Color picker V2.
Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 01:44

Hej.

Der var åbenbart mange, der gerne ville kunne 'hive' i sliderne, så det har
jeg implementeret:
<http://w-o-p-r.dk/tips/color.picker.asp>

Men som tidligere nævnt, så virker det ad h. til i IE6.

Pga den langsomme opdatering, stå den med timeglas, og skriver en masse 'xxx
items remaining' i statusbar'en.

Jeg ved ikke hvordan det virker i nyere IE'er, da jeg pt. ikke har adgang
til IE8 maskinen.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 09:10

Stig Johansen skrev:
> [...]
>
> Men som tidligere nævnt, så virker det ad h. til i IE6.
>
> Pga den langsomme opdatering, stå den med timeglas, og skriver en masse 'xxx

Nåhja. Men i SeaMonkey, der funker det nu fint.

> Jeg ved ikke hvordan det virker i nyere IE'er, da jeg pt. ikke har adgang
> til IE8 maskinen.

Det går lidt langsomt, dog ikke overvældende langsomt (slet ikke i
forhold til hvad du skriver om IE6), men den hakker lidt. Det er IEs
JS-engine, som er decideret langsom, det er velkendt og det er der nok
ikke meget at gøre ved. De påstår, det bliver løst i IE9 (hvis det kan
være en trøst til IE-brugere).

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 09:12

Rune Jensen skrev:

> Det går lidt langsomt, dog ikke overvældende langsomt (slet ikke i
> forhold til hvad du skriver om IE6),

Med lightness slideren foregår det flydende, de to andre hakker lidt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 10:54

Rune Jensen wrote:

> Med lightness slideren foregår det flydende, de to andre hakker lidt.

Ja, men det er fordi logikken bag HSL er at man vælger hue, og derefter
saturation og lightness.

Hue slideren er statisk, men ved skift af hue, så skal jeg opdatere
'100 <span>s i saturation slider, og derefter 100 <span>'s i lightness
slideren.

Klikker/trækker man i saturation slider, skal denne ikke opdateres, men
lightness slideren skal (med de 100 <span>'s)

Går vi ned på lightness, så er både hue og saturation fast, så er er ikke
behov for at opdatere sliders, blot preview (1 stk.).

Så hvis man hiver i hue, medfører det 100+100+1[1] opdatering, og ved
saturation er det 100+1[1] opdateringer, men ved lightness er det kun 1[1]
opdatering.

Disse opdateringer kan man ikke gøre så meget ved, da det er en del af
rendering machine i de enkelte browsere.

I 'almindelig' programmering kan man angive:
* 'beginupdate' - forhindrer rendering
* 'opdater det du vil'
* 'endupdate' - iværksætter rendering af de forudgående ændringer.

Der er noget der tyder på, at IE genopfrisker hvert eneste element ved
ændrig, og ikke tager hensyn til start og slut på javascript funktioner.

[1] Jeg har delt preview pane op, så er farven, samt konstrastfarven[2]
[2] Forudsat jeg har forstået det rigtigt, så kontrastfarven er 180 grader
forskudt i forhold til farven.

DISCLAIMER: Jeg er ikke farve-o-log.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 11:44

Stig Johansen skrev:
<SNIP>
> [1] Jeg har delt preview pane op, så er farven, samt konstrastfarven[2]
> [2] Forudsat jeg har forstået det rigtigt, så kontrastfarven er 180 grader
> forskudt i forhold til farven.

Skal man ikke også kunne bruge taster til at hive i sliderne?

> DISCLAIMER: Jeg er ikke farve-o-log.

Nej, det er jeg så heller ikke, men det er på tide, der kommer lidt
fokus på farverne også i webdesign-grupperne. Og layouttyper iøvrigt.
Tror de fleste herinde er kode-fikserede mere end
farve/stil/sammensætning fikserede. Det ville være ret herligt med flere
farve-nørder/grafikere her, som kunne dele ud af erfaring. Jeg tænker
selvfølgelig nok mest på Ris+Ros, men det kunne også høre ind under
hovedgruppen, hvordan man sætter farver og design til sin hjemmeside.

Normalt ville jeg f.eks. bruge blåt, hvis det er fag-emner, som siden
omhandler, fordi blåt er "seriøst" (i min optik) og jordfarver, hvis det
er f.eks. galleri. Men der er jo langt mere i det end som så.

Så hvordan vælges hovedfarven? Skal det være "hårde" farver eller
pastel? Og så skal der vel være gradueringer af hovedfarven - hvordan
vælges de? Sådanne spørgsmål er (også) interessant at få svar på, når
man skal designe sin side..

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 12:20

Rune Jensen wrote:

> Skal man ikke også kunne bruge taster til at hive i sliderne?

Det ved jeg ikke - hvilke taster ?

Piletaster bliver brugt af browseren.
ctrl - taster bliver brugt af browseren.
alt - taster bliver brugt af programmet/OS'et.
shift-tasterne bliver brugt af editorer.
ctrl+alt tasterne bruger jeg i den indbyggede editor.

Bortset fra det ikke er meningen det skal være et produkt, så vil jeg gerne
høre forslag til hvilke taster, der kunne bruges (til overs) til at 'hive'
i de forskellige sliders.

Høre - som i _høre_ ikke nødvendigvis at jeg vil implementere det.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 12:31

Stig Johansen skrev:

> [...]
> i de forskellige sliders.
>
> Høre - som i _høre_ ikke nødvendigvis at jeg vil implementere det.

Du skal jo kunne slå det til og fra nemt, fordi piletaster også bruges
til andet (som du anfører). Så brug piletaster+SHIFT. Så kan man bruge
SHIFTLOCK til at slå det til og fra. SHIFT+piletaster bruges ellers
til... hvad?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 12:34

Rune Jensen skrev:

> [...]
> til andet (som du anfører). Så brug piletaster+SHIFT. Så kan man bruge
> SHIFTLOCK til at slå det til og fra. SHIFT+piletaster bruges ellers

Nåhja, og piletaster fordi det er sådan man bruger det i f.eks. GIMPen.
det er bedst at arve tastefunktioner fra de store programmer, så læres
de nemmest.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 12:57

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message

> Så brug piletaster+SHIFT. Så kan man bruge
> SHIFTLOCK til at slå det til og fra. SHIFT+piletaster bruges ellers
> til... hvad?

Hvis du går ned i editboxen, så bruger den indbyggede editor
shift+piletaster til select.

Prøv at sætte cursoren ved teksten:
"This is an editbox..."
og prøv derefter at bruge shift+pil(højre/venstre), samt ctrl+shift+pil
samme sted.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 14:10

Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Prøv at sætte cursoren ved teksten:
> "This is an editbox..."
> og prøv derefter at bruge shift+pil(højre/venstre), samt ctrl+shift+pil

....men det kan måske gøres alligevel, hvis man tjekker på, om man er i
editboksen eller på slideren?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 14:12

Rune Jensen skrev:

> ...men det kan måske gøres alligevel, hvis man tjekker på, om man er i
> editboksen eller på slideren?

OK, i så fald skal det nok være CTRL+piletaster, men så forsvinder
on/off funktionen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-12-09 14:30

Stig Johansen skrev:

> Prøv at sætte cursoren ved teksten:
> "This is an editbox..."
> og prøv derefter at bruge shift+pil(højre/venstre), samt ctrl+shift+pil
> samme sted.

Din pointe er vel at også shift + piletaster er reserverede.
Det samme med Ctrl+shift+piletaster (for at markere et hele ord ad
gangen). Pil op/ned gør det samme, bare med hhv. enkeltlinjer og afsnit.

PS. Jeg har ingen shift-lock på min computer. Kun en CAPS-lock, som dog
er oversat med "Läs Skift".

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 14:38

Philip Nunnegaard skrev:

> PS. Jeg har ingen shift-lock på min computer. Kun en CAPS-lock, som dog
> er oversat med "Läs Skift".

Det fungerer også som CAPS lock. Shift lock er en egenoversættelse, men
man vælger ikke bare tekst ved at CAPS LOCK er sat på. I så fald, må man
kunne teste på CAPS LOCK selv, den kan ikke hedde det samme som SHIFT i
ASC-værdier. Og videre, hvis det er korrekt, må man også kunne skille
CAPS LOCK+piletaster fra SHIFT + piletaster. Ikke at det måske så
hjælper synderligt.. eftersom det nok vil virke ulogisk, det kun virker
med CAPSLOCK, ikke med SHIFT.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 14:44

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message

> Din pointe er vel at også shift + piletaster er reserverede.
> Det samme med Ctrl+shift+piletaster (for at markere et hele ord ad
> gangen). Pil op/ned gør det samme, bare med hhv. enkeltlinjer og afsnit.

Ja, det var netop pointen - at mange, mange tastekombinationer er
reserverede i forvejen.

Så det er svært at finde tastekombinationer, der ikke ødelægger de
indbyggede funktioner.

Derudover bruger jeg en del kombinationer (ctrl+alt) i editboksene.
ctrl+alt+i: italic,
ctrl+alt+b: bold,
ctrl+alt+f: font,
osv..

Jeg har lagt an til at lave en hjælp via crtl+alt+?, men indtil videre får
man bare en alert med 'Hjælp' :)

> PS. Jeg har ingen shift-lock på min computer. Kun en CAPS-lock, som dog >
er oversat med "Läs Skift".

PS ps: Jeg har ikke nævnt caps/shift lock,
mEn nOGle GanGe kAn DeN cAPs LocK gODt driLLe :)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-12-09 14:50

Stig Johansen skrev:

> er oversat med "Läs Skift".
>
> PS ps: Jeg har ikke nævnt caps/shift lock,
> mEn nOGle GanGe kAn DeN cAPs LocK gODt driLLe :)

Den skulle egentlig også være svaret under Runes indlæg.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-12-09 14:23

Stig Johansen skrev:

> Ja, men det er fordi logikken bag HSL er at man vælger hue, og derefter
> saturation og lightness.

Hvilket vel også er det mest logiske. Først farve, og derefter mætning
og lysstyrke.

> [...]
>
> Disse opdateringer kan man ikke gøre så meget ved, da det er en del af
> rendering machine i de enkelte browsere.

De der hak oplever jeg dog næsten ikke i min IE 8. Vi taler måske om
1/10 sekund, fra jeg klikker til farven opdaterer sig. Jeg ville slet
ikke have bemærket det, hvis ikke det var fordi jeg lige havde set hvor
flydende det går i Firefox.

> [1] Jeg har delt preview pane op, så er farven, samt konstrastfarven[2]
> [2] Forudsat jeg har forstået det rigtigt, så kontrastfarven er 180 grader
> forskudt i forhold til farven.

Sådan har jeg også forstået det, hvis vi taler om farvecirklen.
På papir er det:

Blå - orange (hvorfor er redningsveste mon orange?)
Gul - lilla
Rød - grøn

Den ene grundfarves kontrastfarve er de to andre grundfarver blandet sammen.
Så er det selvsagt lidt sværere når skærmen kører med rød-grøn-blå og
ikke rød-gul-blå. På den anden side set, så synes jeg at gul tekst står
bedre på blå baggrund end orange skrift.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 15:09

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> På papir er det:
>
> Blå - orange (hvorfor er redningsveste mon orange?)

Nu er jeg ikke så velbevandret udi farvecirkler, men hue - slideren
repræsenterer faktisk en cirkel.

Starten er 0 grader, svarende til kl. 12 (rød) gående over gul, grøn, blå -
for til sidst at ende i rød (360 grader).

Hvis 'man' gad at understøtte SVG, så var det en smal sag at lave det som en
cirkel i stedet for en slider, men det kommer vi nok til at vente på, da
det efter mere end 10 år ikke er lykkedes at have standardunderstøttelse af
SVG.

> [...]
> og ikke rød-gul-blå. På den anden side set, så synes jeg at gul tekst står
> bedre på blå baggrund end orange skrift.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men traditionelt fandtes der ikke noget
flouruserende stof, der kunne skabe en gul farve (som ville være ideelt),
så derfor lavede man 'tricks' med at bruge blandingsfarven grøn.

'Før i tiden' kunne man kvalitetssikre TV apparater ved at kigge på den gule
farve (prøvebillede), og deraf sluute om det var godt eller dårligt.

På CRT skærme er det en kunst at genskabe en _gul_ farve.

(Men min Eizo gør de nu meget godt :)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 15:19

Stig Johansen skrev:

> (Men min Eizo gør de nu meget godt :)

Nu er netop Eizo vidst da også ønskeskærmen for en grafiker.. har i
hvert fald været. Havde selv kig på Eizo "dengang", men måtte indrømme,
der er en forskel på drømme og realiteter, hvad angår økonomisk formåen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 15:32

Stig Johansen skrev:
> [...]

Ved det ikke, men rød er nok den farve, som drager øjet bedst. Hvorfor
man så ikke laver den helt rød er et spørgsmål. Men man skal jo bare
finde en farve, som drager øjet, og som man kan være nogenlunde sikker
på ikke optræder ellers (naturligt) på havet. Man skal kunne opfange den
fra luften, som fra jorden.

Måske har orange særligt nemt ved at blive opfanget af sporingsudstyr(...)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-09 15:34

Rune Jensen skrev:

> [...]
> fra luften, som fra jorden.
>
> Måske har orange særligt nemt ved at blive opfanget af sporingsudstyr(...)

Nåh - det var retorisk spørgsmål ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-12-09 16:11

Rune Jensen skrev:

> Nåh - det var retorisk spørgsmål ;)

Jeps!

I printmedier bruges rød gerne som blikfang. Bare tag Ekstrabladets
logo. Blå opfatter jeg ligesom Stig som symbol for seriøsitet og
troværdighed. Dog skal vi nok ned i #00a og ikke den mere klarblå #00f,
som mere giver mig tanker om at man hopper ind i et rumskib.

Berlingske har svjh. blå.

Men når det kommer til mere sammenhængende farvelægning af hjemmesider,
er jeg mildest talt katastrofal - eller fantasiforladt, om man vil.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 19:09

Rune Jensen wrote:

> [...]
> fra luften, som fra jorden.
>
> Måske har orange særligt nemt ved at blive opfanget af sporingsudstyr(...)

Det er nok nærmere det menneskelige øje man har tænkt på, og ikke
sporingsudstyr.

De 'sorte bokse' i fly er i øvrigt også ambulance-orange farvede af samme
årsag.

Stig Johansen