Bortskaffelse af gamle computere og data ?
Fra : Kim

Dato : 03-10-09 16:48

En diskution vi har hvor vi ikke er eninge.

Hvordan skille man sig af med nogle gamle computere på en
miljømæssig forsvarlig måde ( ISO 14001) ?

Hvordan sikre man sig, at ingen gamle data falder i de forkerte hænder
(metoden skal være godkendt)?

Gerne med referancer plz

Mvh Kim

Fra : Mads

Dato : 03-10-09 17:00

On Sat, 3 Oct 2009 17:48:09 +0200, "Kim" <nææææ@xxxxxxxxx1234.dk>
wrote:

>En diskution vi har hvor vi ikke er eninge.
>
>Hvordan skille man sig af med nogle gamle computere på en
>miljømæssig forsvarlig måde ( ISO 14001) ?

Afleverer dem på kommunens genbrugsplads hvorfra maskinerne bliver
sendt til autoriseret ophug

>Hvordan sikre man sig, at ingen gamle data falder i de forkerte hænder
>(metoden skal være godkendt)?

Tager harddisken ud og giver den et klap med en hammer, hvorpå du
smider den tilbage i kabinettet.

Fra : Kim

Dato : 03-10-09 17:17

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Afleverer dem på kommunens genbrugsplads hvorfra maskinerne bliver
> sendt til autoriseret ophug

Har du et link hvor det bliver bekræftet ?

> Tager harddisken ud og giver den et klap med en hammer, hvorpå du
> smider den tilbage i kabinettet.

Og hvis det er et firma med 2-300 computere eller mere ?

Mvh Kim

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-10-09 18:02

Her er for Kbhs vestegn: http://www.vestfor.dk/web/hev/miljoeogarbejdsmiljoe

> Og hvis det er et firma med 2-300 computere eller mere ?

Så tager det bare længere tid...

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : CC

Dato : 03-10-09 18:11

"Kim" skrev i meddelelsen

> Har du et link hvor det bliver bekræftet ?

> Og hvis det er et firma med 2-300 computere eller mere ?

Så lejer du M/R-skanneren på det lokal sygehus. Spænder med god fast på
båren og giver dem en "M/R"-tur

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 22:23

Kim skrev:

> Og hvis det er et firma med 2-300 computere eller mere ?

Strøm på og kør et program der overskriver harddisken X gange.

Er maskinen ude af stand til at køre må man afveje datas følsomhed med
arbejdsmængden der skal til for at skille den ad og pille disken ud.

Det er de færreste der vil gå efter at pille en gammel harddisk ud, med
mindre de VED der ligger spændende ting på den.

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-10-09 01:18

Mads skrev:

> Tager harddisken ud og giver den et klap
> med en hammer, hvorpå du smider den tilbage
> i kabinettet.

Hvorfor skal den tilbage i kabinettet når du har
givet den med hammeren?

Jeg plejer at gemme skruerne

Jeg sætter harddisken op i søjleboremaskinen,
og borer hul gennem det hele.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : Mads

Dato : 04-10-09 09:22

On Sun, 4 Oct 2009 02:18:16 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Hvorfor skal den tilbage i kabinettet når du har
>givet den med hammeren?

Nu skrev jeg ikke at den skulle monteres, vel ?

Men bare så den kunne ryge med på genbrugspladsen

Fra : Max

Dato : 04-10-09 12:51

Hej Mads

> Men bare så den kunne ryge med på genbrugspladsen

Man sender jo heller ikke 2-300 computere på
genbrugspladsen, den er jo til private.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-10-09 18:10

Mads wrote:

> Tager harddisken ud og giver den et klap med en hammer, hvorpå du smider
> den tilbage i kabinettet.

Tjaah, er du sikker på at du kan smadre den godt nok? Man har reddet data
fra en harddisk om bord på den space shuttle som eksploderede i luften
for nogle år siden.

Dette er bedre:
$ dd if=/dev/zero of=/dev/<disk>

[og så kan disken også bruges igen ]

--
Jesper Lund

Fra : Mads

Dato : 03-10-09 19:55

On 03 Oct 2009 17:09:32 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Tjaah, er du sikker på at du kan smadre den godt nok? Man har reddet data
>fra en harddisk om bord på den space shuttle som eksploderede i luften
>for nogle år siden.

Det er nok de færreste der har råd til at poste millioner af kroner i
en i bedste fald tvivlsom dataredning fra en smadret harddisk med
ukendt indhold. Det er altså ikke helt det samme som en harddisk
fra en rumfærge

>Dette er bedre:
>$ dd if=/dev/zero of=/dev/<disk>
>
>[og så kan disken også bruges igen ]

Men den skulle jo netop bortskaffes. Ikke genbruges.

Fra : Henning

Dato : 03-10-09 22:05

> [...]
>en i bedste fald tvivlsom dataredning fra en smadret harddisk med
>ukendt indhold. Det er altså ikke helt det samme som en harddisk

Ikke desto mindre går spørgsmålet om hvad der er sikkert, ikke
økonomisk forsvarligt

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-09 21:48

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Tjaah, er du sikker på at du kan smadre den godt nok? Man har reddet data
> fra en harddisk om bord på den space shuttle som eksploderede i luften
> [...]

Bt. http://www.ibas.no/ kan finde sådanne data

Kai

Fra : Max

Dato : 03-10-09 22:33

Hej Kim

> Hvordan skille man sig af med nogle gamle computere på en
> miljømæssig forsvarlig måde ( ISO 14001) ?

Du henvender dig her

http://www.stenametall.com/Danish/Om+os/Stena+Technoworld.htm

vær opmærksom på at det koster omkring 4,80 kr./kg. plus moms
og transport at slippe af med skrottet.

--
Mvh Max

Fra : N Dude

Dato : 04-10-09 05:04

> Hvordan skille man sig af med nogle gamle computere på en
> miljømæssig forsvarlig måde ( ISO 14001) ?

Det gør alle andre åbenbart...

Fra : Devast8or

Dato : 04-10-09 11:28

"Kim" <nææææ@xxxxxxxxx1234.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan sikre man sig, at ingen gamle data falder i de forkerte hænder
> (metoden skal være godkendt)?

Vi havde sådan en fætter her på mit gamle arbejde:
http://ibas.dk/ontrack-eraser/degausser/index.html
Det var en bank, så vi havde nogle gange meget følsomme data liggende. Jeg
er sikker på at den blev undersøgt på kryds og tværs mht. at finde ud af om
den var god nok til formålet før indkøb.

Prisen kender jeg ikke noget til, men den har nok ikke været helt billig.
Som en anden her i tråden pointerede skal udgiften jo stå mål med det data
der skal sikres.

De tilbyder også et par andre metoder til datasletning her:
http://ibas.dk/ontrack-eraser
Det kan jo være at det bedre kan betale sig økonomisk.

Ellers er der også mulighed for at få makuleret diskene. En hurtig
google-søgning gav mig dette firma http://www.divello.dk/ som ser ud til at
kunne klare tingene.

Ved samme google-søgning fandt jeg et andet alternativ her:
http://ing.dk/artikel/86994-din-harddisk-sletter-selv-alle-dine-data
Kryptér dataene og smid nøglen i havet. (NB: det er hvad jeg fik ud af
hurtigt at skimme artikel og kommentarer, jeg har ikke nærlæst det, så lad
være med at hænge mig hvis det ikke er helt rigtigt :)

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Devast8or (som ikke arbejder for hverken Ibas eller Divello)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-09 21:52

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
> Det kan jo være at det bedre kan betale sig økonomisk.
>
> Ellers er der også mulighed for at få makuleret diskene. En hurtig

Og for dem hvor dette ikke er sikkert nok, så gør som militæret:
affyring af en termisk ladning op af disken - så er den ged barberet!

Kai

Fra : Kim

Dato : 07-10-09 03:49

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev

> Og for dem hvor dette ikke er sikkert nok, så gør som militæret:
> affyring af en termisk ladning op af disken - så er den ged barberet!

Kan du med et link bekræfte denne udtagelse ?

Mvh Kim

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-10-09 12:53

> Man sender jo heller ikke 2-300 computere på genbrugspladsen, den er jo
> til private.

Nej da.. her i Kolding skal erhverv blot vejes og betaler så pr. kg.

Fra : Leo

Dato : 04-10-09 17:26

http://www.hjhansen.dk/default.aspx

Et firma som vist er godkendt til at klare den slags opgaver.
Men i skal nok ikke regne med det er gratis.

Fra : Kim

Dato : 07-10-09 03:59

"Leo" <leo@leo.lir.dk> skrev

> http://www.hjhansen.dk/default.aspx
>
> Et firma som vist er godkendt til at klare den slags opgaver.
> Men i skal nok ikke regne med det er gratis.
Intet sted på dette site står der noget om at
de er godkendt. Et Plattenslagerfirma

Greenpeace har undersøgt disse forhold:
http://www.greenpeace.org/denmark/press/rapporter-og-dokumenter/greenpeace-ulovlig-haandtering

Prøv at læse .pdf filen ( er et .doc ) der står bla:

Der er ikke styr på elektronikskrottet i Danmark. Senest har en undersøgelse

(http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/45A950E9-C1B9-4E98-B28B-C971081D3678/0/FinalRapport_FreeRider.pdf
)

fra PlanMiljø for WEEE-system efteråret 2007 vist, at den danske
miljøminister

ikke har styr på, hvem der importerer og producerer elektronik i Danmark -

som et direktiv fra EU ellers kræver

En undersøgelse udført af København og Frederiksberg Kommune afslører
desuden,
at husstande i hovedstadsområdet hver uge smider 127,5 gram småt elektronik
affaldsposen. Afbrænding af elektronikskrot medfører dannelsen af svært
nedbrydelige dioxiner der ophobes i fødekæden og har kræftfremkaldende
og hormonforstyrrende effekter.

Det gode eksempel

Greenpeace afleverede også en trailerfuld elskrot hos firmaet STENA
Technoworld.

Udstyret blev sporet til Polen til en oparbejdningsfacilitet med en høj
genindvindingsprocent.

Greenpeace's aktindsigt hos Miljøstyrelsen viser, at STENA Technoworlds
transporter er

anmeldt efter forskrifterne.

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 09-10-09 07:12

http://www.dban.org/

Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot disk that securely
wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and
completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which
makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.

Afskaffelse, som der er skrevet dk.marked.privat.edb

/ Niels

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-09 19:54

QBIC [6400] - Niels Pedersen skrev:
> [...]
> and completely delete the contents of any hard disk that it can detect,
> which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data

Forhåbentlig spørger den klart og tydeligt før den går igang. Ellers
kunne det være "morsomt" at efterlade den rundt omkring

Leif

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 21-10-09 07:35

wrote:

> [...]
>miljømæssig forsvarlig måde ( ISO 14001) ?
>
>Hvordan sikre man sig, at ingen gamle data falder i de forkerte hænder

Formatter harddisken. Glem alt det nonsens om "secure erase"
programmer.

http://www.springerlink.com/content/408263ql11460147/

http://itknowledgeexchange.techtarget.com/security-corner/the-great-drive-wiping-controversy-settled-at-last/