Kiesa's Skyline
Fra : Leo Jensen

Dato : 18-11-09 04:12

Så I fjernsyn i mandags ?

http://www.youtube.com/watch?v=ji2zRgYeBgk

Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også
lidt større end standard...

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-11-09 12:30

> Så I fjernsyn i mandags ?

Ja.

> Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også lidt
> større end standard...

KÆFT det er sjov legetøj - og ja jeg betegner det som legetøj for
drengerøve

Godt der findes den slags biler så det hele ikke skal gå op i Berlingo og
Aygo. Der skal være lidt til at forargre rødstrømperne

--
Martin

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-11-09 13:02

Isang tao pinangalanan, Leo Jensen nagsulat:

>Så I fjernsyn i mandags ?
>
>http://www.youtube.com/watch?v=ji2zRgYeBgk
>
>Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også
>lidt større end standard...

Jaja, men en Sierra 1,6 kan snuppe den i mellemaccelerationer.....
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-11-09 14:42

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i meddelelsen

> Jaja, men en Sierra 1,6 kan snuppe den i mellemaccelerationer.....

Jeg tvivler på en Sierra 1,6 kan følge med noget som helst.

Måske en død skovsnegl :)

--
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-11-09 14:45

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tvivler på en Sierra 1,6 kan følge med noget som helst.
>
> Måske en død skovsnegl :)

Den tager alt i mellemaccelerationer fra PAVA til ophug..

--
vh
Torben

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-11-09 19:12

Torben Scheel wrote:

> Den tager alt i mellemaccelerationer fra PAVA til ophug..

SUVO .. -Endelig SUVO ...

Helst lige inden bilvask eller umiddelbart efter

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-09 16:35

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tvivler på en Sierra 1,6 kan følge med noget som helst.

Problemet er det kæmpe turbolag der er på Skyline'en. Clarkson har vist det
på TopGear, hvor en eller anden bowlam Fiat trak fra en Mitsu EVO X.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-11-09 15:02

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan, Leo Jensen nagsulat:

> Jaja, men en Sierra 1,6 kan snuppe den i mellemaccelerationer.....
> [...]

OK - lad os se om vi ikke kan få den gode Hr Kiesa til at stille op til en
lille test. Der er sikkert legebarn nok i ham til at stille op - så må du
selv vælge om mellemaccelerationen skal være fra 180 - 250 eller 220 -
280.....

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-11-09 15:19

Isang tao pinangalanan, Jesper Hedegaard nagsulat:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
>lille test. Der er sikkert legebarn nok i ham til at stille op - så må du
>selv vælge om mellemaccelerationen skal være fra 180 - 250 eller 220 -

220-280..... og så må vi se om han har nosser til følge med ud over
møns klint.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-11-09 15:31

> [...]
> klip

> 220-280..... og så må vi se om han har nosser til følge med ud over

- er det en 4x4 Sierra, du har, siden du vil ud over Møns Klint

Men sig til hvis han accepterer udfordringen - det syn MÅ jeg bare se

Men som en god ven sagde, da han havde købt sig en seriøs Mercer; det er
ikke accelerationen fra 0 - 100 der er sjov - det er suget videre op over
200.
Han endte dog med at syntes at spøgen var for dyr i drift og vedligehold
samt at der jo var en risiko for at miste pappet.
Og klog af erfaring har han siden købt en endnu værre Mercer

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-09 16:36

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lille test. Der er sikkert legebarn nok i ham til at stille op - så må du
> selv vælge om mellemaccelerationen skal være fra 180 - 250 eller 220 -

Ok, lad dem prøve i højeste gear fra 50 - 80 km/t..... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-11-09 19:14

Henrik B. wrote:
> "Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> Ok, lad dem prøve i højeste gear fra 50 - 80 km/t..... )

Det er da bare et spørgsmål om at ofre en kobling.

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-11-09 13:27

Den Wed, 18 Nov 2009 13:02:18 +0100 skrev Claus Frørup:

> Isang tao pinangalanan, Leo Jensen nagsulat:

> Jaja, men en Sierra 1,6 kan snuppe den i mellemaccelerationer.....

Sagtens.. den er ikke mange vognlængder fra over en quarter...

--
Martin

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 18-11-09 16:03

http://www.youtube.com/watch?v=ji2zRgYeBgk

Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også
lidt større end standard...

Hmmmmm
Det er da vist Holeby flyveplads, 1200 -1300 meter lang.
Husker for nogle år siden jeg prøvekørte min "lettere" modificerede Honda
cbr600, der nåede jeg 236 km/t og jeg nåede ikke at stoppe inden asfalten
sluttede (men jeg ramte ikke landingslysene, for det ville Boye ikke
have at man gjorde !)
Knap 300 km/t og nå at stoppe igen det er sgu vildt

bep

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-09 16:21

Nicolas´ Lamborghini er heller ikke at kimse af.......
http://www.youtube.com/watch?v=G-60A3Z73W8

/Bent

Fra : Simon

Dato : 18-11-09 20:04

> http://www.youtube.com/watch?v=G-60A3Z73W8

"..et stykke privat vej" - - - mmmm, helt sikkert! :)

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Ralph Køster

Dato : 18-11-09 20:43

Syntes nu at Kiesa skulle tænke lidt på CO2 udslippet fra hans
bil...NOT!!!!!

Fed bil.

Tilmed min favoritbil i Gran turismo spillet....men det er nok også det
nærmeste jeg kommer en superbil..desværre.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-11-09 22:31

> Problemet er det kæmpe turbolag der er på Skyline'en. Clarkson har vist
> det på TopGear, hvor en eller anden bowlam Fiat trak fra en Mitsu EVO X.

Så vidt jeg husker var den ikke helt bovlam den Fiat (aka 1,død), men
selvfølgelig ikke lige så mange hypper som EVO'en.

--
Martin

Fra : Armand

Dato : 18-11-09 23:56

Leo Jensen skrev:
> Så I fjernsyn i mandags ?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=ji2zRgYeBgk
>
> Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også
> lidt større end standard...

Øhh?!
Hvis en turbo i forvejen blæser by-pass ved topomdrejninger, hvad de
fleste vel gør endda tidligere, hvad skulle det så hjælpe på topfarten
at sætte en større turbo på??

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-11-09 13:31

> Øhh?!
> Hvis en turbo i forvejen blæser by-pass ved topomdrejninger, hvad de
> fleste vel gør endda tidligere, hvad skulle det så hjælpe på topfarten at
> sætte en større turbo på??

Mere tryk, mere luft = flere iltatomer = mere brændstof = højere ydelse?

--
Per

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 14:05

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Mere tryk, mere luft = flere iltatomer = mere brændstof = højere ydelse?

Hvis der bare skal mere luft til, hvad monterer man så wastegate's for??

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-11-09 17:15

> Hvis der bare skal mere luft til, hvad monterer man så wastegate's for??

De kan justeres efter ønske - alt efter hvilket max-tryk man ønsker.

Jeg har set en Subra blive målt til 950 HK. Der er nok flere skruer i den
motor der har fået en omgang ;)

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 19-11-09 15:56

> Mere tryk, mere luft = flere iltatomer = mere brændstof = højere ydelse?

Kunsten er at hente mest mulig ydelse, ved lavest mulig ladetryk. Det
handler om meget mere end ladetryk! Bl.a. spiller temperaturen en kæmpre
rolle, ligesom f.eks. forhindringer i indsugning, og modtryk i udstødning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Topper

Dato : 19-11-09 15:56

> Hvis en turbo i forvejen blæser by-pass ved topomdrejninger, hvad de
> fleste vel gør endda tidligere, hvad skulle det så hjælpe på topfarten at
> [...]

Ladetryk er ikke bare ladetryk, du får markant mere effekt
med en STOR turbo ved feks. 1 bar, end en lille ved samme tryk.

Torben E (420hk. 4 cyl. daily driver)

Fra : Henrik B.

Dato : 19-11-09 16:04

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ladetryk er ikke bare ladetryk, du får markant mere effekt
> med en STOR turbo ved feks. 1 bar, end en lille ved samme tryk.

Jepper.....det gi'r næsten sig selv, at 1 m3 luft ved 1 Bar, er mere end 0,5
m3 luft, ved 1 Bar....

> Torben E (420hk. 4 cyl. daily driver)

Sjælden hund i gruppen... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Topper

Dato : 19-11-09 16:07

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> Sjælden hund i gruppen... )
>
> --
> http://www.saabklub.dk/

Jo jo, jeg lurer bare

Torben E.

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 18:24

Topper skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>

> Ladetryk er ikke bare ladetryk, du får markant mere effekt
> med en STOR turbo ved feks. 1 bar, end en lille ved samme tryk.

Ja, hvis den lille er for lille og ikke kan levere fuldt brugbart
ladetryk ved top-omdrejninger.
Men dét er ikke tilfældet på nogen turbomotor jeg har læst om!
Prøv at kigge effektkurver for turbomotorer: Det det er tydeligt på især
momentkurven at turboen bygger effekt op til et punkt hvorfra der
forekommer en nærmest vandret linie forårsaget af wastegatens regulering
af ladetrykket - Hvis turboen var for lille og ikke kunne følge med ved
topomdrejninger ville kurven falde tilsvarende deroppe!

--
Armand.

Fra : Topper

Dato : 19-11-09 19:45

> [...]
> af ladetrykket - Hvis turboen var for lille og ikke kunne følge med ved
> topomdrejninger ville kurven falde tilsvarende deroppe!

Det er nu som jeg skriver, jeg har leget med turbo´er i en
del år.

Du glemmer den lille turbo er en prop i udstødningen, derfor kan den
holde et højt tryk uden at skabe meget effekt, masser af tryk, men
ikke meget flow. Og omvendt for den store, ydermere er der den
"bivirkning" ved den store, at cyl. tømningen er bedre og der derfor
kan man også køre med mere tryk før den tændingsbanker, med
endnu mere effekt til følge.

Torben E.

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 00:30

Topper skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>
> Det er nu som jeg skriver, jeg har leget med turbo´er i en
> del år.
>
> Du glemmer den lille turbo er en prop i udstødningen,...........

Så du benægter altså at man kan presse den originale turbo op på et
ladetryk så den knalder motoren?

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-09 00:43

> Så du benægter altså at man kan presse den originale turbo op på et
> ladetryk så den knalder motoren?

Nej, læs hvad manden skriver! Det ene har ikke noget (ret meget) med det
andet at gøre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 01:40

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, læs hvad manden skriver! Det ene har ikke noget (ret meget) med det
> andet at gøre...

Nu du siger det: Det er jo det rene vrøvl!
Den lille turbo kan ikke holde højt tryk på den store motor - Trykket
forsvinder jo hvis motoren 'sluger' luftmængden.
Og modsat: Hvis der er tryk nok til at kunne blæse wastegate'n er der
også luftmængde nok (hvad blæser ellers ud af wastegaten?) :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 02:36

Armand

Jeg ved jo du har et meget dybt kendskab til motorer og virkemåde , sikkert
en hel del mere end gemmensnittet,
så en del af det her ved du sikkert godt
Jeg skruer jo en del i sådan nogen møller , og konvertere dem fra feks biler
til MC brug ( Dragracing) et problem er tit udstødningshuset som simpelhen
er for lille så turboen kan virke som en bremse uanset hvad tryk du laver ,
den kan bare ikke komme af med nok luften igen = varme og evtl brændte
ventiler og selfølgelig dårlig skyldning og ...................... Så
kommer man en westgate ind der feks åbner ved 0,8 bar tryk og kan lukke
overskudet ud den vej , men der har det jo så været forbi propellen og den
værste modstand , så kan man komme et størrer udstødningshus på , det giver
lidt mere forsinkelse , men du kan ændre dit tryk forløb og hente mere i
toppen , men tit mister du det så i bunden , men du har jo så også
blæsersiden , hvor du igen kan geare op og ned både i str og i form af
propeller , svarer lidt til foreste og bagers tandhjul ;) når man så kører
derud af med feks 0,8 bars tryk og du skifter gear og gasser ned bliver der
stadig opbygget tryk , og turboen vil simpelhen stalle gå i stå fra feks
80.000 omd derfor bygger man en blow off ventil ind der åbner så luften
kommer den vej ud og du kan bedre holde turboen oppe i omd.
Hele problematikken om stempelbankning er meget mere komplex , da der er så
mange faktorer der spiller ind
Det her er meget hurtigt fortalt om problemet , og der vil sikkert komme
nogen bemærkninger om bla bla , dem tager jeg i stiv arm
Jeg er stadig tilfreds med mine 302 bhp på 1000 ccm til 170 kg køreklarer
vægt , og så er den Skyline alså en snegl på vejen , hvis man ikke er oppe

over 200 km/t på de 201 m på alm gadedæk , så går det for langsomt ;)

PE som leger med en Rotrex 30/94 compressor på sin nye Hayabusa , skulle
gerne være klar til 2010 sæsongen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 02:42

Her er et klip at en TOSSET græker , som har samme compressor som han også
har bygget på en Hayabusa

Klippet er poppet og sindsygt , men så kan man se hvordan 2-300 km/t ser ud
, og hvordan man kan undgå forsinkelse med turbo tøven

http://www.youtube.com/watch?v=lGL2L7xAnSI

PE

Fra : .J.S...

Dato : 20-11-09 19:21

"P.E:" <x112kvik4u(a)dotcomprik . dk> wrote in message
> [...]
>
> Klippet er poppet og sindsygt , men så kan man se hvordan 2-300 km/t ser
> ud , og hvordan man kan undgå forsinkelse med turbo tøven

Altid svært at bedømme på video, men jeg synes egentligt ikke det ser så
hurtigt ud som tælleren siger ?
Er den almindelige hastighed på den vej 200 km/t ?

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 19:38

Ja jeg har også luret lidt om hvor meget den evtl skulle værer gearet om ,
og den er blevet diskuteret meget i div mc forums

Men andre Busa kører siger at Omd vs Km/t passer meget godt sammen , men man
skal regne med ca 10% fejlvisning på speedometer

Og når han overhaler feks lastbilen og et par andre på motorvejen som kører
110-130 km/t så passer det sikkert meget godt

PE

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-09 07:28

> [...]
> Og modsat: Hvis der er tryk nok til at kunne blæse wastegate'n er der også
> luftmængde nok (hvad blæser ellers ud af wastegaten?) :-|

Som to andre allerede skriver - en lille turbo kan virke som en "prop", med
deraf følgende problemer. Det har ikke noget at gøre med, hvilket ladetryk
wastegate'n åbner ved...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 10:30

"kommer man en westgate ind der feks åbner ved 0,8 bar tryk og kan lukke
overskudet ud den vej , men der har det jo så været forbi propellen "

Jeg var vist for træææææt da jeg skrev denne sætning , alså den lukker kun
overskudet ud den vej

PE

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 23:25

Henrik B. skrev:
> [...]
>
> Som to andre allerede skriver - en lille turbo kan virke som en "prop",
> med deraf følgende problemer. Det har ikke noget at gøre med, hvilket

Hvis en turbo udgør en prop og derved ikke kan levere fornødent tryk ved
samtlige motor-omdrejninger (=mængde) er den slet og ret for lille. Men
der er næppe nogen originaltmonterede turbo'er der ikke kan klare at
holde ladetrykket oppe hele vejen til redline-RPM - Og derfor kan jeg
ikke se hvad en større turbo skal gøre godt for :-|

--
Armand.

Fra : Topper

Dato : 21-11-09 08:37

> [...]
> ladetrykket oppe hele vejen til redline-RPM - Og derfor kan jeg ikke se
> hvad en større turbo skal gøre godt for :-|

Alle turboer udgør en prop, nogle mere end andre.
At en turbo kan holde tryk til redline er ikke et tegn på den
er i den effektive del af mappet.

Turbo valg er en videnskab

Torben E (GT3071r A/R 0.83) der er perfekt til 420 hk.

Fra : Armand

Dato : 21-11-09 14:46

Topper skrev:

> [...]
>
> Alle turboer udgør en prop, nogle mere end andre.
> At en turbo kan holde tryk til redline er ikke et tegn på den

Det er jo dét at det forlyder at det ikke er: Man skal jvf. tråden bare
bytte den originale turbo ud med den størst mulige Scania-turbo - Så
rykker det bare for vildt. Ikke megen videnskab i dét :-/

--
Armand.

Fra : Topper

Dato : 21-11-09 15:27

> [...]
> bytte den originale turbo ud med den størst mulige Scania-turbo - Så
> rykker det bare for vildt. Ikke megen videnskab i dét :-/

Nåda, det der er videnskab for en, er dagligdag for en anden.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 10:35

Puha nu bliver den svær

Sådan en Skyline er en 2,6 l R6 som jeg har læst mig frem til der kører med
6400 omd , for at den skal kunne snurre rundt med 10000 omd skal der alså
bruges noget luft , Han har så valgt en Turbo fra en 14 l diesel hakker som
sikkert kun snurrer med 2500 omd , og på den måde passer denne store turbo
på en 2,5 l Bil
Som et eks er den Turbo som er monteret på min Suki 1000 ccm beregnet til en
Volvo Benz 2,5 T bil og så passer tallene igen sammen pga omd
Og mon ikke lige den Skyline er poleret div steder , så flow osv skulle være
optimal , samt at komp er sænket en hel del , jeg tror ikke på den lader med
under 2 bars tryk og dvs vi er nede i noget 7,5 8-1 samt at det sikkert ikke
Benz nede fra brusen men noget 118 Racefuel den kører på

PE

Fra : Armand

Dato : 21-11-09 14:57

PE skrev:
> [...]
> sikkert kun snurrer med 2500 omd , og på den måde passer denne store turbo

Jow jow!
Men derved burde Scania-turboen i grunden ikke være større, men blot fra
en større/langtsomgående.

Nu hvor vi snakker om det:
Hvor ligger grænsen for hvor lavt det kan svare sig at sænke
kompressionen til fordel for højere ladetryk?
Er dét kun et spørgsmål om daglig anvendelighed i motorens
egen-kompression, i modsætning til dit brug hvor mere trykladning = mere
styr på dé sager ??

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-09 18:15

Armand skriver:

> Men derved burde Scania-turboen i grunden ikke være større, men blot fra
> en større/langtsomgående.

Kunne det tænkes at "standardturboen" (du ved, den lille) kommer til at
løbe livet af sig selv ved de høje omdrejninger den skal op i, for at
opretholde trykket. Så monterer man en større turbo der går et lavere
omdrejningstal for at opnår samme tryk. Det giver længere levetid på
lejer og mindre varme i turboen.

Klaus

Fra : Topper

Dato : 21-11-09 19:50

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> opretholde trykket. Så monterer man en større turbo der går et lavere
> omdrejningstal for at opnår samme tryk. Det giver længere levetid på

Jaa, og mindre udst. modtryk ved samme ladetryk

Torben E.

Fra : Topper

Dato : 20-11-09 14:50

> Så du benægter altså at man kan presse den originale turbo op på et
> ladetryk så den knalder motoren?
>
> --
> Armand.

Næ, hvor ser du det ? det er da det nemmeste i verden,
bare prøv at spørge dem der prøver at få for høj effekt i
forhold til turbo størrelsen.

Jeg kan godt prøve at forklare det lidt bedre, man kan godt have
forskelligt udst. modtryk ved det samme ladetryk, en lille turbo´s
compressor er lavet til en given ydelse, prøver man at overskride
den bliver den ineffektiv, så skal der mere kraft til at drive den i
forhold til den store turbo, derfor er wg lukket indtil et højere udst.
modtryk for at lave samme ladetryk, det skaber så en prop i udst.
med det resultat at man ikke får lavet så meget effekt som det havde
været muligt med en større turbo, der har en mere effektiv compressor
ved højere luftmængder.

Hvis man nærmer sig det samme ladetryk som udst. modtryk SÅ
kan man lave seriøse effekter, det er ikke ualmindeligt med modtryk
for chippede std biler på 3-5 bar ved 1-1.5 bar ladetryk, helt tosset
efter min mening, dette pga jagten på en højt drejningsmoment i bunden
som man imho, ikke kan bruge til en skid.

Torben E

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 23:30

Topper skrev:

> [...]
> efter min mening, dette pga jagten på en højt drejningsmoment i bunden
> som man imho, ikke kan bruge til en skid.

Jeg gentager lige mig selv hér:
Selvfølgelig kan en turbo være for lille; men den originale turbo i
sådan en Skyline T er vel ikke sådan en lille mølle, og derfor ser jeg
ikke argumentet i at gøre den større :-|

--
Armand.

Fra : Topper

Dato : 21-11-09 15:34

> [...]
> Selvfølgelig kan en turbo være for lille; men den originale turbo i sådan
> en Skyline T er vel ikke sådan en lille mølle, og derfor ser jeg ikke

Det var da en frygtelig stram mund du har der, den går da igen
i de fleste af dine indlæg.

Næsten alle orginale turbo biler har nærmest ingen marginaler
i flow mappet, dette er pga den evige jagt på nm´er.

Så jo, en skyline er også med ganske små turbo´er std.

Undtagelsen er rallybiler der skal homologeres med en bestemt
turbo, de kan godt være noget større.

Men nu tror jeg at jeg holder inde, hvis du ikke har forstået
hvordan det hænger sammen, er jeg nok ikke den rigtige til
at forklare det.

Torben E.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:10

> Jeg gentager lige mig selv hér:

Gentagelser gør ingen sandheder... )

> Selvfølgelig kan en turbo være for lille; men den originale turbo i sådan
> en Skyline T er vel ikke sådan en lille mølle, og derfor ser jeg ikke
> argumentet i at gøre den større :-|

Standardmøllen i en Skyline har en perfekt størrelse til de standard opgivne
abtal Hk (måske +10%).
Derfor, skal der flere hypper til - f.eks. gange 2 - så skal der også en
større mølle til, da standardmøllen vil skulle rende livet af sig selv,
ligesom den vil blive for varm, eftersom den yder for stort modtryk. Der vil
jo f.eks. også skulle monteres en strammere wastegate, for at opnå et højere
ladetryk.
Alle disse ulemper kan man undgå ved at montere en større turbo. Ulempen er
så, at der skal flere snoninger på motoren, før møllen begynder at lade det
samme som standard møllen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-11-09 00:21

On 18 Nov., 23:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> Hvis en turbo i forvejen blæser by-pass ved topomdrejninger, hvad de
> fleste vel gør endda tidligere, hvad skulle det så hjælpe på topfarten

Det kunne være han havde øget ladetrykket ??
900 HK kræver nok at der bliver blæst en hel del luft igennem

Leo

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 14:01

Leo Jensen skrev:

> Det kunne være han havde øget ladetrykket ??
> 900 HK kræver nok at der bliver blæst en hel del luft igennem

Og så kan man bare sætte to turboer fra en Scania på en 1,1'er og få
1000hk ud af det? Not!
Der ér en grænse for hvor stort et ladetryk man kan udnytte og
wastegaten er normalt justeret lavere end det. Alene ved at øge
ladetrykket gennem justering af wastegate'n vil man kunne smadre
stempler/topstykke, så hvad pokker skulle man så få ud af en markant
større turbo???

Hvis en Evo i forvejen har problemer med opbygning af ladetryk ved
mellemaccelerationer fre lave omdrejninger af, bliver der dét da
virkelig et problem med en større turbo! Men nu er det selvfølgelig
heller ikke for mellemaccelerationerne at Kiesa har fiflet med sin EVO.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 14:09

Armand skrev:

> [...]
> virkelig et problem med en større turbo! Men nu er det selvfølgelig
> heller ikke for mellemaccelerationerne at Kiesa har fiflet med sin EVO.

Sorry, Nissan Skyline it is!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 19-11-09 14:49

Fra : N/A

Dato : 19-11-09 14:01

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-11-09 06:27

On 19 Nov., 14:00, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> virkelig et problem med en større turbo! Men nu er det selvfølgelig
> heller ikke for mellemaccelerationerne at Kiesa har fiflet med sin EVO.

Nu vil jeg slet ikke udråbe mig selv som expert i turbo, men valg af
størrelse er formentlig altid er et kompromis. Lille og vågen eller
stor og tøvende.
Her har Kiesa så gået råt efter effekt og taget en stor turbo, som
formentlig kan blæse lige så meget luft ind som motoren nogensinde vil
kunne fordøje. Han har fordoblet (sådan ca.) motorens ydelse, og det
kræver umiddelbart dobbelt mængde luft. Hvis standardturboen uden
problemer kunne levere det vil jeg tro at der var flere Skyline med
900 hk. Selvfølgelig kan det være at indsprøjningen og ikke turboen
sætter begrænsningen på standardbilen, men jeg tror det ikke.
Det er en bil , som er skabt til at tune, og det ved Nissan godt. En
kæmpe turbo som standard er nok fravalgt for at få en bil, der er til
at køre i.
Kiesa's er nok mest til at køre ligeud med, det vil være lidt for
spændende at få turbotryk midt i et sving...

Leo

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 14:49

Leo Jensen skrev:

> [...]
> kræver umiddelbart dobbelt mængde luft. Hvis standardturboen uden
> problemer kunne levere det vil jeg tro at der var flere Skyline med

d.v.s. at man bare kan trimme wastegate'n på sådan en Skyline til
nærmest ureguleret ladetryk uden nogen konsekvens??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 19-11-09 18:20

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-11-09 07:53

On 19 Nov., 14:48, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> d.v.s. at man bare kan trimme wastegate'n på sådan en Skyline til
> nærmest ureguleret ladetryk uden nogen konsekvens??

> [...]

Selvfølgelig har det konsekvenser. Bagdækkene holder meget
dårligere...

Det er nok en af de biler hvor du får mest effekt og færrest problemer
ud af tuning.

Leo

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 18:20

Leo Jensen skrev:

> Selvfølgelig har det konsekvenser. Bagdækkene holder meget
> dårligere...
>
> Det er nok en af de biler hvor du får mest effekt og færrest problemer
> ud af tuning.

Jeg tror at du overser at ladetrykket hurtigt kommer over
'eksplosions-grænsen'!?
Hvis det var muligt at kontrollere blot med højrefoden var der jo ikke
brug for en wastegate til at holde ladetrykket nede!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-09 18:08

Leo Jensen skriver:

> Så I fjernsyn i mandags ?

Nej

> Den trækker temmelig ubesværet op til 300 km/t, men turboen er også
> lidt større end standard...

Jeg syntes ikke at det er en særligt pæn bil.

Denne her er pænere:
http://www.youtube.com/watch?v=7uGl7hcfXgw

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-11-09 14:07

On 19 Nov., 18:07, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Nej

> Jeg syntes ikke at det er en særligt pæn bil.
>
> Denne her er pænere:http://www.youtube.com/watch?v=7uGl7hcfXgw

Jeg havde nu regnet med at se en Golf ??

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-09 22:27

Leo Jensen skriver:

> Jeg havde nu regnet med at se en Golf ??

Så havde jeg jo skrevet "superflot" i stedet

Klaus