/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udluftning af bremser på Citröen C5
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 14-12-09 09:39

Hej

Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.

Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))

 
 
Martin Bjerre (15-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bjerre


Dato : 15-12-09 17:10


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4b25f99f$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
> kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.
>
> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))

Hej

Jo, de "rumfærger" har helt almindelige bremser. Prøv at montere en stump
slang på hver udluftningsskrue, åben skruen og lad bilen stå 1 times tid.
Det hjælper nogle gange at væsken selv får lov at løbe. Virker det ikke, så
prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.

"Vil man forrest i flokken, skal der stå PSA på blokken"

Martin



Armand (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-12-09 16:47

Martin Bjerre skrev:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b25f99f$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
>> kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.
>>
>> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
>> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
>>
> Jo, de "rumfærger" har helt almindelige bremser. Prøv at montere en stump
> slang på hver udluftningsskrue, åben skruen og lad bilen stå 1 times tid.
> Det hjælper nogle gange at væsken selv får lov at løbe. Virker det ikke, så
> prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
> af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.
>
Vrøvl!
Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den
bremseforstærker befinder sig :-|

På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt
ud som fornødent.
Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær
opmærksom på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med
servo-olie!!!

--
Armand.

Martin Bjerre (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bjerre


Dato : 16-12-09 20:40


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vrøvl!
> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> befinder sig :-|
>
> På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
> C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
> stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
> kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
> mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt ud
> som fornødent.
> Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær opmærksom
> på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med servo-olie!!!
>
> --
> Armand.

Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....
http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search&forum=12&match_type=all&search_keywords=bremsev%C3%A6ske

Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.

Jeg undskylder fejltagelsen.

Martin



Armand (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-12-09 22:48

Martin Bjerre skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Vrøvl!
>> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
>> befinder sig :-|
>>
>> På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
>> C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
>> stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: ........
>
> Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....
> http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search&forum=12&match_type=all&search_keywords=bremsev%C3%A6ske
>
> Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
> hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.
>
Aha!
Så er der jo ikke andet at gøre end at vende skytset: VRØVL, ARMAND!

--
Armand.
(Der ikke fatter dén ændring - De er skøre de r.., øhh, franskmænd))

alexbo (16-12-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-12-09 20:52


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> befinder sig :-|

Øverst til højre.

http://1.bp.blogspot.com/_1XknPAfZhcs/SE59O_vVjAI/AAAAAAAABZo/4iohePsmvic/s400/Engine+Citroen+C5.jpg

mvh
Alex Christensen






Leo Jensen (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 16-12-09 12:44

On 16 Dec., 20:39, "Martin Bjerre"
<martin.bjerreGIDERIKKES...@get2net.dk> wrote:
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelsenews:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Vrøvl!
> > Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> > befinder sig :-|
>
> > På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
> > C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
> > stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
> > kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
> > mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt ud
> > som fornødent.
> > Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær opmærksom
> > på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med servo-olie!!!
>
> > --
> > Armand.
>
> Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search....
>
> Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
> hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.

Og hvad så med GS ??

Leo

Martin Bjerre (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bjerre


Dato : 16-12-09 21:02


"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c36dbb59-3334-4716-bfbd-897f57e61e0f@o19g2000vbj.googlegroups.com...
..

>>Og hvad så med GS ??

>> Leo

Damn, den glemte jeg :), jeg burde også have nævnt XM, men dem findes der
vist ikke mange af mere....heldigvis

Martin



Anders Majland (15-12-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-12-09 22:09

> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)

Rumfærge, nja den er vel ikke større end en blåhval...

Men gør du det til en vane at skrue citroen så er citronik.dk et godt sted
at hente hjælp hvis det skulle knibe herinde

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance


Kim Voss Schrader (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 16-12-09 12:30

Hej!

Tak for jeres indlæg. Han havde i mellemtiden udluftet en ekstra gang,
og nu er bremsepedalen fin og hård igen.

Der er intet som bremser der virker

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste