Color picker.
Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 01:35

Hej.

Så vidt jeg kan forstå, så har de felste en avanceret 'color picker' i
diverse programmer.

Men det har jeg ikke, så jeg besluttede at lave min egen:
<http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp>

Det skulle gerne virke, både med click på de forskellige sliders, men også
ved indtastninger af HSL/RGB værdier.
HSL værdierne er i grader,%,% jfr. W3, så de kan bruges direkte i FF.

Det primære formål var at vælge ud fra HSL, så man kan 'tone' farverne, men
også at vise en større flade med den valgte farve.

Jeg har tit 'hugget' en farve fra nettet, og tænkt på at bruge den som
baggrund, men når den kommer op på en større flade, ser den noget
anderledes ud (i mine øjne).

Det er det samme problem med maling hos farvehandleren - det må konen ordne,
for jeg kan ikke visualisere de små prøver op i en større helhed.

Jeg ville bare nævne det, hvis der er andre der kunne få glæde af det.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 09-12-09 11:48

On 09-12-2009 01:34, Stig Johansen wrote:
> [...]
> ved indtastninger af HSL/RGB værdier.
> HSL værdierne er i grader,%,% jfr. W3, så de kan bruges direkte i FF.

Det eneste der egentlig bare mangler er at man kan hive i de forskellige
sliders, så man kan ramme præcis den nuance man nu gerne vil have...

En anden ting der også ville være ret er at der er et sted man kunne
indsætte en hex kode :)

Et par bugs
rgb(128,2,-1)
Tror ikke det er gyldigt med -1 tal i RGB værdien
Ca. i midten af Hue og lightness
også ellers HELT til højre i sat. slideren

rgb(255,256,260)
Hvad mon man kalder denne, ekstra hvid? :)
Hue slideren kan man trykke et godt stykke til højre for selve farverne

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 18:54

Martin wrote:

> Det eneste der egentlig bare mangler er at man kan hive i de forskellige
> sliders, så man kan ramme præcis den nuance man nu gerne vil have...

Det havde jeg overvejet, men jeg bryder mig ikke rigtig om at skulle 'hive'
i tingene.

Tit synes jeg det forvirrer mere end det gavner (for mig).

Jeg lavede i stedet granulariteten så stor som mulig (på min 1024x768), så
på hue er hver værdi 2px brede, og på de andre 8px brede.

På den måde kan selv jeg klikke på de tilstødende værdier.

> En anden ting der også ville være ret er at der er et sted man kunne
> indsætte en hex kode :)

Ja, det bør der være, og det er der også nu :)

> Et par bugs
[snip]

Ja, det var lidt en bummer.
Jeg lavede det om fra DIV'er til table, og tænkte ikke over at td'erne
dermed blev for brede.

Nu har jeg lagt en ekstra div inde i td'erne, så man ikke kan klikke
udenfor.

I øvrigt glemte jeg at nævne, at preview pane er regigerbart, så man kan
skrive, copy/paste, formattere vha. min primitive (keyboard) editor.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-09 23:08

Stig Johansen skrev:

> Det havde jeg overvejet, men jeg bryder mig ikke rigtig om at skulle 'hive'
> i tingene.

Det tror jeg flertallet gør. Hvorfor var det nødvendigt at fjerne
glidefunktionen? Du kan vel bare klikke af hjertens lyst uden at
glide?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-12-09 03:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tror jeg flertallet gør. Hvorfor var det nødvendigt at fjerne
> glidefunktionen?

Jeg har ikke fjernet den, blot undladt at implementere den.

Det er lavet så det er de rigtige farver(værdier) der bliver vist, og ikke
billede man klikker på.

Når man så ændrer på f.eks. hue, så opdaterer jeg 100 <span>'s i saturation
slider, og derefter 100 <span>'s i lightness slider.

Jeg har ikke lige en nyere IE ved hånden, men i min IE6 tager denne
opdatering omkring et par sekunder (subjektivt), så, at hive vil blive en
dræbende process.

De andre ting jeg har set er blot statisk billeder, og der er det ikke et
(performance) problem, da der ikke er nogen opdatering undervejs.

Til gengæld kan man ikke se de faktiske farveindhold på hhv. saturation og
lightness.

Den som Christion linker til, lægger blot noget raster image over
baggrundsfarven, og viser ikke de rigtige farver.

> Du kan vel bare klikke af hjertens lyst uden at
> glide?

Ja, og det gør jeg også.
Som nævnt, så klikker man på den faktiske farve, og ikke gætterier som i de
andre 'ting' jeg har (og har set).

Mht. hue skal man ramme inden for 2px, som måske kan være lidt svært, så jeg
har lavet det sådan, athvis man ctrl+click til venstre for marker, så
flyttes en ned, og en op ved ctrl+klik til højre for marker.

Gælder også de andre.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-09 10:54

Stig Johansen wrote:

> Jeg har ikke fjernet den, blot undladt at implementere den.

Hvis du implementerede den ville det sikkert være muligt at gøre en slider
aktiv og derefter flytte den mod venstre eller højre med piletaster.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 11-12-09 11:13

On 09-12-2009 18:53, Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Jeg lavede i stedet granulariteten så stor som mulig (på min 1024x768), så
> på hue er hver værdi 2px brede, og på de andre 8px brede.

Man kunne også lave mus scroll på de 3, så man kan scrolle med musen når
man holder musen over en af de 3 - så ville det faktisk være endnu
nemmere at ramme præcist.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 10-12-09 23:45

Stig Johansen skrev:
> [...]
> <http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp>

> Jeg ville bare nævne det, hvis der er andre der kunne få glæde af det.

Også det her :

Result: 0 fejl / 2 advarsler

line 50 column 5 - Advarsel: <a> attribute "tabindex" has invalid value "-1"
line 53 column 32 - Advarsel: <a> attribute "tabindex" has invalid value
"-1"

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-12-09 02:29

Ib K. Jensen wrote:

> [...]
>
> line 50 column 5 - Advarsel: <a> attribute "tabindex" has invalid value
> "-1" line 53 column 32 - Advarsel: <a> attribute "tabindex" has invalid

Ja, det er resultatet af et af forsøgene på at få tabindex til at virke i
FF.
(se indlæg vedr. tabindex).

Stig Johansen