|
| Udluftning af bremser på Citröen C5 Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 14-12-09 09:39 |
|
Hej
Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.
Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))
| |
Martin Bjerre (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bjerre |
Dato : 15-12-09 17:10 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4b25f99f$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
> kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.
>
> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))
Hej
Jo, de "rumfærger" har helt almindelige bremser. Prøv at montere en stump
slang på hver udluftningsskrue, åben skruen og lad bilen stå 1 times tid.
Det hjælper nogle gange at væsken selv får lov at løbe. Virker det ikke, så
prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.
"Vil man forrest i flokken, skal der stå PSA på blokken"
Martin
| |
Armand (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-12-09 16:47 |
|
Martin Bjerre skrev:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b25f99f$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
>> kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.
>>
>> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
>> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
>>
> Jo, de "rumfærger" har helt almindelige bremser. Prøv at montere en stump
> slang på hver udluftningsskrue, åben skruen og lad bilen stå 1 times tid.
> Det hjælper nogle gange at væsken selv får lov at løbe. Virker det ikke, så
> prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
> af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.
>
Vrøvl!
Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den
bremseforstærker befinder sig :-|
På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt
ud som fornødent.
Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær
opmærksom på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med
servo-olie!!!
--
Armand.
| |
Martin Bjerre (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bjerre |
Dato : 16-12-09 20:40 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vrøvl!
> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> befinder sig :-|
>
> På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
> C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
> stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
> kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
> mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt ud
> som fornødent.
> Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær opmærksom
> på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med servo-olie!!!
>
> --
> Armand.
Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....
http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search&forum=12&match_type=all&search_keywords=bremsev%C3%A6ske
Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.
Jeg undskylder fejltagelsen.
Martin
| |
Armand (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-12-09 22:48 |
|
Martin Bjerre skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Vrøvl!
>> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
>> befinder sig :-|
>>
>> På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
>> C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
>> stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: ........
>
> Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....
> http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search&forum=12&match_type=all&search_keywords=bremsev%C3%A6ske
>
> Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
> hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.
>
Aha!
Så er der jo ikke andet at gøre end at vende skytset: VRØVL, ARMAND!
--
Armand.
(Der ikke fatter dén ændring - De er skøre de r.., øhh, franskmænd))
| |
alexbo (16-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-12-09 20:52 |
| | |
Leo Jensen (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 16-12-09 12:44 |
|
On 16 Dec., 20:39, "Martin Bjerre"
<martin.bjerreGIDERIKKES...@get2net.dk> wrote:
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelsenews:4b2900c6$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Vrøvl!
> > Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> > befinder sig :-|
>
> > På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
> > C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
> > stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
> > kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
> > mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt ud
> > som fornødent.
> > Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær opmærksom
> > på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med servo-olie!!!
>
> > --
> > Armand.
>
> Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl.... http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search....
>
> Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
> hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.
Og hvad så med GS ??
Leo
| |
Martin Bjerre (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bjerre |
Dato : 16-12-09 21:02 |
|
"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c36dbb59-3334-4716-bfbd-897f57e61e0f@o19g2000vbj.googlegroups.com...
..
>>Og hvad så med GS ??
>> Leo
Damn, den glemte jeg :), jeg burde også have nævnt XM, men dem findes der
vist ikke mange af mere....heldigvis
Martin
| |
Anders Majland (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 15-12-09 22:09 |
|
> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)
Rumfærge, nja den er vel ikke større end en blåhval...
Men gør du det til en vane at skrue citroen så er citronik.dk et godt sted
at hente hjælp hvis det skulle knibe herinde
--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance
| |
Kim Voss Schrader (16-12-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-12-09 12:30 |
|
Hej!
Tak for jeres indlæg. Han havde i mellemtiden udluftet en ekstra gang,
og nu er bremsepedalen fin og hård igen.
Der er intet som bremser der virker
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
|
|