sådan en sku man ha
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-12-09 00:55

HPC Cluster ("blizzard")
· IBM p575 "Power6" cluster
· water cooled
· 16 dual core CPUs per node
· Total size: 264 nodes, 8448 cores
· 249 compute nodes
· 12 I/O nodes
· 3 interactive nodes
· 18,8 GigaFlops/core
· Total system peak performance: 158 TeraFlops/s
· Top500: Rank 27 in 06/09
· 20 TeraByte memory
· 3 PetaByte GPFS file system (additional 3 PetaByte in 2011)
· 8 x Qlogic 288 port 4 x DDR Infiniband switches
· bandwidth: 16 GigaByte/s node to node (bidirectional)
· 25.4 km Infiniband cables

Den nye supercomputer til klimaberegninger....
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-09 10:26

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> [...]
> · bandwidth: 16 GigaByte/s node to node (bidirectional)
> · 25.4 km Infiniband cables
>
> Den nye supercomputer til klimaberegninger....

gad vide hvor meget co2 sådan en svend bruger når den er i drift ;)

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-12-09 13:37

Thomas von Hassel skrev:
> gad vide hvor meget co2 sådan en svend bruger når den er i drift ;)

Næppe noget overhovedet

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-09 14:40

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Næppe noget overhovedet

der skal stadig strøm til lortet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 15:01

Hej,

> der skal stadig strøm til lortet ...

Og hvor meget CO2 _bruger_ strøm så?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-09 15:09

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Og hvor meget CO2 _bruger_ strøm så?

ok ok ok .. fint nok ... udleder ... jesus i kan fluekneppe enhver
sætning...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 16:30

Hej Thomas,

> ok ok ok .. fint nok ... udleder ... jesus i kan fluekneppe enhver
> sætning...

Det er dig, der flueknepper en joke. Hvis du selv vil fluekneppe, så må
du også acceptere at andre gør dig kunsten efter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-09 22:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Thomas,

> Det er dig, der flueknepper en joke. Hvis du selv vil fluekneppe, så må
> du også acceptere at andre gør dig kunsten efter.

Det er ikke at fluekneppe. Du kom til at sige "bruge" i stedet for
"udlede" CO2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 23:05

Hej,

> Det er ikke at fluekneppe. Du kom til at sige "bruge" i stedet for
> "udlede" CO2.

Nu tror jeg helt bestemt, at du svarer den forkerte.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-09 01:02

> Nu tror jeg helt bestemt, at du svarer den forkerte.

Ja, OK. Det var Thomas, der skrev det. Jeg var lige hjemme fra min
tilkaldevagt en en kort pause og var lige blevet kaldt ind igen, så det
gik lidt stærkt. Nu er jeg så hjemme igen, igen. Jeg håber, jeg får fred
resten af natten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-12-09 15:05

> [...]

> · bandwidth: 16 GigaByte/s node to node (bidirectional)
> · 25.4 km Infiniband cables
>
> Den nye supercomputer til klimaberegninger....

IBM arbejder på storebror.

<http://www.itjungle.com/tfh/tfh113009-story05.html>

Fra : Lyrik

Dato : 12-12-09 16:27

On 12 Dec., 00:55, ammento...@yzmac.com (Martin Ammentorp) wrote:
> HPC Cluster ("blizzard")

> · 16 dual core CPUs per node
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den er da forældet!? Det skulle da være 16 QuadCore i7-CPU's.
Iøvrigt hvordan oversætter man "per node" til dansk?
> Den nye supercomputer til klimaberegninger....
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-09 00:38

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Den er da forældet!? Det skulle da være 16 QuadCore i7-CPU's.

næppe ... de cpu'er der er brugt her har mere til fælles med de ppc
cpu'er apple bruge end de har med Intels Core serie ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-12-09 08:39

Lyrik skrev:
> Iøvrigt hvordan oversætter man "per node" til dansk?

Per knude.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 19:32

Lyrik skrev:

> Den er da forældet!? Det skulle da være 16 QuadCore i7-CPU's.

Det er Power6 CPU'er. De kan altså godt flytte sig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 19:31

Martin Ammentorp skrev:

> Den nye supercomputer til klimaberegninger....

Ikke mig - vandkøling antyder en hamper el-regning