke ved alverdens om
blyakkumulatorer.
Alex plejer at kunne levere et teknisk velfunderet svar.
/Brian
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 09:38 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Du svarer jo selv på dit spørgsmål.
>
> Okay, vil du afsløre hvor svaret var ?
>
> Spørgsmålet er oprigtigt ment, da jeg ikke ved alverdens om
> blyakkumulatorer.
> Alex plejer at kunne levere et teknisk velfunderet svar.
>
Tænk på alle andre af livets forhold hvor en kraftreserve gør en forskel.
Har du ikke hørt forskellen på en stor forstærker og en lille forstærker,
der begge spiller sagte?
Har du ikke prøvet at køre en kraftfuld bil uden at køre særligt stærkt.
Bevares - du hører musik og kommer frem alligevel. Men alligevel fornemmer
man en forskel.
Se også mit andet svar med decimering af kapaciteten i frostvejr.
--
- Frank
| |
Brian (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-12-09 10:29 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Tænk på alle andre af livets forhold hvor en kraftreserve gør en forskel.
> Har du ikke hørt forskellen på en stor forstærker og en lille forstærker,
> der begge spiller sagte?
Nej
> Har du ikke prøvet at køre en kraftfuld bil uden at køre særligt stærkt.
Jow - hvad er den konkrete forskel, i det tilfælde at du kører f.eks 80km/t
?
> Bevares - du hører musik og kommer frem alligevel. Men alligevel fornemmer
> man en forskel.
Ja, du fornemmer en forskel - men ohm's lov nævner sjovt nok intet om
fornemmelser eller følelser.
/Brian
| |
Frank Leegaard (17-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 17-12-09 18:13 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Tænk på alle andre af livets forhold hvor en kraftreserve gør en
>> forskel. Har du ikke hørt forskellen på en stor forstærker og en
>> lille forstærker, der begge spiller sagte?
>
> Nej
>
>> Har du ikke prøvet at køre en kraftfuld bil uden at køre særligt
>> stærkt.
>
> Jow - hvad er den konkrete forskel, i det tilfælde at du kører f.eks
> 80km/t ?
>
>> Bevares - du hører musik og kommer frem alligevel. Men alligevel
>> fornemmer man en forskel.
>
> Ja, du fornemmer en forskel - men ohm's lov nævner sjovt nok intet om
> fornemmelser eller følelser.
I rest my case ...
--
- Frank
| |
alexbo (17-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-12-09 12:20 |
|
"Brian" skrev
> Jeg kan godt se at man er tættere på batteriets maksimum kapacitet i det
> første eksempel, men sålænge man ikke aflader batteriet, kan jeg ikke
> forstå hvordan det kan have en betydning.
Et batteri er ikke en spand strøm man kan bruge af og fylde igen, så bare
der er nok til at begynde med er det fint, det er et kemisk elværk, strømmen
produceres når den skal bruges.
Et stort batteri kan bedre tåle at skulle producere den store mænde strøm
starteren kræver, ca 1hk. 750 watt
For et 60 Ah batteri er det rundt regnet 10 gange dets standard, for et 80
Ah er det 8 gange standard, der regner med 10 timers afladning.
Det er ikke så meget mænden af strøm der skal bruges den er teoretisk set
meget lille,
750 w i 10 sek. er under 1 Ah, og så virker det ligegyldigt om batteriet er
på 60Ah eller 80Ah.
Problemet er den korte tid der er til at aflevere mængden.
Batteri til min stavlygte, et alm. stort rundt type D har en kapacitet på
4,8 Ah, men starte min bil kan det ikke, det skulle i så fald aflevere 25%
af dets totale kapacitet på en gang, det er ikke muligt.
Jeg tror ikke engang man kan starte med 10stk. af dem i serie, de har strøm
nok men kan ikke aflevere det hurtigt nok, det vil bare være en stor
kortslutning, de smelter inden bilen starter.
Faktisk er alt forbrug en slags kortslutning med starteren som den største.
Det er forskellen på et lille og et stort startbatteri, det store er længere
væk fra kollapspunktet i startøjeblikket.
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus G. (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-09 15:21 |
|
> Og sidstnævnte ved man jo så ikke på forhånd...
True, men har du en pointe der er relevant for emnet?
--
Klaus G.
| |
Mogens \(K\) (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 16-12-09 15:31 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b28ecc9$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
> True, men har du en pointe der er relevant for emnet?
At din sammenligning med valg af oktantal er lige til skrotkassen
| |
Klaus G. (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-09 15:39 |
|
> At din sammenligning med valg af oktantal er lige til skrotkassen
Nej nej nej :)
Læs min anden post i denne tråd. Altså svaret til Frank Leegaard. Det burde
kaste lys over sagen.
--
Klaus G.
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 17:43 |
|
Klaus G. wrote:
>> At din sammenligning med valg af oktantal er lige til skrotkassen
> Nej nej nej :)
>
> Læs min anden post i denne tråd. Altså svaret til Frank Leegaard. Det
> burde kaste lys over sagen.
Det ændrer ikke ved at det stadig var vrøvl.
Skulle du bruge billedet var det billedet med en større tank.
For et større batteri er noget andet end oktantal. For meget oktan er der
ikke megen ide i, men lidt extra power på batteriet, er sundt for alting.
--
- Frank
| |
Klaus G. (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-09 19:45 |
|
> For et større batteri er noget andet end oktantal. For meget oktan er der
> ikke megen ide i, men lidt extra power på batteriet, er sundt for alting.
Hvordan det? En starter trækker da ikke mere strøm, bare fordi du smider et
større batteri foran. Hvis nu et 320A batteri er nok til en given bil,
hvorfor så bruge ekstra penge på et med 540A? Hvis et batteri falder sammen,
så er det 100% ligegyldigt om det er på 320A eller 540A. Og er et batteri på
320A godkendt til en given bil, så har det riiiiigeligt med strøm til at
slæbe starteren rundt, uanset hvor meget kulde vi måtte få.
Hvorfor købe noget med større kapasitet? Hvis en bil leveres med 45Ah
batteri og det kan køre koldstarter en hel vinter hver eneste dag, men
sædevarme, elbagrude, elspejle, blæsere, gps, radio osv osv osv.. Hvorfor så
gå ud og købe et batteri med 60Ah? Der er IKKE brug for det. Så er det da
totalt hjernedødt at anbefale folk at smide ekstra penge ud af vinduet.
--
Klaus G.
| |
Frank Leegaard (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 16-12-09 22:54 |
|
Klaus G. wrote:
>> For et større batteri er noget andet end oktantal. For meget oktan
>> er der ikke megen ide i, men lidt extra power på batteriet, er sundt
>> for alting.
> Hvordan det? En starter trækker da ikke mere strøm, bare fordi du
> smider et større batteri foran. Hvis nu et 320A batteri er nok til en
> given bil, hvorfor så bruge ekstra penge på et med 540A? Hvis et
> batteri falder sammen, så er det 100% ligegyldigt om det er på 320A
> eller 540A. Og er et batteri på 320A godkendt til en given bil, så
> har det riiiiigeligt med strøm til at slæbe starteren rundt, uanset
> hvor meget kulde vi måtte få.
> Hvorfor købe noget med større kapasitet? Hvis en bil leveres med 45Ah
> batteri og det kan køre koldstarter en hel vinter hver eneste dag, men
> sædevarme, elbagrude, elspejle, blæsere, gps, radio osv osv osv..
> Hvorfor så gå ud og købe et batteri med 60Ah? Der er IKKE brug for
> det. Så er det da totalt hjernedødt at anbefale folk at smide ekstra
> penge ud af vinduet.
Jeg kan forstå at du totalt mangler praktisk erfaring på området.
Tro mig pengene er ikke spildt. Slet ikke i det lange løb.
--
- Frank
| |
Jens (23-12-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 23-12-09 21:27 |
|
"Jens" <jenc@get-herskalstaaet2tal-net.dk> skrev i en meddelelse
news:4b2626e0$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Min 10 år gamle citroen 2,0 HDI trænger til nyt batteri. Så har det gamle
> vist også gjort det godt.
> Der sidder et Varta L2 400 i nu.
>
> Hvilke batterimærker skal jeg gå efter?
>
> Og hvor køber man bedst og billigst et nyt batteri?
>
> Jeg regner med selv at skifte. Jeg går efter en god fordeling imellem pris
> og kvalitet.
>
> Mvh
> Jens
>
Det blev et:
Exide EA640 Premium.
Spænding: 12 V, Batteri-kapacitet [Ah]: 64 Ah
koldstrøms-test, EN: 640 A
Længde: 242 mm, Bredde: 175 mm, Højde: 190 mm
Gulvlisteversion: B13
Købt hos Mekonomen for kr. 802,50.
Det er ikke monteret endnu, så jeg kan ikke fortælle hvor meget bedre den
sparker øsen igang, men regner med fuldt spark
Jeg kunne ikke lige finde et sted hvor man så nemt som at køre til Mekonomen
kunne få Varta batterier.
Mvh og tak
Jens
| |
|
|