D-Link trådløst netværk?
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 02-08-01 16:09

Jeg vil høre om der er nogle der har nogle erfaringer med D-Link's
trådløse netværk, her tænker jeg især på deres DWL-120 Air USB til 1900
kr og DWL-650 PCMCIA-adapter 1600 kr, de skriver selv at rækkevidden er
100 m indendørs og 300 m udenfor, lyder det realistisk?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Martin Liversage

Dato : 02-08-01 20:43

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message news:3B696CF5.AE666D08@olsen.dk...
> [...]
> kr og DWL-650 PCMCIA-adapter 1600 kr, de skriver selv at rækkevidden er
> 100 m indendørs og 300 m udenfor, lyder det realistisk?

Jeg har ingen erfaring, men du skal i hvert fald ikke regne med at kunne køre 11 Mb/s over
100 m indendørs. Jo dårligere signalet er jo langsommere bliver hastigheden.

Jeg har netop bestilt et lille net fra NetGear som er en del billigere end D-Link, men jeg
har altså ikke prøvet det endnu.

--
Martin Liversage
e-mail: martin @t liversage d0t com

Fra : Husum

Dato : 03-08-01 05:57

"Martin Liversage" <spammers@go.die> wrote in message
> [...]
hastigheden.

> Jeg har netop bestilt et lille net fra NetGear som er en del billigere end

De 11Mb/s rækker ikke mere end 25-35 meter indendørs. De fleste trådløse
netværk kører med fall-back.
Dvs. når den ikke kan holde hastigheden på de 11Mb/s´, skifter den ned til
5,5 derefter 2, og 1.
100m indendørs? Jo måske ved 1 Mb/s, og hvis dine vægge ikke er lavet af
beton.
Jeg har selv prøvet Orinoco´s Wireless Lan.. Det fungere utroligt godt. Men
afstanden er ikke de 100-300m som reklamerne praler med.

Mvh

Thomas Husum

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-08-01 21:32

"Husum" <admin@nammenam.dk> wrote in message

> [...]
Men
> afstanden er ikke de 100-300m som reklamerne praler med.

Men er din vurdering at det er værd at kaste penge efter eller skal man
vente et par år endnu med at købe wireless?

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-08-01 23:04

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Men er din vurdering at det er værd at kaste penge efter eller skal man
> vente et par år endnu med at købe wireless?

Man skal altid vete et par år med at købe udstyr. Medmindre man ikke kan

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-08-01 12:04

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man skal altid vete et par år med at købe udstyr. Medmindre man ikke kan

Mjae men et produkt kan jeg jo stadigt lide af mange børnesygdomme, det var
mest det jeg var ude efter om der også var gældende med wireless stadigt
eller det var ved at være 'voksen'

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-08-01 23:06

"Husum" <admin@nammenam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv prøvet Orinoco´s Wireless Lan.. Det fungere utroligt godt.
Men
> afstanden er ikke de 100-300m som reklamerne praler med.

Har været med til at bruge det med omkring 1 km mellem sender og modtager.
Senderen var en parabol der havde line-of-sight
Kan ikke huske om der var fuld hastighed på det, men det kørte fint

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Liversage

Dato : 03-08-01 13:15

"Husum" <admin@nammenam.dk> wrote in message
> Jeg har selv prøvet Orinoco´s Wireless Lan.. Det fungere utroligt godt. Men
> afstanden er ikke de 100-300m som reklamerne praler med.

Apropros "802.11b" og "praler" så praler de fleste produkter også med stor sikkerhed. Tal
som 40-bit, 64-bit og 128-bit WEP kryptering bliver nævnt. Men faktisk så er der flere
fejl og mangler i 802.11b så det er på ingen måde særlig sikkert. Se fx:
http://www.counterpane.com/crypto-gram-0103.html#10.